Jättekloka ord Vår22🌟🤗. Ofta glömmer man bort det, att vi själva kan bestämma otroligt mycket i livet. När vi väl förstått att man faktiskt kan bryta ett missbruk, byta, jobb, partner, hemort, vänner osv, då märker man att livet många gånger blir vad vi gör det till. Jag håller tummarna för att du får ett bra jobb snart. 👍🏽🌟💫🌟

@miss lyckad Tack så mycket❤️ Ja, missbruket är en boja som man måste bryta upp och kasta iväg för att komma vidare. Hindret är stort men det går att komma igenom och bli fri. Jag är tacksam för er veteraner som visat att det går, det har sporrat mig💪🌷💕

Dag 143. Det pågår olika diskussioner och planer på sin fortsatta relation till alkohol i forumet. Det är bra att man funderar på hur man vill ha det framöver. Man gör det tydligt och klart för sig själv om sin värderade riktning, hur man vill leva sitt liv. Jag är en person som måste göra detta tidigt i min process, veta bestämt hur jag ska göra, för att veta hur jag ska ta mig an resan. Jag är lite av en antingen eller person, antingen äter jag massor av godis eller inget alls, massor av vin eller inget alls. Jag har svårt för lagom, framför allt om det kickar igång mitt belöningssystem, då kan jag inte sätta emot. Som alkohol eller socker. Jag måste vara utan, alltså inget. Har dock lyckats att äta glass endast på lördagen, men lasset har varit stort, så antingen eller😂. Men skulle aldrig våga att göra detta med alkohol för det skulle ge mig en kick och skjuta upp mig på månen, det är jävligt långt dit och det skulle ta en evighet att ta sig hem igen.

Kommer nu med lite fakta om hjärnan som jag använder mig av när jag tagit beslut om min relation till alkohol för som villa ta del av det.

Hjärnans roll vid alkohol är intressant. När man inte kan kontrollera sitt drickande, blivit beroende, har det skett en förändring i hjärnans belöningssystem. Den vill ha en belöning i form av alkohol. Det ger en sån stor dopaminkick och när man druckit ett glas får man en lustfylld, berusande känsla istället för bara välmående som vanliga belöningar och njutningar som tex mat, sex och motion ger. Alkohol maxar dopaminet. Handlingen att dricka och få denna lustfyllda och berusande känsla kopplas ihop i minnet för att vi ska upprepa handlingen. Därför dricker man mer och för mycket, tills hjärnan istället stressas och man vaknar upp med känslor av ångest och skam. När man slutar dricka får man abstinens, hur besvärliga besvär man får beror ju på hur stora mängder man druckit och hur beroende man blivit, då belöningssystemet skriker efter alkohol och kickar.

Det tar 3-6 månader för hjärnan att återhämta sig och skapa balans igen, belöningssystemet pockar inte på efter kickar/alkohol på samma sätt längre. Det är här den riktiga utmaningen visar sig, vilken plan man har i sitt liv för sin fortsatt relation till alkohol. Hjärnans belöningssystem minns handlingen att dricka alkohol ger en lustfylld och berusande känsla och det finns lagrat i hjärnan. Därför sker många återfall för att man tror sig kunna hantera alkohol efter en tids uppehåll, man har glömt bort sin sårbarhet och kanske inte har kunskap om hur hjärnans belöningssystem fungerar. Det viktigaste är att alltid göra en bedömning av riskerna att av dricka alkohol och vilka konsekvenser det kan leda till och att välja den säkraste handlingen om man inte vill hamna där man startade.

Nu ska jag göra ett arbetspsykologiskt test, jag har kommit vidare i en annan rekrytering och måste genomföra detta för att komma vidare i nästa fas. Handlar om personligheten och deduktiv lösningsförmåga🤓.

Ha en bra dag alla fina kämpar där ute, dimman är tät men solen ska enligt SMHI komma snart🌞🌷💕

@vår2022 Lycka till med allt du företar dig i dag 🥰
Du är en positiv förebild för mig o många andra här i forumet... Jag har ju längre a-fri tid men förmågan att uttrycka sig - där är du verkligen en förebild för mig!
Så tack igen för ditt inlägg o stort grattis till dina a-fria dagar 🥳👍💪🥳
🤗 Kram till dig o även till alla er andra forumvänner!

@vår2022
Tack för ett bra inlägg!! 😍
”Det viktigaste är att alltid göra en bedömning av riskerna att av dricka alkohol och vilka konsekvenser det kan leda till och att välja den säkraste handlingen om man inte vill hamna där man startade”.
Bäst att tänka efter före, helt sant! Är det värt risken? Är jag beredd på eventuella konsekvenser som kan komma efter?
Det är de frågorna jag brottas med och det är därför viktigt att ta en riktig funderare innan. Är det värt det?
Ha en fin dag, dimman lättar nog. Jag har blå himmel och sol, men kallt. ☀️

@Rehacer Tack🥰. Ja, det gäller att ligga steget före. Solen kom fram men ändå lite disigt, men den värmde ändå🌞.

Ha en fin kväll!🌷💕

@vår2022 som alltid, väldigt bra och välskrivet inlägg! "Det viktigaste är att alltid göra en bedömning av riskerna att av dricka alkohol och vilka konsekvenser det kan leda till och att välja den säkraste handlingen om man inte vill hamna där man startade." Här sätter du mer korrekta ord på ett tankesätt jag ofta har med mig. För mig är det viktigt att vända och vrida lite på saker och ting just nu och analysera om det är värt det. Här om dagen frågade en vän om jag skulle med till bolaget, hen skulle dit. Hann ställa mig själv frågan om jag verkligen ville det och nej, det ville jag inte. Och nu är det fredag kväll och jag sitter här nysprungen och nyduschad med en alkoholfri öl och känner att det är förjäkla najs. Trevlig helg! 🌷

@Friluftstok o @vår2022!
Tvä jättebra inlägg.
@vår2022
Du är så himla bra på att uttrycka det som vi tänker - det är inte alla förunnat att vara så pricksäker i sitt skrivande 🥰
@Friluftstok
Du fattade säkert rätt beslut som du nu bara kan njuta av 🥰
🤗 Kram på er båda två från mig

@Friluftstok Tack! Ja, konsekvenstänkande är en bra strategi att alltid ha med sig och välja den säkraste handlingen. Kan känna hur fräsch och nöjd du känner dig nu efter löpturer, duschen och en alkoholfri öl. Har också tränat, gått lång hundpromenad och duschat, härliga måbra hormoner som rusar omkring. Den alkoholfria ölen tar jag till middagen😁.

Ha en fin fredagskväll!🌷💕

Dag 146. Underbar dag med klarblå himmel och sol. Idag ska jag börja med ett träningspass och sedan ta en svängom med dammsugaren och helgstäda. Sedan en lång hundpromenad i skog och mark med en lunchpaus och medhavd mat. Hem och sätta mig ute och lapa lite sol på tomten och bara slappa. Laga middag och njuta av att dagen har varit så bra framför en sprakande brasa och titta på ett serieavsnitt eller två. Kan ju inte bli bättre dag än så😁.

Ha en fin lördag!🌞🌷💕

majken_r

@vår2022 Låter som en bra dag! Min kommer också bli fin, så gott att vi kan njuta fullt ut. Samla in det och ha på lager, ta fram när det behövs ☀️💕

@vår2022
Låter som ni har lika fint väder som vi har! Underbart med sol, blå himmel & fåglar som kvittrar ikapp!!
Vi får njuta och samla in känslan som @majken_r säger! 💚