Vågade skriva här

Profile picture for user vår2022

Är inte van att skriva på sociala medier, läser mest. Men tar mod till mig då jag tror att det kan vara en stor hjälp att stötta varandra till nykterhet. Är ny här och på dag 5! Det är många år sedan jag varit nykter så länge. Jag har druckit varje dag de senaste åren och det sliter på hårt när man har ett jobb att sköta. Detta ger mig så mycket ångest och oro men nu har jag beslutat mig för att jag ska lyckas sluta denna gång. Jag ska ta all hjälp jag behöver och inte försöka helt själv som tidigare och som misslyckats. Har gått med i alkoholprogrammet också. Mina 5 första nätter har varit jobbiga med ytlig sömn och massor av konstiga tunga drömmar. Suget kommer och går. Imorse vaknade jag med världens huvudvärk och tänkte fan nu drack jag för mycket igen! Mindes snabbt att nej! Drack inget igår är nykter😀. Ett par Alvedon och det gick över. Tur att jag fortfarande jobbar hemifrån och kan ta det lugnt på morgonen och ingen ser mig. Hemamajobbandet har även underlättat att dricka i tid och otid men nu ska förändring ske! Söker även nytt jobb och måste stärka mitt självförtroende som blir lägre pga av drickandet. Jag ska kämpa på och hämta stöd i detta forum, har läst många inlägg och tycker att det är en fin atmosfär här😀.
Framåt mot dag 6💜

Är inte van att skriva på sociala medier, läser mest. Men tar mod till mig då jag tror att det kan vara en stor hjälp att stötta varandra till nykterhet. Är ny här och på dag 5! Det är många år sedan jag varit nykter så länge. Jag har druckit varje dag de senaste åren och det sliter på hårt när man har ett jobb att sköta. Detta ger mig så mycket ångest och oro men nu har jag beslutat mig för att jag ska lyckas sluta denna gång. Jag ska ta all hjälp jag behöver och inte försöka helt själv som tidigare och som misslyckats. Har gått med i alkoholprogrammet också. Mina 5 första nätter har varit jobbiga med ytlig sömn och massor av konstiga tunga drömmar. Suget kommer och går. Imorse vaknade jag med världens huvudvärk och tänkte fan nu drack jag för mycket igen! Mindes snabbt att nej! Drack inget igår är nykter😀. Ett par Alvedon och det gick över. Tur att jag fortfarande jobbar hemifrån och kan ta det lugnt på morgonen och ingen ser mig. Hemamajobbandet har även underlättat att dricka i tid och otid men nu ska förändring ske! Söker även nytt jobb och måste stärka mitt självförtroende som blir lägre pga av drickandet. Jag ska kämpa på och hämta stöd i detta forum, har läst många inlägg och tycker att det är en fin atmosfär här😀.
Framåt mot dag 6💜

Profile picture for user majsan_nu

@vår2022 Så bra att du börjat skriva i en egen tråd! Det blir lite lättare att följa dig då.
Och Grattis till dina a-fria dagar! Nu är det bara att fortsätta - bra att du gått med i programmet, mycket att fundera över där... Du kan ju ha en egen kontaktperson att bolla frågor med också.
Välkommen hit!!!
🤗

@majsan_nu tack snälla😀. Det känns bra att kunna bolla och stödja varandra på vägen mot ett alkoholfritt liv. Blir att till kämpa i helgen men det ska gå bra! Känner mig motiverad, just nu iallafall fall och vet att suget och vanan kommer att sätta in.
Trevlig helg🤗

Profile picture for user Torn

@vår2022 Välkommen hit! Många tror att alkoholen lindrar oro och ångest, när det egentligen är alkoholen som i förlängningen ger, och förvärrar oro och ångest. Precis som du upplever det.
Bra att du vågade starta en egen tråd! Att läsa och skriva mycket här på forumet har varit avgörande för att jag har varit nykter i ca 22 månader nu. Och mår sedan länge hur bra som helst.😍 Så gör som Tex Majsan_nu. Besök forumet ofta, skriv om vad som helst. Här kan man ventilera allt, och det hjälper en mer än vad man tror.

🤗

@Torn tack för att du svarade, det gör mig glad och peppad! Wow! 22 månader grattis🤩 dit vill jag också komma. Känns tryggt i detta forum och jag är glad att jag vågade. Kommer att besöka forumet ofta känner jag, såväl i medgång som motgång. Tack!
🤗

Profile picture for user Sländan

Välkommen @vår2022 ! 💕 vilket bra beslut du har tagit. Du skriver att du behöver stärka ditt självförtroende, och det kan jag lova att det blir så mycket bättre utan alkohol.
Jag började mitt nya liv för snart 1 år sedan utan alkohol, jag trodde aldrig att det skulle hända så mycket positivt med mig själv. Det tog nog ca 4 månader när jag började märka en stor skillnad.
Idag går jag rak i ryggen och stolt över mig själv, både min självkänsla och självförtroende har blivit fantastiskt bra. Hela jag har blivit en positiv och så mycket gladare person. Det känns lite som man har börjat om på ett nytt liv. Visst krävs det en del jobb med en själv, men mycket kommer automatiskt när man slutar med alkoholen.
Kram 💕 sländan

@Sländan tack så kul att få svar😀. Det är så bra att ha förebilder och läsa om era resor och hur ni klarat av att komma så långt! Men även att läsa om de som påbörjat sin resa som jag. Känns tryggt att vara välkommen att ta kontakt utan att känna sig påträngande. Längtar efter en mer balanserad jag när väl alkoholen försvunnit ur kroppen. Nu ska jag ta mig igenom min första nyktra helg på åratal men är motiverad och beslutsam. Har städat och kastat alla vinflaskor och boxar då de inte längre är välkomna här! Fan vad skönt att säga hej då till dem😀.
Kram vår2022💕

Profile picture for user Rehacer

@vår2022 Hej, nu har jag hittat din alldeles egna tråd.
Inte var det så läskigt? Bra att du vågade! Här är du bland vänner& likasinnade.
Du och jag är ju lika med att inga runt omkring oss vet hur mycket vi har druckit och det jag tycker är så skönt här är att alla vet. För man är inte här om man inte har problem med alkoholen. Här är det ingen idé att dölja & smussla - vilket i sig är rätt förlösande.
Vi tar följe, du med dina 6 dagar och jag med 11 dagar. Heja heja! 🤗

@Rehacer 😀 ja vi tar följe. Jätteskönt att få säga som det verkligen är och inte behöva ljuga för varken sig själv eller andra längre. Att säga att jag gömt vin lite överallt i huset för att veta att det finns vid behov. Att jag många mornar börjat med ett glas vin utan att känna efter om det behövs eller inte men för säkerhets skull. Fan vad skönt att slippa planera och smussla. Att jag varit bakis på jobbet eller egentligen överallt varje dag i flera år! Har misslyckats att sluta så många gånger men det känns annorlunda denna gång, kanske för att jag verkligen bestämt mig och att även min man förstått att jag är illa ute. Vi dricker tillsammans och även han hänger med på resan. Han kan sluta i tid men inte jag. Idag lååång promenad i skogen med hundarna och sedan sonens fotbollsmatch i herrlaget. Fredagen gick bra och det ska även lördagen göra😀. Dag 6.
Kram💕

Profile picture for user starten på det nya

@vår2022 Välkommen :) Säger som alla andra vilket bra beslut du tagit. Kan bara prata utifrån mig själv men mitt självförtroende och självkänsla har blivit så mycket bättre efter att jag slutade dricka samma sak med ångest och stress känsla blir lätt en ond cirkel där, jag drack mycket för att lindra/minska stress ångest nu förstår jag att alkoholen om inte skapade det onda gjorde det så mycket värre. Bara att slippa planering och rädsla för att bli påkommen. Idag förstår jag inte hur jag orkade alls..
Ha en underbar nykter helg :)

@starten på det nya tack för att du skriver! Har läst din resa och vilken otrolig kämpe du är! Det inspirerar och sporrar mig till att klara av att bli nykter. Enligt vad du skrivit verkar det ta lång tid att få ur sig alkohol i kroppen, tänker att jag som druckit drygt en flaska vin varje dag och mer på helgen har lång tid kvar innan alkoholen är borta ur kroppen? Mer viktigt som fakta och insikt. Har gått bra, inget sug varken fre el lö. Jobbigaste just nu är de tunga drömmarna och att jag känner mig bakis varje morgon med huvudvärk. Nu har jag berättat för mina föräldrar, min bror och mina två stora barn att jag ska ta tremånaders vit period och att bli nykterist som mål. Bara positivt gensvar. Tuffast var att berätta för barnen, som aldrig sagt något om drickandet, de har ju inte sett allt då de inte bor hemma och när de var mindre hade jag dem varannan vecka då jag tog det lugnt, men så klart de vet då jag triggas av att dricka mer vid sammankomster med firanden och är en fixare. Deras kommentarer var så goa och de hejar på mig med💪👊❤️. Även detta känns så skönt! Att sluta ljuga och vara ärlig som jag uppfostrat dem till att vara. Jag berättade om skammen att berätta men de bara vadå skam, kör på, du är så duktig❤️. Känns skönt att vara öppen med mina närmaste, det lättar skammen och skulden. Jag vet att detta innebär mer press på mig men tycker det är en bra press, jag vill visa både dem och mig att jag kan lyckas och att jag inte längre serverar alkohol hemma hos mig. Jag har ju bestämt mig och ser så mycket positivt i att sluta dricka. Igår tex var jag på Jysk och köpte sängkläder kl 15, en lördag! Vanligtvis är jag redan lite lullig denna tid och ”slappnar av”. Nu kan jag köra bil när jag vill!
Jag är såå glad att jag är med i detta forum, det kommer att vara ett superstöd och inspirerande! Jag som först inte vågade skriva😀 idag dag 7 imorgon 8.
Ha en fin söndag alla kämpar💕

Profile picture for user Andrahalvlek

@vår2022 skrev:"Att sluta ljuga och vara ärlig som jag uppfostrat dem till att vara. Jag berättade om skammen att berätta men de bara vadå skam, kör på, du är så duktig❤️. "

Det kommer att bli bra ❤️ Du har rätt inställning - nu får det vara nog! Man måste verkligen bestämma sig inifrån och ut. Spika igen alla bakdörrar. I början var det tufft som sjutton. Varje morgon satte jag fötterna i golvet bredvid sängen och lovade mig själv: ”Idag ska jag vara nykter”. Så tog jag mig an en dag i taget. Idag visar min app Nomo att jag har varit nykter i 630 dagar, tjoho! En dag i taget. Det enda jag ångrar är att jag inte slutade dricka tidigare.

Jag har två trådar på forumet: ”Behöver all hjälp jag kan få” (som skildrar den första tiden upp till 6 mån nykter) och ”Andra halvlek har inletts” (som skildrar resten av tiden). Jag håller till under fliken ”Det vidare livet” numer och skriver fortfarande dagligen. Närheten till forumet har varit en jätteviktig del i mitt nykterhetsarbetet. För det är ett stenhårt arbete, åtminstone den första tiden. Viktigast först - vara nykter!

Kram 🐘

@Andrahalvlek tack för ditt stöd❤️. Jag har läst mycket om era resor som kommit långt och det är av detta jag fått ännu mer kraft och beslutsamhet att skippa allt drickande i fortsättningen av mitt liv! Ser ju att det går och att man kan lyckas! Innan jag slutade började jag hos en psykolog och tänkte att min ångest och oro beror på mest på min ”ryggsäck” och att det skulle bli bättre med samtal. Jag sade inget om mina alkovanor och ljög både för mig själv och psykologen. Den tredje gången, min dag 2, beslöt jag mig för att berätta. Jag visste ju innerst inne sedan länge vad alkohol gör med mig. Jag orkade inte ljuga längre och om jag ska kunna ta itu med mina ”demoner” måste jag först sluta med alkoholmonstret för att kunna känna och tänka klart. Det var så skönt! Vi ska ses igen min dag 14 och det ska bli skönt att kunna ta itu med min ryggsäck i nykter tillstånd😀. Underbart att sticka hål på ”elefanten i rummet”. Menar förstås inte din söta elefant, den är ju inte uppblåst och kväver ett helt rum💕. Ska gå in i dina trådar och få mer inspiration. Tack för att ni visa förebilder finns och stödjer oss som med vingliga ben på vår resa till harmoni och ro.
❤️

@vår2022 Jag tror det kommer gå riktigt bra för dig!🤗 Du har helt rätt inställning och har redan börjat släppa skammen. Väldigt viktigt för att kunna må bra, och bli fri från den förbannade alkoholen för gott. Att slippa ljuga, gömma och smussla är en otrolig befrielse. Kram

@vår2022 Hej! Det kommer att gå bra för dig, du tänker så rätt. Du har ju redan kommit en lång bit på vägen i den nyktra resan...
Själv är jag några veckor in på den resan, det går både upp o ner. Men ändå framåt... För mig har det varit viktigt att ha helt stopp, skulle inte orka att diskutera med mig själv hela tiden!
🤗 kram

Torn skrev:

Tack för att du tror på mig😀. Du öppnande mina ögon, så är det ju, skitskammen är ett hinder och har alltid varit för att gå vidare! Alkoholskammen ska inte få vara med i mitt liv och när den hälsar på visar jag vart dörren ut är👊.
Kram💕

@Torn. Något fel när jag ska svara men gör nytt inlägg här och hoppas det når dig. Tack för att du tror på mig😀. Du öppnade mina ögon, så är det ju, skitskammen är ett hinder och har alltid varit för att gå vidare! Alkoholskammen ska ut ur mitt livschanser när den hälsar på visar jag vart dörren ut är👊.
Kram💕

Jag har skrivit tidigare om mitt val av nickdjur 🐘 För mig är elefanten snäll, stark, klok, tålmodig, uthållig, håller ihop sin flock och ser till att ingen kommer på efterkälken. Sådan vill jag vara.

Kram 🐘

@majsan_nu. Något fel när jag ska svara på din tråd så hoppas detta når dig. Tack för din pepp😀. Håller med helt stopp är det som gäller. Dividerade om jag skulle prova på måttligt då jag var så rädd att mista det förrädiska ”mysiga” med vin men insåg dag 4 att det är totalstopp som gäller för livet ut om jag någonsin ska må bra igen och det beslutet känns sååå skönt! Jag kan helt enkelt inte handskas med alkohol hur jag än önskar att det var så. År efter år har jag bevisat detta. Nu kämpar vi på tillsammans! Imorgon dag 8!
Kram💕

Hej vår2022!
Det är något som är konstigt, när jag skulle svara @ blev det en mysko adress... Så jag gör ett vanligt inlägg istället! För mig blev det också att välja totalstopp, av hälsoskäl i första hand men också för svårigheten att välja vad som är "måttligt". Vi kämpar på i motvind o lite medvind emellanåt!
En dag i taget blir många till slut!
Kram 🤗

Dag 8 och en nykter helg! Paus i Teams möte. Reflekterade igår över att vissa saker är omöjliga att förändra tex saker som hänt i det förgångna men vissa saker kan du förändra tex ändra ditt alkoholdrickande. Det har man makt över. Alltså förändra det du kan/ har möjlighet att förändra och lägg inte energi i det du inte kan förändra😁
Ha en fin måndag🌺

@vår2022 Wow, att du redan har kommit till den insikten! Det tog mig säkert 3 månader att nå dit.😅 Med det tankesättet kommer man långt, och kan fokusera på det positiva i stället. Härligt!

Kram

Dag 8 och en nykter helg! Paus i Teams möte. Reflekterade igår över att vissa saker är omöjliga att förändra tex saker som hänt i det förgångna men vissa saker kan du förändra tex ändra ditt alkoholdrickande. Det har man makt över. Alltså förändra det du kan/ har möjlighet att förändra och lägg inte energi i det du inte kan förändra😁
Ha en fin måndag🌺

@Torn tack! Ja är ju i början av min resa men ska försöka ha med mig det hela vägen, det ger kraft!
Mycket dubbletter på inlägg och strul men jag lär mig väl allteftersom😁

Profile picture for user Li-Lo

Hej på er i tråden!

Hoppar in för att meddela att det som var konstigt & mysko :-) låg på vår server. Inget som hotar anonymitet eller er säkerhet, endast en "regel" som var olydig. Så fint att se att ni inte ger upp utan fortsätter era samtal.

Vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

@Rehacer ja det var skönt! Han är med och även han ser fördelarna som jag mal på om allt😁. Hur mycket pengar vi sparar och kan lägga i annan kassa mm. Han dricker 3,5 öl men det stör inte min process. Jag var vindrickare.
🌺

Profile picture for user Se klart

Hej @vår2022
Vilken fin bild och bra namn, något att se fram emot och som andas hopp! vill bara önska dig välkommen hit, så bra med en egen tråd. Jag har skrivit mig säkert tre varv runt jorden här på forumet. Med hjälp av skrivandet och mina fantastiska vänner här- var jag snart varit nykter två år.
Det bästa beslutet i mitt liv. Har tyvärr inte blivit rik pga spenderat mina pengar på trädgårdsgrejer, och fina kläder! Men inombords; miljardär.
Häng i här, så ska du se att det går bra, även om det är kämpigt ibland- aka livet! Kram 🌻

@Se klart tack😁 och grattis till dina två nyktra år! Vad bra att ni rutinerade nykterister finns med båda att visa vägen och stötta💕 guld värt! Ja du är verkligen en miljardär som investerat i ett gott liv. Jag är så glad att detta forum finns och jag är så positivt överraskad av den härliga stöttande atmosfären. Jag är tacksam. Jag ska nog också klara av en resa mot nykter sundhet kantad av både mot- och medgång på vägen och då finns ju ni😁
Kram🌺

Hej!
Forumet är guld och varmt, omtänksamt och präglat av att ”pay it forward”, jag har en stark känsla av att vilja dela med mig, stötta och peppa om jag kan. Men viljan, kämpet, att hålla i.
Det jobbet måste man ju göra själv.
Ensam är man däremot aldrig här.
Mitt bästa råd om du ska göra allvar av att sluta. Häng kvar här. Skriv varje dag/ en notering till dig själv räcker bra. Låt forumet bli en plats där du utövar nykterhetsarbetet för det behöver göras. Det är min absoluta övertygelse, tänka, göra, känna, bygga om livet en del. Men allt behöver inte göras på en gång. En dag i taget blir 665 som min app säger att jag varit nykter idag. Kram 🌸

Profile picture for user miss lyckad

Hej Vår 2022🍃🌺🍃..Jättebra insikter och redskap du har tagit till dig. Så skönt att du har barnen med dig på resan. Så var det för mig med. Barnen (vuxna, och tonåring) har peppat och gett mig styrka till många livsval jag gjorde längs vägen. Att få släppa skam och skuld, gör enormt mycket för måendet. När vi dricker, och misshandlar våra kroppar och själar, skäms vi ofta, för att vi egentligen inte vill dricka. Det är våra alkoholberoende hjärnor som tvingar oss. Jag ialla fall tänkte massor med gånger att, till helgen ska jag vara nykter. Ibland lyckades det, men de flesta gånger, fick hjärnan en övertalningsförmåga över mig..Låter kanske sjukt, men så upplevde jag det..Jag ville inte vara full, och ha minnesluckor. Jag ville inte få vinmage, och fyllekärring- look.. Jag ville inte att mina barn, även vuxna, skulle vara oroliga för hur det skulle gå med allt. Skulle mamma supa ner sig, och fördärva sitt liv. Jag skiljer på beroendehjärnan och personen. Ingen vill väl mista sin partner, körkort, sitt jobb, vänner, barn. Nej, men när drickandet eskalerar och beroendet får fäste, så händer sådana saker. Som tur är går det att backa från stupet ( AH-citat). Ett stort lycka till med nykterheten Våren🍃💫..Forumet bar mig i svåra stunder, och peppade mig när jag ville utvecklas. 🍃🌟🍃

@Se klart ja jag ska hänga kvar här, en av mina livlinor till att få ett nyktert liv som jag så innerligt önskar och vill. Idag dag 9😁. Fortfarande drömmer jag oerhört och är tung i skallen när jag vaknar, nästan som bakis men det är jag inte! Det är kroppsångest men inte mental ångest. Stor skillnad. Jag står ut för jag vet att det blir bättre längre fram och en natt kommer jag att sova bra.
Ha det gott🌺

@miss lyckad känner igen mig så mycket i det du skriver. Hjärnan lever ett eget liv då man misshandlat den med alkohol. Vid olika stressmoment dämpar jag stressen med alkohol och vips mår jag bättre för stunden men det förrädiska är att hjärnan också blir stressad pga alkoholen och då startar rundgången, jag måste dricka mer för att dämpa stressen i hjärnan osv. Håller med skammen är ett hinder och när jag väl varit öppen och ärlig dämpade skammen och då kom nya starka krafter till mig, mina barn är vuxna och det känns som att vi nu kommit närmare varandra i och med min ärlighet❤️. Att de inte behöver oroa sig och att jag kan visa föredöme genom att ta ansvar för mina handlingar och mitt liv. Jag vill inte heller få fyllkärring look och mista allt som är det enda alternativet om jag inte slutar nu. Tycker mig se en skillnad redan nu, framför allt på ögonen som är klarare, men det är nog skammen som är borta när jag tittar mig i spegeln😎.
Tack för att ni finns här, jag kommer att ta all stöd och själv stötta medmänniskor.
Kram💕

Dag 9. Nöjd med lite nere. Fick besked om att jag inte får ett jobb jag sökt, blev tvåa. Mitt nuvarande uppdrag tar slut vid årsskiftet och har ännu inte fått tag på ett nytt jobb, fan vill inte bli arbetslös! Har aldrig varit arbetslös och är 50+. Jag ska tillåta mig att vara besviken men inte ta till vinet, no way! Hur hanterar jag att vara besviken nykter? Ja det känns inte bra, men som tur är är mitt självförtroende bättre nu än för 9 dagar sedan. Det var väl inte meningen jag skulle få det, det var också ett tillfälligt uppdrag och jag vill ju få en tillsvidare tjänst. Har haft tillfälliga uppdrag i 6 år och det är ju alltid en oro för framtiden. Nä, det var inte meningen och en bra lösning för mig! Men skit också ändå, det hade gett mig mer tid att hitta nytt. Det är bara att fortsätta söka och har flera ansökningar ute. Känns ändå som att jag har en vinst på gång, mitt nya liv nykter😀. Gjorde ett corepass efter beskedet, nu ska jag börja träna regelbundet, kändes bättre och i em ska jag till frissan. Har även beställt Anders Hansens bok Depphjärnan - varför mår vi så dåligt när vi har det så bra? Tror att kunskap om hjärnan kan ge mycket nytta i denna resa. Nu har jag fått skriva av mig.
Ha det gott💕

Så kan det kännas i början, att man har svårt att hantera motgångar. Men du verkar ju jättebra på positivt tänkande.😅👍🏽. Kom att tänka på när jag sökte ett jobb för något år sedan..Jag verkade solklar för anställningen, men en annan kvinna fick den trots att hon inte hade rätt utbildning. Jag var dock kvar som vikarie, och när både jag och den andra kvinnan som fick fast anställning, upptäckte vilket dåligt hvb- hem vi jobbade på, så blev jag glad att jag aldrig fått fast jobb. Det var bara att tacka för sig när jag insåg det..Det var verkligen huset som gud glömde..Unga människor, utan regler, underbemannat, och huset i enormt dåligt skick. Så ibland fixar ödet bättre anställningar åt oss längre fram. Det löser sig ska du se..🍃

@vår2022 Du har så bra och positiv inställning 🤗💕 det kommer gå bra för dig. Du har förstått det viktigaste i livet för dig nu- att vara nykter 👍🏻
Kram 💕 sländan

@vår2022 Jag laddade nog bara ner den gratis på appstore. ”Nomo Sobriety clocks”. Sen fyller man i sitt startdatum och sen räknar den dagarna. 632 nyktra dagar idag 😍

Kram 🐘

@Andrahalvlek tack för info. En sådan app är bra för motivationen ungefär som att ha en stegräknare😁 grattis till 632 dagar🌟 så coolt😎. Dag 10 för mig, tvåsiffrigt😁

Dag 10. Tvåsiffrigt! Vaknade 01.15 för att gå på toaletten. Dricker mycket bubbelvatten istället för vin. Mycket drömmar. Sov sedan till 06.30 när klockan ringde. Inga tunga drömmar och min bästa natt hittills! Inte ont i huvudet. Kanske blir nätterna och sömnen bättre nu, hoppas. Reflektion: får omdömen om att det ska gå bra för mig, att jag redan kommit långt i mitt tänkande om nyktert liv, att jag har en positiv inställning. Så kul att höra😁. Annars är jag mer en pessimistisk realist, vågar inte tro på något innan det verkligen inträffat. Har varit med om många besvikelser både i stort och smått vilket i vissa sammanhang gjort mig försiktig att ta ut något i förskott. Har ju även misslyckats med att sluta eller rättare sagt dricka måttligt så många gånger och även min man, efter att jag pumpat ut det, är lite orolig för hur det ska gå denna gång. Men igår sade han att du är så otroligt motiverad och att han märker en skillnad denna gång. Jag märker också en stor skillnad! Jag är positivt optimistisk denna gång och tror att jag kommer att lyckas och tar ut det i förskott! Vad har hänt? Shit kommer jag verkligen att lyckas? Är det bara i början jag känner så? Sen då när jag verkligen prövas hur går det då? Riktning: fortsätter i detta forum, läser om alla veteraner som lyckats och deras tuffa lägen och hur det lyckats gå vidare. Tack för att ni fortfarande finns här och vägleder💕. Men dag för dag och nu är jag en positiv optimist och fan vad gött det känns😁.
Ha en bra onsdag alla där ute i kampen👊

Profile picture for user Pilla

Såklart att du lyckas!Kan jag ta en dag i taget så kan du...
Varma grattis till 10 dagar i klarhet.Så bra gjort och klokt att tänka på dig själv i första hand och inte låta vinet styra💪jag tror på dig!
Kram Pilla

Dag 11. Minns när jag var på dag 1 och mådde skit med ångest, skuld, skam, dåligt självförtroende och självkänsla, ja ni vet, hela paketet. Så orolig och rädd för hur fan jag ska klara av att vara utan vin och smått ånger över mitt beslut. Visste ju helvetesdagarna jag hade framför mig med dåligt mående. Hade inte bestämt mig för måttligt eller inget alls, visste att inget alls är enda alternativet men ville inte ta det beslutet, inte än. Det tog jag dag 4 efter att ha läst massor här och motivationen kom. Minns att jag tänkte tänk om jag kan hoppa fram i tiden och vara på dag 11. Det är jag idag😁. Ett av det bästa beslutet i mitt liv! Idag ska jag skicka in en ansökan på ett jobb som verkar intressant, min självförtroende vacklar lite, klarar jag av det jobbet? Törs jag? Jo, jag ska fan våga, jag kan visst klara av det, jag har kompetensen och erfarenheten. Nu ska den iväg!
Ha en fin torsdag där ute💕

@vår2022 Grattis till 11 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 10 dagar är verkligen en viktig milstolpe. Nu blir det lite lättare och lite bättre för varje nykter dag du cashar in. En av de största investeringar du kan göra i ditt liv.

Kram 🐘

Ve och fasa! En 3,5% öl, 50 cl motsvarar 1,2 standardglas vin(12cl) eller 33 cl 4,5% öl eller 4 cl 40%. Mina standardglas har varit 25 cl vin, det blir i snitt ca två flaskor vin per dag senaste året! 150 cl per dag, 1,5 liter eller 12,5 standardglas vin = 37,5 cl 40% = kvarting = 43 st mellanöl 3,5% = 33 st starköl 4,5% = ett flak öl (24 st) + 9 till PER DAG😱. Jisses!!! Har jag verkligen räknat rätt? Källa: Måttfull, app från Systembolaget.

Matte är inte min starka sida…får nu det till: 3,5% öl 50 cl = 1,2 standardglas vin (standardglas = 12cl) = 4,5% öl33 cl = 4 cl 40% sprit. 1 flaska vin = 6 st 3,5% öl 50 cl, 6 st standardglas vin, 6 st 4,5% 33 cl öl, 6 st 4 cl 40% sprit. 2 flaskor: 12 mellanöl=6 liter, 12 standardglas vin = 12 st starköl 4 liter = 12 st nubbar 0,5 liter.
Ville bara omvandla mitt tidigare intag för att få kunskap om hur mycket det är egentligen. Tror jag räknade rätt nu😁 Hua!

@vår2022 Med milstolpe menar jag att man har tagit sig igenom veckans alla dagar för första gången. Inklusive HELGEN. Just helgen var svår som sjutton för mig i början. Vad skulle jag göra om jag inte drack? Vad skulle jag göra med all tid som blev ”över”?

Att bli nykter handlar enligt mig till 70-80 procent om att etablera nya vanor. Nya nyktra vanor. Man måste hitta andra sätt att koppla av, andra sätt att umgås, andra sätt att hantera andra känslor, andra sätt att vistas i alkoholstinna miljöer osv. Och efter 10 dagar har man gjort en hel del första gången, och andra gången och tredje gången och fjärde gången blir det bara lättare och lättare.

Ett år är en enormt viktig milstolpe också eftersom man då har upplevt alla storhelger nykter. Min andra midsommar kändes plättlätt. Den stundande julen känns om en baggis.

Nöta, nöta, nöta nya nyktra vanor är grejen! Du jobbar på jättebra 🤗

Kram 🐘

En grej som jag tänkte på i början var att, inte utsätta mig för faror/ fällor. Dvs att umgås med personer som vill att jag ska dricka och ” va som folk”. 😳..Även att ha en plan klar om jag hamnar i någon situation där alkoholen finns bara för mig. Minns när jag tog ex-sambons bil, och ska på en tillställning. I baksätet ligger flera oöppnade ölburkar. ”Vafaan” tänkte jag. Körde till kalaset, där hälften var nyktra. Och jag med. När jag körde hemåt, stannade jag bilen, slängde ut ölen som kunde gjort så jag tagit återfall. Kom hem och skällde ut gubben..Du ska ge fan i att utsätta mig för sånt, gormade jag. Lång historia kort, så fortsatte exet att dricka, och jag har varit vit..Det blev separation. Näst intill omöjligt att leva med en annan beroende, anser jag, om man vill bevara sin frihet från alkohol. Grattis till tid. 🍃🌺🍃

@miss lyckad superbra att få tips på olika strategier när man ska prövas! Ja det får inte finnas alkohol hemma, då skulle jag bara plågas och tänka att jag inte ska dricka. Min man dricker 3,5% öl, triggas inte av det och då jag nu vet att det motsvarar 1,2 standardglas vin, typ 14cl, inget mot mina standardglas på 25cl, men ändå. Jag har fått honom att inte köpa hem vin och sagt att mitt mål är nykterhet. Vi drack vin tillsammans plus att han tog några öl innan. Han spårar aldrig ur som jag. Har frågat hur han upplever icke-vinet och han säger att han tänker klarare och upplever mindre stress. Han ser också att jag mår bättre och är så bestämd med mitt mål. Han ser och känner fördelarna med att vara utan vin. Har sagt att om vi inte gör detta tillsammans så går det inte och han väljer mig❤️. Förstår att det inte går att leva ihop om man inte gör resan tillsammans, man förändras ju så mycket, vanor, tankar, beteende mm. Man måste skapa en ny tillvaro med varandra utan vin.
Ha en fin kväll💕

Dag 12. God morgon! Inte sovit så bra. Tunga drömmar och vaknade mitt i natten tung i huvudet, tänkte fan att jag drack så mycket nu kommer hela dagen att vara förstörd! Insåg att jag är nykter och somnade till slut om. Min kroppsångest tittade fram. Jag låter den vara inget att hämta där, avgiftning pågår. Myser med kaffe i sängen och mina två hundar som alltid kommer på morgonen efter att de fått frukost, alltid lika glada och goa. De kör samma rutiner som vanligt🐕💕. Fin morgon, solen skiner i träden. Idag ledigt, skönt! Det blir lång hundpromenad i skogen, plocka svamp och njuta. Sedan börja läsa i boken Hjärnstress som landat i brevlådan. Helgen kommer och det ska bli min andra nyktra helg och det ska gå bra!
Ha det fint och kämpa på där ute❤️

Profile picture for user Rehacer

@vår2022 Känner så igen mig i hur du upplever nätterna med huvudvärk och konstiga drömmar. Det är först nu de senaste dagarna som jag inte vaknat med samma tunga känsla i kroppen.
Håll ut, det blir bättre!
Ha en underbar ledig dag! ☀️🌲🐾🍄

@Rehacer det var gott att höra att det blir bättre😁. Jobbigt att vakna upp och tro att man är packad fast man är nykter😝. Men när man inser att man är nykter känns det ändå bättre.
Ha det gott🌺

Det är kroppens utrensning, som får bort gifter från organ. mm, som ger huvudvärk, och konstiga drömmar. Men som du säger vår, underbart att vakna nykter. Man ångrar aldrig en nykter kväll. 💫Om ni har slutat röka någon gång så är det ungefär likadant. Ni vet flimmerhåren som ska ta sig upp och bli fria från alla giftiga, och kletiga ämnen som finns i ciggaretter. Det är lite likadant med alkohol, fast här har vi alla organ som ska rensas. Det tar ett tag. Men för varje dag som går, så blir organen friare från giftet. Det börjar märkas på både hud, hår, plufset försvinner, tankarna blir klarare. Vi har hällt i oss gift som bara förstör organen, och gör så hjärnan blir förändrad. Det är därför vi snubblar, svajar, gapskrattar, tappar omdömet. Inte klokt egentligen att man vill göra det🤔Dricka ett sinnesförändrande medel. Och att det har accepterats så mycket i vårt samhälle. En dag i taget, blir veckor, osv. 🤗🤗

Hundpromenad är verkligen friskt..🍃💫🍃Jag har också 2 hundar. Då får man gå ut oavsett väder. Jag uppskattar alla årstidsväxlingar mycket mer än när jag drack. Jag ser det fantastiska i en vacker solnedgång, eller höstlöven som virvlar, eller som när man ser en vacker sjö, som glittrar i solen. Klart att alla dagar inte är fantastiska. Men betydligt lättare att vara positiv, när man slipper skämmas för sig själv..Och känna skuld för sina nära.. Ha en härlig skogspromenad med vovvarna. Kram. 🍂🍁🍂🌞🍁🍂🍁

@miss lyckad ja det är precis som du säger. Kroppen renas och det tar sin tid. Vad skönt att vara snäll och vårda sin kropp, känns faktiskt som att jag tycker mer om min kropp nu även med mina skavanker, vem kunde tro det. Och som du säger miss lyckad kommer den att bli ännu fräschare liksom hjärnan😁. Något att se fram emot. Allt detta motiverar även till sundhet och motion, lyckopiller för kropp och knopp. Tack för att jag får ta del av dina erfarenheter och tankar det betyder mycket och sporrar till att leva nyktert💕. Sade fel namn på boken, den heter Depphjärnan. Har sett Anders Hansen i flera reportage om boken och jag kommer nog att sluka den😁. Ja hundar är balsam för själen, tack vare dem är man ute i ur och skur och få uppleva naturens skiftningar, som dessutom blivit mycket klarare som du säger.
Kram och ha en fin fredag💕

@vår2022 så skönt att din man är med på din nyktra resa och stöttar dig ❤️ Det är så viktigt, särskilt första månaderna. Jag bad min man att inte köpa hem vin i början, som var min största last. Han har inga problem med alkohol så jag tycker att han kan köpa lite öl om han vill ha de. Men min man ville så gärna hjälpa mig, så han var själv nykter några månader. Nu köper han några öl ibland, men aldrig vin.
Jag kan inte förstå hur man kan vara nöjd med 2 st öl - för mig skulle de bara vara plågsamt att få ett par öl, och sedan stopp 🛑 så jag är så tacksam att jag slipper manens öl.
Kram 💕 sländan

@Sländan ja vi är ju ett team som stöttar varandra i bildligt sagt vått och torrt🥰. Han dricker 3,5 öl men minskar ned antalet självmant, igår blev det bara en. Mitt alkoholstopp smittar nog av sig. Skönt att öl inte triggar, endast vin. Min andra fredag vit😁.
Ha en fin lördag💕

Dag 13. Min andra fredag utan vin! Fredagen var den dag jag längtade mest efter när jag drack. Arbetsvecka slut och skitsamma mängden jag fick i mig då nästa dag var lördag. Började alltid långsamt med första glaset, trodde ju varje gång att jag skulle dricka måttligt men farten ökade ju fler glas som hälldes upp. Maken kunde sluta i tid men inte jag. Det fanns alltid vin i överflöd och så att det räckte även till söndagen då bolaget är stängt, välplanerat. Efter några återställare och sippande av vin kunde jag göra som det skulle göras, städa huset, måla hus, plantera, bygga kök, träna hundar mm. Att ligga kvar i sängen var inget alternativ, ångesten var för påtaglig och tärde, måste göra något för att ”låtsas” att alkoholen inte var något problem, jag sköter ju mig.
Så skööönt att inte dricka, slippa bli full, bakis, låtsas och planera.
Fortfarande tunga drömmar och tungt huvud men blir piggare direkt när jag inser att jag inte druckit💪.
Ha en fin lördag🌺

@majsan_nu Tack😁. Känner mig uppåt och nöjd för att jag inte dricker, tänkte dock på att det vore mysigt med att glas efter varit ute med hundarna, men det var bara en vana som dök upp. Energi kommer nog till dig med ska du se när tillvaron blir lugnare för dig.
Trevlig lördag💕

Dag 14. En siffra jag sett fram emot, två veckor😁. Minns inte när det hände sist. Mycket drömmar men sov ändå hela natten. Håller på och läser ”depphjärnan” kan verkligen rekommendera den, han skriver på ett lättfattligt sätt om hjärnans roll vid depression och ångest.
Ha en fin söndag🌺

Dag 15. Bästa natten hittills. Lite drömmar men inte tunga och sov hela natten. Nu går jag in i min tredje vecka och många fler ska det bli😁.
Ha en fin och nykter måndag💕

Gott att höra Vår🍃..Det är så härligt att vakna pigg. Det gör jag ofta numera. Gjorde det knappt aldrig när jag drack😳..Mina hundar får inte sova i mitt sovrum. Men om jag går på toa på morgonen, och lägger mig lite igen, kan jag snart höra små andetag, under sängen.Jag böjer mig ner och tittar, då ligger hon där under sängen, och försöker att vara tyst. 😅..Ja det är roligt med hundar. Ha en fin dag.🤗

@vår2022 Grattis till dag 15! 🤗 Det var likadant för mig, det tog 14 dagar innan jag började sova bra. Efter det har det bara rullat på med bra sömn. Jag tror det var giftet som hade lämnat kroppen på riktigt först då.

Kram

@miss lyckad ha ha! Hundar är smarta. Våra sover i ett annat rum på natten och får komma till sovrummet när de fått frukost. Oftast går maken upp först och jag vaknar av morgonpussar från hundarna💕 men ibland när jag måste gå på toa tidigt på morgonen hörs ett litet gnäll om att det är dags att släppa ut dem. Nu börjar de pocka på att det är dags för lunchpromenad🐕💩.
Ha det gott🌺

@miss lyckad ha ha! Hundar är smarta. Våra sover i ett annat rum på natten och får komma till sovrummet när de fått frukost. Oftast går maken upp först och jag vaknar av morgonpussar från hundarna💕 men ibland när jag måste gå på toa tidigt på morgonen hörs ett litet gnäll om att det är dags att släppa ut dem. Nu börjar de pocka på att det är dags för lunchpromenad🐕💩.
Ha det gott🌺

God morgon! Tänkte att det är dag 15 men såg i appen att det är dag 16😁. Måste ha kommit en bit på vägen om man börjar tappa räkningen på dagarna och ändå är jag bara i början. Sov ok. Tittar ut och ser första snön komma, mysigt på något vis. Snart kan man pynta med adventsdekorationer och det ser jag fram emot. Tycker om att pyssla med material från skogen som mossa, granris, kottar och ny finns det massor av tid då jag gör annat istället för att ta fram vin och domna till.
Ha en fin tisdag🌺

Dag 17. Sovit så där. Mycket drömmar och på toa kl 01. Verkar ta ett tag till innan jag sover gott om nätterna. Intressant reflektion med @Se klart och @Rehacer. Hade ett teamsmöte och sade min åsikt men inget märkvärdigt. Ville efter det ta ett glas vin. Tänkte först att jag fick ångest då ingen sade något och om jag sagt något dumt. Inser att det är viktigt för mig att få bekräftelse då jag annars inbillar mig att jag sagt något andra inte gillar. Inser också att det är stress, inte ångest, i detta fall, som utlöser alkoholbegär, dämpa stress. Har i boken depphjärnan lärt mig att ångest är när man är orolig för att något ska hända i framtiden och stress är det som händer i stunden. Innan nästa möte gjorde jag ett 30 min corepass och jag kände mig lugn och trygg vid min presentation, även om tekniken strulade lite. Motion är guld för att dämpa stress och ångest. Rätt fascinerande hur hjärnan fungerar, känslorna och beteendet som uppstår vid stress. Här har jag något att ta upp och arbeta med min psykolog. Varför uppstår stress när jag säger min mening och behovet av bekräftelse för att stress inte ska uppstå. Säger ju aldrig något stötande eller anklagande men oroar mig ändå över vad andra tycker om det jag sagt. Nu fick jag detta nedskrivet och kan ta fram det vid nästa möte med psykologen.
Ha en fin onsdag och kämpa på🌺

@Se klart ja mycket intressant att försöka komma åt vad som orsakar stress och ångest och hitta strategier för det. Att göra de egna känslorna och beteendet intressanta att utforska blir mer positivt och lustfyllt att jobba med och ger motivation till att inte dricka. Gör jag det kan jag inte utforska mina riktiga känslor och heller inte hitta nya strategier.
🌺

@vår2022 skrev:"Inser att det är viktigt för mig att få bekräftelse då jag annars inbillar mig att jag sagt något andra inte gillar. Inser också att det är stress, inte ångest, i detta fall, som utlöser alkoholbegär, dämpa stress.

De känner jag så väl igen mig i, men det har blivit mycket bättre med åren och genom nykterheten har jag fått ett mycket bättre självförtroende och självkänsla. Idag pratar jag mycket mera på möten och behöver inte bekräftelse på att andra ska tycka likadant. Man blir mera chill när man slutar dricka alkohol, jag ältar inte lika mycket längre vad andra tycker och tänker.
Jag har druckit mycket på känslor som tex stress, arg ledsen, glad mm men stress var nog det vanligaste eftersom jag kunde varva ner med alkohol.
När jag slutade med alkohol började jag med korta meditationer och avslappningsövningar, även andningsövningar som är toppen tycker jag som sänker stressen. När jag har mycket att göra skriver jag ner korta dagscheman, och gör bara absolut det jag måste göra. Motion är nästan A och O för mig, utan motion mår jag inte bra. Jag sover även ca 1 Tim varje em. Jag somnar vid 22 på kvällen och sover ca 8 Tim. Jag måste ha ett enormt sömnbehov 😅
Kram 💕 sländan

@Sländan Låter hoppfullt att självkänslan och självförtroendet blir bättre😁. Kan känna en strimma det redan. Vilken bra och fin rutin du har skaffat dig, låter lugnt och skönt. Du som kommit så långt, minns du om du hade huvudvärk i början, sover ju inte så bra, har framförallt massor av drömmar varje natt och trött när jag vaknar med huvudvärk då och då under dagen, kvällen. Blir också trött vid 17, 18 när middag ska fixas. Är ändå nöjd att vakna nykter😁

Jag lovar- med garanti- att självkänsla och självförtroende blir bättre i nyktra livet. Det känns som en naturlag. Har inte läst någon som skriver ”tre år nykter och självkänslan är sämre än nånsin”. Sen såklart att det är ett arbete, men att bli nykter är ett jobb att göra- uppskjutet jobb. Sånt man inte gjort, utan istället hällt på vin för att släcka, döva, tysta. Allt det där blir bättre. Och huvudvärken också. Kram 🍂

@vår2022 någon huvudvärk hade jag inte, men jag tänker att du sover dåligt och drömmer mycket. Du kanske ligger och spänner dig i dina drömmar, så att du får spänningshuvudvärk. Jag har själv drömt mycket sista veckorna, då kan jag vara helt slut efter de och ha lite huvudvärk. Jag vet att jag även spänner käkarna ibland när jag sover och hade en bettskena på nätterna. Men det var länge sedan jag använde den.
Jag tror att det kommer ge med sig när du börjar sova bättre.
Kram💕 sländan

@vår2022 Jag minns att jag hade huvudvärk. Inte skitjobbig sådan, men ett konstant malande. Abstinens sannolikt. Men huvudvärken jag får när jag inte har druckit kaffe är värre.

Nykterheten i sig gör att man blir stolt och glad och självkänslan växer. När man slipper ha ständigt dåligt samvete blir man mer rak i ryggen och står upp för sina behov mer. Man tar ingen skit helt enkelt. Man lär sig att sätta gränser och bevaka dem noga, gentemot sig själv och andra. Du har precis inlett världens häftigaste resa vad det gäller självutveckling 🤩

Kram 🐘

@Se klart Ha, ha! Tur att det inte stämmer med 3 år nykter och sämre självkänsla än någonsin😁. Det är så uppiggande att få höra er som kommit långt i resan som i stort sett garanterar hur mycket bättre allt blir efter ett tag. Tack❤️