Leva hel och fri

Hej! Hyfsat ny här. Tycker om det jag läser, känns som det är en fin och trygg ton i inlägg och svar. Har lite svårt att förstå trådar och inlägg men tänkte att, nu är det bara att börja. Får lära mig efterhand 😅
Tänker skriva lite som en dagbok, funderingar som dyker upp. Känslor. Allt det där. Har bestämt mig för att helt sluta med vin i 90 dagar. Oftast känns det ok. Men ibland dyker den där förhandlaren upp som tycker det vore toppen att dricka ett gott glas till den goda maten. Så, en dag i taget. Är nu på dag 12!

Profile picture for user Kebne1

Kämpa på & grattis till två månader. Jag kämpade också med tristessen den första tiden men tvingade mig att bara vara i det. Hellre ha tråkigt än att vara onykter❤️

Profile picture for user vår2022

@majken_r Tänker att det är så livet är, grått och trist ibland, ljust och roligt ibland. På något sätt blir man lite låg då det är grått och trist och man skulle vilja att det var ljust och roligt jämt. Det är ju trevligare om det skulle vara så jämt. Vi som tagit till alkohol när det är grått och trist har haft ett verktyg att ta till för att höja stämningsläget, oftast har det sedan resulterat till ett ännu lägre stämningsläge med ångest, ett glas blev en flaska, trött och bakis på morgonen. Det är så här livet ser ut som nykter, nedstämd ibland och uppåt ibland, det är ok så och behöver inte medicineras bort. Att du är en person som kan dricka lagom, när du testat det och det inte funkar, är nog alkoholdjävulens lilla test på dig. ”Ett litet glas kunde du väl ändå unnat dig, som alla andra, det fixar du”. Låt det gå en tid till, träna på nykterheten så att alkoholdjävulen skrumpnar bort och så att du inte behöver ta till vin när det känns trist, detta tillstånd är normalt och behöver inte drickas bort i ett sunt liv.

Hoppas din onsdag blir en bra dag!🌷💕

Profile picture for user Rehacer

@majken_r
Ja, ibland blir man så less & det är någonstans en sorg att man inte är en sån som kan dricka måttligt. Längtar efter fest, glädje och vin. Skratta med vänner över ett glas.
För mig fungerar det inte, men förhandlaren är även på besök hos mig.
Senast igår satt jag och räknade dagar om jag gått över 100-dagarsstrecket vid nästa konferens. Då ska heela gänget från alla kontor i Sverige vara med och det är alltid klackarna i taket. Har inte setts allihopa sen innan Corona, så om vi ses nu i april kommer det bli glatt. Det är min 98:onde och 99:onde dag då.. Förhandlingarna pågår i mig redan. Galet.
Förstår dig! Man får vara less och uttråkad.
Hoppas dagen idag känns ljusare.
Kram

Profile picture for user majken_r

@Rehacer Skönt man inte är ensam..Gott att få känna sig lite normal😇 Tror jag fattar precis hur tankarna går kring din konferens..fasiken så svårt det blir ibland. Men, en dag i taget mot 100. Idag är det ljusare! Både ute och inne. Blir en tur till gymmet och frissan efter lite jobb. Trots allt så är dagarna utan seghet efter vindrickande väldigt mycket bättre! Stor kram🐾💕

Profile picture for user majsan_nu

@majken_r 🥰
Men får vara less o uttråkad skriver @Rehacer! Så sant, det är ju lika oavsett a-fri eller inte...
Och våra a-fria dagar är så mycket bättre på alla andra sätt o vis - så känner jag o så tror jag det är även för dig! Vi fortsätter att följas åt eller hur?
Stor kram till dig o alla er andra forumvänner 🤗

60 dagar. Solen skiner. Även inuti, till skillnad mot igår..
Dagens reflektion.
Det där med en lite längre tids nykterhet som de ”gamla” här ofta nämner. Inte dumt alls😅 Lär mig verkligen så mycket om mig själv ju mer jag utsätts för situationer, tankar och känslor och inte kan förgylla dessa med vin. Har haft svårt tidigare att identifiera mig med bilden av beroende/missbruk. Har liksom klarat vardagen väldigt bra. Inte druckit så stora mängder. Men, nu förstår jag och känner att det spelar ingen roll. Mitt sätt att använda vin blev för ofta helt fel. Och allt värre. Kanske jag lyckats dra i handbromsen i tid. Kanske inte. Jag vet inte.
Just nu är jag fortfarande på upptäcktsfärd i livet utan vin. Fri. Och det känns (oftast) helt ok. Vinsterna i energi, sömn, närvaro är så mycket värt. Skammen har nästan försvunnit. Jag andas. Klarar att yoga, meditera och träna. Och hålla i, inte slarva eller låtsas att en annan dag blir bättre.
Underbart faktiskt när jag tänker på det! Jag slipper det där livet där jag drack för mycket, fattade beslut om att satsa på hälsan, älska det i tre dagar och sen belöna mig med en guldkant bestående av vin.. och på ett igen. Som en guldfisk.. 🐟
Nä, framtiden vet jag inte mycket om men att jag är vinfri i 100 dagar, det vet jag! ☀️

@majken_r
Så härligt att läsa, blir så glad för din skull 🥰
Som jag skrev tidigare Vi fortsätter att följas åt!
Stora kramen 🤗

@majken_r Grattis till 60 dagar!🥳💐. Vad fint att få ta del av din reflektion. Det är verkligen en prövning och man lär känna sig själv i ett nytt ljus. Häftig det du skrev ”Har haft svårt tidigare att identifiera mig med bilden av beroende/missbruk. Har liksom klarat vardagen väldigt bra. Inte druckit så stora mängder. Men, nu förstår jag och känner att det spelar ingen roll. Mitt sätt att använda vin blev för ofta helt fel. Och allt värre. Kanske jag lyckats dra i handbromsen i tid. Kanske inte. Jag vet inte.” Jag uppfattar det som att du släppt en tanke som inte längre är viktig, det viktiga är hur du mår och uppfattar dig själv.

Ha det gott!🌷💕

Profile picture for user Friluftstok

@majken_r vilken härlig läsning och så långt du kommit! Känner igen mycket av det och skrev ju lite om det i min tråd här om dagen, att jag mår bättre än på flera år. Jag trodde aldrig jag skulle kunna må så här utan vin och är glad över att jag gav mig på 100 dagar, att jag inte gav upp efter första månaden. Bra kämpat och så viktigt att vi skriver ner det positiva också, det kan vara bra att läsa en grå dag när motivationen tryter 🌷

@vår2022 Tack! Och ja, precis så. Har släppt tanken och sökandet, är mer här och nu. I hur jag mår och lever. Inte dumt alls. Kramar🙌🏼

@majken_r
Är så glad för att jag får vara med på din resa. Få läsa inlägg där man ler, känner igen sig och förstår. Det ger mig så mycket att få ta del av det!
Låt oss ha en ljus härlig dag imorgon med, lätta i sinnet och med pirr i kroppen.
Kram 🤗

63 dagar. Känns inte lika tråkigt. Mer energi igen. Att vakna utan att vara bakis, otroligt skönt!
Inser djupt inne att jag tidigare helt normaliserat att dricka vin på fredagen och ofta varit trött på lördagmorgon. Inte alls för att det varit gott att sova ut efter veckan (som jag tänkt) utan för att vinet gjort mig trött. Även då jag inte drack för mycket. Så var det för mycket. Normalt med två/tre glas.
Nu blir det kaffe om en stund och sen rabattplanering🌻🌷🌻Men först lite morgonmeditation och mjuk rörelse. Hoppas ni får en bra dag, tankar till dem där det inte längre är en möjlighet🙏🏼

@majken_r
Ja, så normaliserat det var, liksom en självklarhet att dricka vin på fredagen. Man frågade inte ens sig själv frågan om man ville ha - för svaret var skrivet i sten. Så är det inte längre och det känns skönt.
Ha en underbar lördag! Rabattplantering låter tidigt.. vi har snö kvar här! 😬
Kram 💕

@majken_r @Rehacer Håller med. Det var ingen fråga om man skulle dricka vin eller inte, det var givet. Det bästa med att vara nykter är nog att vakna upp på morgonen utan att vara bakistrött, man hade glömt bort hur det var att vakna nykter. Här blir det ett träningspass och lång promenad i solen. Minusgrader och snö här med. Först kaffe.

Ha en fin lördag💕🌷

@majken_r
Låter som att du kommer att få en fin dag med olika aktiviteter/händelser 🥰
Hur det går ute i den stora världen är en annan fråga - har inte kollat på nyheterna ännu. Känns som att en behöver sålla lite, inte så positivt ännu så länge 🤔
Ha en fin dag 🤗

@majken_r
*asgarv* Jag läste plantering! Tänkte att jag missat nåt, att du inte alls bor i Sverige utan bor på varmare breddgrader. 😂

Profile picture for user Geggan

@majken_r jag sådde faktiskt lite blomfrönyheter idag i lådor på fönsterbrädan. Ska bli kul att följa med. Utslagna krokus mot södervägg ute idag. Det är på gång!

@majken_r men precis, att dricka på fredagar var ju en självklarhet. Det var det för mig med även innan alkoholen blev ett problem. Och även när jag försökte hålla igen så var ju fredagsvinet heligt. Precis som du säger så handlade det ju inte alltid om mängder men ett par glas skulle man ha. Punkt liksom. Jag tror att det för många handlar om en ritual, och givetvis belöning. Jag håller på att skapa en ny fredagsvana med joggingrunda/power walk följt av alkoholfri öl. Då får jag ritualen (ölen) och belöningen (endorfiner från träning) Ha en skön helg! 🌷

@Geggan Visst är det härligt?! Har snödroppar som är ljuvliga att se på🌱@Friluftstok har också skapat en del nya ritualer, och de funkar! Hade faktiskt inte trott det var möjligt.. 🙌🏼

Har haft lite problem med trötthet/huvudvärk efter covid. Men att vakna utan huvudvärk efter vindrickande är oslagbart. Det bästa jag vet med att inte dricka! Och varje morgon registrerar jag noll glas i kalendern. Bra start på dagen. Sol dessutom. Och fredag. Kram på er! ☀️

@majken_r Hoppas huvudvärken ger med sig snart, min huvudvärk efter covid är borta nu. Ja, den huvudvärken är rena drömmen mot den när man är bakis😝.

Ha en fin skön fredag i solen🌞🌷💕

70 dagar utan vin. Jösses..Känns som jag varit fri i evigheter och samtidigt som dag 5 var igår. Glad o tacksam att jag lyckats så här långt, med er hjälp 🥳🌸☀️

@majken_r Grattis till 70 dagar!🥳💐🌟. Superduperbra! Ja, jisses vad tiden går fort. Du gör verkligen ett bra jobb, reflekterar, funderar, mediterar och mentaliserar😁.

Ha en fin lördag!🌷💕

@majken_r
Stort Grattis till dina a-fria dagar, 70 dagar är ju superbra 🥳
Ja du, tiden är en märklig sak, håller med dig om att den kan vara kort o lång - samtidigt! Det får vi filosofera över 🥰
Men 70 dagar är ju iallafall just 70 dagar o det ska du vara stolt över!
🤗 Kram från mig

@majken_r
Du är ju föör bra! 70 dagar! ✨
Vi följs åt och glädjs över varandras segrar. Men även i varandras svackor. Det är fint och det är en stor styrka!
Kram ❤️

@majken_r Snyggt jobbat med 70 dagar, grattis! Håller verkligen med om tiden, vissa saker känns verkligen som en evighet och ett ögonblick samtidigt. Ha en härlig söndag 🌷☀️

Sol! Så tacksam för solen, ljuset, knoppar, fåglar. Allt som vaknar till liv efter mörkret. Sömnig och skönt trött kropp efter lång dag utomhus med spade och kratta. Tacksam att jag inte druckit, saknar det ibland på kvällen. Saknar det aldrig när jag vaknar. Då är jag bara tacksam att jag slängde ut förhandlaren och låste dörren. Nu lite andningsövning och meditation. Sov gott⚓️

Behöver fundera ”högt”.
Märker att jag är i en ny fas, läser mycket här och är inte ensam om det tror jag. Att vara i ”hur-blir-det-framöver-fasen”. Har ett litet uttråkat sätt att vara alkoholfri på nu, liksom..lurigt trygg..enkelt..
Känner att livet flyter på, mår på många sätt bra. Är i kontakt med det väldigt svåra jag har i mitt liv, har tagit mig tid att känna och vara ledsen länge nu., bearbeta. Och det hjälper. Rutiner kring hälsa och återhämtning sitter. Tycker om träning och meditation, dricka te, växter och liv. Ofta glad och har framtidsplaner. Har lust och energi, nyfikenhet. Väldigt tacksam för det, och har kämpat hårt och länge för att hamna här🌱

Det skulle nog faktiskt gå alldeles utmärkt att ta ett glas nästa helg på den där trevliga middagen ute tex.
Och så är det antagligen. Men.. är det jag eller förhandlaren som pratar? Skymtar en skugga av förhandlaren..
Så, nu ska han ut ur livet! Jag ser det som en utmaning (försöker) att ta mig igenom denna fas, känna vad det handlar om och inte ge efter!
Det är fortfarande inte klart för mig hur jag kommer ha det framöver med vin, förutom att ensamdrickandet är över. Men att det skulle vara förhandlaren som styr, det är inte heller ok. Så länge han finns, om än i betydligt mindre/kortare version, nästan osynlig, så ska jag inte dricka! När/om jag kommer ta ett glas så är det utifrån att vara fri från förhandlaren. Mitt val.
Japp, morgonens funderingar som springer och halkar runt i huvudet. Nu blir det en tur till gymmet innan jobb. Ha det fint!❤️

@majken_r Det är bra att du funderar ordentligt och vrider och vänder. Om förhandlaren lurar i vassen, fast han inte syns eller hörs värst mycket. Det verkar vara så att många är i denna fas nu kring 70-90 dagar, funderingar kring relationen till alkohol i framtiden. Skrev ett inlägg idag i min tråd om hjärnan och hur alkohol påverkar belöningssystemet. Tänker att det handlar om förhandlaren som du skymtar en skugga av. Vi är olika och tänker olika och påverkas olika, vissa är djupare i beroendet än andra men hur alkohol påverkar hjärnans belöningssystemet är lika för alla. Kunskap om detta är en bra variabel att ha med sig i sina funderingar.

Ha en fin dag!🌷💕

@majken_r
Gillar när du tänker högt! Vi har alla funderingar över hur vi ska gå till väga och det hjälper mycket att läsa andras tankar.
Vad skönt att du mår bättre efter en tids svårigheter med livet. Det är trist när man hamnar i perioder när inget känns kul och allt bara är ledsamt. Livet är verkligen upp å ner. Man får njuta extra när det är lite ljusare! ❤️

Jag vill inte heller att förhandlaren (eller i mitt fall Mr A) ska styra om jag ska dricka eller inte. Jag vill att det ska vara noga avvägt, genomtänkt och värderat om jag ska ta ett glas. Inte något Mr A frestat och lockat med för att få mig dit jag vill. Jag hoppas det fungerar så, att man kan välja.

Jag slutar snart jobbet och ikväll blir det ett danspass. Rolig och mycket glad svettig timme! 💃🏼
Ha det gott!

Profile picture for user Argbiggan

@majken_r kloka funderingar och jag är med dig i de alla. Det är så svårt att veta om tankar är mina egna eller beroendet som pockar på. Men kanske är det så att så länge jag är fundersam på vem som äger tanken är den inte min.
Du har ett klokt resonemang.
Ha en fin kväll 🌟

@vår2022 Läste ditt inlägg, och är väldigt glad att du delar! Har absolut med hjärnan i mina funderingar, vårt nervsystem. Triggers och annat som påverkar. Så intressant och viktigt. Och det fantastiska i att sätta ord på det som rör sig inuti, få fatt i det som ev skaver, hitta det som gömt sig djupt därinne. Ja, tack. Så glad att du finns här❤️

@Rehacer Det ledsamma och svåra lämnar inte och det är inget att göra åt det, mest tacksam att jag tar tid att bearbeta och känna. Det finns men har också gjort mig livsglad!
Hoppas ditt danspass var så kul som det låter!! Mitt gympass var grymt, kommer antagligen röra mig stelt i morgon 😅 Stor kram!! Ps tycker om att känna igen mig i dina tankar om MrA

@majken_r Så är det för mig också, det ledsamma och svåra finns där. Jag har fått tag på det och vet ganska bra hur jag ska hantera det, det har gett mig sinnesfrid. Jag har orkat vara i det, känna känslorna som kommer av det och förstått att det funnits där djupt inne inom mig. En sorg och en ilska som förträngts och som inte har bearbetats, det har hela tiden satts på paus genom alkohol. Som nykter har jag kunnat förpassa skammen som inte tillhör mig och kunnat ta min rättmätiga plats åter. Det har gjort mig livsglad, precis som du berättar om dig❤️

@vår2022 det ljusa och det mörka, kontraster som gör att livet känns. Tack o lov!! Mitt svåra har ingen skam, det rör annat, en situation i mitt liv. Skam, herregud som den känslan kväver liv och lust.. Kramar!!!

@majken_r Skam är intressant men klurig att få tag i. Det handlar inte bara om att man bara skäms över något, utan som i mitt fall att jag tryckt in min ilska över saker, om jag uttryckt det har det inte fått gehör eller vänts mot mig, martyrskap har trätt fram. Det har fått mig att känna att jag gör fel, gjort mig osäker på mig själv, på både mina känslor och mina tankar. Idag kan jag bekräfta mig själv i mina känslor, mina tankar och min rättmätiga ilska. Det har gjort mig fri från min skam som inte är min😁💪

@vår2022 precis! Svår att få fatt i men oerhört befriande att bli av med. Skammen över den man är, inte bara skämmas över det man gör. Låter skönt att du lagt den där den hör hemma! Jag med. Kram💪🏼🤩

Ikväll har jag varit ute och ätit. Gott, väldigt gott. Fint sällskap. Mysigt. Och alkoholfritt bubbel. Nu i säng, läser lite här under senaste kommentarerna. Känns lite tryggt, gamla och nya bekantskaper.
Ser redan fram emot att vakna klar i knoppen i morgon, utan ångest och oro. Det är fortfarande min största vinst. Morgnarna som gör dagen så mycket bättre, även när den är sämre. Allt blir bättre när jag inte är bakis.
Sov gott❤️

@majken_r God morgon 🥰
Länge sen jag skrev i din tråd tror jag...
Läser runt ganska mycket men inte alltid att jag kommenterar.
Hoppas att sömnen varit god o morgonen fin. Här är himlen klarblå o jag har lagom mycket att göra idag. Känns helt ok👍
🤗 Kram till dig o till er andra forumvänner också!

@majken_r
Ikväll ska jag ut på restaurang och då blir det alkoholfritt bubbel för mig med. Kommer bli trevligt och jag ser fram emot kvällen med 25 st andra. Tar bilen och kommer precis som du vakna utan baksmälla imorgon. Tror inte många av de andra kommer göra det…
Ha en riktigt fin lördag i solskenet! 🤗

@majken_r du och jag vi fortsätter prisa morgnarna! 😉 Men det förtjänar verkligen att lyftas gång på gång, tänkte på det imorse med och var så nöjd över att orka inleda dagen med simhallsbesök klockan 10 😅 Hoppas du fick en fin morgon och att dagen rullar på bra ☀️🌷

@majken_r Mysigt med utekväll och god mat och alkofritt bubbel. Sedan att vakna nykter på morgonen är guld värd och det sätter tonen för hela dagen.

Ha en riktigt fin lördag, här sken solen till en början, sedan molnigt men kom tillbaka efter en stund🌞🌷💕

78 dagar. Dagens lite kaosartade insikt.
Jag vill inte dricka någon mer alkohol någonsin igen, eller jag kanske vill, men det är inte för mig. Jag vet det nu. Idag bara det slog mig att det är så. Jag mår så ofantligt mycket bättre utan. Har energi och en nyfikenhet som jag behöver. Så väldigt ledsen samtidigt, att det är så. Som någon här skrev om att vara 1.80 lång eller inte ha lockigt hår. Sluta kämpa. Jag blev en som inte kan dricka. Fine.
Men nu till problemet.
En millisekund efter denna befriande insikt kom idén:
Då kan jag ju lika gärna dricka lite sådär halvt lagom denna vår och kanske sommar. Innan dörren spikas igen. Ett sista glas i olika sammanhang.
Herregud..
Svart på vitt, sådär hade ju en människa utan alkoholproblem aldrig tänkt..
Suck…Kram o sov gott 🌱

@majken_r Det är alltid skönt att få svar på sina egna funderingar och när de känns glasklara och självklara. Sedan måste man ju spekulera och dividera lite med alkoholdjävulen innan dörren dras igen för gott, han satte väl in foten i dörrglipan för att kolla om du verkligen menar allvar😂.

Sov gott! Det känns säkert bättre imorgon🌷💕

@vår2022 känns som det var mer än foten som klämdes in i dörrglipan..mer hela han och några av hans närmsta vänner..😅😭

Profile picture for user Annabell

Hej majken_r 👋! EXAKT det där hände för mig… Jag kom till en dag/stund då jag bara visste att det var helt klart. Över. Jag ska aldrig dricka mer. Det liv som då ska komma därefter (efter den ”insikten”), kunde jag inte riktigt ta mig in i… Jag önskar så mycket att jag bara hade fortsatt vänta. Att låta bli att dricka är ju inte ens särskilt svårt när man hållit upp så länge! Håll bara i nu majken_r 💪🏼⭐️ Gör det bara! ❤️

@Annabell Jag håller i och ut. Och blir sååå tacksam för dina ord. Behövde att någon kände igen sig. Exakt dessutom 😅 Fick du också idén att liksom lika gärna ”dricka klart, sista”?
Ska läsa i din tråd. Stor varm kram.❤️

@majken_r God morgon!
Ett bra beslut du har tagit 🥰
Det finns säkert "någon" som tycker att det kan vänta lite till... Men jag hejar på dig o skriver Håll i o håll ut! Önskar dig en fin a-fri dag 👍
🤗 Kram

@majsan_nu ja, ”någon” kommer nog jobba hårt på att det går lika bra att bli nykter efter sommaren..Så stödet här är viktigt. Så glad att du peppar! Kramar🥰

@majken_r
Det är bra att ventilera och tänka högt. Såklart försöker Mr A få en sista sommar med dig, han flörtar & lockar mig med, men vi får stänga dörren riktigt hårt. Kanske får han då så ont i foten så han håller sig lugn ett tag.
Du gör det bra och tänker vettigt om framtiden.
Kram

@majken_r Du måste vara superstark som lyckades stänga igen dörren när hela djävulskompaniet var där och försökte göra motstånd 💪💪💪

Profile picture for user Vinägermamman

@majken_r
Har idag läst hela din tråd och kan bara säga Wow, hatten av. Maken till medveten och målmedveten väg under din tid här har jag inte skådat🙌. Din inställning och dina resonemang känns så bra, kloka, positiva och
tydliga. Nickandes gick alltihop in i skallen på mig.
Vilken grej du har gjort!💪🤩

@Vinägermamman men, alltså..blir så rörd. Glad. Varm. Tacksam. Oj.. Tack. På riktigt, tack. Dina ord betyder jättemycket, så oväntat. Varm tack ❤️

majken_r
God morgon o stort Grattis till alla dina dagar - 80 om jag förstått rätt 🥳🥳🥳
🤗 Stora kramen från mig till dig

@majken_r Supergrattis från mig med! 80 dagar är stort och strongt!🥳. Kan bara hålla med @Vinägermamman att du gör ett storartat jobb med din inställning och ditt resonerande. Du är klok, varm, ödmjuk, empatisk, reflekterande och beslutsam. Du är en förebild, som provat och resonerat dig fram och till slut hittat den vägen som passar dig och som du vill resa vidare på. Var stolt över dig själv❤️❤️❤️

Profile picture for user Geggan

Oj @majken_r ! Det där känner jag verkligen igen! Att innan det är slut för gott så kan jag väl tuta på lite till. Några månader hit eller dit… skönt då att ha dessa tre månader i bagaget, för dem vill jag inte göra om igen. Ja, sån här blev jag, såhär blev det! På gott och ont.

AW idag, inget sug. Mer en insikt i hur påverkade människor blir även på ett-två glas. Det såg jag inte tidigare. Hemma nu. Redo för våffla och soffmys, känns riktigt bra. Läser ikapp här, önskar er en fin kväll 🌱

@majken_r på middag hos grannen, de drack vin. Ja, det märks efter ett par glas, diskussionerna blir intensivare och jag tröttare😂. Hemma nu, ett par tre timmar räcker.

Ha en fin kväll!🌷💕

Profile picture for user Argbiggan

@majken_r våfflor och soffmys låter faktiskt bättre än Aw och sprit 😍🤣 skulle välja det första alla dagar.
Ha en fin dag 💕

@majken_r hej! Läst ikapp lite här. Vad skönt att komma till den insikten om vad du VILL göra. Där tror jag en extremt viktig bit ligger oavsett vad det handlar om. Att göra en förändring om man genuint inte vill, då kommer den inte hålla i längden. Försöka förändra för att man måste eller borde. Man kommer romantisera och längta efter det gamla. Jag tror på dig, du låter så klok och medveten! 🌷

@majken_r
Hej, våffla och soffmys lät trevligt! Har inte ätit någon våffla i helgen, men fått i mig massa annat gott. 😁
Upptäckte förra lördagen det där fenomenet hur personer blir efter 1-2 glas vin. När man själv är nykter så upplever man det hela lite annorlunda, man märker den stegvist ökande volymen på röster, hur folk upprepar sig och diskussioner spårar. Det är kul ett tag men rätt snart längtar man hem till soffan. 😁
Ha en fin kväll, imorgon är det måndag igen!
Kram

Dag 86. Det rullar på just nu. Men det slog mig idag att när jag testade ett tremånaders-uppehåll förra gången (som jag avbröt) så var fokus liksom på att komma tillbaks till vanliga livet men med bättre dryckesvanor.
Denna gång har den idén sakta försvunnit. Jag vill inte tillbaks för nu är det nya vanor som ”sitter”, bra vanor med tex meditation, mjuk rörelse, yoga och gym. Närvaro med barnen. Kul och energi på jobbet. Så jag vill fortsätta framåt, hålla i. Dessa vanor har funnits tidigare också men satt inte lika hårt, kunde ganska enkelt förhandlas bort med suktande efter en guldkant. En guldkant som inte behövdes. Det vet jag nu. Kommer inte se mig som absolutist efter mina dagar, men nykterist typ. Tror jag. Eller så dricker jag aldrig mer. Det visar sig. Just nu är jag nöjd☀️

@vår2022 ja, nöjd är jag nuförtiden. Oftare i alla fall. Alkoholen gav mig väldiga baksmällor även efter väldigt mängd, trötthet. Har nog en hjärna som faktiskt inte alls passar för vin😅 Och det gör inget! Jag klarar mig utan, även om det är svårt ibland. Är väldigt glad för din pepp och dina ”huvudet-på-spiken” inlägg. Kram o tack🌱

@majken_r
Nöjd låter bra!!
En dag i taget och att vara nöjd med det liv man lever är ju verkligen jättebra. Man behöver inte så mycket mer än så faktiskt.
Kram 🤗

Profile picture for user Jan.3.

@majken_r Godmorgon på dag. 87.
Vi som närmar oss 100 strecket verkar ha liknande tankar, nya vanor, nytt tankesätt, ser inte vinet som nån guldkant på tillvaron längre. Vi kan känna avslappning på andra sätt än att sitta själva och hälla upp ett glas vin i vår ensamhet.
Säger som @Rehacer skrivit tidigare, vilken bedrift vi gör här.

Och en sak till , den här tiden har ändrat vårat tankesätt så mycket att ingen av oss skulle komma på tanken att hänga på låset på bolaget bara för att det står 90 dagar på appen.

@Jan.3. Godkväll, eller godnatt⭐️ Ja, tänk vad vi gjort, klarat. Kram till dig, glad för att du finns här🌱

Haft hektiska och oroliga dagar, har läst här men inte hunnit skriva. Tittade i min app idag och såg att det gått 90 dagar..

90?!?
Helt otroligt..för 90 dagar sedan kändes det som att mitt mål med 100 dagar utan vin var helt galet stort. Något jag aldrig skulle klara med tanke på alla helger och vardagar som skulle klaras av utan min guldkant, vinet. Middagar, fest och ledsamma tillfällen utan vin. Otänkbart.

Men, det har gått 90 dagar och mitt fokus har så brutalt skiftat, från saknad till lättnad. Frihetskänslan. Att vara klar, pigg. Närvarande. Ja, herregud så mycket bättre livet blivit. Visst är det jobbigt när suget sveper förbi. Men det går över. Jag vet. Precis som det gör när jag är sugen på andra saker jag inte kan få när jag vill, typ räkmacka, nya sneakers eller ett stort hus. Det går att stå ut. Jag klarar mig.
Som alltid, så tacksam för detta forumet 🙏🏼🌸💕