Leva hel och fri

Hej! Hyfsat ny här. Tycker om det jag läser, känns som det är en fin och trygg ton i inlägg och svar. Har lite svårt att förstå trådar och inlägg men tänkte att, nu är det bara att börja. Får lära mig efterhand 😅
Tänker skriva lite som en dagbok, funderingar som dyker upp. Känslor. Allt det där. Har bestämt mig för att helt sluta med vin i 90 dagar. Oftast känns det ok. Men ibland dyker den där förhandlaren upp som tycker det vore toppen att dricka ett gott glas till den goda maten. Så, en dag i taget. Är nu på dag 12!

Profile picture for user vår2022

@majken_r Hipp, hipp, hurra för 90 dagar idag!🥳🌟💐. Så otroligt bra jobbat! Jag minns när du startade denna senaste resa, hur du vridit, vänt, mentaliserat och reflekterat över dig själv och ditt drickande. Tränat och yogat som stärkt dig både fysiskt och psykiskt. Du är klok, varm, modig, stark och en sjuhelvetesbra forumkompis❤️. Grattis!!!

Profile picture for user Rehacer

@majken_r
Så härligt va?! Att ha nått 90 dagar. Så bra!! Förändringarnas tid är här!!
Vi fortsätter ta följe och betar av dag efter dag.
Trevlig helg! ☀️🤗

Profile picture for user Friluftstok

@majken_r Snyggt jobbat med 90 dagar! 🤩 Och det låter som sköna insikter också, att du hittat det liv du vill leva. Precis som dig så har jag ju tidigare känt att ett liv utan guldkanten knappt är något liv. Så häftigt att man kan hitta annan guldkant än vinet! Nu för tiden längtar jag efter min fredagslöpning liksom! 😅

Profile picture for user majken_r

@Friluftstok tänk ändå, du vill ut och springa. Jag till gymmet. Jösses! Och vi tycks ha lite liknande tankar till hur vi går vidare. Stor kram och trevlig helg!! 💖

Profile picture for user Friluftstok

@majken_r ja, tänk! Värsta hurtbullarna! 🏃‍♀️🏋️‍♀️ Jag är så nöjd över att jag valde att testa detta och ge det en chans. Och hur awesome är inte ett nyktrare leverne?! @Jan.3. skrev så bra längre upp i tråden "den här tiden har ändrat vårat tankesätt så mycket att ingen av oss skulle komma på tanken att hänga på låset på bolaget bara för att det står 90 dagar på appen." Huvudet på spiken!

@majken_r Modigt och bra att skriva av sig skam. Jag kan också komma på situationer som är skamliga och ryser när jag tänker på dem. Jag vill liksom bara skaka av känslorna som uppstår. Brukar försöka tänka, shit happens (förlåt det gjorde det ju i ditt fall, men du ska veta att det även hänt mig att jag gjort på mig😂). Tänker att det var då och nu är nu, samt att typ alla har gjort bort sig ordentligt någon gång. Bara låta det passera, ja, ja pinsamt att det hände, men än se då! Ingen har ju i alla fall dött eller blivit skadad.

Ha en fin söndag och låt det bara passera!🌷💕

@majken_r
Ibland bara överrumplas man av något pinsamt jobbigt minne. Något man förträngt och gömt långt långt bak i minnesbanken. Frågan är varför minnena kommer upp så där helt plötsligt? Är det för att få oss vakna och redo igen, redo att fajtas vidare och aldrig hamna i en sån situation igen. För minnena är ju sällan rosenröda och rara…
Släpp det, det där är dåtid.
Nu är nu och nu är allt helt annorlunda!
Kram 🤗

@Rehacer Gömt långt långt bak i minnesbanken..tror, eller vet nog varför. Det var inte det pinsamma i sig utan att det var en situation där jag verkligen inte var den jag ville vara.
Tack för dina ord. Och det är nog så att de där minnena dyker upp för att slå en hårt i huvudet, påminna. Men även så man kan förlåta sig själv och gå vidare. Kram!!!

Dag 93 Vaknar utan skav, mår lättare i kropp och knopp. Blir en lång dag idag med en del svårt. Skönt då att inte jag inte drack ett par, tre, glas igår kväll för att jag är värd.
Älskar de fria morgnarna, särskilt när det ligger en lite mer tung dag framför en. Kram på er💓

@majken_r Skönt att du vaknade med lättare kropp och knopp. Helt klart kan du ta dig an det tunga idag mycket bättre med klart sinne utan unkna alkoholrester kvar i kroppen. Kram🌷💕

Dag 95. Lite låg, som vädret. Grått, kallt och blött. Läser här och är så tacksam för alla som delar med sig. Om det ljusa och det mörka. Ska dricka kaffe nu, googla lite om bärbuskar och snittblommor. Kanske gå till gymmet senare. Se finalen av mästerkocken fast jag lite tröttnat.. Mysa med barnen. Bara vara. Nu känns det faktiskt lite mindre lågt, finns ändå en hel del bra 🥰

Profile picture for user Kennie

Hej Majken,
Tack för påhälsning i min tråd och för alla dina kloka och engagerade inlägg i både din egen och andras trådar! Och grattis till dina tre månader! Som du nog läst i flera trådar så är det många som känner sig lite vilsna och låga när de där månaderna gått. Vad göra nu, liksom... För min del kan jag säga att det blir enklare att vara nykter ju längre tiden går, så håll ut och ta dig igenom eventuella motivationsdippar. Du verkar må så bra utan alkohol, det måendet är värt att hålla fast vid. Håller med dig om att den där närvaron med barnen är så värdefull. Det är så skönt att inte ha något att dölja för dem... Eller för någon annan heller, för den delen.

@majken_r Känner igen mig, att emellanåt vara lite låg och man bara är. Inte långt ner i skorna, bara lite låg helt enkelt och en stund senare kan man känna sig lite mindre låg. Träning är ju effektivt då eller så bara är man och accepterar det🥰. Grattis till dina 95 dagar!🥳

@majken_r
Kul att du flyttade fokuset under tiden du skrev inlägget. Det är inte så illa ändå liksom. ☺️
Hoppas din dag blev fin.
95 dagar - superbra ju! Du gick om mig tillslut. 😉

@vår2022 Tack! Det låga har lättat än mer, det bästa är att jag inte blir så passiv längre utan gör det jag vet jag mår bra av. Något lite räcker ibland för att väcka energin. Man måste ju inte alltid träna järnet😅 Sov gott!

@Rehacer Det var verkligen så, det låga lättade. Tror i detta fallet det var för att jag var inne här och skrev. Har haft det lite rörigt i huvudet och dragits mot gropen. Har då egentligen velat låta bli att gå in här..tror det är en liten varningsflagga för mig. Så när jag bara skrev lite så fick jag väl tillbaks fokuset på varför jag är här. För förändringen oavsett hur den fortsätter. Nåja, nu känns det mer stabilt. Stor kram och hoppas du får sova gott 💓

Profile picture for user Ny dag

@majken_r Grattis till snart tresiffrigt! Dag 96 idag (om jag inte har fel) är stort och du har gjort en fantastisk resa i din nykterhet👏👏👏💪. Du inspirerar!
@annabells beskrivning av gropen som väsnas och försöker suga en tillbaka är klockren. Och när gropen ropar och fokus svajar är det egentligen allra viktigast att gå in och läsa/skriva här precis som du beskrev det är jag också så övertygad om. Du kämpar så bra! Ha en fin nykter dag!🥰

Profile picture for user Geggan

Hej @majken_r ! Ja vädret är verkligen surt o kan göra vem som helst tokig. Det gäller att ha lite roliga saker framåt att tänka på? Och förstås vara lite aktivt tacksam över allt som är bra, inklusive nykterheten. Önskar dig sol i sinne!

Dag 97. Är på en bra plats. Det känns stabilt och tryggt i min hjärna och med min kropp. Märker hur min låga och lite uttråkade period som inträffade runt dag 70 börjar släppa. Åker heller inte kana rakt ned i gropen, @annabell s fina beskrivning av suget, beroendet. Var på väg dit, rätt i, ett tag men stannade i tid. Tack vare forumvänners delande av kampen för förändring. Vet typ 100% vart min resa tar mig. Vart mina mål är. Hur jag vill och faktiskt tror mig kunna hantera livet efter mina snart 100 dagar. Men nu ska jag sova. Och vakna klar. Fortfarande det absolut bästa med att inte dricka. Kram⭐️

@majken_r
Godmorgon fina du!
98 dagar, snart 100!! Du imponerar!
Det är bra att vi kan hjälpa varandra här, att andras erfarenheter kan bli till hjälp för oss själva. För vi är på samma resa, har liknande bagage och samma frågor inför framtiden. Ingen är färdigutbildad i detta och därför är det så viktigt att ha möjligheten att lära av varandra.
Skönt att du känner att det vänt lite nu, att dagarna inte är lika tråkiga! Bra! 🧡
Hur går det med plantorna, sticklingarna & fröerna. Här går det bra - men all snö vi fått här nu igen gör ju att man funderar på om det aldrig ska bli vår!! 🙄
Kram 🤗

@majken_r Idag dag 98🥳. Stunder, längre eller kortare av eftertänksamhet kommer och går och tar oss framåt i den riktningen vi önskar. Kanske behöver dessa stunder vara lite gråa och uttråkande för att man ska kunna fundera och reflektera och känna skillnaden när man fått mer klarhet i hur man vill fortsätta sin resa. Skillnaden som känns är känslan av stabilitet och trygghet och det gråa uttråkade sinnet släpper lite. Att man fått ihop sina tankar som spretar åt olika håll och känner, ja, så här vill jag göra, det här känns rätt väg att fortsätta på, en känsla av lugn och harmoni.

Ha en riktigt fin lördag, här har det kommit 41 cm snö!🌷💕⛄️

@Rehacer @vår2022 Så ni har snö. Här är ingen snö men kallt som tusan.. Längtar efter lite vårvärme. Ska sätta luktärtsfrön i morgon, ser så fram emot att komma igång med inköp av perenner, lite odling och annat!
🌱🌸

Läst ikapp här inne. Har haft en lite intensiv helg, och är förkyld. Ligger nu i soffan och slöar. Har inte haft något sug, är fortsatt mer nyfiken på en nykter livstil. Att sluta romantisera vin. Att fortsätta samla nyktra erfarenheter så hjärnan fattar att det vin inte behövs för att det ska bli ultimat maxat. Har inga problem längre att prata om att jag inte vill dricka nu. Känns naturligt att bara säga som det är, jag sover och mår bättre utan vin. Vet fortfarande inte vart min förändring tar mig men jag vet att bakåt går den inte och det är jag tacksam för. Kram på er🌱

@majken_r
Fina ord, att du tar dig framåt och inte bakåt!
Gillar att ta del av dina tankar & resonemang.
Gillar dock inte att du är förkyld.
Krya på dig!
Kram 🤗

100 dagar🌱
Det gick. Tappade nästan andan när jag tog beslutet, kommer aldrig gå..April?? Så länge…
Men det gick. Och det går.
Läser en del nu om återfall, räknande av dagar och annat.
Själv har jag alltid triggats av att räkna tex dagar. Varit orolig för det, att dagarna skulle innebära att jag på dag 100 drack. Även om det vore ett liten klunk. Men det ska jag inte. För jag har hittat något nytt inom mig. En trygghet och en nyfikenhet. Nu ska jag sova och i morgon vaknar jag klar. Något av det bästa jag vet. Nu fortsätter min resa, på mitt sätt. Är så himla glad att jag vågade komma in i forumet och lära mig av er❤️

@majken_r Grattis till 100 dagar!🥳💐🌟. Så fantastiskt fin resa du gjort på så många plan och framförallt med dig själv och din plats i livet. Du är modig, du är ödmjuk, du är klok, du ger och du kan. Jag önskar dig en fortsatt bra resa på det sätt som du önskar. Sov gott!❤️

@Andrahalvlek läste mitt första svar i min tråd, skrivit av dig. Det betydde så mycket och det du skrev stämde till 100%. Hoppas du mår bra, kram🌱

@majken_r
Du klarade av 100 dagar och du är ju bara så bra!🧡 Är så glad att jag har fått följa med på din resa och jag reser gärna vidare med dig. Även om jag hoppade av tåget vid 91 dagar, som du vet, så planerar jag för att ansluta igen. Jag är bara extremt fladdrig & slarvig och tappar bort biljetten gång på gång, men snart är jag med. Vill ut på en långresa igen, längtar bort, minst 90 dagar till.
Det är häftigt att läsa att du är trygg och nyfiken på livet framöver. Att du tuffar på på inslagen väg. Ser upp till dig, du gör det så bra!
Stor kram 🤗

Profile picture for user Annabell

Heja dig majken_r 💞🌺✨! Du är så himla bra och jag blir så glad när jag läser att du fortsätter ge detta mer tid! Finns ingenting jag ångrar mer än att jag inte fattade det beslutet. Varm kram till dig 🤗☀️!

Har haft förkylningar hemma, jag och sen barnen. Men nu är det bättre. Har läst lite här och inser att jag verkligen gillar forumet.
En annan sak. Ska resa till värmen senare i sommar Kom på mig själv med att börja se mig på stranden, tidigare morgnar. Innan alla vaknat till. Vilket betyder att jag behöver sova gott, vilket betyder att jag inte kan dricka. Och inte vill.
Att jag vill vara nykter och till och med ser fram emot det. På semestern, vem hade trott det? Inte jag. Men nu är bilden av mig utvilad på stranden inpräntad i hjärnan. Sicken grej😅

@majken_r Skönt att ni mår bättre. Min man blev råförkyld i måndags men mår bättre idag, känner lite i halsen imorse och hoppas det inte blir värre än så.

Underbart med dina inre bilder om din kommande utlandsresa. Tänk vad härligt att vakna tidigt innan alla andra, meditera på stranden, kanske besöka en marknad och komma tillbaka med fräsch frukt. Vara pigg och fräsch varje morgon och verkligen kunna ta in alla intryck. En sådan semesterresa skulle jag också vilja göra någon gång, att åka utomlands och vara nykter hela vistelsen. Så nice!🌞😎.

Ha en fin påsk!🐥💕🌷

@vår2022 men precis så, njuta till fullo! Inser ju att trots att jag aldrig druckit ”för mycket” på resor i hop med familjen så har det ändå varit det där glaset, glasen, på balkongen. På middagen. Som faktiskt tagit energi från mig och gjort mig lite tröttare. Det har jag fattat nu.
Hoppas din man fortsätter krya och att ni får en fin långfredag!🐥

@majken_r Vi ska åka upp till fjällen och bo i en stuga om en vecka och jag ser så fram emot det. Mest just för att jag kommer att ta in och njuta till fullo av allt, som nykter. Skidturer med matsäck varje dag med våra hundar, sola mot en vägg, laga mat och koppla av på kvällen framför brasan med alkoholfritt och bara ha det skönt. Vakna varje morgon nykter och fräsch. Uua så gott det ska bli!🌞😎❄️

@vår2022 fattar precis! Så himla skönt, ser det framför mig☀️⛷ Det är så intressant det där med fokusskiftet som verkligen skett hos dig och pågår i mig. Att det inte är en förlust att inte ha vin, utan en vinst. Det trodde jag faktiskt inte kunde hända, även om jag läst det här. Jag är inte helt säker på min väg, mål är nog inte min grej, men är helt säker på att det skiftet har enormt stor betydelse för mitt liv. Tycker så mycket om att vakna nykter, att ha energi. Så idag och i helgen blir det alkoholfri öl och påskmust. Så glad att ha träffat dig här! Kram💕

@majken_r
Jag ska oxå resa till varmare breddgrader i sommar, ner och se till lägenheten. Är inne på ditt tänk med tidiga pigga mornar, nykter. Brukar ofta resa ner ensam och jag har då inte varit nykter en enda dag. Förknippar sol, bad och palmer och med kallt vitt vin. I år får jag en vännina med mig, känns tryggt. Hon är ingen stordrickare och jag vet att hon älskar tidiga mornar hon med. Hon vet om mina vita perioder och det hade inte varit något konstigt om vi inte drack den veckan. Så det känns som sagt var tryggt att få ha henne med. Hon kan nog hjälpa mig att få en ny syn på Spanien och stället i stort.
Det är häftigt att kunna drömma om en solstol i skuggan utan alkohol. Jag längtar!
Ha en underbar påsk! Stor kram 🤗

@Rehacer låter härligt med lägenhet i solen☀️ Bra med väninna som fattar👌🏼 Jag har också ett, eller hade, ett glas kallt vitt som en sån där skön grej. Men det är ju inte alls så skönt när det blir för många. Har ju som du problem med ensamdrickandet så kan ju gissa utmaningen med att vara själv i Spanien.. Nä, nya vanor gäller nu 🧘🏻‍♀️🍡🍉

Vaknar med tungt huvud. Men inser att det är förkylningen som är kvar och inte baksmälla. Så tacksam att vakna fri idag. En ny erfarenhet, en helt nykter påsk. Aldrig varit mycket alkohol runt påsk ihop med andra, familjen. Men ensamdrickandet har det funnits utrymme till som med alla längre helger…livsfarligt för mig..
Men idag är jag alkoholfri och det känns oerhört bra.
Kram till er andra som kämpar och önskar er en fin påsk🐥🌱

Profile picture for user Getingen

Hoppfullt att höra er!
Blir min första nyktra påsk sen graviditet.
Idag, påskafton är en underbar dag att vara nykter! 😊 Såå tacksam.
Lycka till alla, o kämpa på!

En påskhelg utan vin, känns hur bra som helst! Önskar bara förkylningen ger sig snart, längtar till gymmet.. Men lite trädgårdsfix blir det idag🌸☀️

@majken_r Härligt! Ja, eländigaste med att vara förkyld är att det stoppar upp träningen, skulle tagit en löprunda idag men det får bli promenad istället. Trädgårdsfix är ett mycket gott alternativ🌞🌷💕

@majken_r Vad härligt att du/ni oxå har haft en fin påskhelg utan vin! Vädret har ju varit fantastiskt!
Krya på dig, på tiden att bli frisk nu! 🤗

Trött dag.. skönt med fredag. Äntligen lite friskare så hoppas kunna komma igång med träning snart. Märker hur det påverkar mig att vara mer stilla. Får energi av träningen och lust till mer hälsosamma saker.
Tänker på det här med alkoholfrihet, varför kan jag, vill, inte stänga dörren helt? Det är för mig helt utan tvekan ett faktum att jag mår bra utan vin. Energin, piggheten, närvaron. Ändå är det som att jag vill ha dörren öppen till dricka ibland. Sällan. Men ändå. Varför? Har inget riktigt vettigt svar. Grunnar vidare och är nykter idag🌱

@majken_r Skönt att du blivit friskare, så även jag. Jag blir lite deppig av att inte kunna träna, de där endorfinerna påverkar måendet mycket. Det är verkligen intressant fråga det du skriver om att inte kunna stänga dörren helt. För mig är det så självklart att dörren är igenmurad och totalt stängd, men hör att det inte är så för en hel del. Det har inte varit självklart för mig tidigare men är det denna gång. Annabell tog upp i sin tråd om det som Andrahalvlek tidigare skrivit, att kan vara så att vilja är en sak men att ha bestämt sig en annan, två olika processer. Det kan ligga något i det, att jag för min del har jag bestämt mig och att det därför är det så självklart för mig. Tänker också att det kanske blir ambivalent för dig, du vill inte dricka för du mår så bra av det men du vill kunna dricka ibland, sällan. Att det kanske blir problematiskt för dig för då det finns en oro att det kanske inte blir bra om du dricker. Men det skulle vara trevligt att kunna dricka vid något speciellt tillfälle. Det blir ett dilemma, vill, vill inte…och svårt att ta ett beslut. Det kan vara jobbigt att inte veta och inte kunna ta ett beslut, tankar som tar en hel del energi. Eller kanske behöver du inte ta något beslut, eller kanske ta ett kortare beslut? Att tex inte dricka till ett visst datum och sedan ta nytt beslut?

Du kommer säkert på något som passar dig🌷💕

Hej fina majken_r ❤️! Varje gång du skriver om att du stannar kvar i inte-dricka-livet så blir jag så himla glad och lättad (för din skull 😅) 🌼. Jag förstår precis hur det är med dörren, och att du nog inte känner att det finns något helt jäkla obvious som säger att du inte skulle kunna dricka lite smått och sparsamt igen. Om du nu skulle vilja. Nångång sen.

Kan bara säga att om jag fick välja om, så skulle jag göra nästan vad som helst för att inte ha valt att tänka ”nämen okej - jag tar väl lite vin idag!” där i slutet av februari. Jag önskar så fruktansvärt innerligt mycket att jag bara hade fortsatt och fortsatt och fortsatt (oavsett vad ) på min inte-dricka-resa. Det är aldrig i livet värt att testa att dricka lite vin igen. Det kan jag lova dig! ❤️

@vår2022 Tack, uppskattar alltid dina ord🙏🏼 En del av mitt problem, eller inte problem men mer personlighet, är att datum mm triggar. Läste i en bok jag inte minns namnet på om en man som minsann klarade ett år utan alkohol och sedan drack direkt. Lite så. Så nu har jag inte druckit när mitt 100-dagars mål var uppnått. Grunnar på, yogar och njuter av en solig lördag. Kram till dig! Och hoppas intervjun kändes bra💕

@Annabell Är också glad att jag är kvar och att jag håller mig, skulle lätt kunna luras tex på en solig aw då socialt drickande är =noll problem. Men sen.. Har läst allt du skriver och ser ju hur tufft det blev för dig..
Så nu försöker jag lite nyfiket utforska hur, vad och varför jag tänker som jag gör. Världens största kram till dig, hoppas du får en fin lördag❤️

Vaknar långsamt.
Fortfarande känning av astma efter förkylningen, pollenallergi och lite huvudvärk. (Tycker inte synd om mig, finns värre..😇)
Men inte bakis! Så tacksam att jag tog mig igenom denna helg utan vin. Har inte haft sug, mer ett litet-äsch då? Varför inte? 😏Tänker det är frustration över att inte helt kunna använda kroppen. Men är det något jag inte ska göra så är det att tro att jag ska dricka lite vin på känsla, det är helt klart förhandlaren 🥸 som pratar och trycker på. Har ändå lärt mig känna igen skillnaden lite..
Snart blir det kaffe, frukost till barnen o sen ut till trädgården och fixa. Men först lite mjuk yoga för att dra igång kropp o knopp. 🌱

Profile picture for user Ny dag

Godmorgon @majken_r ! Hoppas du vaknar till en god kopp kaffe idag! Full av beundran är jag över dina plus 100 dagar. Du skriver lite om känslan asch då och varför inte.... Kände direkt igen mig från förra året när jag hade lyckats med 100 dagar... Förrädiska tankar som för mig tog överhanden och det gick bra att ”dricka som vanlig människor” ett litet tag, sedan var jag tillbaka i gropen men ett än värre sug. Idag är jag på dag 10, börjar njuta av att vakna nykter men oroar mig redan för hur jag ska hantera asch-känslan när den kommer. Försöker dock leva dag för dag men behöver gardera mig framåt. Kram till dig!

Har landat in i en för mig, nu, förankrad inställning till alkohol. Jag blir en sällandrickare. Inte en ”dricka-måttfullt-räkna-enheter”-drickare. Det blir frustrerande och triggande. Att räkna dagar blir triggande. Jag ser mig mer som en som sällan, eller typ aldrig, dricker. Det är så jag högt börjat beskriva mig inför bla vänner. Att alkohol inte passar mig längre på samma sätt som förr.
Jag känner tillit till min process och vill överlag inte dricka längre. Mår så ofantligt bra av att vara alkoholfri. Har druckit 1 glas och blir förundrad över hur tex min sömn påverkades. Av ett glas?! Har alltid känt att mitt alkoholproblem berott på en överkänslighet/sårbarhet. Jag tål liksom inte alkohol, precis som jag får typ alla biverkningar av medicin. Så. Dörren är inte stängd. Jag har druckit ett glas för ett tag sen. Jag är inte i gropen. Och jag vet att jag aldrig kan dricka på känsla/sug. Lite rörigt detta i skrift, inte rörigt i huvudet. Glad för forumet, alla som delar, allt jag lär mig. 🌸

@majken_r
Låter klokt och låter genomtänkt. ❤️
Bra att du inte stressar fram beslut och hur du vill ha det. Tror att man landar i något bara man ger det tid. Det hoppas jag iallafall på.. för min egen del med.
Sov gott! 🤗

@majken_r
Låter klokt och låter genomtänkt. ❤️
Bra att du inte stressar fram beslut och hur du vill ha det. Tror att man landar i något bara man ger det tid. Det hoppas jag iallafall på.. för min egen del med.
Sov gott! 🤗

@majken_r Vad skönt att du nu kommit fram till en inställning/beslut om hur du vill ha det med alkohol. Jag upplever dig som klok och förnuftig och du har brottats en hel del med dina tankar om det. Lita på din process och på dig själv.

Ha det gott!🌷💕

@vår2022 jag litar på min process och på mig själv. Litar inte på alkoholens påverkan och är öppen och vaken för påhopp. På mitt egna sätt vandrar jag mot ett helnyktert liv. Kram och tack för dina, alltid ickevärderande, ord❤️❤️

Profile picture for user cthd

@majken_r Japp, du har skrivit det som jag känner 🤗
Jag fortsätter dock att räkna dagar, jag vill liksom ha koll på var jag ligger. Men jag känner mig inte triggad av det, jag håller mig på min vakt, har satt upp lite regler för mig själv för att det inte ska komma smygande in igen. Suget kommer när jag minst anar det, det är inte över. Men jag har medel för att parera det.

Har också märkt vad bara ett glas kan göra för sömnen, kände dagen efter att det är det ju inte värt. För nu vet jag att jag kan ha kul och trevligt utan, och jag kan slappna av utan att öppna en flaska.

Som du, min dörr är inte stängd.
Jag tror det är bra att prata med sina vänner om sin situation, mig har det gjort gott i alla fall.
Kram till dig!

@cthd jag har koll i kalendern här, men räknar liksom inte aktivt 😅 Det där med att prata om det är så bra. I början av min resa här var jag rädd och orolig för vad jag skulle säga, nu känns det naturligt och fint. Kram till dig!

Profile picture for user Matti77

@majken_r sällandrickare, det låter ju toppen. Vad härligt att du hittat något som känns bra och du trivs med.
Jag vez fortfarande inte riktigt vad jag ska bli ännu :) kram till bästa du

Profile picture for user Sisyfos

Jag har ju som du inte velat stänga dörren helt. Men precis som du funderar jag över varför och hur det där enda glaset ändå påverkar och om det är nödvändigt. ”Måttligt” är ingen framkomlig väg för mig heller. Har funkat långa perioder men rätt var det är medicinerar jag igen. Så nu är det ytterst sällan.
Det enklaste och bästa är säkert att stänga helt. Bara det att kunna räkna dagar härinne… och att alkohol inte finns på kartan är en trygghet, en extra mur. Men jag är ändå inte där och stänger. Jag att alkohol ska vara en ickefråga (vilket det aldrig kommer att kunna bli igen). Men jag tänker att det för mig till viss del handlar om att jag inte är och aldrig har varit särskilt förtjust i att vara full. Så just det lockar inte. I kanske 3/4 av mitt liv har alkohol varit rätt ointressant och då var jag just sällandrickare. Men det går kanske inte att backa, eller jo, det gör jag ju nu, men vetskapen om att det har varit ett problem är ju närvarande. Nykterhet handlar om så mycket mer än att inte dricka.

Nu är du uppe i 100 dagar. Bra jobbat! Jag tycker att mycket hände där mellan månad 3-6. Jag tänker på att jag har haft svårt att släppa den där glorifieringen av alkoholen. Och tänker att det där glaset kanske handlar om det ändå.Nån slags fånig alkoholromantik. Tänker på SeKlart som inledde sin resa med att ha ett frikort på sin 80-årsdag och att det efter ett par år nykter kändes helt oviktigt. Då har man landat.
Jag tänker också att det är lite farligt varje gång de här tankarna om att man ändå ska landa i att det är ok att dricka ett glas. Det är att balansera på slak lina. Du har i din tråd ibland varit så säker på att det är slut helt, så fundera lite på vad som får dig att landa i något annat nu och avvakta lite tycker jag. Om jag skulle välja nu kanske jag ändå skulle välja totalstopp. När jag slutade var det innan ”Det vidare livet” var så aktivt. Nu firas det födelsedagar därinne titt som tätt. Och ibland känner jag ett sting av avund. Det är nog bara ni härinne som fattar vilken kamp det är att sluta dricka. Så fundera lite på Majken om ett glas är mer värt än att kunna skriva 2 år…. Många faktorer att väga in helt enkelt. Men jag tänker också att vi som har hållit upp helt en längre period också har sett fördelarna och vet att vi klara det. Så mitt heta tips är: ge det lite mer tid. Det är liksom ingen brådska med att skaffa sig en plan.

@Matti77 japp, passar nu. Men resan fortsätter nog alltmer mot nykterhet, i min takt. Kram till dig och ha en fin kväll!!

@Sisyfos Så väldigt glad för din kommentar hos mig. Betyder mycket, och ger mycket. Har heller aldrig gillat att vara full. Alkohol har alltid gjort mig glad, pigg. Och det är jag ofta ändå. Ingen större skillnad på mig på fest med eller utan alkohol😅 Har aldrig riktigt varit fast i att helt sluta, var däremot fast i att ge det en längre tid. Tror mitt funderande och hur jag är som person spelar roll i detta, förutom att min hjärna tyvärr gillar alkohol. Jag är inte så svart eller vit, inte så antingen eller. Jag är i nyanser. Och blir som sagt lite triggad av gränser, datum, räknande. Även med annat. Jag slutade röka för länge sen. Utan att räkna, hålla upp. Bara bestämde mig att jag liksom inte röker. Tänker det blir så med vin så småningom. Att jag liksom inte dricker. Ja, som sagt. Inte lätt detta. Samtidigt som det är lätt. Nu ska jag ha en go helg, utan vin, och önskar dig en fin helg!💓

Ser att jag har ca 270 dagar härinne. Och ca 200 dagar är alkoholfria. Det är så fint att se det i kalendern här. Det är en stooor skillnad mot hur mitt intag av vin sett ut tidigare. Hur ofta jag drack, belöningen och guldkanten. Det hade varit 200 dagar med vin och 70 utan då tror jag… Drack inte så mycket men för ofta.. Så detta tänker jag känna mig lite stolt över idag. Tänker också måla lite, plantera lite. Be för att dahlior och luktärter vill komma igång🙏🏼😇Göra lite yoga. Vara med barnen. Vara nykter! Njuta av helgen. Önskar er en fin helg. 🌸

Ha en jättefin vårhelg bästa majken_r 🌼🔥☀️❤️!! Jag tror verkligen på dig på din väg framåt och jag tror INTE att du kommer att trilla ner i gropen 🤗✨.

@majken_r
Låter som en dag helt i mitt tycke! Mysigt!
Å självklart ska du känna dig stolt över dina dagar! Du är en stor förebild!
Stor kram 🧡

@Rehacer Stor är att ta i😅 Men vi lär av varann. Tror vi hade trivts ihop idag, lite gott häng i solen. Hoppas du får en bra helg🌸💕

@majken_r Du gör det så bra och det kommer att gå så bra för dig! Upplever dig som du säger, nyanserad, och tänker att det också innebär balanserad. Du kan gå på den där linan rakt, just för att du har en så bra balans. Du behöver inte räkna stegen du tar för då skulle du tappa koncentrationen och balansen, du behöver friheten att bara gå rakt framåtpå din utstakade väg, för det ger dig lugn och harmoni.

Grattis till dina 200 dagar!🥳🌷💕

Profile picture for user te

@majken_r Tack för din tråd och att du delar. Nyanserat resonemang om dina 270 och 200 dagar som inspirerar. Vägen till att bli en person som inte dricker alkohol måste inte alltid vara spikrak, men det går att komma dit ändå. ☀️💪🏻

@majken_r 🙌🙌 Bra där! Skönt att kunna få 'bevis' på att du har har förändrat ditt drickande - grattis!
Ha en fin söndag! ☀️

@vår2022 det är ju ändå fantastiskt att du skriver med ord som gör att det jag skrev blir tydligare för mig själv 😅 Tack, tycker så otroligt mycket om dig, din personlighet. Läste om din klocka och din sömn, intressant. Spännande att lära känna sig själv på alla plan och förstå sig själv. Kram och en fin söndag till dig💕

@cthd kändes gott att faktiskt få syn på att det skett en stor förändring. Som jag såklart behöver fortsätta jobba med🥰 Kram! Så

@cthd kändes gott att faktiskt få syn på att det skett en stor förändring. Som jag såklart behöver fortsätta jobba med🥰 Kram!

@te tack🙌🏼 Gäller att hitta sin väg, och sig själv. Det är lätt att lura sig själv..Det hjälper mig mycket att läsa här på forumet och få ta del av allas olika vägar. 🌸

Lite (mycket) stressig vecka. Mycket på jobbet och runtomkring. Tidigare perfekt vecka att peta in lite guldkant i (vin) men, icke! Den där guldkanten ger bara dålig sömn, oro och en låg känsla. Känns bra att på riktigt veta det, och att livet utan vin på så många sätt faktiskt är rikare. Morgonens reflektion
Kram🌱

@majken_r Så ska det låta! Du/vi klarar det här galant. Tänkte just på alla ursäkter jag hade tidigare för att få dricka. Men varje dag utan är ju så mycket bättre 👍
He en riktigt bra tisdag 💛

Var på aw i går. Vin, öl o bubbel. Men icke för mig! Drack alkoholfritt och efter att en viss besvikelse fladdrat förbi var det bara skönt! Särskilt nu på morgonen🙌🏼 Varje gång det dricks alkohol så tänker jag, är denna gång värt? Att jag stannar upp och tänker gör att jag hinner komma på (vill) att min sömn blir störd, jag blir trött och seg och då blir det betydligt enklare att välja bort vin. Så det blir en alkoholfri fredag för mig. Kram på er🌱

@majken_r
Vad bra att du kan stanna upp i stunden och tänka på konsekvenserna. Lätt att man dras med alt blir sur och bitter för att man knte ”får”. Bättre att det blir ett aktivt val än ett förbud, då tror jag besvikelsen går över fortare och man kan ha kul ändå. Bra jobbat!
Jag njuter av kaffet, jobbar hemma. Vaknade pigg, sov bra och effekterna av att inte ha druckit på flera dagar börjar märkas. Så skönt!
Ska på tjejmiddag imorgonkväll. Men har sagt att jag kör. Vill inte riskera något, vet inte om jag är lika klartänkt som dig..
Ha en fin dag kära nätvän. Hoppas solen skiner hos dig med! 🤗