Leva hel och fri

Hej! Hyfsat ny här. Tycker om det jag läser, känns som det är en fin och trygg ton i inlägg och svar. Har lite svårt att förstå trådar och inlägg men tänkte att, nu är det bara att börja. Får lära mig efterhand 😅
Tänker skriva lite som en dagbok, funderingar som dyker upp. Känslor. Allt det där. Har bestämt mig för att helt sluta med vin i 90 dagar. Oftast känns det ok. Men ibland dyker den där förhandlaren upp som tycker det vore toppen att dricka ett gott glas till den goda maten. Så, en dag i taget. Är nu på dag 12!

Profile picture for user Andrahalvlek

Välkommen hit! Bra att du har valt 90 dagars nykterhet till en början. Faktum är att de riktigt stora förändringarna i tänket kommer först efter tre nyktra månader. I början är det en daglig kamp, men det blir lite lättare och mer självklart för varje nykter månad.

Grip dig an den nyktra resan med nyfiket sinne och samla på dig nyktra erfarenheter som smultron på ett grässtrå. Andaktsfullt ett taget - känn storheten i varje ny erfarenhet.

Kram 🐘

Profile picture for user majken_r

@Andrahalvlek Tusen tack för varmt mottagande! Nyfikenheten är en stor motivation och drivkraft i detta🙏🏼

Profile picture for user Se klart

Bra kämpat, 12 dagar, heja! Och bra beslut med 3 månader, det tror jag många håller med om är en bra tid för att kunna ta kloka beslut. Det tar tid för kropp och knopp att ställa om. Ge dig själv den chansen. Välkommen! 🌸

@Se klart Tack!! Ja, det känns bra att ta en längre period utan vin/alkohol. Tidigare har jag testat att dricka kontrollerat och/eller haft ett par veckor utan. Märker dock att då finns ändå vinet med alltför ofta i tankarna. Förhandlaren är mer närvarande. Nu hoppas och tror jag att det gör det enklare att stänga av de tankarna och sätta förhandlaren i karantän 😅

Ps är det så att om jag vill skriva mer i min ”dagbok” så skriver jag i ”lägg till kommentar? Anar att jag inte varje gång ska starta ny tråd? @Andrahalvlek

@majken_r Du fortsätter skriva i samma tråd hela tiden, då blir det lättast att följa dig. Och vi svarar här i din tråd. Du kommer snart in i tänket. Om du klickar på mitt namn så hittar du mina två trådar. Den första tråden skildrar min tid upp till 6 nyktra månader och den andra tiden efter. Jag hänger numer inne under fliken ”Det vidare livet”.

Kram 🐘

Tack!! Har läst lite i dina trådar, finns mycket som känns igen och mycket bra tänk/tips🙏🏼@Andrahalvlek

12 dagar utan vin dag. Känns väldigt bra att vakna klar i huvudet. Piggare. Upplever att det går överraskande bra utan vin. Men. Så fort det blir prat/läs/bild på middagar eller restauranger så kommer ett sug. Vill så gärna kunna ta ett glas. På fredag ska jag träffa en kompis ute och äta. Redan nu börjar förhandlaren försöka få mig inse hur rimligt det är att dricka lite gott rött vin då.. Herregud. Önskar så att det hade fungerat. Men jag vet ju att det oftast innebär att jag tar ett par glas hemma efteråt. Att jag sen hittar på att jag måste dricka lite dagen efter också eftersom det gick så bra att dricka lagom. Och plötsligt så har jag druckit för mycket och för ofta.
Måste komma ihåg detta!!
Jag har aldrig druckit stora mängder och alltid klarat vardagen (utåt sett). Det senaste året har jag dock märkt att jag tappar kontrollen och dricker för mycket. Vaknar på nätterna med ångest och hjärtklappning. Minnesluckor. Detta när jag är ensam. Min familj vet inte om detta. Men jag vet. Så dessa 90 dagar är livsnödvändiga.
Önskar er en fin söndag!!

Jag klarade också alltid vardagen (utåt sett) på insidan kände jag mig helt fransig, alltid trött, alltid med dov ångest. Bra med 90 dagar. Om jag kände som du angående fredagen skulle jag faktiskt överväga att inte gå ut. I början kan det vara värt att anpassa livet efter det som fungerar bäst för att främja att vara nykter. Det är ingen lätt match och man behöver inte göra det svårare. Kram.

@Se klart skönt att inte vara ensam.
I helgen var jag på middag, ensam att inte dricka, och det gick fint. Tror det kommer gå bra på fredag utan att bli jobbigt. Men kommer helt klart boka av om det blir ovärt🙏🏼 Upplever att det är svårast i mina fantasier än när jag väl är i situationen. Knepigt det där med hur hjärnan fungerar..😅

Precis så kan det vara. Så man måste både jobba upp en strategi för OM det blir jobbigt. Men samtidigt inte tänka så långt fram i tiden. Då kan det bli för övermäktigt, istället ”det räcker att bestämma mig för idag”. Det där tricket kommer man på efter ett tag! 💪🏻

Dag 15. Helt otroligt. Det har absolut gått så många dagar tidigare. Men inte så bestämt, alltså att jag känner att jag bestämt mig.
Fast jag ibland ångrar att jag bestämt mig för 90 dagar.. känns som 100 år ibland. Konstigt ändå hur vin blev så viktigt..
Kram på er som kämpar🙌🏼

Hur blev det såhär..
Fattar och ändå inte.. Alkohol var ingen stor sak för mig förr. Jag har tex alltid varit glad och social på fester även utan att dricka även som ung. Har inte druckit för att jag varit nedstämd eller så. Vin har varit gott och guldkant. Lagom. Tålde dock från början att dricka ganska mycket. Blev liksom bara gladare och piggare. Fick barn ganska tidigt med en man som jobbade sent. Han tyckte om att varva ner med ett glas eller en öl. Jag gjorde honom sällskap. Mysigt. Inte mycket. Efter några år när vi separerade så fortsatte jag liksom med ett glas då och då på kvällen. Drack själv när barnen var borta. Aldrig full med aldrig bara ett glas. Tre behövdes för att den sköna känslan skulle komma. Men aldrig något sug. Ingen tanke på alkohol i övrigt. Ny man, barn. Mindre alkohol. Men senaste åren är det som att min hjärna liksom blir kapad alkoholen. Guldkanterna blev allt oftare, allt kunde firas eller skapa mys av. Fortfarande tre glas. Ingen vet. Men tankarna på alkohol blev allt fler, suget började smyga sig på. Förhandlingarna startade allt oftare. Bara ikväll, eller bara tre glas. Kontrollera vinintaget med olika appar och planer. Fungerade förvisso men tankarna på alkohol upptog allt för mycket tid. Började dricka mer, fler glas. Aldrig mer än en flaska, då kräks jag. Ångesten..
Vad hände egentligen?
Tror min hjärna svarar väldigt bra på alkohol. Är också känslig och sårbar, hjärnan alltså. Får alltid biverkningar av mediciner tex. Vet nog att tack vare att jag hatar att vara bakis och tycker om träning, yoga och annat, så har jag klarat mig så bra som jag gjort. Men nu är det skört. Gör programmet här. Kämpar med suget som ibland sveper förbi. Ger 90 dagar till helt alkoholstopp. En dag i taget fungerar inte, då förhandlar jag till mig vindagar har jag märkt.
Långt och rörigt inlägg i min dagbok, men det känns bra att släppa ut tankarna ❤️

Profile picture for user majsan_nu

@majken_r
Bra att skriva av sig, bra att fatta beslut som känns genomförbara, bra att ta hjälp som finns att hitta! Programmet som finns här har jag också börjat på. Har också kontakt med en av rådgivarna som peppar! Allt som är hjälpsamt är bra!
Bra att göra helt A-stopp är bra, hur långt fram man orkar tänka är kanske olika. Jag är bara på dag 2 o tänker en dag i taget... Men baktanken är förstås många fler, typ alla. Är så trött på att förhandla med mig själv, har även fått hälsoproblem så jag har nog inget väl egentligen...
Mysdricka vin är över för min del!
Vi får helt enkelt hitta andra mysdrycker. Har dock inte kommit så långt att jag har några bra tips...
Önskar dig lycka till med 90 dagar o mig själv med en dag i taget - men vin är inte ett alternativ! Ja det blev kanske lite rörigt men i alla fall några tankar...

Alkohol är näst mest beroendeframkallande efter heroin. Så det är inte alls konstigt att du blivit beroende över tid. Ingen kan ju ta heroin lite då och då utan att bli beroende, inte ens vanliga cigg funkar. Ökar mängden till en viss nivå så är man fast i beroendet.

Kram 🐘

@majsan_nu ja, mysdrickandet är nog över.. Jag dricker te. Inte i närheten, men det börjar bli som en liten ritual. Tända ett ljus, sitta med tekoppen. Andas.
Vi får kämpa på tillsammans 🙏🏼

@Andrahalvlek Så är det, bara synd att jag inte riktigt förstod i tid. Samtidigt som jag inser att jag också visst såg i tid. Innan det blev ännu värre. Tacksam för det❤️

@majken_r
Silver thé lärde min farmor mig att dricka - då somnar man lättare!
Varmt vatten med mjölk/grädde o lite socker/honung i! 🙂

Igår kväll var det absolut skitjobbigt.. suget bara ökade.. Efter ett tag så liksom bestämde jag mig att nej, inte nu. Tog en antabus som jag fått utskrivet för längesen. Satte mig och bara andades. Och suget lättade i kraft. Idag vaknade jag lugnare.
Skulle gärna vilja ha lite tips på inspiration, att titta på eller läsa?

@majken_r Distrahera dig, ut och traska. I början var jag ombytt och gick ut och sprang lyktstolpsintervaller varje gång suget anfallde. Funkade bra. Ett annat tips är att säga till dig själv: ”Jag får dricka men först ska jag….” Då tar man liksom udden av det triggande ”förbudet” som kan få en att helt gå bananas. Gör något berikande, yoga i 30 min, utöva mindfulness, sjunga och dansa till favoritlåtlistan. Det ska vara nice att avstå från alkoholen. Efter aktiviteten har suget lättat. Suget blir lättare och kommer allt mer sällan för varje nykter vecka. Håll i nu - du vill inte börja om!

Kram 🐘

Exakt vad jag behövde höra, vill inte börja om!! Och klokt att liksom inte helt förbjuda sig.
Älskar yoga, träna och allt det där. Intresserad av ha ett gott liv. Det är oerhört hjälpsamt nu. Tacksam att det redan finns i mitt liv att använda mer av. Tack ❤️@Andrahalvlek

@majken_r
Har inga tips tyvärr men jag förstår dina känslor. För mig var det så igår och även delvis idag... Får försöka glädja oss att det ändå går framåt dag för dag. Ibland timme för timme!
Har redan gått in o nollat min dag för att känna mig lite stolt ändå. 4 dagar utan vin var länge sen i min värld!!!
Hoppas din kväll blir bättre än föregående!

@majsan_nu mycket bättre idag. Det svänger lite hit och dit.. Stort grattis till dina 4 dagar 🙌🏼

Så jäkla glad. Jag har varit ute och ätit. På ett ställe där det hade passat hur bra som helst med rött vin till maten.
Men jag drack alkoholfritt hela kvällen! Jag klarade det🙏🏼

Dag 20. Börjar nära sig rekord..Har förutom graviditeter nog aldrig varit utan alkohol längre än tre veckor..
Känner mig glad, piggare. Men märker också att minnen dyker upp. Av händelser som jag ”glömt”. Smärtsamt ibland.. men det är bra tänker jag att det kommer upp. Så jag kan få ur mig dem. Lätta på skam kanske. Vaknar ibland och tror jag är bakis. Så jäkla lättad när jag fattat att det inte är sant. Att dagen inte är förstörd.
Kram

@majken_r
Grattis till 20dagar, det är superbra! Jag är på min sjätte, inte lika många men många för att vara jag!!!
Nu håller vi i o håller ut så slår vi många rekord framöver!
Heja oss alla 🙂

@majken_r
Absolut, det gör vi... om du läser i min tråd så har dagen varit kämpig - men till slut hoppas jag att det lättar lite. Men ge upp finns inte på kartan!!! 🙂

Arghh…
Har precis gjort något riktigt kul. Köpt ett fritidshus. Superglad, förväntansfull.
Plötsligt.. Vore kul att skåla i lite bubbel. Fira. På riktigt.
Så nu blev det jobbigt… vet ju också att jag skulle klara av dricka lagom. Det är liksom inte det som är det stora problemet. Det svåra är att jag lätt låter det bli lite vin dagen efter. Och dagen efter. Och då blir det för mycket. Och då slutar jag yoga/träna/meditera. Då blir jag en människa som dricker rött och äter ost.
Blir tokig……

@majken_r Den känslan var jobbig länge. Känslan av att vilja fira med…. Ingenting. Går det? Det är som om glädjen blir mindre för att man inte firar med bubbel. Men det går alldeles utmärkt att vara pirrande glad och lycklig utan bubbel. Jag lovar. Om du håller dig nykter ett längre tag så får du uppleva att positiva känslor som glädje snarare bli starkare utan alkohol. De pågår och pågår och pågår. Glädjen blir starkare och mer genuin. Häll inte gift på glädjen.

Grattis till huset!

Kram 🐘

Profile picture for user adde88

@majken_r

Du klarar det! Är inne på min tredje dag som nykter och ser framemot fler nyktra dagar och slippa känna ångest o trötthet m.m.

Man får försöka hitta andra nya sätt att fira på. Lägga pengarna på en riktigt god o dyr maträtt som man kanske inte hade unnat sig om man lagt en massa pengar på vin, bubbel o annan alkohol

@Andrahalvlek @adde88 Era ord räddade mig ikväll. Bestämde mig för att åka till systemet. Om ingen sett mitt inlägg så skulle jag köpa bubbel. Om någon läst och skrivit skulle jag låta bli. Som att singla slant. Vansinnigt.. Men, i vilket fall. Ni hade skrivit och jag åkte hem. Suget släppte i samma stund jag vände hemåt. Skålade sen i alkoholfritt bubbel och njöt.
Tack. Och herregud vad hjärnan håller på…

Profile picture for user adde88

@majken_r
Skönt då slipper du garanterat ångest och eventuell bakfylla. Ju fler dagar man håller sig undan ju enklare blir ett förhoppningsvis.

Mitt problem nu efter att ha tagit beslutet att sluta är att jag fått sömnsvårigheter. Är som att alla tankar på de idiotiska saker man gjort o sagt kommer ikapp en själv

Ny nykter dag imorgon 🤩

@majken_r Seger! En dag i taget blir många till slut. Ett trick är att aldrig börja förhandla. Så for alkoholdjävulen börjar viska i ditt öra så ryter du ”NEJ, jag ska inte dricka”. Då tröttnar hen till slut. Ett annat knep är att tänka på ”rösten som en tjurig treåring. ”Jag hör vad du säger, men nu gör vi ändå som jag har bestämt”. Ibland måste man liksom låta förnuftet ta över.

Kram 🐘

Profile picture for user TappadIgen

@majken_r Skönt att det gick bra! Fortsätt att vara medveten och skriv här när du får sug och få ner dina tankar och upplevelser. Det gör att det blir lättare med tiden att identifiera sug och sätta stop för automatpiloten som slås på som för dig till systemet, innan det är för sent.

@adde88 skrev:"Är som att alla tankar på de idiotiska saker man gjort o sagt kommer ikapp en själv" Det där händer såklart och man kan lätt luras att dricka på det för att döva tankarna. Problemet är ju att det även om det hjälper för stunden gör att man då gör och säger ännu fler idiotiska saker och ångesten är tillbaka starkare än innan. Det som har varit, det kan du ju inte göra något åt. Men du kan förhindra att du gör det igen. Med tiden kommer det göra att du mår bättre också.

@Andrahalvlek Bra tips! Försöker att ”se” tidigt när den där förhandlaren börjar jobba.. få tyst på honom (?) i tid.

@adde88 ja det är mycket som dyker upp i huvudet..
Jag tar melatonin ibland när sömnen stökar.

Dag 23. Går för det mesta bra. Mår bra.
Mest frustrerad över de plötsliga sug som kommer lite utan förvarning. Sen ser jag att det inte är utan förvarning.. Det är tex upprymdhet, glädje eller stress.
Önskar och tror att jag kommer kunna dricka måttligt framöver. Men aldrig på dessa sug-situationer. Då behöver jag lära mig andra strategier. Som att andas. Vara i känslan. Inte fly.
Är väldigt nyttigt att vara utan alkohol nu. Att lära mig om mig själv.

Profile picture for user Sommar85

Precis som du skriver är de viktigt att stanna upp. Känna efter hur man mår och vad man behöver. Inte bara köra på och trycka undan. Lyssna inåt, kroppen berättar mycket för oss☺️

@Sommar85 Precis så tänker jag med. Kroppen är en slags kompass. Är så glad att jag äntligen lyckats få rutin på träning, yoga och meditation. Guld värt när tankarna rusar!

Dag 25. Herregud, länge sedan jag var utan alkohol så länge. Särskilt när det varit så många soliga helger.
Funderar en del på det med fysiskt beroende som jag läser att en del här skriver. Psykiskt, riskbruk och missbruk. Beroende.
Vart jag är.
Känner att det går ”lätt” den mesta tiden. Och sen slår det till. Suget som är kraftfullt. Som vill ta ett glas och mysa, äta gott. Vet ungefär vad som triggar.
Nåja, många tankar. Det som är nytt är minnen av tidigare drickande. Att jag ser hur jag haft ett beteende kring mitt drickande som inte varit bra länge. Fast sällan. Att dricka för mycket och lite smyga. Tydligen även för mig själv.
Nåja. Nu börjar fredagen med lite jobb. Sen ut i solen ☀️

@majken_r Du skriver så klokt, det mesta du skriver känner jag så väl igen! Tror att det underlättar för en att vara bestämd i sitt beslut för att slippa förhandla så mycket med sig själv hela tiden. Lättare sagt än gjort! Vi kämpar på eller hur? Och är tacksamma när det känns lugnt/bra 🙂

Bestämd är bra, får hålla i den känslan när jag får för mig att det går att släppa efter lite😅 Nu kör vi på!! @majsan_nu

@majken_r Grattis till 25 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Suget blir lindrigare och kommer allt mer sällan för varje nykter vecka. Vips är alkohol en icke-fråga för dig också! Viktigast av allt - ta inte första glaset! Då kommer suget tillbaka etter värre. Tyvärr.

Kram 🐘

Tack! Och jag kommer hålla i allt jag har! Hoppas du får en fin fredagkväll! @Andrahalvlek

Dag 27.
Vaknar lite nedstämd.. Nöjd med helg utan alkohol. Ska strax gå upp. Meditera lite ibland kommer orsaken till känslan fram då. Lite morgonyoga till min stela kropp. Kaffe, smoothie. Blir gym senare. Se hur dagen blir. Kom på nu att jag vaknade tidigt och trodde jag var bakfull.. så jobbigt.. Nåja. Ny dag. Kram🌱

Profile picture for user Ase

@majken_r jag vaknar också ofta och tror jag är bakis. Jätte jobbigt men skönt när jag kommer på att det inte är så 😊.
För mig tror jag det kan beror på att jag ofta gnisslar tänder på natten. Då blir inte sömnen så bra och jag får ont i huvudet. Kan det vara så att du gnisslar tänder?
Hoppas du får en fin dag 💖

Profile picture for user Tombor

@majken_r Hej! Fint att se dig här! Jag blir imponerad och glad för din skull! Jag följer dig gärna och ser fram mot att läsa det du skriver. Hatten av för din insats så här långt!

@Ase jag har tidigare pressat tänder, och då får man helt klart huvudvärk 😅 Sover ganska gott oftast. Funderar på om bakiskänslorna mer hör ihop med någon slags bearbetning.. Ha en fin söndag! 🥰

@Tombor Hej! Och tack för peppen. Vi följs åt och får stötta när det behövs 🙌🏼

@majken_r Önskar dig en fin fortsättning på den här dagen! För mig är det den trettonde A-fria, det går upp och ner men just nu ganska lugnt! Vi vandrar vidare på den vita stigen eller hur 🙂

@majsan_nu japp, vi får vandra på🐾 Stort med tretton dagar, bra kämpat!!

@majsan_nu Hej! För mig är det ingen bra dag, blev fest igår. Spårade inte ur men det känns idag. Dessutom blev jag hotad av en man som tidigare misshandlat mig. Jag längtar tills imorgon då jag känner mig normal igen........
Men jag är glad för din skull att det går bra! Ska försöka överleva denna dag.

Sköt om dig!

@Tombor Hej! Nu hamnade ditt inlägg under min kommentar till @ majken_r ,det gör inget. Jag har också läst lite vad du skrivit tidigare. Så ett sent välkommen hit! Tråkigt med din gårdagsfest, inte kul när det spårar ur så... Du får använda dagen idag till att komma i form/överleva. Önskar dig en bättre dag imorgon!

28 dagar. Snart sommar jag. Tycker om att lägga mig tidigt.
Har kommit fram till att det bästa hittills är att jag älskar att vakna på morgnarna numer. Fri i tanken. (Förutom när jag tror jag är bakis.. )
Det är också härligt att vara piggare hela dagarna med barnen. Inte seg och trött halva dagen.
Klar vinst 🙏🏼
Har också blivit bättre på att meditera. Känner att det ger mig något och att jag inte är så rastlös.
Sov gott alla som kämpar på olika vis 🌙

Flyttat mig till måttlig-forumet.
Har funderat en del de 30 dagar jag varit helt alkoholfri.
Kom fram till att jag behöver på allvar pröva att dricka lagom innan jag eventuellt blir helt utan alkohol i livet. Har aldrig testat det på riktigt. Att göra programmet här. Skriva av mig. Fundera och reflektera.
Det har gått hyfsat ”lätt” att vara utan vin. Några riktigt jobbiga sug men annars ok.
Däremot inser jag att jag är sårbar och skör inför alkoholens effekt. Kommer INTE dricka på sug. Det är uteslutet. Där måste jag stå ut och hantera vad det än är som triggar.
Det är också uteslutet att börja förhandla hit och dit med antal glas och annat. Det är inget för mig då jag innerst inne redan vet när det är förhandlaren som styr skutan och inte jag. Så. Inte dricka på sug. Inte ensam. Inte bli berusad.
Antingen så fungerar det. Eller så fungerar det inte. Och då är det stopp. Då har jag prövat även det.
60 dagar av detta. Sen får jag bestämma mig. Fortsatt ok relation till vin. Eller inget alls.
Lätt som en plätt 🙃😅 Ja, det inte enkelt detta.. men nu gör jag något för mig själv och tar det på allvar 🙏🏼

Profile picture for user Torn

@majken_r Hej, nu ska jag vara helt ärlig och bara skriva vad jag tycker om ditt beslut. Du hade bestämt dig för 90 dagar utan alkohol men bestämmer dig nu för att testa att dricka måttligt. Varför inte hålla ditt mål och prova 90 dagar först, och därefter testa att dricka måttligt? Det hade varit mycket smartare, för nu missar du en väldigt massa fördelar och bättre mående som du inte vet om ännu. 30 dagar är alldeles för kort tid för att veta om du trivs med att inte dricka alls. Du väljer såklart själv, jag tycker bara det är synd att du inte väljer att fullfölja ditt mål. Jag har sett mängder med personer här på forumet som gör som du tänker göra nu. De allra flesta försvinner helt, några enstaka kommer tillbaka senare och skriver” det gick inte så bra” Och några få klarar att hålla sina måttlighetsmål och fortsätter att skriva här. Visst, du kan tillhöra de ” några få”. Så jag önskar dig lycka till! Fortsätt att skriv här, och skäms inte om det inte går som du hade tänkt. Det är det nämligen väldigt stor risk för att det inte gör. Det är bara att konstatera fakta.

Kram

@Torn Tack för ditt svar. Det betyder mycket. Först blev jag lite sur och kände mig inte bekväm med att svepas in i många andra på forumet som gjort samma och misslyckats. Men sen, efter några andetag och insikt i mitt motstånd, känner jag tacksamhet för din omsorg.
Och. Jag tror du har helt rätt. Men. Jag behöver göra såhär för att släppa. Så jag inte fastnar i tanken att jag inte testat. Jag tror nämligen att jag faktiskt gillar att leva utan alkohol och det är en ny känsla. Ser mig lite mer utifrån och hur mycket med alkohol som är situationer där alkohol är en del men inte alls så stor som jag känner att den är (krånglig mening..)
En idé om att det kommer att det blir trist med en december utan glögg. Sen blir jag lite full i skratt när jag kommer ihåg att jag inte gillar glögg utan allt runtomkring. Och det finns ju kvar.
Så, jag låter mig utforska detta ett tag.
Tack igen, och trevlig helg! 🥰

Profile picture for user Torn

@majken_r Tack för att du tog mitt inlägg på ett positivt sätt! 🤗 Jag vill ju alltid alla här väl, och kände att jag ville förvarna dig om att det kan vara riktigt svårt att få till en alkoholkonsumtion som man själv är jättenöjd med. Det är fullt normalt. Bara så du inte slutar att skriva här om det skulle gå mindre bra. Jag har sett alltför många göra detta tyvärr. Och de försvinner ju knappast från forumet för att de har lyckats jättebra. Så återigen, lycka till, och ge aldrig upp kampen till att må hur bra som helst! Alkohol ska aldrig vara en anledning till ett dåligt mående. Det är nog alla överens om.

Kram

Ny upplevelse! Har haft en bra helg med familjen. Och druckit vin till maten. Fungerade fint och blev inte för mycket.
Men, det som hände i morse var helt nytt. Och så bra. Tidigare har det varit ångest som skapat tanken om att nu måste jag sluta dricka vin. Att jag mått dåligt och skämts. Då har jag pausat, inte druckit. Tills ångesten lagt sig efter tag och jag glömt (?) varför jag inte ska dricka mycket.
I morse vaknade jag pigg, inte bakis. Och såg fram emot att inte dricka! Utan att vara bakis. Utan för att det börjar kännas rimligt att alkohol inte är så himla roligt och härligt.
Blir lite rörigt detta men det var som att vinsten av att sluta helt, eller minska, inte längre var för att slippa må dåligt utan för att må bra alltid.
🌱

Profile picture for user Abraxa

Hej Majken!
Jag är helt ny här på AH men känner igen mig i mycket av det du skriver. Blev imponerad av att du var ute på krogen med en kompis och klarade att dricka alkoholfritt. Det där tycker jag är bland det svåraste! Jag har ett par jättebra väninnor som jag känt länge men vårt umgänge går mycket ut på att ses och dricka vin i någon mysig bar. Ingen av oss blir stupfull, men ofta blir det ett par glas mer än jag tänkt innan.
Om jag ska meddela dem att jag - eventuellt - vill sluta dricka helt kommer de förmodligen inte att jubla. De skulle förstå mig, och vi har under årens lopp ibland pratat om vårt - lite för goda - förhållande till alkohol. Men det skulle ändå inte bli lika kul att träffas, varken för dem eller mig.
Har du någon sådan kompis, och hur tänker du i så fall kring det?

@Abraxa hej och välkommen!
Det är inte helt enkelt att dricka alkoholfritt ute, men det går. Upplever att det där suget som jag oftast får i början av vana försvinner efter ett tag. Sen har jag inte, längre, vänner som skulle liksom bli besvikna om jag inte drack. Det är skönt! Det är ingen stor sak för dem de gånger jag inte dricker. Förr hade jag mer sådana vänner där den som inte drack förstörde stämningen. Inte enkelt det här med vänner alltid🙏🏼❤️

@Abraxa Ja, träna och förbered dig! De får anpassa sig, kanske hen blir inspirerad av dig🥰

Fortsatt förundran.. känner mig fortsatt ganska obrydd inför alkohol/vin. Märkligt. Tänker inte på det. Mår bra fast det är väldigt tungt runt mig med svår sjukdom hos nära. Tycker så mycket om att vakna med huvudet klart.
Nåja, det är nog inte så att vinsuget för evigt är borta, det inbillar jag mig inte.
Men jag tänker njuta av varje dag det känns såhär. Pränta in det i hjärnan, att vin inte behövs för att få guldkanten på tillvaron.
🌱

Igår kom dagen, eller kvällen. Då jag drack vin på suget. Som jag lovat mig själv att inte göra.
Hittade också på för mig själv att det vinet var till maten. Men. Vinet var till vinet, till mig.
Så. Nu har jag testat. Nu vet jag. Jag är inte redo att dricka måttligt.
Känns lite skönt. Jag vet dessutom, och känner, att jag älskar att somna klar och vakna fri.
🌱

Ligger och läser här. Känner mig lite skamsen men också glad. Tillbaks med tråden i Alkoholfri. Här behöver och vill jag vara. Får börja räkna dagar igen vilket känns lite trist..men en dag i taget. Fortsätta jobba med programmet här. Läsa och lyssna på poddar. Andas.
Sov gott alla kämpar ⭐️

@majken_r Hej! Det är skönt att slippa förhandla hela tiden! Så jag tänker att det är fint att du är tillbaka här. Önskar dig en fin o förhandlingsfri fredag 👍

Profile picture for user Ensvensktiger

@majken_r
Så starkt av dig att inse att vinet var till dig och inte till maten. Så många gånger efter uppehåll som jag trillat tillbaka på exakt samma sätt, men istället valt att blunda för suget. Fortsatt att ljuga för mig själv och fortsatt hitta ursäkter för alkohol, tills det var alldeles för sent igen. Jag hoppas du inte känner det som ett nederlag utan en enorm seger! Jag är så imponerad av din förmåga till insikt i den svåra stunden och kommer bära med mig det i min framtida kamp.
Idag är det fredag, och imorgon vaknar vi lyckliga utan baksmälla och ångest!

Profile picture for user torpet

Ja, välkommen tillbaka! Den där metoden att prova om det funkar att vara vit ett tag och sedan börja dricka igen har jag också provat. Jag hoppades så innerligt. För mig funkar det inte. Jag har inte statistik på detta men jag har sällan sett det fungera. Samtidgt förstår jag din önskan till 100%: Att testa det innan. Så du kan falla tillbaka på en empirisk erfarenhet och inte på vad andra säger om det. Förstår det. Nu har du testat!

Profile picture for user TappadIgen

@majken_r Jag måste även jag ansluta mig till hyllningskören. Jag tycker att det är så otroligt starkt av dig att se igenom det och reagera som du gjorde samt att berätta om det så öppet. Det här är ju inget du ska känna skam för utan stolthet att du tog dig igenom det som du gjorde. Just nu kanske det känns tungt just för att det är så man reagerar men om ett litet tag ser du nog bara tillbaka med tacksamhet.

@majken_r Tänk så det kan ändra sig, skrev just i min tråd om hur eftermiddagen utvecklade sig! Lite panik o ett sug jag inte kännt på länge!!! Men jag tror att jag redan lovat här på forumet - en vit fredag och så får det bli... Men det var nog inte sista gången, suget kom så plötsligt, var oförberedd. Bläh 😪😪

@Ensvensktiger alltså, tack. Så fina ord🙏🏼 Det värmer och hjälper mot skammen! I morgon vaknar vi klara i huvudet🙌🏼

@torpet Precis så. Och nu har jag testat. Och nu ska jag komma ihåg att jag testat😇🥰

@majsan_nu fy…det är lite otäckt. Hur det bara kommer. Anar att det kanske finns lite att lära för mina del om det. Att det kanske inte bara är så att man är oförberedd. Bra kämpat!!! Sov gott🥰

Klar i huvudet. Snart kaffe. Frukost med barnen. Tom solen skiner😅
Så varm och tacksam för de fina och oerhört peppande kommentarer jag fick här. Så skön känsla. Har haft svårt tidigare att våga visa mig, visa skammen. Så det var kämpigt att skriva och att flytta tillbaka tråden till Alkoholfri. Tänkte ett tag vara kvar i måttlig bara för att undvika det hela. Men det gjorde jag inte, och det var bra.
Hade aldrig kunnat drömma om att ett forum skulle kunna ha en sådan effekt och påverkan som det faktiskt har för mig nu.
🌱

Forummetoden är en beprövad metod, kompletteras med fördel med annan hjälp men är ovärderlig. Människor- vilken grej vi är ändå. Kram 🥰

@majken_r Fint att du skriver här och någonting som hjälpt mig. Här om någonstans kan man vara öppen för vi sitter alla i samma båt mer eller mindre. Jag tycker att du gjort och gör det bra. En dag i taget gäller här i allra högsta grad. Håller själv på och laddar upp för ett uppehåll likt ditt. Tycker det varit hjälpsamt att skriva här. Önskar dig lycka till och följer dig gärna.