@Varafrisk vad bra att du blev sjukskriven, och fick tid för återhämtning.

Det är så viktigt att tillåta sig att lyssna på kroppen.. det har jag inte riktigt gjort. Blev förkyld, hemma 3 dagar, sen jobba, jobba, blev snuvig igen men jobbade ändå, vi är såklart underbemannade, så vad göra? Jag är så trött.. testade positiv på covid EFTER att jag gått in och börjat jobba igen så..då fick jag fortsätta. Men jag är så trött.
Lite sugen på vin ikväll men om 3 dagar har jag ju 5 vita månader så det vill jag inte sabba. Tack för att du frågade.

Hoppas du får en fin kväll imorgon, och att du får en lugn start på det nya året ❤

Hej
Jag har följt dig länge. Varit borta ett tag och ser det nu att du snart varit helt nykter ett helt år!
Du är ju grym! Så imponerade !
Tänker när det gäller ”det ytliga” . Nu när de önskar / vill fira med dig . Kan du bara inte skicka ett mess, ?du är ju så vältalig / skriver bra ), att du ångrar de sms du skickar och att du gärna pratar om det någon gång efter nyår .
Då slipper ni ha ”elefanten i rummet ”
Du är en riktig superwoman och jag hade gärna varit din vän IRL .
Du ska ju inte behöva vara ensam
Nytt 2024

@Surkärring Tycker ni alla som arbetar inom vården är helt fantastiska! Man hör ju alltid talas om underbemanning. Jag kan förstå att det då kan bli svårt att tänka på sig själv men ändå så viktigt. För du är viktigast i ditt liv. Klyschigt sagt men sant. Fem månader! Kämpa på💪🏻 Vinet ska inte förstöra för dig! Du är värd så mycket mer❤️Heja heja dig😍

@Majaella Tack för fina rader! De värmer❤️
Om vi inte kan vara vänner IRL så är det väldigt gott att vi kan vara vänner. Med tanke på min bror så visste inte han att jag är alkoholberoende förrän i oktober. Vi har inte mycket kontakt och allra minst per telefon. Jag ringde honom i oktober för att berätta att min dotter var så sjuk. Eftersom jag berättade att hon drack en del tyckte jag inte det var mer än rätt att berätta om mig själv. Så jag berättade lite kort om hur det var. Sa då att det var anledningen till att jag skickade tråkiga sms dvs pga att jag drack och jag var ledsen och arg. Den delen handlar om gottgörelse som man gör i steg 9, tror jag det är, men det finns annat som jag skulle vilja prata om där jag tycker att min son blivit missförstådd mm. Vi får se om vi kan prata om det någon gång. Det kommer nog bli en trevlig kväll ändå.

@Smillans Tack snälla❤️och detsamma t dig💫❤️

Årets sista dag. Alltid en speciell känsla i kroppen. Summerar och reflekterar över året dom gått. Det är klart det tyngsta året på länge på ett vis mest beroende på min dotters sjukdom. Men det bästa som hände var att jag blev nykter! Det är ta mig f-n riktigt riktigt stort💪🏻🙌🏼 och jag gläds över det🙏🏻❤️

Min terapeut säger att jag har PTSD. För mig tar det sig i uttryck som om tex det dröjer lite längre innan jag får kontakt m min dotter kan köra igång mina nojjiga tankar. Ett telefonnummer i displayen kan öka stressen. Jag måste då för att hålla mig lugn verkligen jobba m mina tankar. När jag drack ja då drack jag bort jobbiga känslor men nu möter jag dem en efter en…det går men det är tufft!

Nu är det snart dax för frukost. Därefter blir det en tur t blomsteraffären. Ska nog gå på årets sista NA-möte. Åka förbi min dotter, hälsa på hennes katter. Om hon vill förstås.

Jag vill säga tack till alla ni dom skriver till mig för er omtanke❤️Tack till er som läser i min tråd❤️Och till ALLA forumvänner var du än befinner dig i nykterhetsarbetet/nykterheten vill jag önska ett riktigt Gott Nytt År💫 Fortsätt skriv! Se på mig det går att bli nykter även om det inte går spikrakt!

Varm innerlig kram❤️💫

@Varafrisk Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!🥳🎉 och att 2024 ska bli ett bra år som du önskar och vill ha det. Du har verkligen kämpat på hårt med livet och gjort ett strålande jobb med din nykterhet. Fantastiskt!🤩 Och det har snart gått ett helt år som nykter! Fint att du fick en tids sjukskrivning så du kan få möjlighet att återhämta dig lite. Sköt om dig och ta hand om dig❤️

@Varafrisk du är fantastisk på att stötta och peppa andra ❤ tack för fina ord.
Önskar dig ett riktigt gott 2024, med mycket vila kärlek och närhet till din dotter utan missförstånd, oro och friktion. Du är en makalös mamma som kämpar så för dina nära. 🥰
Vi hörs, nästa år!
(Jag drack 2 koppar te och inget vin alls igår, wee!)
Bamsekram till dig!!

@vår2022 Tack för all din klokhet❤️

@Surkärring Du är så klok och du gör det så bra❤️

@Himmelellerhelvette Tack allra finaste❤️ Du gör också ett fantastiskt arbete m din nykterhet!

Gott Nytt 2024✨Ett helt nytt år framför oss! Men som beroende så tar vi en dag i taget🙏🏻Oavsett hur ditt 2023 slutade så är det en ny dag idag och nya möjligheter🙏🏻

Det blev en trevlig kväll h min bror igår. Vid ngt tillfälle kunde jag känna mig lite irriterad på min svägerska. Imorse när jag vaknade så vet jag varför….det är ju när hon hamnar i någon slags storasysterroll då jag kliver ner ngt steg då jag känner mig förminskad som irritationen gror. Fast idag påminde jag mig om att där behöver jag inte hamna för jag vet det jag vet att jag vet..jag behöver inte hennes bekräftelse för att veta det jag vet. Idag är jag väldigt trött…vi kom hem 2.30 och la oss ca 3.30😳 Det var nog hundra år sedan som jag la mig så sent…å det känns…inte så bra för någon som är utmattad. Men..imorgon åker mannen iväg för att jobba och jag vilar dvs återhämtning.

Må så gott🤗Kram ❤️

@Surkärring 💖 Fortfarande trött beroende på att jag suttit uppe sent och pusslat men nu har jag pusslat färdigt. Och ja…det enda som gäller är ett nyktert 2024! Idag har jag varit nykter i 348 dagar så himla skönt!

Nu ska jag berätta om ngt jag blev lite sårad över, och som påverkade mig att tänka…jag kanske inte skulle skrivit. Jag är ju sjukskriven hela januari månad. Naturligtvis får jobbet reda på det men jag tänkte att jag skulle berätta anledningen för mina teamkollegor. Om man har covid, någon annan fysisk sjukdom berättas det men inte alltid om psykisk sjukdom vilket kan bidra t att man bildar sin egen sanning. Så jag skrev att jag hade inte utmattningssyndrom men flera tecken på utmattning. Jag började ni vet med Gott Nytt och avslutade med Ha det så bra! Skrev t sex personer men endast en person svarade, hon som själv hade varit sjukskriven. Jag tänkte att man kanske iaf svarar ngt. Jag blev lite snopen. Visst, jag kanske överreagerar och hamnar på lite naiv nivå men jag tänker även att det handlar om min historia att inte känna sig sedd. Jag tänker vidare att de har ingen baktanke. De bara hanterar inte meddelanden som jag gör.
Men, vad jag störde mig mest över är att jag blev osäker på om det var rätt att skicka detta meddelande eftersom jag inte fick ngt svar. Jag försökte verkligen övertyga mig själv om att det här är vad jag ansåg vara rätt och då är det ok med det. Det här händer ofta att jag blir tveksam över mig själv om bekräftelsen/svaren uteblir. Det här behöver jag verkligen jobba på💪🏻

Tacksam över att kvinnan som jobbar med anhörigstöd i min kommun mailade mig och frågade om jag ville boka tid för taktil massage🙏🏻 Man kan få fem gånger gratis.

Kram❤️

@Varafrisk jag tycker folk överlag är så dåliga att svara på mail som innehåller någon form av information. Jag tycker det var jättebra med ditt mail, då vet dom och dom tycker nog det är gott att få ett mail av dig, det visar också att du bryr dig om dom och vill hålla dom informerade.
Styrka till dig❤️

@Varafrisk Jag förstår att du kan känna dig besviken av att inte fått fler svar. Jag är en som svarar, men jag vet att där är vi så olika. Vissa svarar och andra inte. Besvikelsen kommer när man utgår från sig själv och tänker att andra borde göra likadant. Kan känna igen det. Sen kan det finnas många orsaker till att man inte svarar. Nu vet jag inte om det var skrivet privat eller meddelande på jobbmobilen/dator. Sker det privat är det också lite olika tycker jag med kollegor. Vissa har man kontakt med lite privat men inte med andra. Du har agerat efter det du tyckte var bra och att dina kollegor skulle få veta ditt läge. Vissa kollegor kanske har tagit emot informationen, men skickar inget svar. Hur folk uppfattar saker och ting kan man aldrig med säkerhet veta, men du har gjort det du tyckte var bra och det var inte otrevligt. Gott så!😁.

Ha en fin dag! Taktil massage låter underbart!❤️

Hej, jag tycker det var bra att du skrev, och dåligt av dina kollegor att inte svara. Spontant skulle jag säga att det är något fel på gruppen om man inte svarar på ett mejl där en kollega berättar att hen är sjuk, det hör till vanligt hyfs att åtminstone svara krya på dig. Möjligen om ämnesraden bara har Gott nytt år att de trott det är en sådan hälsning och inte öppnat och läst?Ta upp det med din chef annars tycker jag.

@Varafrisk bra att du äntligen blivit sjukskriven! Jag tror, efter att ha följt dig så länge, att du har mer än "bara" vissa utmattningssymptom. Räkna inte skarpt med att du ska tillbaka till jobbet i februari utan ta nu denna tid för att känna efter hur DU mår. Skriv lite anteckningar kring det. Enkla, som du kan ta med till läkaren nästa gång ni ses. Du kanske behöver längre tids heltidssjukskrivning.

När det gäller mailet till jobbet hade jag kunnat göra samma sak, alternativt bett chefen informera gruppen vid tillfälle (för att slippa förpliktigande svar så jag funkar lite tvärtom mot dig här...). Men när skickade du det? Är det inte många som är lediga den här veckan?

Nu går du med stormsteg mot ett år! Häng i och ta nu hand om dig. Behöver du vila=inte göra något så håll det där. Motion och andra grejer kommer när du är redo. När du känner att du har orken inte för att du "måste". Måsten är dessutom väldigt kontraproduktiva för dig nu, tänker jag.

Stor kram!

@Smillans @vår2022 @Kennie @Charlie70 Tack för era svar! Era svar gjorde mig mer säker på hur jag känner/tycker och vad jag står för....att inte tvivla på mig själv.

Jag tänker ibland att ett sms eller ett mail eller ett meddelande på messenger är istället för ett telefonsamtal. Vi gör det nu för tiden lite enklare för oss själva genom att skicka ett meddelande digitalt istället för att ringa. Jag vet även med mig själv att jag skriver ofta onödigt långa digitala meddelande eftersom jag tycker om att skriva fast givetvis tänker jag mig för. I mitt arbete skriver vi mail, på teams eller meddelande i journal till varandra. När det gäller mail och teams får vi absolut inte skrivit ngt om ngn patient pga sekretess men när vi skriver meddelande i journal då handlar det som oftast om en patient. Vi får inte skriva sms tex till patienters vårdnadshavare. Vi har väldigt sträng sekretess på mitt arbete. När en kollega är sjuk skickar administrativ personal ett mail om att personen är sjuk men aldrig varför. Anledningen till att jag skrev ett meddelande till mina teamkollegor på messenger dvs ett privat meddelande var att vi har en kollega som har varit sjukskriven en längre tid (är nu tillbaka på 25%). De personer som står henne närmast kanske har vetat anledningen men dock inte alla. Jag hörde att det spekulerades om varför hon var sjukskriven osv. Jag kände därför att jag vill absolut inte att det förekommer spekulationer om varför jag är sjukskriven därför skrev jag att jag har vissa tecken som beror på utmattning. Min kollegor vet att jag är beroende och har gått en behandling och går fortfarande på eftervård, de vet även att min dotter har varit allvarligt sjuk. Vad de inte vet är hur allt detta kan påverka en människa. Eftersom jag är beroende så kan ju även diskussioner födas tex om att jag har tagit återfall vilket jag inte har och har inte heller varit i närheten utav. När sköterskan på vc inte ville ge mig en tid förrän den 11/1 sa jag till henne för jag blev så irriterad för dåligt bemötande, jag sa "Ni har ingen aning om hur det är att ha druckit under 12 år och därefter gått en behandling/eftervård samt att ha varit nykter i elva månader. Ni har heller ingen aning om hur det är att vara förälder till en vuxen dotter som är manisk, att varje dag leva i oron/stressen med...lever hon, har hon blivit misshandlad osv". Efter det utlägget fick jag tiden den 27/12 men sköterska blev sur och sa "men det är bara ett 20 minuters besök".

Jag tycker att det tillhör respekt för den enskilde individen att svara. Om man inte vill önska mig ett Gott Nytt År eller God bättring så kan man iaf säga Tack för infon! När svaren uteblev och jag hade vädrat det här med er så blev jag ännu mer övertygad om att jag ska fortsätta att bemöta människor så som jag själv vill bli bemött även om de inte bemöter mig som jag själv vill. Jag tänker att människor har svårt att bemöta psykisk ohälsa, det är så mycket enklare att bemöta ngn med feber eller förkylning. Någon som man kan identifiera sig med tänker jag är alltid lättare att bemöta.

Min chef ringde igår. Hon vill inte heller lyssna på det som inte är till hennes eller vår arbetsplats fördel. Innan jul då när jag väntade på att vc skulle ringa så ringde hon mig flera gånger för att höra om man hade ringt. Jag hade ändå sagt att jag hör av mig när jag har fått något besked. Jag tror att det handlade mer om att det skulle bli rätt i lönesystemet än om mitt mående. Hon sa då att hon ville gärna att jag messade henne efter läkarbesöket, hon ville gärna veta om jag hade blivit sjukskriven. Hon ville att jag skulle messa på hennes privata mobil inte jobbmobilen för hennes chef hade sagt att hon skulle ha den avstängd eftersom hon får så många sms och har arbetat alldeles för mycket. När man berättar ngt om sig själv måste hon säga hur mycket hon har att göra. Jag skickade ett sms till henne på privat telefon men när hon inte svarade skickade jag dagen efter på jobbmobilen. Hon nämnde detta igår. Hade tydligen inte fått ngt sms av mig på sin privata mobil. När jag nämnde klockslag och dag ville hon inte lyssna på det. När jag sa till henne att min utmattning beror inte endast på det privata utan även på jobbet och att hon känner till det så vill hon inte lyssna. Hon frågar mig även om när hon tror att jag är tillbaka vilket jag omöjligt kan veta. Jag säger att på läkarintyget står det att jag ska vara tillbaka i arbetet efter 60 dagar. Hon säger att det är väl så de brukar skriva. Jag känner mig väldigt ensam och stressad pga jobbet. Vet att en annan kollega ska genomgå en cytostatikabehandling under våren . En kollega som arbetar i samma team som jag. I mitt team har det varit väldigt många förändringar med personal vilket givetvis påverkar.

Det blev väldigt mycket om mitt jobb men vi skriver ju även om jobbet här på forumet eftersom det är en del av oss. Hur som helst det ska bli skönt att träffa en rehabkoordinator som stöd i allt detta. I nästa vecka ska jag även träffa min samtalsterapeut igen efter jullovet vilket ska bli SÅ skönt!! Jag tänker på vad du skrev @Charlie70...att inte ha massa måsten. Jag är nog expert på att ha måsten när jag är hemma behöver påminna mig om att jag är sjukskriven inte ledig. Genom behandlingen arbetar jag/vi med tolvstegsprogrammet jag har en mycket förstående sponsor som ställer inga krav på mig. Hon säger att det viktigaste är att sova, äta bra och att träna. Träna kan ju då vara i form av promenader. Jag känner att min kropp är trött. Ja...det är inte helt enkelt att vara sjukskriven...att veta hur man ska ta hand om sig....

Orkar inte läsa igenom detta långa inlägg så det kan vara en del fel men så får det vara.

Kramar:)

@Varafrisk Jag tycker det är beundransvärt att våga skriva som du gjorde. Föredöme. Håller med @Kennie. Något är trasigt i kulturen om man inte svarar på sådant mail. Man önskar sig en värld där vi är mer stöttande, förstående och ser varandra. Lär av varandra. Det är ju fina saker att värna om.

Dock, din utveckling har ju varit skarp baserat på vad du tagit dig igenom. Många har inte din livskunskap. De har kanske annat men inte samma förståelse som du som snurrat rakt igenom detta tumult. De har sina skyddsmekanismer du har dina. Kanske är de rädda? Inte vana vid öppen transparent dialog. Delar kanske inte med sig av sin livsresa? För rädda för vad folk ska tycka å tänka så det innersta bevarar de kanske hemligt?

Värdefull kunskap kommer inte gratis. Sträck på dig! Du har klarat denna period dessutom varit transparent med din omgivning. Fint och stort ❤️.

Lika barn leka bäst tror jag i mångt och mycket. För mig är det viktigt att omge mig med personer som vågar vara transparenta. Som har livserfarenhet och värderingar där man stöttar varandra. Ger och tar. Därför ser jag idag till att fokusera min energi på personer som har detta fokus. Har livserfarenhet. Folk som inte har någon större utvecklingskurva lämnar jag ifred. Inte alla orkar utvecklas. Många fastnar. Med det sagt tycker jag du ska vara stolt över din resa. Det du klarat är långt ifrån allmänkunskap.

Hej VaraFrisk!
Det var väldigt omtänksamt av dig att skicka sms om varför du var sjukskriven.
Är du säker på att kollegorna var i tjänst när de fick Mailet. Det var ju mitt i jul/nyår och ja, någon borde åtminstone svara, annars är det anmärkningsvärt, men detta under förutsättning att de jobbar. Inte annars.
Sen är det ju förödande att gå att känna sig besviken på andra. Den enda man kan förändra (utan chefens hjälp) är sig själv och du har under året gjort ett fantastiskt jobb med det. Om hela teamet är dåliga på kontakt kanske det ändå går att föreslå gemensam lunch eller fika i ert teams. Börja någonstans. Du har en kollega som ska börja cytostatika behandling, säkert mycket ångestfyllt. Hon har kanske fullt upp med sig själv. Min erfarenhet är att det krävs människor i ett arbetslag som tar ansvar för gruppen. Chefen kan bidra till detta genom att visa vägen, men finns inget sånt är det gruppen som behöver utveckla något sånt. Vissa är bättre på det än andra. Vissa tar ansvar för hela gruppen, andra gör det inte. Vissa inkluderar, andra inte.
Vissa vill delta, andra inte. Du skriver att det varit många förändringar i teamet. Det kanske ger en trötthet hos såna som brukar ta ansvar. Din chef låter ju som om hon inte skapar så mycket trivsel och det är oacceptabelt att fråga någon som är sjukskriven pga utmattning om när du är tillbaka i tjänst. Hon kanske borde fokusera på trivseln istället så att folk stannar.
Hur som helst, du gör ett jättebra jobb med din nykterhet och det är bra att du får lite andrum nu så att du kommer ikapp. Lycka till!

@Lora Tack för ditt inlägg❤️@Sisyfos Och tack för ditt inlägg❤️

Tack för engagemang i vad jag skrivit om kollegor, chef och mitt jobb. Jag vet egentligen innerst inne vad jag egentligen tycker. Genom att jag skrev om det här så blev det ännu tydligare…att jag vet vad jag tycker….jag vet vad jag vet…och jag vet att jag ofta vill ha bekräftelse i vad jag tycker för att kunna känna att det är ok att tycka och känna så. Fast nu måste jag lära mig att det är ok att känna och tycka vad jag känner och tycker. Så för mig är det helt oväsentligt om mina kollegor var på jobbet el inte. Jag skrev t dem på messenger och jag ser att alla förutom en har öppnat meddelandet. Om man nu inte vill skriva ngt längre svar hade man kunnat skrivit 👍🏻. Min chef är omtänksam men när det blir besvärligt för henne så är hon kanske inte lika smidig. Det är ju svårt att återge här i ett forum hur klimatet är på mitt arbete.
Jag tror på information och jag tror på respekten att svara på meddelanden. Det är ju skillnad på att få ett massmail om att skrivaren inte fungerar gentemot ett personligt messengermeddelande om att en kollega är sjukskriven. Men….vi är olika!

Igår kväll var min man och jag bortbjudna t några vänner dit även två andra par var bjudna. Det brukar bjudas på alkohol men inte så att någon blir berusad. Vi umgås inte särskilt ofta med dessa vänner så ingen vet om mitt beroende. Det beror inte på att jag vill hålla det hemligt på ngt vis utan mer att dessa personer finns inte direkt i min vardag. Så igår var det jag och en kvinna till som inte drack utan körde. Det bjöds på bubbel t välkomstdrink och bubbel t förrätt. Vi som körde drack rabarbercider vilket smakade gott. Till varmrätten fick vi frågan om vi ville ha alkoholfritt rött vin. Det var länge sedan jag drack alkoholfritt rött vin och då tyckte jag att det smakade blaskigt…saft men tänkte det har kanske blivit bättre. Så värdparet hällde upp alkoholfritt vin och vin med alkohol i. Några av gästerna var snabba att börja äta och dricka. Jag hade inte hunnit smaka på mitt vin när vi fick frågan om det alkoholfria vinet smakade gott. Ja, svarade den andra kvinnan. När jag smakade på mitt vin kände jag direkt att det smakade alkohol vilket jag sa. Jag hann ta en klunk sen var det stopp! Värdparet hade förväxlat flaskorna. De som hade fått de alkoholfria vinet tyckte väl att det var lite smaklöst men reagerade inte. Den andra kvinnan som skulle dricka alkoholfritt reagerade inte heller på första klunken. Jag kände direkt att det var alkohol i och att det var mycket krydda i vinet. För en millisekund sa min hjärna..”Mmm det här var gott…det här skulle jag kunna dricka mer av” lika snabbt sa hjärnan ”men nej! det här är ju fel det här vill jag inte dricka!” Så fortsättningsvis ska jag ha mer noggrann koll på vad som hälls i mitt glas! Och vad kan man dra för slutsats av de som drack alkoholfritt….de hade ju druckit några glas bubbel före vilket påverkar smaklökarna.

Ha en fin söndag💫❣️

353 nyktra dagar….det närmar sig året…och det är helt underbart!! Jag är verkligen stolt!

Idag blev det lite för många bokningar. Eftervården börjar idag efter uppehåll. Fick massage gm anhörigstödet. När jag bokade den tiden så visste jag inte att det skulle komma en kallelse i torsdags med tid idag h min bröstläkare. Men ikväll blir det cancergalan och imorgon inget inbokat!

Kram💖💫