Leva hel och fri
Hej! Hyfsat ny här. Tycker om det jag läser, känns som det är en fin och trygg ton i inlägg och svar. Har lite svårt att förstå trådar och inlägg men tänkte att, nu är det bara att börja. Får lära mig efterhand 😅
Tänker skriva lite som en dagbok, funderingar som dyker upp. Känslor. Allt det där. Har bestämt mig för att helt sluta med vin i 90 dagar. Oftast känns det ok. Men ibland dyker den där förhandlaren upp som tycker det vore toppen att dricka ett gott glas till den goda maten. Så, en dag i taget. Är nu på dag 12!
@te Det är en fantastisk…
@te Det är en fantastisk känsla, så skönt! Sov dessutom som en stock😅 Hoppas allt är ok med dig. 🌱
@majken_r Allt ok med mig,…
@majken_r Allt ok med mig, jobbstress före semestern bara. Men det känns som det nya normala, alla på mitt jobb som inte gått på ledighet än är uppe i spinn. Ser fram emot lite ledigt. Jag är nykter, jag börjar tappa lite vinkilon och jag känner mig mindre tankspridd på något sätt. Framförallt luktar jag inte gammalt vin längre. 🙏🏻
@te låter lite jobbigt inför…
@te låter lite jobbigt inför-semester-stress men känns igen. Låter också skönt att vara klar i huvudet och lättare i kroppen! Och att ha en bra smak i munnen är inte dumt 😅
@majken_r Det tar på att…
@majken_r Det tar på att jobba med kroppen, men skönt. Då sover man oftast väldigt bra och har man inte druckit blir morgonen extra skön att vakna upp på. Njut av det fina resultatet av ditt jobb som du skapar😁.
Ha det gott och det räcker med en kort rad från dig, så man vet att du mår bra❤️
@vår2022 Ja man sover klart…
@vår2022 Ja man sover klart bättre efter lite jobb utomhus! Hoppas allt är väl med dig!
Somnar strax, nykter. Kommer…
Somnar strax, nykter. Kommer vakna klar. Det bästa jag vet och min största motivation. Har tränat, jobbat och hängt med barnen. Dagens reflektion, som jag här inne inte är ensam om, vår idé om semester tycks vara alltmer likställd med alkohol. Prat på rasten tex om viner och drinkar. Guldkanten. Det är lite obehagligt.. normaliserat. Nåja. Godnatt från mig🌙
@majken_r Låter som härliga…
@majken_r Låter som härliga dagar. Ja, det blir så tydligt när man själv tagits sig ur idéerna om att en semester utan alkohol, blir en tillvaro som blir tråkig och utan guldkant. Men, vi vet ju hur många som mår så dåligt på semestern tack vare alkoholen. Vi har ju själva varit där. Det är en fasad som rämnar om man skrapar lite på ytan. Tack och lov har vi genomskådat detta😁.
Ha en riktigt fin och solig dag!🌞💕
Hur har jag det? Sitter och…
Hur har jag det? Sitter och funderar ensam hemma.
Bra, det går bra. Har druckit några gånger och det fungerar, eller vad man ska säga. Mitt problem är ju ensam-hemma-drickandet och det är inte aktuellt nu. Där är höst mer utmanande. Jag tränar, jobbar (ledig snart), gräver och fixar, hänger med barn o man. Arbetar med mig själv, känslor och tankar inför det tunga som tyvärr finns i mitt liv. Försöker hålla mina kvällsrutiner som ger så mycket.
Jag vet att jag vill sluta helt med alkohol. Jag har lärt mig något den sista tiden, sådär på riktigt inuti. Min kropp och hjärna trivs inte med alkohol, får lätt dålig mage, kass sömn, låg energi. Detta även av en liten mängd vin. Som en allergi. Sen är det faktum att en liten del av min hjärna, med stor makt, älskar vin. Den slumrar just nu men jag har inga illusioner om att den delen dött..
Så jag har satt ett datum, sen är det över. Gjorde detsamma för länge sedan med rökning. Blev en som inte rökte. Jag hade kunnat röka ibland, som med vinet, men har aldrig gjort det. Skulle kännas hellöjligt att tända en cigarett. Hoppas det kommer bli detsamma med vin så småningom. Att det kommer kännas korkat att dricka gift, oavsett hur gott det smakar.
Jag har funderat fram och tillbaka länge. På hur jag ska ha det, med tex räkna dagar eller ha fria perioder. Har landat i detta. Inser att jag blivit alltmer inspirerad och motiverad av er i det vidare livet, er alkoholfria. Suger i mig allt ni skriver (typ😅)
Nu dags att gå iväg, ska strax ut och äta. 🌱
@majken_r Härligt! Helt…
@majken_r Härligt! Helt rätt beslut enligt mig.🤗 Ha en härlig sommar!
@majken_r Du jobbar på så…
@majken_r Du jobbar på så bra med dig själv och dina tankar. Du vrider och vänder, känner efter och utvärderar, så bra! Du gör inget förhastat och då blir det också hållbart över tid. Jag har också alltid inspirerats över dem i vidare livet från första början och är nu en av dem😁. Att det faktiskt är sant att man kan sluta dricka och dessutom må ännu bättre och som jag nu märker, ännu bättre än jag trodde att man kunde må. Kan ju inte bli bättre!
Kram på dig och ha en fin kväll❤️
@majken_r Blir så glad över…
@majken_r
Blir så glad över hur du förklarar, att du landat i något som känns bra & hållbart för dig.
Alla i ”det vidare livet” inspirerar mig med! Att de fått det att funka och att de tycker att ett liv utan alkohol är så mycket bättre gör det hoppfullt att kämpa på. Kanske, förhoppningsvis kommer jag dit med, det är mitt mål! Jag har dig, er som förebilder! 💛
Kram 🤗
@majken_r Jag kan inte annat…
@majken_r Jag kan inte annat än att starkt rekommendera det helvita nyktra livet! Vinet tappar all sin dragningskraft med tiden, och kvar blir bara ett stort äkta frågetecken kring hur i all vätlden har jag nånsin tyckt att det är VÄRT allt negativt med vinet????
Heja dig!!❣
@Torn ja, det är ett bra…
@Torn ja, det är ett bra beslut. Och när datumet kommer, och det ev svajar, är du en av dem jag kommer läsa hos och samla kraft🌱
@vår2022 Förhastat hade…
@vår2022 Förhastat hade kanske varit lite bättre egentligen, sparat tid..men detta blir bra för mig. Ett strong steg som snart är redo att tas. Är så himla glad att jag mött dig härinne, det här med nykterhet blir liksom mer självklart och kunskapen du delar med dig av öppnar upp och tystar förhandlaren mer effektivt. Kram!
@Rehacer mig har du vid din…
@Rehacer mig har du vid din sida, förebilderna hänger vi på och inspireras av tänker jag! Men känns rätt, och oerhört läskigt, att snart ta steget. Vilket säger en del om att alkoholen spelar en farlig roll i mitt liv. Oavsett om det är slumrande eller igång. Stor kram, och igen, så glad för dig att du tagit dig ur en tuff situation och tar stöd för att må bra💓
@Sattva Tack för ditt…
@Sattva Tack för ditt Heja🙏🏼Följer dig och inspireras av dig. Yogan finns i mitt liv och det gör motivationen till ett alkoholfritt liv väldigt stor. Var på ett retreat i vintras där man inte skulle dricka. Det var så skönt att det var uttalat, och så självklart. Det hade varit enkelt att ta något glas eller två på kvällarna där, men icke. Och så bra det blev i kropp och själ. För tidiga meditationer och återhämtning. Bär de dagarna med mig. Önskar dig en fin helg 🌱
@majken_r Tack fina Majken,…
@majken_r Tack fina Majken, jag blir rörd av dina ord😁💕. Nu när du säger det, så är nykterheten en självklarhet för mig, inget jag överhuvudtaget ifrågasätter. För mig är det klart som korvspad att alkoholen endast orsakar elände, psykiskt lidande, misär och ingen livslust för mig. Och det har blivit så tydligt med skarpa konturer nu när jag är nykter och jämför hur det var. Mycket bättre än jag kunde föreställa mig också👍. Kram❤️
Här har du en medlöpare till…
Här har du en medlöpare till 🤗
så skönt att ha landat beslutet och att låta frågorna singla till botten.
Det är få av oss här som har livshotande eller akut alkoholförgiftning. Bra att du tagit ditt beslut.
Läste en - kanske coach, kanske munk 🍩 som skrev om det bästa rådet för ett mindre stressigt liv.
Ta beslut. Stå fast vid dem.
Stor kram! 🤗
Jag testade något jag läst…
Jag testade något jag läst här. Att liksom se hela filmen. Inte bara början.
Fick igår ett sug, ett sådant jag vet inte är bra. Där det är förhandlaren som är igång. Så varmt, så soligt, och så väldigt gott det vore med ett glas vitt med is.
Kändes helt rimligt och som en väldigt god idé, har ju koll på läget nu. Typ så. Kände hur det drog inuti kinderna, hur det pirrade i bröstet. Vin får det bli, herregud, det är ju bara att ställa in resten av flaskan i kylen och ge till maken i helgen.
Nä. Jag stannade upp och spelade upp filmen. Såg och upplevde hur vinet rann ner i halsen. Kallt. Den goda känslan. Hur det dracks lite för snabbt det där glaset. Hur jag fyllde på ett nytt. Herregud. Två är ju ingen fara. Oj, blev det tre..och kanske lite till. Hur jag sitter själv och myser. Fast det är något spänt över det hela. Nervigt. Ett glas till. Hur jag lägger mig. Utan att ha mediterat ens en sekund. Ingen kvällsyoga. Hur jag sover oroligt, vaknar svettig och med hjärtklappning vid tre. Sen igen vid fyra, nu med ångest. Hur det fortsätter tills klockan ringer. Huvudet som bultar. Det plufsiga ansiktet som möter mig i spegeln. Hur jag försöker kräkas för att lindra. Självkänslan som runnit ut ur kroppen. Kan inte äta, inte dricka kaffe. Skammen.
Den filmen tittade jag på igår. Det hjälpte. Pirret i bröstet och draget i kinderna släppte. Olust. Sedan en skön känsla. Jag slipper detta.
Har aldrig lyckats ”se” hela filmen tidigare. Har nog inte velat. Pausat efter introt.
Skriver så jag minns. Och för att få på pränt att inget beroende är ”botat”, det slumrar bara lite lätt..
@majken_r Väldigt hög…
@majken_r Väldigt hög igenkänning på allt vad du beskriver! Precis så är det! Tack för att du skrev!
Kram🥰
@majken_r Ja precis, det är…
@majken_r Ja precis, det är så effektivt. Att spela hela filmen, i början med alla tankar och känslor och se hur det ändrar sig när man kommer till slutet av filmen. Det brukar uppstå en lättnad och skön känsla av att man avstod från att dricka. Och att beroendet, som du säger bara slumrar och att man inte vill väcka upp det ur sin dvala.
Bra gjort!💪💕
@majken_r Ditt inlägg…
@majken_r Ditt inlägg träffade 🎯, precis så är det oxå för mig förutom att jag mår psykiskt pyton i många dagar efter dvs också sedan alkoholen lämnat kroppen. Har ju inte så många nyktra dagar men att beroendet inte försvinner utan bara slumrar tar jag med mig. Jag måste lära mig att spela hela filmen, kanske även också de dagar som jag inte har behovet dvs för att träna in nytt beteende.
🥰@Varafrisk
🥰@Varafrisk
@Ny dag ja, det är säkert…
@Ny dag ja, det är säkert smart att sprr ett la filmen lite då o då. Detta var liksom första gången jag stannade kvar, mentalt. Oväntat hjälpsamt 🙏🏼
@vår2022 det är du som…
@vår2022 det är du som skrivit om detta? Det var så coolt att det fungerade..jag tog mig tid, tittade verkligen klart. Kände alla känslor. Är så tacksam, vet ju vilket sug jag ska passa mig för.. Kram🌱
@majken_r Wow, detta fick…
@majken_r
Wow, detta fick mig att rysa! Du är så bra! ❤️
@Rehacer men tack🥰 Hoppas…
@Rehacer men tack🥰 Hoppas det är bra med dig. 💓
@majken_r Jag beskrev i ett…
@majken_r Jag beskrev i ett inlägg om hur en saknad och tomhet överrumplade mig när jag skulle rensa svamp, att jag har haft en ingrodd vana att dricka vin till det. Jag stannade kvar i känslan och undersökte mina tankar och känslor. Fortsatte påminna mig hur det brukade sluta. Hur ett glas vin, saknade och tomheten jag kände, fortsatte med ännu ett glas, sedan fortsatte jag med ett nytt glas till soffan, parkerade där och fyllde på. Det slutade med att jag var inne i alkoholdimman och vaknade på morgonen med ångest, skuld och skam, som alltid. Ett glas blev alltid en flaska eller mer. Jag spelade hela filmen från början till slutet. Känslan efter detta var en lättnad och frihet i att inte behöva uppleva detta igen, för filmerna slutar alltid på samma sätt. Nu har jag gjort om filmen och den börjar och slutar nu på det sätt jag önskar😁. Jag vet också att jag har en beroendehjärna som jag programmerat fel med mitt drickande. Jag kan inte radera denna programmering utan får lära mig att leva med den. Den stör mig inte och ligger i dvala. Det enda sättet som den väcks på är om jag tar ett glas, då är den gamla filmen igång igen och slutar som den alltid gör, i fylla. I den nya filmen är min konsekvenshjärna boss, det sunda förnuftet dominerar och konsekvenstänkandet fungerar som det ska. Hjärnan är balanserad och frisk igen. Så det är verkligen effektiv att spela hela den gamla filmen till slutet varje gång tankar på vin uppstår och ge den en ny början och ett nytt slut. En uppgradering, filmen vår2022, 2.0 eller majken_r, 2.0😁
@majken_r Måste tillägga att…
@majken_r Måste tillägga att din uppspelning av hela filmen var så bra beskriven, med alla känslor, hur tankarna gick, vad du gjorde i slowmotionscener. Kunde se filmen i mitt huvud, känna känslor och hur känslorna ändrades. Det bor en författare i dig😁
Tittar in och säger hej!…
Tittar in och säger hej! Hoppas att du har det bra i sommarvärmen ☀️
Kram 🐘
@vår2022 men tack, och 2.0…
@vår2022 men tack, och 2.0-versionerna av filmen om vårt liv är en skön och viktig uppdatering. Min inte riktigt där, men snart. Önskar dig en skön söndag🥰
@Andrahalvlek så himla gott…
@Andrahalvlek så himla gott att höra från dig. Och vilken resa du gjort, gör. All respekt och värme till dig🙏🏼❤️
Vill bara säga att jag lär…
Vill bara säga att jag lär mig så mycket här inne. Faktametoden, att nöta. Och samla erfarenheter av mig själv och er. Är lite orolig och nervig inför mitt datum. Men får kraft här. Det sitter bara i huvudet den där oron. Bara hittepå. Ha en fin dag!🌱
Lägesrapport, till mig. Har…
Lägesrapport, till mig.
Har inte druckit så där ”hel-fel” i sommar. Men det blir mer ofta.. Den slumrande skitalkoholdjävulen börjar vakna..
Jag samlar på mig strategier och tankar som ska hjälpa mig. Hjälpa mig inse att det är dags att ge upp.
Har ett datum, eller hade. Börjar tänka nytt. Förstå inuti på djupet det där med att slippa dricka. Se fördelar och på samma sätt se nackdelarna. Se hela filmen.
Så jäkla retfullt att bli lurad om och om igen.. För även om jag bromsat in tidigare än en del andra så hjälper inte det. Även om jag aldrig tagit återställare eller druckit på dagen.
Min hjärna, och kropp, mår inte bra av alkohol. Det blir bara värre med åren dessutom.
Så det blir nog inget direkt datum, skriver ju i kalendern här så det finns ju ändå koll. Det blir nog en dag snart där jobbet börjar. Jobbet med att varje dag välja energi, närvaro och hälsa. Ser fram emot det.
Och till mig som inser att jag är något av en idiot som inte börjar nu..efter ett datum finns ingen anledning att vänta.
Idag blir det sol o bad, god mat och lek🌱
Somnar snart. Lång dag med…
Somnar snart. Lång dag med trädgårdsfix. Lite stolt över mig själv, känns märkligt att skriva..🫣 Tog sats idag, trotsade skammen, och pratade med min man om alkoholen. Han vet innan att jag påverkas negativt av alkohol vad gäller sömn och energi, och att jag ibland dricker mer än tänkt. Men nu sade jag mer. Att även om jag just nu ”klarar” att dricka lite ibland så har jag fått ett problem. Att jag behöver sluta dricka för att det är för skört. Sen bad jag om en kram och inga ord. Det fick jag. Kändes bra. Skammen lättade.
Sov gott alla kämpar🙏🏼⭐️
@majken_r Bra beslut och…
@majken_r Bra beslut och ärligt att prata med mannen💪! Det kommer bli så mycket lättare med att du nu har stöttning. Den där skammen vi känner… den är så jobbig…och tärande…
Hoppas du kan sova riktigt bra nu. 🥰
Vad fint av dig och fint sv…
Vad fint av dig och fint sv din man. Mod och styrka 💞🙏🏻☀️
@Ny dag ja, det blev bra…
@Ny dag ja, det blev bra. Stöttningen har funnits innan men nu blev det liksom ett steg till. Glad att han förstår. Skam behöver vi helt klart göra oss av med så långt det går, en väldigt tärande känsla.. Sovit bra, vaknade pigg. Bästa med att inte dricka!!🥰
@Se klart Ja, han är fin,…
@Se klart Ja, han är fin, inte perfekt men förstår utan att döma. Hoppas du får en fin dag, låter som du är på en fin plats både inuti och utanpå 🥰
@majken_r God kväll, Tittar…
@majken_r
God kväll,
Tittar in och ser hur du har det! Ser att du grubblar och tänker, precis som jag gör. Det är en himla process det här att relatera till sitt beroende. Jag orkar inte rapportera och skriva lika mycket längre, jag tar en dag i taget. Ibland tre steg fram och ett bak men ändå framåt.
Du gör det jättebra och vad fint att du pratade med din man. Det lättar att släppa på trycket. Jag har pratat lite mer med en väninna om mitt drickande och det är rätt skönt att släppa ut det mörka hemliga i dagsljuset!
Jag tror på dig och jag tror faktiskt även på mig. Vi är inga hopplösa fall, särskilt inte du! ❤️
Stor kram
Ja, det är en lättnad att…
Ja, det är en lättnad att prata om sitt beroende och även lite skrämmande eftersom man börjar täppa till nödutgångarna. Men samtidigt också så nödvändigt att stänga till. Lycka till fortsatt!
@Sisyfos tack, och det är…
@Sisyfos tack, och det är precis det jag gör nu. Täpper till nödutgångarna till förhandlaren🥰
@Rehacer Hej! Nä, hopplösa…
@Rehacer Hej! Nä, hopplösa är vi verkligen inte! Tänker vi kan hjälpa varann. Stor kram!!❤️
@majken_r Du jobbar på så…
@majken_r Du jobbar på så himla bra inom alla livsområden, med helheten. Så mycket insikter och självkännedom. Du går modigt framåt med välavvägda steg på din stig och upptäcker nya stigar på vägen. Kram❤️
@vår2022 kram, en stor❤️
@vår2022 kram, en stor❤️
Reflektion när det nu närmar…
Reflektion när det nu närmar sig ytterligare en livsförändring gällande mitt vindrickande. Plötsligt så blir det liksom synd att inte kunna dricka på nyår och på ett spa med vinprovning. Hur knäppt??? Nyår är långt fram, har dessutom aldrig riktigt gillat att fira mycket då. Spa? Som inte ens är bokat..?
Det blir väldigt uppenbart hur den där skruvade hjärnan fungerar (inte) när det gäller vin.. Falska bilder som blir sanna, ev vinglas som plötsligt ter sig som stora förluster om de inte får drickas. Galet. Tänker det stora jobbet blir att flytta fokus till allt positivt som det innebär att inte behöva dricka. Det positiva vet jag dessutom finns på riktigt, det är sant! Önskar er en fin lördag🌱
@majken_r Ja, det är svårt…
@majken_r Ja, det är svårt att komma ifrån djupt rotade, uråldriga och världsomspännande föreställningar om guldkanten som alkohol medför och innebär. De sitter djupt i vårt undermedvetna sedan århundraden. Guld, glitter och glamour. De är svåra att undkomma och man måste jobba så aktivt och det tar mycket energi, att göra en förändring av denna föreställning. Även om syftet med förändringen är tydlig om varför man vill avstå alkohol och att det ger en fördelar och vinster, är föreställningen fan så mycket svårare att göra sig av med. Man har växt upp och uppfostrats i föreställningen, man matas dagligen om guldkanten och lyckan i det. Även om de inte är sant, vilket vi på detta forum har fått erfara. Föreställningen, den djupt rotade, som finns om alkoholen, nämner inget om att det är ett mycket beroendeframkallande gift som skapar elände och misär. Den nämner bara det rosaskimrande, romantiska, glädjefyllda och vackra, det som vi här på forumet också någon gång fått erfara. Det stämningsförhöjande skedet. Så det gäller nog att brottas ordentligt med föreställningen, den djupt rotade, och försöka övertyga den, sig själv, om att illusionen är falsk, för det har vi också erfarenhet av här på forumet. Men den är ändå så svår att tror på, fast vi upplevt den åtskilliga gånger, för den har så svårt för att övertyga den djupt rotade föreställningen. Det gäller att ändå inte låta den vinna, för det är endast beroendet som talar, inte det sunda förnuftet.
Jag gillar verkligen dina funderingar och reflektioner, det får mig att reflektera och bättre förstå vilka mekanismer som ligger bakom beroendet och förställningarna som vi lever i. Ha en fin lördag!❤️
@majken_r Jag gillar oxå…
@majken_r
Jag gillar oxå dina funderingar & reflektioner!
Ha en fin dag du med! 🤗
@vår2022 det kommer bli en…
@vår2022 det kommer bli en brottningsmatch i hjärnan mot illusionerna, helt klart. Kusligt hur de dyker upp exakt när jag tänker att det räcker nu, annars är de frånvarande. Har lärt mig om mig själv att jag skulle kunna sätta mål på en månad, tre, trettio och hålla mig nykter. Sen dricka igen. Det har gjort mig övertygad om att jag måste sluta, även om det måttliga fungerar. För det är en illusion. Kommer ha med din filosofi om att flytta tankarna dit jag vill gå.
Önskar dig en riktigt fin dag!❤️
@Rehacer Hej! Hoppas det är…
@Rehacer Hej! Hoppas det är ok med dig🌼
Känner så väl igen mig i…
Känner så väl igen mig i dina funderingar @majken_r . Jag vet att jag är färdig m alkoholen likt förbannat kan jag bli lurad av det där skimret. Ett skimmer som egentligen för min del är så himla tunt att det räcker att titta på det för att det ska gå sönder.
Heja dig och mig och alla andra💪🏻
Kram🥰
@Varafrisk Ja, heja oss…
@Varafrisk Ja, heja oss allihopa!💪🏼
Såg nu att idag är det ett…
Såg nu att idag är det ett år sedan jag gick med här.
Påbörjade programmet och min resa. Så mycket som jag processat detta år gällande mitt förhållande till vin. Testat, prövat och utvärderat. Fått mig rejäla tankeställare. Fått syn på mina egna fällor, faror och min förnekelse. Hur jag vänt och vridit på mig själv. Läst andras trådar och lärt så mycket. Ett år av nyfikenhet och utveckling. Upp och ned. Lite fram och lite bak. Livet. Det ska jag vara rädd om. 🌱
Vaknade med en pirrig energi…
Vaknade med en pirrig energi i morse. Dagen var kommen. Stod tidigt vid hopptornet. Varm vind smekte vänligt min kropp. Solen glimrade på vågorna. Jag klättrade upp till tians avsats. Tog ett djupt andetag och gick med myrsteg längst ut. En hissnande känsla i kroppen. Fast beslutsam. Det var dags. Tog ett djupt andetag till och hoppade.
Trodde jag skulle vara rädd men det var jag inte. Kände mig stark. Slog genom vattenytan, djupt ner i det kyliga vattnet. Simmade upp. Andades. Jag klarade det.
Jag kommer klara det. Det finns inget annat. Det räcker nu.
Jag kunde i morse på riktigt känna hoppet, i varje cell, trots att det skedde i en varm säng. Tårar kom. Jag har visualiserat detta hopp ett bra tag nu. Samlat mängder med stöd för att ta med mig vidare. Det kommer bli svårt. Men, jag tror också enkelt.
Sen jag gick med här så jag bytt fokus. Slutat springa från alkoholen (för att återvända). Till att vilja gå mot något annat. Ett annat mer meningsfullt liv.
I mitt liv finns en ovisshet och oro kring något privat jag genom år lärt mig hantera. Jag är privilegierad på många sätt med lust till träning, kost. Goda relationer. Yoga. Meditation. Nu ska jag hålla mig där. Utveckla och fördjupa. Gå vidare.
Nyckeln till bakdörren, dörren till ”kanske-ändå-kan-jag-dricka-lite”. Den nyckeln höll jag i handen när jag hoppade, släppte i havet. Den behövs inte mer.
🍀
@majken_r Heja dig! Det är…
@majken_r Heja dig! Det är SÅ värt det. Om en tid kommer du tänka: ”Hur fan tänkte jag?” Men man måste uppleva det själv för att förstå det.
Kram 🐘
Fantastiskt @majken_r , jag…
Fantastiskt @majken_r , jag kände själv suget i magen då du hoppade!!! Underbart att bli omsluten utan rädsla✨✨✨✨
@majken_r Vilket bra beslut…
@majken_r Vilket bra beslut du har tagit.😊
Jag brukar hålla mig lite i bakgrunden och inte logga in här så ofta men jag läser och följer dig på din resa.👍
@majken_r Så fint Majken! Du…
@majken_r
Så fint Majken! Du är så tuff som vågar & jag ser verkligen upp till dig!
Njut av känslan att du kan allt och du klarar allt.
Stor kram 🤗
Wow @majken_r! Modiga du, du…
Wow @majken_r! Modiga du, du gjorde det! Du vågade göra hoppet! Så häftigt och så spännande! Det är just dessa kliv som skapar riktiga förändringar mot en ny riktning, mot ett mer meningsfullt liv. Du har samlat mod till att fatta ett beslut som du kan leva med och stå för. Du är redo och det kommer att gå bra!🌱❤️
@Andrahalvlek Tack, ja nu…
@Andrahalvlek Tack, ja nu kör jag! Har ju förstått att det kan löna sig 😅💓
@Allegra Det känns bra,…
@Allegra Det känns bra, riktigt bra. Och det ska jag komma ihåg🥰
@Jan.3. Tack, och detsamma 🥰
@Jan.3. Tack, och detsamma 🥰
@Rehacer Känner mig faktiskt…
@Rehacer Känner mig faktiskt lite tuff😅 Och lättad. Fattar ju att det kommer bli jobbigt ibland men ska hålla ut🙏🏼💓
@vår2022 Du är en stor del…
@vår2022 Du är en stor del av detta ska du veta. Din strategi om riktning och tankefokus har hjälpt, och kommer hjälpa mig. Är glad att du finns här. Stor kram!❤️
@majken_r Vad roligt att jag…
@majken_r Vad roligt att jag kunnat inspirera dig med mina tankar och förhållningssätt och du inspirerar mig. Jag är glad att du finns här. Stor kram tillbaka❤️
@majken_r Du är ju bara så…
@majken_r Du är ju bara så himla modig ! Så imponerad jag blir! Du är så klok💪🏻
Kram🥰
@Varafrisk tack🥰
@Varafrisk tack🥰
@majken_r Bra beslut!! Yoga…
@majken_r Bra beslut!! Yoga o meditation förursätter ett nyktert sinne, välkommen in i den världen🌸🍃🌼
Godmorgon @majken_r! Vill…
Godmorgon @majken_r!
Vill önskar dig en fin dag och en bra start på den nya veckan ❤
Kram
@majken_r Bra hoppat! Och…
@majken_r Bra hoppat! Och nyckeln slängd också, perfekt! Uppåt och framåt! Jag hejar på dig! 🌸
Heja dig @majken_r !☺️🍀💖
Heja dig @majken_r !☺️🍀💖
@Vinägermamman Tack!!💓
@Vinägermamman Tack!!💓
Vad stark du är! Jag är glad…
Vad stark du är! Jag är glad för dig och ditt beslut!
Ta hand om dig!
@Sattva Ja, det går nog inte…
@Sattva Ja, det går nog inte att blunda för längre. Du är en klar inspiration!!🥰
@cthd Tack🥰
@cthd Tack🥰
@Inombords Tack! Det värmer🥰
@Inombords Tack! Det värmer🥰
@Natalia Tack! Och hoppas…
@Natalia Tack! Och hoppas din dag varit ok🤗
@majken_r 👋 Alltså din tråd…
@majken_r 👋 Alltså din tråd 😍 så mycket klokskap och inspiration som finns här!
När du spelar upp filmen för ditt inre. Måste komma ihåg den strategin!
✨🌸
@majken_r Instämmer med…
@majken_r Instämmer med Utmaning2022. Har läst hela och du inspirerar, jag har särskilt anammat att spela heeela filmen som strategi🙏👍. 💕💕💕
@Utmaning2022 @Ny dag Tackar…
@Utmaning2022 @Ny dag Tackar med mjukt hjärta, blir lite blyg nästan💓
@majken_r förhandlaren är så…
@majken_r förhandlaren är så påfrestande. Vad gör du när den dyker upp?
@Sméa Nuförtiden försöker…
@Sméa Nuförtiden försöker jag snabbt som tusan göra något, vad som helst. Typ städa, kolla mobilen eller gå ut. Börja tänka på annat, inte försöka sluta tänka på vin, utan bara byta spår. Ibland stannar jag i suget, men ser hela filmen. Till slutet, då när jag oftast druckit mer än tänkt och vaknar mitt i natten med ångest. Då brukar suget lägga sig.
Gå in och läsa här.
Vad gör du?
@majken_r En tröst för er…
@majken_r En tröst för er båda är att det blir allt glesare mellan vin-flasharna för varje nykter månad.
Det handlar jättemycket om att skapa nya nyktra vanor. Omprogrammera minnesbanken. Det är vissa situationer och känslor som påminner oss om alkohol.
Gör samma sak nykter 10-20 gg, tex gå på fest, och sen slutar man förknippa fest med alkohol. Istället kanske man förknippar fest med roliga samtal, god mat och skratt.
Kram 🐘
@majken_r En tröst för er…
@majken_r En tröst för er båda är att det blir allt glesare mellan vin-flasharna för varje nykter månad.
Det handlar jättemycket om att skapa nya nyktra vanor. Omprogrammera minnesbanken. Det är vissa situationer och känslor som påminner oss om alkohol.
Gör samma sak nykter 10-20 gg, tex gå på fest, och sen slutar man förknippa fest med alkohol. Istället kanske man förknippar fest med roliga samtal, god mat och skratt.
Kram 🐘
Så häftigt att du hoppat!…
Så häftigt att du hoppat! Heja dej!🎈
@majken_r Idag när jag…
@majken_r Idag när jag lagade middag kom suget för mig. Redan dag 2…. Jag testade din strategi! En film! Det var så sjukt intressant för det var som att jag spelade fastforward snabbt som sjutton till ångesten, hjärtklappningen. Så att jag inte skulle hinna minnas något bra liksom.
Och det funkade! 🥹
Min man fick sig ett par orättvisa åthutningar men det får jag förklara vid tillfälle jag hade liksom fullt upp med mig själv.
TACK 💕
@Andrahalvlek Ja, tack o…
@Andrahalvlek Ja, tack o lov🙏🏼 Jag drabbas inte alls på samma sätt som tidigare. Och om suget kommer så lägger det sig snabbare. För mig blir nog utmaningen mer att inte låta mig luras till att tro det går att dricka lite nån gång. Vilket det inte gör💪🏼
@Kebne1 Tack!! 🥰
@Kebne1 Tack!! 🥰
@Utmaning2022 visst är det…
@Utmaning2022 visst är det bra?! 🙌🏼 Det fungerar verkligen! Lärde mig av @vår2022. Det finns mycket kunskap och klokhet härinne🍀
@Utmaning2022 @majken_r Att…
@Utmaning2022 @majken_r Att spela hela filmen är en jättebra strategi. Då min film alltid slutar på samma sätt är det lätt att att avstå och suget försvinner direkt. Vem vill vakna bakis med ångest, självförakt och med självkänslan och självförtroendet i botten? Den filmen är så kass och suger, min nya film vinner pris på varje filmgala och biljetterna tar slut på en gång😂.
Ha en fin onsdag!🌞❤️
@vår2022 👋 Heeej! Jaaa så…
@vår2022 👋 Heeej! Jaaa så bra strategi verkligen! Och idag vaknade jag utan ångest. Supertrött men det har jag förstått kan vara del av processen.
Ha en fin dag alla ☀️
@vår2022 ett av de bättre…
@vår2022 ett av de bättre tipsen, har liksom inte fattat (inte velat) tidigare vad det betytt att ”se hela filmen”. Men nu så, nu ser jag om det behövs och det är så hjälpsamt! Kram till dig!
Nu har det gått några dagar…
Nu har det gått några dagar sedan jag hoppade och slängde nyckeln till bakdörren. Ingen mer alkohol! Har ju kraftigt dragit när och typ bromsat drickandet innan men. Det är nytt att det är Aldrig mer.
Märker att jag matar mig med ”här går jag, en sån som inte dricker”. Det går bra. Var på systemet och bad om tips på alkoholfria drycker. Fick massa tips och köpte på mig lite. Nu ska jag strax iväg på hotellövernattning. Massa god mat finns där, och dryck. Den blir alkoholfri. Känns så himla bra att redan nu veta att jag kommer vakna pigg och fri, kommer orka hänga med barnen och bada. Det är värt så mycket. De, och jag, är värda närvaro och energi. Min man också😅🍀
@majken_r Heja dig! Du…
@majken_r Heja dig! Du jobbar på så himla bra 🥰
Kram 🐘
Heja dig @majken, så…
Heja dig @majken, så imponerad- du kommer att göra din livs resa, det är så coolt! Kram 🥰
Jag blir så glad av att läsa…
Jag blir så glad av att läsa ditt senaste inlägg @majken_r ✨✨✨ Tack för att du skriver om denna nya känsla, det är så inspirerande 😊
@majken_r Heja heja!! Så…
@majken_r Heja heja!! Så starkt, så bra! Följer och blir inspirerad 🙌✨☀️
@Se klart Ja, har ju…
@Se klart Ja, har ju förstått av bla dig att det finns något att hämta i ett fritt liv🥰
@Allegra Tack o kram!
@Allegra Tack o kram!
@Utmaning2022 Tack o kram,…
@Utmaning2022 Tack o kram, skönt av vi kan hjälpa varandra🥰