@Varafrisk Stort grattis till 11 månader!🥳🥳🥳. Så otroligt starkt jobbat av dig trots allt livet runt om emellanåt är kaos. Det är helt fantastiskt att du ändå hållit din nyktra linje. Tid, tålamod och tolerans säger Dalai lama och jag håller med. Det gäller såväl nykterheten som att livet kommer att ordna sig, så småningom❤️

@Varafrisk Stort grattis till 11 nyktra månader! 🥳🥳🥳 Det är så spot on det du skriver. När man verkligen har bestämt sig - och slutar förhandla - så går det. Bannemej.

Iskall julmust är gott också!

Kram 🐘

@vår2022 @Andrahalvlek @Se klart Tack för era hälsningar som alltid värmer❤️

Vårdcentralen ringde ca 16.30. Det blev ingen sjukskrivning. Efter diskussion fick jag en akut läkartid den 27/12 istället för den första tiden som sköterskan erbjöd mig 11/1. Sköterskan var allt annat än glad när hon la på. Så idag och imorgon kan jag inte vara sjukskriven men jag tar en semesterdag idag och en flexdag imorgon.

Kram✨

@Varafrisk stort grattis till din nykterhet 🥳
Du är verkligen en förebild, jag vet ingen som har de utmaningar du möter, men du hanterar dem som en superhjälte. Kan du, så kan jag! Smart att ta ledigt, också, så du kan vila!
Önskar dig allt gott inför det nya året!!

@Surkärring Men du vilka fina ord❤️ Varmt innerligt tack🤗❤️

Jag har ju läst endast en bråkdel av alla trådar och inlägg här på forumet. Även om vi alla har beroendet gemensamt så känner jag en liten skillnad i människors liv här på forumet och på NA-möten. Många av de människor som jag möter på NA har varit i ngn form av behandling. Forumet var ju inte tillräckligt för mig även om jag är tacksam för att det finns och jag behöver det. Jag behövde öppenvårdsbehandlingen och jag behövde den fysiska kontakten. Nu när jag har varit nykter i elva månader behöver jag fortfarande mötena, den fysiska kontakten. Jag behöver dela men jag behöver även lyssna till andras delningar. Igår när jag var på möte var det flera människor som inte hade någon att fira jul med. Kanske har man supit bort kontakten m barnen. Kanske har man varit utsatt för övergrepp vilket i sin tur gjorde att man började dricka och vilket i sin tur bidrar t ingen kontakt med förälder. Kanske lever man på försörjningsstöd eller ekonomin är mycket mager så man har knappt råd med mat. Flera skulle gå och äta på kyrkornas gemensamma julbord. Någon visste inte när hen fick träffa sitt barn.

Under hela min uppväxt till för ca tio, tolv år sedan var jag van vid att fira jul tillsammans med ca 12-16 personer. Föräldrar dog, syster dog och relationer förändrades. Sedan dess har det varit min man, mina barn och sedan fem år tillbaka min svärdotter. Varannan julafton är min son och sambo h hennes mamma. Min dotter har jobbat bland på jul och en gång visste vi inte alls var hon var någonstans.

Det var ingen självklarhet att vi skulle få barn men vi hade lyckan att kunna adoptera🙏🏻 En kollega sa till mig…att hon tittar på sina barn och tänker….tänk…de här har jag tillverkat. För mig är inte själva tillverkningen viktig jag har två fantastiska barn som trots sin ringa ålder fått möta på sjukdom och utanförskap. Jag är inställd på att inte kunna få barnbarn vilket börjar kännas är en sorg. På mitt jobb pratas det väldigt mycket om småbarn…egna barn el barnbarn. Jag väljer att gå bort då…det är för smärtsamt. Jag orkar inte gå igenom det en gång till. Som en kollega sa…det är ngt speciellt…att jag har lyckats uppfostra en människa till att ta hand om ett litet barn….jag kan inte dela den känslan.

Så…jag tänker att det är viktigt att få olika bitar här på forumet….så igår när jag hörde andras berättelser är jag så tacksam att jag har kvar min alldeles egna familj kvar🙏🏻❤️Jag är oerhört ödmjuk inför det faktumet. Och, jag jobbar på att bygga mig stark inifrån…att ha tillit till mig själv🙏🏻

Kram✨❣️

Nu har klockan passerat midnatt och det har blivit julafton 2024🎄Det är inte min första nyktra jul men första gången på väldigt många år som jag inte längtar till den 27:e.

Jag önskar Er alla en riktigt God Jul oavsett var du befinner dig på din nykterhetsresa eller om du har varit nykter en längre tid.
Ibland när det är högtider kan det vara lite mindre aktivitet här på forumet är min erfarenhet men skriv ändå om du behöver det. På många orter har både AA och NA möten även om det är julafton även över zoom finns det möten. Så om du känner dig ensam eller även om du har sällskap men behöver stöd så tveka inte skriva/gå på möten/ringa🙏🏻

Allt gott till er alla och tack för att ni finns❤️

Dagens text ur ”VAR MORGON NY”

Mot dina drömmars mål du sträva skall,
och om du snavar, stanna ej
förlora ej ditt mål ur sikte, nej
sträva idogt ända upp
ty först när toppen du nått
den rätta utsikten du fått

Av Amanda Bradley

God Jul🎄✨❤️

@Charlie70 Tack! Och tack detsamma❤️

Julafton blev fin. Våra barn plus svärdotter kom på em. Vi åt julmat och delade ut lite julklappar. Vår dotter åkte hem tidigare pga att hon skulle börja jobba tidigt på juldagsmorgon. Vi andra spelade lite spel och åt knäck, fikon och ananas.

Igår efter vår dotter hade jobbat kom hon hem t oss. Min man och jag skulle gått på bio men jag avbokade. Kände att vår dotter ville nog stanna kvar h oss hon var ändå tvungen att vara hemma t 19 då boendestödet skulle komma. Så hon var h oss men sov i princip hela tiden. Det kändes bra att hon fick sova. Jag sa t henne att hon inte skulle ställa för höga krav på sig själv, att hon har varit jättesjuk vilket tar tid att få tillbaka krafter.
Vår son m sambo åkte hem t hennes mamma och stannar där tills imorgon. Mamman bor ca tio mil bort ifrån oss. Träffar aldrig sin pappa.

Jag är tacksam över min jul min familj men känner en stor sorg över saknaden av min bror med familj och min systers söner m familj. Det är likadant varje år. Finns en önskan att någon ska höra av sig t mig men inte. Det är en lång historia därför kan det vara svårt att läsa dessa rader och förstå innebörden. Känner mig överlag väldigt ensam. På jobbet. I det sociala livet. Just nu är jag så trött och låg att det blir lätt att jag fastnar i ältande vilket inte leder mig framåt. Jag vill ju hitta en inre styrka i mig själv inte söka efter den i ngn annan. Imorgon har jag tid på vårdcentralen. Tänkte först avboka den. Har min chefs ord i mina öron ”att jag inte kan hålla den röda tråden…att minnet inte är som det brukar”. Jag tänker hon har inte en aning för vi har inte pratat m varandra på evigheter. Hon har inte suttit m på team när jag har varit med. Är det kollegor som har framfört det? Jag har ju varit sjukskriven en del under året…hit och dit…och jag tänker att till slut räknar man inte med den som är borta då och då. Det är nog därför jag inte vill bli sjukskriven…vill inte tappa kontrollen.

Ska ta en liten promenad. Solen skiner. Jag behöver nog kontinuitet i min motion/rörelse därför mina ben känns lite knepiga efter en promenad. Min sjukgymnast säger att det kan vara en nerv som ligger lite i kläm. Borde gå t gymmet. En kort promenad är ju bättre än inget. Dessutom lite luft.

Skickar iväg utan att läsa igenom.

Ha det fint❣️

Hej @Varafrisk ! Tråkigt med dina ensamhetskänslor. Förstår att allt är lite motigt. Önskar dig ändå nytt år i en ljusare riktning, då du förhoppningsvis återfår lite krafter. Bra att du har din mötesgrupp som stöd. Tänker på dig! Kram! 🥰

@Geggan Varmt tack fina du❤️

Idag skiner solen h mig och jag kom ut på en promenad med vår hund. Fast promenaden går i snigelfart….I min kommun har man nog sparat in lite på snöröjning för det är halt och spårigt. Jag vill verkligen inte trilla och bryta mig. Är ju inte särskilt vältränad inte heller purung. Ska införskaffa mig broddar att kunna sätta på mina kängor. Hur som helst så är naturen och solen verkligen magisk. Idag jobbar min man men imorgon när han är ledig ska vi kanske åka på utflykt och grilla korv. Det är verkligen mysigt.

Om ett par timmar ska jag t vårdcentralen. Fick ju en akuttid förra veckan eftersom jag inte ville vänta t 11/1. Hon var noga med att tala om att besöket är endast 20 minuter. Känner mig lite nervös. Vet inte varför. Kanske för hur läkaren ska bedöma mig. Jag tror att läkare på vårdcentralen har svårt att bedöma psykisk hälsa delvis pga att Försäkringskassan kanske inte godtar läkarens bedömning. Jag undrar egentligen hur himla dåligt man ska må för att kunna bli trodd?? Jag känner mig inte deprimerad men lite nedstämd vilket jag tror på trötthet och mitt arbete. Vill göra saker men orkar inte och har svårt att acceptera det. På tal om mina ensamhetskänslor så har jag min tilltro till att det kan bli bättre när jag inte är så trött. Då är min önskan/mitt hopp att jag ska kunna ta initiativ till att engagera mig i saker dom jag tycker om/tycker är viktiga och på så vis komma in i nya sammanhang. Men, nu lite förberedelse inför läkarbesöket!

Kram❤️

På tal om ensamhetskänslor så är det kanske så att man har en bild av hur en ensam människa har det/lever. Man kanske inte tänker att man kan känna sig ensam om man lever tillsammans med någon eller om man har barn osv fast det kan man ju. Relationerna mellan föräldrar och barn kan ju se vitt skilda ut så att ha barn eller att ha föräldrar är ju ingen garanti för att man inte känner sig ensam. Relationen med den man lever tillsammans med kan ju verkligen se ut på olika vis och ge en känsla av ensamhet. Känslan av att inte passa in i ngt sammanhang. För min del grundar sig känslan i avsaknaden av att ngn nära person utanför familjen finns där…en ömsesidig kontakt….ett behov av varandra. Även om relationen med barnen blir annorlunda när barnen blir vuxna så är de ju inte mina vänner. Och när det gäller vår dotter bidrar hennes sjukdom/kognitiva svårigheter att hon behöver oss på ett annat vis. Hon är ju också väldigt ensam. Jag tror att de vänner och kollegor som jag har i min omgivning inte har en tanke på att jag känner mig ensam även om jag uttrycker det då och då.

@Surkärring Åh tack för att du bryr dig om mig❤️ Jo, tack det gick bra! Träffade en inlyssnande läkare. Fick även fylla i några …ja vad säger man? Formulär? Dokument? Hursomhelst läkaren sjukskrev mig på heltid under hela januarimånad. Han bedömde inte att jag hade utmattningssyndrom men flera tecken på utmattning. Han kopplade även in en rehabkoordinator. Fick meddelande på 1177 igår så jag har redan fått en tid h henne. Känns bra för det är så svårt att veta själv var gränserna går, att ngn följer mig. Jag tycker att både vården och min chef har brustit i sina uppföljningar. Så nu behöver jag jobba på acceptansen…jag får lov att gå med morgonrocken på fast kl är 12 behöver inte ha feber för att bära morgonrock dagtid. Sov tio timmar inatt. Ska lyssna på mina signaler och lägga mig när kroppen vill vila el sova. Har införskaffat mig broddar men vet inte om de hjälper för det är verkligen hur halt som helst annars vill jag komma ut och få luft varje dag.

Hur mår du @surkärring?

Kram❤️

@Himmelellerhelvette❤️ Ja, även om jag kan känna en sorg att det blev så här så känns det ändå skönt. Det känns som det bästa alternativet!

@Geggan❤️Ja, jag ska ta vara på tiden.. ska göra så gott jag kan. Älskar promenader i naturen. Men just nu hos oss är det ta mig sjutton isgata överallt. Igår regnade det och det blev riktigt halkigt idag är det minusgrader så där det var barmark är det också halkigt. Att gå ut och gå med myrsteg är inte så kul men ska se om jag ändå kan våga mig ut lite grann. Livrädd för att bryta mig😳

@Andrahalvlek Tack❤️

En dag kvar t Nyårsafton. 344 nyktra dagar! 21 dagar kvar till ett år! Och jag känner mig stabil i min nykterhet🙏🏻 Jag känner mig inte annars särskilt stabil. Gråter och är arg om vartannat däremellan jättetrött. Men i nykterheten är jag stabil. Skönt att jag är stabil i något💪🏻

Jag är inte särskilt bra på allt hålla min planering. Tänk att ha @Andrahalvleks pannben! Men efter nyåret när jag börjar min sjukskrivning ska jag verkligen försöka. Vad jag vill är att varje dag få frisk luft, träna några gånger i veckan och lägga mig i tid på kvällen. Äta bra. Fokusera på mig själv. Vid övriga sjukskrivningar under året så har jag varit på behandling eller så har min dotter varit mycket sjuk. Nu har jag mer tid för mig själv. Jag måste lära mig att fokusera på mig själv. Jag brukar inte ta jobbet med mig hem i mina tankar. Men om jag gör det nu blir jag jättestressad för jag känner att jag ligger efter i mitt arbete med alla mina kontakter m föräldrar. Det är inte så att jag är oumbärlig men jag vet att ingen gör mitt jobb när jag är sjukskriven.

Imorgon på nyårsafton har min man och jag blivit bjudna t min bror och svägerska. Jag blev så förvånad att dels bli bjuden dessutom på nyårsafton. Jag blir glad för att dem vill fira med oss men jag har ändå blandade känslor. Anledningen t att jag har blandade känslor är att allting blir så ytligt. Det finns så mycket som är osagt och det är svårt att prata om det. Jag vill egentligen prata mer om de otrevliga sms jag skrev t dem när jag drack. Fast jag skippar nog det nu på nyårsafton. Jag kanske inte kan skapa rättvisa, förståelse. Jag tyckte dessutom att det var jobbigt att åka iväg på nyårsafton när jag hade sagt t vår dotter att hon kunde komma hem t oss om hon ville. Jag vill inte att hon ska vara ensam. När jag sa t henne att vi hade blivit bjudna t min bror men att jag hade ju sagt t henne att komma t oss sa hon ”Men Mamma…..”. Det handlar ju om mina känslor. Nu ska hon börja jobba 7.30 på nyårsdagen så hon hade inte stannat hela kvällen ändå. Tycker ändå att det är skönt när nyårshelgen är över att ett nytt år tar över. Jag ber för att 2024 ska bli bättre än 2023🙏🏻

Önskar er alla en så bra lördag som möjligt😍❤️