Senaste kommentarer

Hej Lise! "En dag i taget..", men visst f-n suger...

2009-04-02 20:55 av Berra - Hej Lise! "En dag i taget..", men visst f-n suger det när gubbtjyven ligger pissfull och slaggar i soffan.. Speciellt när ni hade det rätt hyvens strax innan... Han surrar om döden, fråga honom om han har bråttom? När han häller i sig i den hastigheten... Men det händer inget om du hackar på honom nu när han är blarig... Vänta med nådastöten tills dess han är mör av lite bakfylla, och herr...

hej aaaaa ta det du känner i magen då har du fått...

2009-04-02 19:50 av axel - hej aaaaa ta det du känner i magen då har du fått den första känslan följ den axel

Hej Lise... Jag känner din smärta, besvikelse, oro &...

2009-04-02 18:36 av Mie - Hej Lise... Jag känner din smärta, besvikelse, oro & sorg... Det enda man kan förstå är att alkoholen är lömsk, manipulerande, elak & egoistisk. Du måste nu börja fundera på att ha en plan om det här händer igen. Ni kan inte acceptera att det forts på det här sättet, Den här känslomässiga berg & dalbanan är inte nyttig för ngn av er. Det tär på själen att inte veta vad som väntar då...

Hej på er alla! Jag önskar att jag inte skulle...

2009-04-02 17:46 av Lise - Hej på er alla! Jag önskar att jag inte skulle behöva skriva och gnälla. Alkoholen är nog så märklig och jag fattar bara inte vad den ställer till med. Hur kan det bara bli så fel? Knappa två veckor och livet leker, våren är på väg hela familjen mår bättre, barnen njuter av att umgås med sin pappa och att han tar sig an dem och deltar i vår vardag. Själv är jag en solstråle och vågar må bra. Vi...

Hej aaaa... Du måste våga för att vinna. Inte bara...

2009-04-02 17:37 av Mie - Hej aaaa... Du måste våga för att vinna. Inte bara hoppas. Ta ett beslut för hur du vill göra med ditt liv. Vad är värt besväret? Frågan är om du klarar att hålla det hemligt utan att få ännu mer ångest. Annars får du gå efter filosofin att en gång är ingen gång... Hur känns det om du skulle bestämma dej för en vit period som inte har ngt slutdatum el mål mer än att vara vit en dag i taget?...

Det värsta är ångesten. det vet ni säkert också....

2009-04-02 17:09 av aaaa - Det värsta är ångesten. det vet ni säkert också. Jag förstör det jag älskar mest av allt. Det värsta är att jag har ångest för att jag gått så långt och varit otrogen och nu är jag i valet och kvalet över att berätta om otroheten eller inte. Sluta dricka ska jag göra i vilket fall. Det hoppas jag verkligen. Är det då verkligen värt besväret att berätta när jag VET att detta misstag inte kommer...

hej aaaaa vet inte hur jag ska svara utan håller med...

2009-04-02 16:55 av axel - hej aaaaa vet inte hur jag ska svara utan håller med mie läs henne hon vet skriver till dej så här vill inte leva men vill inte dö du fixar detta /axel

Hej aaaa... Du är som väldigt många här. Du har...

2009-04-02 16:06 av Mie - Hej aaaa... Du är som väldigt många här. Du har svårt att sluta dricka när du väl börjat. Du har svårt att dricka lagom. Du gör knäppa saker på fyllan. Du har ångest. Du skäms. Du har ont i själen. Det är inte hur mkt du dricker utan hur du dricker som är avgörande... Jag känner starkt när jag läser det du har sktivit att du måste ta dej en funderare över din relation till "polaren" alkohol......

jag är inte som de flesta andra här. Det känns som om...

2009-04-02 11:39 av aaaa - jag är inte som de flesta andra här. Det känns som om vissa har en historia här som kan förklara deras drickande, typ: mina föräldrar/släktingar dricker, min föräldrar är deprimerade, jag är deprimerad, jag har det jobbigt hemma etc. etc. Men jag som inte har det så: VARFÖR mår jag dåligt? Mina föräldrar är underbara, min pojkvän är underbar, jag är duktig i skolan och har alltid varit, jag är...

Hej lilla stående Ängeln! Jag är så glad...

2009-04-02 09:20 av Berra - Hej lilla stående Ängeln! Jag är så glad över att det går bra för dig, att du håller dig sansad med mötena med ditt ex. Genom att inte falla igenom och visa sig stark så berättar du kroppsligen vem så går ur det här med en vinst. Det finns så mycket att vinna på att inte hänfalla till alkoholen, som drabbad eller medberoende. Men man måste också vilja våga öppna ögonen och se det...

Hej Berra................................

2009-04-02 01:00 av Fallen Angel - Hej Berra........................................................... Hur leker livet med dig idag då? Känner att ni stöttar mig så mycké o man blir lätt lite fokuserad när man mår dåligt, man tänker men glömmer bort att fråga! Jag kämpar vidare o de känns att vägen är rätt om än bräcklig ibland. Stötte på mitt ex när jag var på macken bredvid här idag! Idag var han harig ska du tro, nykter o såg...

Hej Annika... Bra jobbat...sex av åtta dagar utan...

2009-04-01 20:17 av Mie - Hej Annika... Bra jobbat...sex av åtta dagar utan "polaren"... Varför måste du ha det förhållandet? Har du kraften att förändra din tanke så kan du förändra allt. Ibland måste man nästan dö för att kunna forts leva... / Mie.

Hej... Det finns hopp... Mkt hopp, tom så att den...

2009-04-01 18:07 av Mie - Hej... Det finns hopp... Mkt hopp, tom så att den känslan överväger. Var på min återträff i min anhörig grupp.... har saknat den oerhört. Det är människor jag inte vet någonting om men samtidigt allting. De är så lika mej, men samtidigt så olika. En ovärderlig samhörighet & förståelse. Som jag inte funnit ngn annanstans. Jag har kunnat bearbeta saker som hänt, händer & kommer att hända....

Hej! Tack för svar! Av åtta dagar har sex varit utan...

2009-04-01 17:43 av Annika - Hej! Tack för svar! Av åtta dagar har sex varit utan alkohol! Två av dagarna, var det två glas vin till maten. Då var det de vita knogarna som gällde. Konsekvensetik-om jag saknar min vän? Ja & nej Vill inte sakna. Men eftersom jag måste ha det förhållandet, så är det lika bra att ha det på distans. Idag, imorgon en dag i sänder..... Angel- vad säger att det blir lättare imorgon???? Då har...

Al-anon's 12 Traditioner och den 12e traditionen säger :...

2009-03-31 07:19 av Adde - Al-anon's 12 Traditioner och den 12e traditionen säger : Anonymiteten är den andliga grundvalen för alla våra Traditioner och påminner oss ständigt om att sätta princip före person. (Lika för AA) Jag har (eller försöker åtminstone) ha slutet av den traditionen i åtanke när jag träffar en beroende eller medberoende för att jag själv inte ska bli drabbad om något går snett. .......och påminner...

Du Berra... Du ger bra & goda råd, så du är en...

2009-03-31 00:42 av Mie - Du Berra... Du ger bra & goda råd, så du är en tillgång här på forumet.Du trackar ingen. Varför måste du uppföra dej vuxet på alla plan? Ibland behöver man få vara lite smågalen... & det behövs det ingen alkohol för att vara. Det där med en dag i taget är ju ett bra råd... välbeprövat... & att inte heller bestämma sig för resten av livet.. gör beslutet lite lättare att bära. Förstår...

Hej Mie! Jo nog är jag väl en j-kel på...

2009-03-31 00:09 av Berra - Hej Mie! Jo nog är jag väl en j-kel på att ge andra goda råd... Men när det gäller mig själv, så är jag helt på det klara med alkoholen, den har slutat fuckat med mig, för alltid känns det som just nu, men man ska aldrig säga aldrig... Jag vill hålla det öppet att jag någon dag framöver i livet skulle vilja testa att prova på att dricka resonligt ett tag, dvs inte dricka för att bli...

Hej Berra... Hur mår du? Ser bara att du ger alla...

2009-03-30 20:57 av Mie - Hej Berra... Hur mår du? Ser bara att du ger alla andra en massa goda råd, men ingenting om hur det går för dej just nu... Tänker på dej... ... / Mie.

Lägger till att sy och plantera om blommor! Eller snarare...

2009-03-30 14:50 av ågren - Lägger till att sy och plantera om blommor! Eller snarare att odla och plantera växter över huvudtaget!

Hej fröken Ågren! Sätt dig ner och försök...

2009-03-29 19:41 av Berra - Hej fröken Ågren! Sätt dig ner och försök nysta upp vad det är som blir så fel för dig, analysera... Dricker du för mycket eller bara för ofta, dricker du när du är ledsen, pressad eller trött.. Slår det helt slint, du går in glad i fyllan och bli skogstokig på slutet, blir du argsint, hotfull, nojjig osv.. Det tär hårt att "våga" se in i sitt alkoholbrukande, men det är nyttigt... Tänk inte...

Min fredagskväll var den värsta jag haft... jag är en...

2009-03-29 17:52 av ågren - Min fredagskväll var den värsta jag haft... jag är en millimeter från att ha sumpat ett nyinköpt hus, sambo sedan 8 år och ett kommande bröllop i sommar..... Fy fan på ren svenska, vad alkohol är skit! jag vill reda ut det här och komma vidare med mitt liv

Kan ni förstå att det finns så mycket vårblommor under...

2009-03-29 08:40 av Adde - Kan ni förstå att det finns så mycket vårblommor under snön ?!

Häpp! Vi släckte ner allt utom TV'n, tände hela...

2009-03-28 22:39 av Berra - Häpp! Vi släckte ner allt utom TV'n, tände hela huset fullt av levande ljus... Tittade ut på gatan, såg hur ljusen fladdrade i fönstrena hos grannarna... Tog på mig jackan, och gick en sväng runt i kvarteret.. Det visade sig att ca 1/3 följde initiativet till Earth Hour, en tredjedel tror jag inte var hemma, och den sista tredjedelen verkar totalt ha missat detta.... Några hade det tänt på...

Hej... Se dej omkring... det finns alltid ngt där ute...

2009-03-28 19:39 av Mie - Hej... Se dej omkring... det finns alltid ngt där ute som är värt att titta på & med alla sina sinnen ta in & reflektera över. Visst lite trist att det var snö ute idag & att det blir blött... Men tänk... våren är påväg & vi går mot varmare tider. Sommartid... smaka på ordet... Låter trevligt... snart är det tid för sommaren... Tålamod... Livet & vädret blir bättre......

God morgon världen, god morgon alla vänner! Hoppas...

2009-03-28 09:32 av Berra - God morgon världen, god morgon alla vänner! Hoppas att ni har haft en bra fredagskväll utan en massa dricka och tjafs med övriga familjemedlemmar... Idag känner jag mig lite låg, hade hoppas på lite fågelsång och morgonsol... Men denna morgon är klädd i vitt, på marken och igenmulet på himlen, så synd... Det känns som om man har backat en hel månad, och det som är ändring till sommartid inatt,...

Hej på er! det är nog just de som är min tanke. Om...

2009-03-28 06:59 av Lise - Hej på er! det är nog just de som är min tanke. Om han inte kan låta spriten vara så är de färdigt, där får han välja! Så enkelt är det, jag peppar mig själv varje dag så att jag inte ska glömma bort det. Jag hoppas att han har förstått allvaret i de tankarna. Nu ska jag åka på träning med det äldre barnet. Sköt om er/ Lise

Hej... Ja i morg ska det släckas ner... Vi ska tända...

2009-03-27 21:00 av Mie - Hej... Ja i morg ska det släckas ner... Vi ska tända en brasa & mysa. En av killarna ska ha en kompis som övernattar hos oss... Jo det är jämt skägg att vara ensam mamma. Men fördelarna överväger. Vi vill inte tillbaka till det vi hade. Men det finns ju fortf mkt att önska. Vi har vårat liv & vi lever... Vi tar en dag i taget & står pall för de smällar som kommer... vi blir inte...

Hej Mie! Tack för att DU bryr...

2009-03-27 19:37 av Berra - Hej Mie! Tack för att DU bryr dig... Ha en mysig helg, och gosa med grabbarna nu... Du måste ju vara förälder för två, så du har väl jämnt skägg att hinna med allt kan jag tänka mig... Glöm inte Earth Hour i morgon, släck ner i hela lägenheten, tänd levande ljus och bara sitt och mys, kanske läsa en bok för dem och bara ha lite "kvalitetstid", oavsett hur gamla de är så vill de...

& du Berra... Jag är så glad att du känner dej...

2009-03-27 17:09 av Mie - & du Berra... Jag är så glad att du känner dej bättre, gillar att läsa det du skriver. Du är väldigt engagerad, klok & kommer med många roliga liknelser. Jag fnissar lite när jag sitter här vid skärmen... även om det är allvarliga saker du skriver om så gör du det med glimten i ögat... "inte skäller väl en döende hund..." Ha det så bra & sköt om dej... du är värd all lycka... / Mie...

Hej Lise... Jag håller med Berra... Men... förstår...

2009-03-27 17:04 av Mie - Hej Lise... Jag håller med Berra... Men... förstår att du gärna vill försöka. Du ska även göra det om det känns bra för dej. Tror att du facktiskt ska vara på din vakt just nu & tala om för honom vad som gäller. Det är ju kanon att han visar mer intresse... men... håll ögonen & alla dina sinnen öppna. Tror att det kan vara bra att han slår sig väldigt hårt utan att du kastar kuddar under...

Hej Lise! Jo jag följer hela tiden dina inlägg...

2009-03-27 16:39 av Berra - Hej Lise! Jo jag följer hela tiden dina inlägg minut för minut här på forumet... Jag hoppas att det går bra för dig och din man, visst kan du förlåta honom om det känns hjärtligt tycker jag, du är väl ingen järnlady heller, du har väl ett mjukt och blödigt hjärta som alla andra? Jag vill inte vara ond och vill inte sparka sk-ten ur erat förhållande, naturligtvis så finns det en förälskelse som...

Hej på er alla! Det var nog av hänsyn skäl till min...

2009-03-27 15:47 av Lise - Hej på er alla! Det var nog av hänsyn skäl till min mansom jag tänkte ta bort mina inlägg. Nåja det om det,jag får fundera på saken. Jag tror nog att jag själv skulle vara i behov av lite medberoende vård. Förra veckan när det var som värst ringde jag den lokala alkoholvåden vi har men de hade inte telefontid då och sen rullade veckan bara på. I går var jag och lyssnade på Mia Törnblom! Det var...

Jo.. Så är det allt... ALLA är dumma &...

2009-03-26 21:06 av Mie - Jo.. Så är det allt... ALLA är dumma & oförstående knäppskallar. Jag förstår att han lider... men valet är fortf hans. Varför ska det vara så svårt att nå sin botten... varför är det så djupt? Skulle vilja att han tog & började simma uppåt snart. Jag har förstått att det kanske inte blir bättre än så här. Kan även acceptera det för egen del... men inte för barnens. Är less på att de ska...

Hej! Annika Kunde lika gärna varit ja som skrev ditt...

2009-03-26 20:49 av Angel - Hej! Annika Kunde lika gärna varit ja som skrev ditt inlägg.Verkar som vi dricker av precis samma orsak. Vet också att de e fel men skjuter upp det. i morgon,i morgon osv. Allt blir mindre jobbigt med några glas vin, När skall man våga ta smällen?

Självömkan var min stora passion som aktiv alkoholist...

2009-03-26 17:36 av Adde - Självömkan var min stora passion som aktiv alkoholist !! Eftersom alla, säger ALLA, runt mig var idioter som inte fattade vilken fin kille jag var så var det ju oändligt synd om just mig. Ingen förstod sig på mig ju !! Av just denna anledning är det så farligt för oss nyktra alkoholister att stanna i självömkan som ofelbart leder oss till det gamla beteendet och, vips, så är vi där i skiten igen...

Hej... Minsta sonen fyllde år häromdagen... & pappa...

2009-03-26 15:50 av Mie - Hej... Minsta sonen fyllde år häromdagen... & pappa kom på kalaset. Present var införskaffad om än ej inslagen. Stora sonen fyllde för ca en månad sen, men då ringde pappa sig sjuk straxt innan kalaset. Ingen present till honom...inte nu på lillebrors kalas heller. När jag ngn dag efter förstod sit. Skickade jag ett sms till barnens pappa. Med frågan : Är du medveten om att du glömt att köpa...

Hej Annika... Ibland blir det en ond spiral av tankar,...

2009-03-26 15:14 av Mie - Hej Annika... Ibland blir det en ond spiral av tankar, alkoholen hjälper dej inte att må bra i det långa loppet utan bara för stunden. & av ditt liv är det en kort stund, sen sätter ångest,dåligt samvete & dåligt mående in. Ensam... blir du inte mer ensam med "polaren" alkohol än om du är med riktiga vänner? Livet består av en massa val hela tiden...stora & små...lätta & svåra......

Hej Mie! Tack för svar. Vad jag är rädd för? Det...

2009-03-25 22:53 av Annika - Hej Mie! Tack för svar. Vad jag är rädd för? Det största är nog ensamheten. Alkoholen tar udden av tankar & känslor som är sorgsna. Tycker att livet är lättare med alkohol i kroppen. För då ser jag det som är trots allt är bra. Vet att jag behöver bryta detta destruktiva mönster. Tack jag behöver stöd. Ingen alkohol idag-det är ett lätt val. För jag drack för mycket igår. Men jag är rädd för...

Hej Annika... Passa på nu när du känner att du vill...

2009-03-25 17:07 av Mie - Hej Annika... Passa på nu när du känner att du vill ha hjälp. Nu när du har kommit ur din förnekelse & fått insikt. Tror du behöver en vit period i ditt liv. Är du mogen för AA... El kanske ta hjälp hos ngn beroende/behandlings enhet innom kommunen? Vad är du rädd för? På vilket sätt blir livet lättare av att ha alkohol i kroppen? Vad är det du flyr ifrån? Du är värd allt beröm, Du är värd...

Hej! Skulle behöva hjälp att sluta dricka alkohol....

2009-03-25 16:03 av Annika - Hej! Skulle behöva hjälp att sluta dricka alkohol. När kvällen kommer måste jag bara ha ett litet glas vin. Som blir fler. Vill ha ha ett sunt förhållande till alkoholen, men nu har det blivit nästan varje dag i ett & ett halvt år. Det började med att jag mådde dåligt och kunde inte hantera min livssituation. Efter 20 års äktenskap & tre fina barn, separerade vi. Han ville verkligen inte...

Sidor