Hej! Hyfsat ny här. Tycker om det jag läser, känns som det är en fin och trygg ton i inlägg och svar. Har lite svårt att förstå trådar och inlägg men tänkte att, nu är det bara att börja. Får lära mig efterhand 😅
Tänker skriva lite som en dagbok, funderingar som dyker upp. Känslor. Allt det där. Har bestämt mig för att helt sluta med vin i 90 dagar. Oftast känns det ok. Men ibland dyker den där förhandlaren upp som tycker det vore toppen att dricka ett gott glas till den goda maten. Så, en dag i taget. Är nu på dag 12!

majken_r

Idag vaknade jag pigg och känner energi i kroppen! Igår hade min köpt vin till middagen som han lagat. Jag drack vatten. Härligt! Konstigt också, eller inte, att jag har enkelt att vara utan vin ganska ofta. Och så plötsligt som blixt får jag ett sug som är svårt att motstå. Inser ju att det inte alls är plötsligt utan föregås av allt möjligt som triggar.
Men idag ska jag njuta av energin och livet!! Idag är en bra dag🍁

@majken_r vad härligt att det är en bra dag för dig😊.
Det är väl inte så konstigt att fundera på om man är beroende eller inte. Tror det finns grader i beroende också men är dålig på det där. Men alla frågor och funderingar får lyftas här.
Nu kör vi nykter helg!
Kram

Jag har funderat mycket på beroende och vi är olika vi på forumet tror jag. Får olika kickar av alkoholen. Några har beroendegenen, kanske vi alla har den, men att den är mer trögstartad hos vissa, eller att vi inte har druckit tillräckligt mycket ännu för att hamna där. Men oavsett så är alkoholen rätt lurig och jag funderar på om åldrandet också påverkar hur den fungerar. Jag har haft ett lite problematiskt förhållande till alkohol i kanske 12 år. Innan dess drack jag nog endast på fest och då lagom. Men sen började jag ha ha det som guldkant på helgen, sömnmedel, energidryck..
När man druckit mycket och sen slutar hände saker, i alla fall för mig. Jag fick andra effekter de gånger jag drack. Kände inte riktigt igen mig själv. Blev mer besatt. Sen drack jag också som medicin. Medicinerade järnbrist… ja, jag visste ju inte det, så det var inte så att jag drack rödvin som medicin. Men denna alkohol gör ju att man missar så mycket och kan köra på när orken tryter.
Från min erfarenhet tänker jag att sparsamt är vettigt, alltså väldigt sällan. Högst 2 glas. Jag får numera en väldig effekt i kroppen av alkohol.
Jag meckade länge med en rätt måttlig konsumtion. Alltså under riskbruk, men jag tror inte att det funkar för mig. Även det är för mycket. Och det är klart att man kan fundera över varför dricka alls. Kanske slutar jag också helt till slut. Nu är det väldigt sällan. Men jag tänker att det kan få ta tid de här funderingarna. Och att fundera över orsakerna till att man dricker. Fundera över de kroppsliga och psykiska effekterna det får när man dricker. Och definitivt fundera över när man har det som medicin. För mig funkar helgavkopplingen mycket bättre utan alkohol till exempel. När jag började gå på behandling var jag inte klassad som beroende varken på frågeformuläret eller på proverna, men jag visste ju själv att mitt förhållande till alkoholen var problematisk. Alkoholproblemen tar sig lite olika uttryck tänker jag. Några kan inte stoppa. Några dricker för ofta. Periodarna, medicinerarna.
För mig har det varit lite olika vilken grupp jag tillhör. Men helt klart är att jag nog aldrig kommer att ha ett helt oproblematiskt förhållande till alkohol igen.

majken_r

@Sisyfos såg ditt inlägg nu och har läst. Flera gånger. Så tack. Känner väl igen mig, särskilt i att inte pricka in i beroende men att ha ett helt klart svårt förhållande till alkohol. Tänker också låta funderingarna och processen ta tid, tror det kommer hjälpa mig i långa loppet. Glad att det finns stöd här och att ta del av det du skriver i forumet 🥰

majken_r

Har läst lite i senaste kommentarerna på forumet, det blir lite rörigt att navigera, men det känns så bra ☺️ Är glad att jag hittade hit, det betyder mer för mig än jag trodde. Ihop med programmet. Har haft en fin helg, processen puttrar på och jag mår helt ok. Önskar er alla en så fin söndag som det bara går⭐️

@majken_r Hej och välkommen till forumet! Jag är en sådan där litet gammal medlem (vars liv inte innehåller alkohol eller handlar om alkohol längre) som återvänder nu och då för att fortsätta på rätt bana 😊

Du skriver ” Att när man funderar såhär så vet man och borde fatta att man ska sluta. Men om jag inte ska fastna i skam så måste och behöver jag få formulera detta för mig själv. Är jag beroende och är det kört. Eller inte.” För mig personligen var det så rätt länge. Massa tankar fram och tillbaka gällande å ena sidan och å andra sidan, har jag alkoholproblem eller inte? Jag har nog inte vanemässigt druckit över gränsen för riskbruk (ca 1,5 flaskor vin per vecka var nog snittet en normal vecka, men mer under långledigheter osv). Men ändå var mitt förhållande till alkoholen och den förlovade berusningen problematiskt. Jag använde vin som en snuttefilt för att hantera ett ohållbart livspussel, ångest, oro, stress… Det är en slippery slope som bara leder neråt. Efter att ha hängt här på forum till och från under ett par år tröttnade jag på att tänka så mycket fram och tillbaka och försöka sätta en etikett på mitt alkoholbruk. För 2,5 år sedan bara bestämde jag mig för att göra allt enkelt och bli ”en sån som inte dricker”. Det har verkligen varit enkelt efter det. Jag har gillat den identiteten. Just nu är jag i en svacka med motivationen och alla de där tankarna har börjat mala igen. Nu påminde du mig om hur rörigt och störigt och jobbigt det är att befinna sig där i gråzonerna och inte veta vilket ben man ska ställa sig på. Så jag står nog kvar i det vita 😊 Det behöver inte alls vara rätt väg för dig. De där insikterna värker fram så sakteliga. Du är här. Du funderar. Du tar kontroll på ditt sätt så småningom. Gott så! Kram

majken_r

@Mirabelle G-S Hej och tack att du skrev! Det är för mig helt klart problematiskt med alkohol. Frågan är mer hur och på vilket sätt. Tänker som sagt fortsätta processa detta i min takt och är helt på det klara med att som förr är inte aktuellt att fortsätta om jag vill må bra. Och det vill jag! Blev för länge sen en som inte röker. Sen blev jag en som yogar. Och lite annat. Passar mig också att liksom ”bli” och sen släppa taget. Glad också att mina funderingar får dig att minnas att det var jobbigt och ger motivation🥰 Kram

majken_r

Lång dag..äntligen dags att somna snart. Älskar att somna utan vin i kroppen, och att vakna klar. Pigg är att ta i nu i novembermörkret..😅 Största vinsten hittills med att kraftigt ha minskat vinintaget är just den förbättrade sömnen och energin som kommer av att få återhämtning på natten. Så, godnatt 🌙

@majken_r God natt! Så skönt att du sover gott a-fri! Hoppas även jag får göra det i natt. Är lite si o så med det trots många dagar utan alkohol!
😴

majken_r

@majsan_nu så jobbigt när sömnen strular.. Har du prövat melatonin? Tycker det hjälpt mig ibland. Eller kvällsmeditation. Hoppas du fick sova gott inatt, godmorgon🙌🏼

majken_r

Tankar och insikter.
Vin på middag i fredags och igår. Planerat. Bra så. Men, mår så dåligt.. trött och jävlig.. hatar det. Oro i själen och lite ångest. Dålig sömn. Så ovärt..
Tänker mycket nuförtiden och känner efter. Det är bra för det är som att insikter jag gör på riktigt fäster i mig. Ser tex att oron idag inte är sann eller min utan hör ihop med vinet. Trötthet hör ihop med vinet. Så jag börjar bli alltmer trött på dricka, oavsett mängd och annat. Det är inte jättesvårt att dricka måttligt. Det svåra är suget som dyker upp ibland. Det som är bra är att jag verkligen vill vara i processen att ändra eller sluta dricka, inte släppa det. Det har jag gjort tidigare. Haft perioder där jag insett att jag druckit av fel skäl och sen släppt det och levt på som vanligt. Så är det inte nu, jag håller på att förändra något på djupet och det känns så bra. Nu ska jag försöka skaka av mig lite oro och olust och gå ut och andas. Kram🥰

@majken_r Så spännande att få höra vad du kommer fram till - så småningom! Vi har ju följt varandra, har ungefär lika lång tid här på forumet men har valt lite olika vägar... jag är mer nyfiken på dina funderingar!
Kram 🤗

majken_r

@majsan_nu
Jag valde ju en annan väg efter ett tag. Märkte att det med att räkna dagar triggade mig. Kände igen det från andra sammanhang. Jag kan liksom bli lite fixerad och missar därmed målet. För mig blev det att jag märkte att jag kunde nog vara fri tre månader, men visste att då skulle jag få dricka. Knäppt.. men så blev det i huvudet. Så nu släppte jag dagarna. Fokuserar på kalendern. Antal fria dagar. Som är väldigt många fler än tidigare i livet, förutom graviditeter. Jag jobbar med att känna, tänka och släppa taget. Inte dras in i skam. Svårt.. Men nu märker jag att jag klarat bryta vissa mönster. Tuffast är att stå emot det där förbaskade suget som slår till ibland.. Jag börjar också bli allt mer trött på vin, berättar också mer öppet om att alkohol blivit svårt för mig (fast inte hur svårt, det är nog ingen som vet hur jag kan dricka ensam). Lägger till bra saker i livet istället för att tänka vad jag behöver ändra. Tex mer träning, fuldans, köpa the och meditera. Inser också att detta är ett sätt jag kan vara i då jag inte är sjuk eller är alltför illa däran i riskbruk/beroende. Jag vet också att jag överhuvudtaget aldrig får dricka som innan jag gick med här. Då blir det inget bra.. Lite rörigt detta men det hjälper mig att sortera mina tankar. Glad att ha ”träffat” dig här♥️

@majken_r jag gör som du; fokuserar på kalendern och låter nollorna som blir fler och fler och definitivt är många fler än de glas jag noterat, sporra mig att fortsätta förändra mitt sätt att dricka.
Göra sånt jag vet jag mår bra av, promenader varje dag, det gör jag verkligen men också försöka få till lite mer regelbunden meditation och lite enklare yogaövningar som jag kört förut . Och ligga på spikmatta kom jag på nu. Så skönt och avslappnande. Jag brukar somna, Den måste jag plocka fram igen .
Har du testat det?
Jag tror du fixar det här. Många kloka insikter.
Ha det fint! 🤗

majken_r

@Gaia kul att läsa att du är i en liknande process🥰 Ja, jag har spikmatta. Skönt, efter första minuten😅 Yoga och meditation hjälper mig mycket i livet. Stor kram!

majken_r

Igår lyckades jag för första gången inte ta ett, tre, glas vin. Ett kraftigt sug slog till på eftermiddagen och plötsligt var det allt jag ville ha. Men, jag tog mig igenom och var liksom närvarande i känslan. Tog in den. Pratade med mig själv om hur gott jag kommer må om jag låter bli. Det är detta sug jag inte ska dricka på. Så tacksam att det gick, en erfarenhet att ha med när det kommer framtida sug. Märker en stor skillnad om jag dricker vin på detta sug eller utan sug.
Önskar er en fin fredag⭐️

@majken_r Heja dig! Bra att du identifierade känslan. I början tänkte jag ofta ”Hmm, den här känslan brukar jag dricka vin på men nu dricker jag inte så nu får jag göra något annat”. Tricket är att inte börja förhandla med sig själv utan tänka på suget som en trotsig treåring. ”Jag hör vad du säger, men nu gör vi som jag har bestämt.” Och suget går över! Det är en häftig upplevelse ❤️

Kram 🐘

majken_r

@Andrahalvlek ja, det var en häftig upplevelse för det var på en ny nivå liksom. Är fortfarande inte i tanken på ett helt nyktert liv men, det blir alltmer attraktivt att tänka mig det. Kram!💗