@Sisyfos Så sant! Om man släpper fram tröttheten…ja…var hamnar jag då?? Ja..alltid något som gör att jag inte kan vila🙈 Ja..ja tänk under så många år som jag väntade på dag två…och imorgon är det dag 312. Det känns som nykterheten är styrkan i mitt liv…mycket rubbar mig men inte den💪🏻 Så otroligt tacksam och stolt🙏🏻❤️

@Ny dag Tack för omtanken❤️

Jag måste vara lite knäpp för jag känner mig mer hjälpt nu av forumet än när jag försökte bli nykter😳men jag behövde ju mer än forumet jag behövde ju även behandlingen🙏🏻
Vad jag menar är att det är så skönt att skriva vad jag känner. Innan jag blev nykter var jag ofta på min vakt det var ju då jag många gånger ställde mig i försvar. Jag kunde inte ta den hjälpen pga av den ena el andra orsaken. Jag var på eftervård igår och det var jobbigt pga att jag är så trött. Jag lyssnar på jobbet, lyssnar på eftervården och lyssnar på NA-möte. Jag fixar inte riktigt det just nu därför var det en vecka sedan som jag var på NA-möte.

Ska lägga mig nu imorgon är jag ledig. Det blir frissa och samtalskontakt👌🏼

Allt gott till er alla🥰

@Varafrisk Så jobbigt att slitas mellan viktiga möten på jobbet och vetskapen att du borde vara hemma och ta hand om dig ett tag, vila ut.
Jag tycker själv ett sånt val är omöjligt att göra och kan i sådana lägen önska att jag blev förkyld så jag med gott samvete kan stanna hemma. Där behöver vi jobba om våra inlärda tankar och beteenden för vi vet båda att efter en sådan pers du varit med om i alla dessa månader behöver du vilan, kör du bara på är det möjligt att kroppen/hjärnan bestämmer åt dig och då riskerar du att bli utbränd. Ta hand om dig! Kram❤️

@Himmelellerhelvette Tack för din omtanke❤️ Ja, det är verkligen tufft😔 Inte nog med att det alltid brukar vara mycket att göra på jobbet vid den här tiden på året utan det är som om jag försöker komma ikapp efter att jag har varit sjukskriven en stor del av året ( oj vilken lång mening!). Min chef har jag inte heller sett på flera veckor på jobbet så jag har inte mycket stöd där. Nej, nu måste jag in i duschen.

Stor kram t dig❤️❤️

Sitter i soffan nu så obeskrivligt trött…det är nästan så jag känner mig andfådd. Men ska lägga mig ner efter att jag skrivit färdigt…ska blunda…kanske somna. Det blev en lång dag. Min samtalskontakt säger att jag ska visa medkänsla t mig själv. Kanske ändå en viss sjukskrivning. Körde i rondell idag måste blivit förvillad missade avfarten och höll istället svänga in mot mötande trafik😳Som tur var låg hastighet så jag kunde svänga åt andra hållet..lurigt med all snö. Måste nog lyssna till min röst…för ingen på mitt jobb kommer säga att jag ska stanna hemma för det är nog ingen som vet el förstår hur trött jag är….

Kram😍

@Vinägermamman Tack för din omtanke❤️

Jag stannade hemma fr jobbet i torsdags och igår. Kanske inte vilade så mycket men det känns ändå som det gjorde nytta. Funderar på att ev stanna hemma måndag och tisdag. Inser att jobbet tar mycket energi. Det är inte endast stressen över mycket att göra utan känslan av att befinna mig i en liten bubbla. Jag undrar hur det hade varit om min dotter hade haft en fysisk åkomma samt att istället för att känslan av att vara ensam hade varit huvudvärk pga mögel i mitt kontor. Hade chefen varit lika frånvarande. Hur som helst så jag måste prioritera mig själv först! Min sponsor säger att det är fantastiskt att jag inte har tagit återfall när livet har varit så otroligt tufft under hösten. Ja men det kanske är så🤔

Träffade min sjukgymnast igår morse. Mitt knä är bättre men jag har nog en liten nerv dom ligger och klämmer vilket påverkar känslan i mitt högra ben. Har inte tränat ngt under hösten men ska börja lite smått med en gång i veckan. Ska försöka iaf. Få tankarna på annat.

Min dotter är sjukskriven 100% två veckor till och därefter 50%. Vet inte hur länge. Hon träffade sitt personliga ombud i fredags som skulle hjälpa henne kontakta chefen. Hennes chef har inte hört av sig men nu hade hon tydligen fått en ny. Jag gör mitt bästa med att finnas i bakgrunden att finnas till hands när min dotter behöver. Ge lite råd ibland. Och bjuda in till samvaro när det passar och då kan hon välja att vara med om hon vill. Hon tar även egna initiativ. Det är underbart att även om hon inte mår helt inombords ändå är mer sitt vanliga jag. I em var vi på en liten julmarknad mest för den vedugnseldade pizzan👌🏼Först skulle hon inte följa med för hon skulle träffa sin vän men han fick förhinder så hon följde m oss istället. Pizzan lockade👍🏻

Nej nu blir det till att ta ett bad🛀

Kram❤️

@Varafrisk Tycker du gjorde helt rätt som lyssnar på dig själv och stannade hemma, din höst har varit extremt ansträngande 😰 på alla sätt. Och det viktigaste är att Varafrisk också tar hand om sig själv o nykterheten. Du verkar så klok så jag tänker att du känner bäst själv om du ska jobba på måndag eller inte. Stor kram till dig!

@Ny dag Tack för dina ord❤️Min terapeut sa..”ha lite medkänsla med dig själv”. Det är inte alltid enkelt men nu måste jag verkligen försöka. Tänker att träna, skippa tröstätande kan få upp självkänslan lite grann…må bättre.

Ska strax hoppa in i duschen och därefter fixa t mig. Min man och jag ska åka t Gbg. Käka lunch först och sedan titta på en julshow som min systerson medverkar i. Ska bli så kul! Han är en mycket duktig sångare. Så det blir en bra dag idag.

Och till dig som kämpar mot alkoholen….skriv … stanna kvar här på forumet oavsett vad…här finns stöd och räcker inte det gå till AA el NA…el till vården el till kommunen…våra vägar kan vara väldigt lika men även väldigt olika …så ge inte upp…och till övriga…..skriv ni också…för det är hjälpsamt både för dig själv och andra❤️❤️

Önskar er Alla en fin första advent🕯️Kram😍

@Varafrisk Låter som att det blir en fin och mysig dag för er idag. Musik och sång är så helande och ger måbra hormoner. Det är du verkligen värd att få känna.

Ha en fin första advent❤️🎄🤎

@vår2022 Tack❤️ Vi hade en jättefin första advent! Åt jättegod mat på en mexikansk restaurang före föreställningen. Föreställningen var helt fantastiskt bra! Mycket professionell med ett fint budskap! Älskar att se min systerson sjunga och agera. Har inte mycket kontakt m honom nu för tiden men för mig är han mycket betydelsefull. Har varit barnvakt under hans uppväxt ja följt honom i mycket av vad han har gjort. Tyvärr hinner han aldrig komma och besöka oss. Hans pappa bröt ju m mig och min familj när min syster dog. Så sorgligt!

Idag har det varit en mindre bra dag! Har varit hemma fr jobbet torsdag tom igår fr jobbet. På mitt jobb frågar ingen hur man mår kanske ngn enstaka. Tycker dock att det är knepigt att min chef frågar något med tanke på mitt beroende. Jag skulle ju kunnat tagit ett återfall. Mitt dåliga mående kom tillbaka, stressen, irritationen, ensamhetskänslan…det är ngt med mig och jobbet som inte fungerar just nu. Ska prata m min terapeut om det på fredag.

Gick på möte ikväll på NA. Vi var många på mötet vilket alltid är kul. Ngn nykomling, några som tog tid och ngn som kom tillbaka efter återfall. Det är befriande, trygghet och värme❤️

Ledig dag imorgon tack och lov! Ska inte ställa klockan, förhoppningsvis väcker inte min hund mig utan att vi kan sova i lugn och ro.

Ha det fint! Kram😍

@Amanda L Tack❤️ Det är mysigt men jag känner ofta en stress inom mig att jag behöver bli färdig….med vaddå? Jag är ju vuxen och bestämmer över mitt liv men….Hur som helst så…

Idag är jag ledig. Ska strax gå en promenad m vår hund. Känner mig ganska låg idag. Var hemma fr jobbet torsdag tom måndag. Har känt mig så trött. Förra onsdagen höll jag på att svänga ut fr en rondell rakt mot körriktningen. Bilisten såg tämligen förvånad ut. Som tur var hann jag inte svänga….jag hade låg hastighet men jag minns att jag tänkte att nu är du allt trött Varafrisk ….Min samtalsterapeut säger att jag har PTSD och befinner mig i en livskris. Har två samtal kvar före jul som arbetsgivaren betalar. Vet inte om min chef kommer att betala mer men det handlar även om att förebygga en sjukskrivning. Jag är besviken på min chef. Hon frågar inte hur jag mår eller hur jag har det på jobbet. Hon går alltid en måndagsrunda men antingen har hon varit borta el jag fast det finns ju massvis av sätt att nå varandra på. På mitt jobb brukar man inte heller fråga varför ngn har varit hemma …jag tycker ändå att det borde vara en chefs ansvar att fråga hur det är i synnerhet om personen är alkoholberoende…kunde ju ha tagit ett återfall.

När ens barn har varit manisk i fyra månader som leder t en psykos det gör ngt med en själv som mamma. Att varje dag vakna/vara orolig för …lever min dotter? Har hon blivit våldtagen? Misshandlad? Har det hänt polisiära saker? Under den här tiden har hon förlorat många saker.Fyllde 25 år när hon låg inlagd på psykosavd. Ville inte prata m någon av oss på två veckor. Under fyra månader är vår dotter en helt annan person. Och när hon vaknar upp ur detta vill hon förändra sig totalt. Inte bli igenkänd. Stänger ner sina konton på sociala medier. Ensam …mycket ensam. En chef som inte hört av sig. Har troligtvis en ny chef. Hon försöker ordna upp sitt liv. Allt detta finns med mig …Jag går t jobbet och det är som att befinna sig i en bubbla. Alla förbereder sig inför julen. Jag försöker hitta mig själv samtidigt som jag lyssnar t svåra samtal. Jag försöker hitta min styrka inom mig själv. Glädjen för mig ligger inte i nystädat hus, i julklappar och presenter osv utan att min dotter lever…att få vara med min son, svärdotter och man. Jag känner mig väldigt ensam men är otroligt tacksam över att jag har min familj. Vill verkligen inte vara på jobbet men 2,5 vecka till sen är det julledigt i två veckor.

Ha det fint❄️

Kramar🕯️🤗❤️

@Varafrisk Själv har jag bara hafr en chef som jag trivts med i hela mitt liv, så förstående chefer är inget jag hoppats på.
Men det andra du skriver om förstår jag är tungt. Min dotter har inte på långt när lika svåra problem, men ändå några tuffa kroniska sjukdomar och just nu också svårt ekonomiskt av andra skäl.
Sånt gör mig också otroligt påverkad. Nedslagen och IBS-magen slår bakut. Inget kan göra det bra förutom att det löser sig för min dotter. Först då faller stenen ner från, ja, var den nu tynger mig.
Nu har det synts lite mer hoppfullt med det ekonomiska för henne och vips mår jag bättre.
Jag försöker som du hålla ett visst avstånd och inte lägga mig i alltför mycket.
Men inte är det lätt när barn har problem, och särskilt när det handlar om psykiska problem, då måste det vara ännu svårare.
Jag hoppas trots allt, att det går åt det bättre hållet. Så att hela din familj får en lugn och fridsam jul.
Kramar.

@Varafrisk Fy sjutton vad du har gått igenom känslomässigt! Så fruktansvärt att leva med den oron och nu ska du lyckas hitta ett lugn efter alla dessa månader av stress. Det kommer ta tid, du behöver läka och mängder av vila. Din hjärna har varit i stressläge så länge. Jag förstår att du vill att din chef ska fråga hur du har det, det borde hen göra men folk kan vara så dåligt införstådda i andras lidande, speciellt i beroendesjukdomar, där finns ledsamt lite kunskaper hos de allra flesta. Du kanske skulle gå på Al-anon möten också, träffa andra som du kan dela din smärta med som förstår. Precis som gemenskapen på NA och här på forumet är det lättare att prata med de som varit i liknande situationer, där känner man sig mindre ensam. Jätte Stor Varm Kram till dig från mig! Du är oerhört stark som tar dig igenom detta❤️

@Amanda L @Himmelellerhelvette Tack för er omtanke och era inlägg🙏🏻Blir alltid glad när någon tar sig tid att skriva❤️

På tal om min chef så har jag egentligen en chef som bryr sig väldigt mycket om sin personal. Ibland kan det bli lite väl mycket superlativer så det inte känns äkta men det är sådan hon är. Arbetsgivarens ansvar är ju ganska stort vid missbruksproblematik. Nu sökte jag hjälp själv därför har hon ingen kontakt med min socialsekreterare men vi gjorde ändå upp ngn plan i våras. Hursomhelst så har hon beviljat ytterligare fyra samtal h min terapeut. Vet inte riktigt hur många det blir totalt men min terapeut säger att det är generöst för att vara VG-regionen och jag är tacksam🙏🏻

Nu har jag sju dagar kvar innan julledighet så jag hoppas att jag håller🙏🏻 Är extremt trött. Det känns som huvudet är inbäddat i vadd och kroppen så långsam. Dessutom var jag på gymmet i onsdags första gången sedan i augusti….snacka om träningsvärk. Min terapeut är så skicklig. Igår fick jag nämna tre händelser som varit chockartade el vad man nu ska säga under min dotters maniska skov därefter fick jag gradera dem mellan 0-10. Alla tre kom upp t 10. Gjorde några övningar. Så många gråtattacker! Helt slut efteråt😰

Anhörigstödet i min kommun är mycket aktiva. I torsdags var jag mfl inbjudna till en måbrakväll. Man fick testa taktil massage, reiki, existentiella samtal och afrodans. Jag valde reiki och afrodans. Vi blev därefter bjudna på exotisk bricka med potatisgratäng och bröd. Kaffe, godis, pepparkakor och clementiner. Efter maten var det en föreläsning om Mindful Tapping och vi fick testa det på oss själva. Satt vid ett bord med tre andra mammor. Två hade vuxna barn med IF och den tredje hade ett vuxet barn med olika psykiska diagnoser. Alla de vuxna barnen bodde på särskilt boende. En av barnen fick flytta redan som 11-åring pga beteendesvårigheter. Det kändes väldigt gott att sitta tillsammans med dessa kvinnor. Förståelsen för varandra…oron vad som händer när vi inte finns kvar. Min oro som kommer emellanåt är att min dotter inte ska orka med att leva det liv som hon har möjlighet t att leva. Jag hoppas att hon en dag kommer känna acceptans för sin sjukdom. Det är inte helt enkelt. Även jag själv strävar att känna acceptans för hennes sjukdom. Min egna sjukdom/beroende har jag däremot accepterat och jobbar ju med mitt tillfrisknande. 323 dagar idag💪🏻

Har även känt mig ledsen pga en nära kollega har fått bröstcancer😢Hon är endast 42 år. Som tur är cancern begränsad. Ska träffa samma bröstläkare som jag har, nu på måndag. Ja…livet kan förändra sig snabbt!

Imorgon fyller jag 61 år vilket jag är så tacksam för🙏🏻 Det är inte alla förunnat att bli äldre. Eftersom min ena bror var 46,5 år och min syster 58,5 år så är jag extra tacksam över de 61 åren🙏🏻

Kramar ❤️

@Himmelellerhelvette Tack t dina Grattis❤️

Nu när mitt 61:a år har börjat, vad önskar jag mig då? Naturligtvis att fortsätta vara nykter och med det hoppas jag att det successivt växer fram en trygghet inom mig. Att inte hela tiden söka utåt utan inom mig själv. Att inte försöka förklara allt utan göra mina val. Att stå upp för mig själv att inte bli den lilla som jag blev igår i samtal m min bror och hans fru. Tack och lov att jag har min terapeut för jag är lite vilsen.

Kramar❤️

Stort grattis i efterskott ❤
Jag läser alla dina inlägg och ävrnom om jag är dålig på att kommentera så bär jag med mig allt du skriver.
Du är en stor förebild och bär på enorm styrka, beslutsamhet och vad jag förstått, så mycket kärlek för din familj, din dotter. Tänk om världen hade några fler av dig.. ❤

@Varafrisk Jag känner igen mig så i önskan om att bli helt trygg inombords och sluta känna mig liten i så många sammanhang. Vad är det som gör att jag förminskar mig själv inför andra? Att jag känner mig som jag är liten och dom kan mer, vet mer? Jag har gillat vara den som är liten tror jag? Att andra ska ta hand om mig? Men varför har jag gjort det? På arbetsplatser till och med.
Berätta gärna vad din terapeut säger om varför man gör så mot sig själv.
Kram❤️