Grattis till 1 år VaraFrisk och fint att du delar rondellhistorien. Den är så äkta på nåt sätt. Tråkigt att dottern mår sämre igen. Tänk vad olika vi är ändå, jag skulle verkligen älska att vara ensam hemma i några dagar. Ibland undrar jag varför vissa gillar (självvald, begränsad) ensamhet och andra inte. Det verkar vara ungefär 50/50 som känner som jag. Hur som helst, höga det så fint. Kramar

@Sisyfos Tack🥰 Jag skrev jag lite otydligt…Jag har egentligen inte ont av att vara ensam hemma utan kan tycka att det är skönt. Men nu när jag är sjukskriven så är det en utmaning för mig att vara ensam med mina tankar det gäller då att inte fastna i negativa tankar. Dessutom när jag är så trött som jag är då är det skönt att vara två om ens barn behöver mer stöd. Men jag ser inget problem i det egentligen.

Kram

Nu har jag kommit till Steg 6. Har pratat om mina karaktärsdefekter vilket min sponsor och jag gjorde väldigt grundligt. Min sponsor säger att steg 6 är ett steg ”att vara i” samt att vara uppmärksam på sina beteenden och be om hjälp för att ändra det man vill. Jag har boken ” Livsstegen” av Olle Carlsson sedan tidigare. Läser steg 6 hos honom för ibland känns den lättare att applicera än ”12 steg 12 traditioner”. Hans sjätte steg handlar om Vila….jag tar det lugnt.

På förra veckans eftervård pratade vi om besatthet. Nu när vi inte längre är besatta av alkohol finns det ngt annat vi är besatta av. Det finns ju mycket man kan vara besatt av som sex, smink, spel, biodling (min ena ledare har varit det). Jag känner själv kanske inte att jag är besatt ut av ngt just nu. Det skulle möjligtvis vara när jag hittar en ny serie som är bra som jag kan strecktitta på och käka chips till🙈 Har du någon besatthet?

Löning idag …jäkligt liten eftersom jag inte har fått ngt fr Försäkringskassan😱men jag ska nog fixa till det ändå så jag kan betala frissan idag👍🏻

Ha en fin torsdag🌺☀️🤗

@Varafrisk Låter som ett spännande steg! Har ingen direkt besatthet men att inte träna får mig att må dåligt. Att träna kontinuerligt varje vecka är något jag ofta gjort men det blev ännu viktigare sedan jag blev nykter. Innan jag blev helt nykter tränade jag mer i perioder och hundpromenader har ju alltid funnits där. Sedan var ju belöningen alltid vin. Nu är det mer en rutin och en livsstil som jag inte vill vara utan. Så nya rutiner och nytt fokus på livet har nykterheten inneburit för mig. Sedan kikar jag varje dag in på detta forum, kanske är det en besatthet?😁

Ha en fin dag hos frissan, det piggar alltid upp att få håret fixat. Kram❤️

@Surkärring @vår2022 Tack för Grattis och för inlägg❤️

Jag vet att du inte menade ngt illa @ Sisyfos när du sa att du skulle älskat att vara ensam hemma några dagar. Att du undrar varför en del gillar den och andra inte..dvs den självvalda ensamheten. Nu när jag är ensam hemma så kan jag berätta om min känsla….kanske naiv men den finns där.

I princip hela mitt liv har det funnits en rädsla för att vara ensam, bli ensam. Under senare år har jag förstått mer varför jag känner så…i synnerhet under mina samtal h min terapeut och nu ikväll blev det ännu mer tydligt….det handlar om övergivenhet…en känsla av att vara övergiven. När min man blev sjuk i matstrupscancer för snart nio år sedan vilket var en ovanlig cancer. Då blev jag varse om att vi kommer inte finnas i varandras liv för evigt något som jag inte hade tänkt på så mycket. Jag tog min man för given i mitt liv. När jag sitter här ensam så blir jag på något vis påmind om att det är så här det kommer bli om han dör först. Så tomt, tyst och ensamt. Dumt att tänka sådana tankar men de kommer men jag försöker styra över dem fast så här strax före jag ska lägga mig känns det svårare. Förra gången han var iväg då drack jag. Så när jag säger att jag känner mig ensam och ngn säger att man älskar att vara ensam några dagar så känner jag mig lite ynklig.

Grattis till ett år. Tänk ett helt år. Det är stort. Så fint med att du genom att sätta ord på just din resa hjälper så många andra.

Jag har läst mycket och alltid längtat till att få dina ord på vad det var som gjorde att du kom igenom. Du påminner mig om en kär person som även hon försöker sluta. På något sätt ser jag henne genom dig. Har på känn att ni har samma polett, typ. Så jag så sett fram emot att få svaret. Vad var anledningen till att det bara satt? Har alltid trott på dig men har även varit nyfiken på att få det svaret. Har lixom inte kunnat släppa det 🤗

@Lora Tack för ditt grattis och tack för din fråga❤️

Jag drack under ca 12 år. Jag hade för länge sedan bestämt mig och de sista två åren var jag urless på alkoholen. Den gav mig inget mer än ångest, trötthet, dålig sömn och skam.
Jag hade kontakt med Rådgivningscentrum men jag drack. I augusti 2022 fick jag en ny socsekreterare som hade ett stort hjärta men var tuff. Inom mig visste jag att jag skulle inte kunna sluta utan behandling men skammen var för stor. Jag ville inte berätta på jobbet och om jag gick på behandling så skulle jag vara tvungen att vara sjukskriven en längre period och därmed berätta för min chef iaf fast jag ville berätta för alla. Jag kände att jag orkade inte med mitt dubbelliv och jag var rädd om min hälsa. Jag var ju 60 år. I december 2022 sa jag t min socsekreterare att jag är 98% nära att berätta för chefen.
Jag brukar ju säga att ”det” liksom bara hände…jag gav upp alkoholen och valde livet. Och vad som hände i januari förra året har jag berättat. Blev det tydligt el var det flummigt?

Kram🤗

Hej VaraFrisk! Jag menade absolut inget illa, det var bara en fundering och jag tycker inte alls att känslan du har är naiv eller att det ena skulle vara bättre än det andra. Jag tycker att olikheterna är intressanta och nu har du skrivit en rad saker som faktiskt får mig att reflektera över allt möjligt i livet.
Och din historia sen om hur du tillslut slutar. Och hur du trots allt jobbigt inte börjar igen, den är fantastisk. Man fick verkligen intrycket av att du var så galet trött på alkoholen. Önskar dig en riktigt fin helg med mycket vila! Kramar!

Bästa Sisyfos! Jag vet att du menar inget illa. Du var ju den som alltid trodde att jag skulle lyckas även om det kanske fanns någon som inte trodde det. Det här handlar om mig själv och min egen trygghet inombords. Det finns rädslor som jag inte alls tycker är jobbiga att berätta om men att bli rädd för att bli ensam där finns det någon slags skam inom mig. Jag tror inte att jag blev rustad för det under min uppväxt. Rädslan för att vara ensam har ibland satt hinder för mig. Många behöver ju alltid ha en vän m sig när man tex börjar ngt nytt kanske en kör el har alltid en kompis m sig till gymmet där har jag inga problem m att gå ensam. Jag känner mig många gånger ensam. Ett litet nätverk. Bara min bror och jag kvar fr min ursprungsfamilj. Han är inte så bra på att hålla kontakten. Jag vill vara stark och inte känna mig ensam inte fastna i sådana tankar. Hade jättesvårt att somna i natt. Idag ska jag göra vad jag kan för att släppa negativa tankar. Jag är ju faktiskt en jäkla stark kvinna! Har ju gått igenom så mycket svåra saker. Står på båda benen och är nykter💪🏻🙏🏻❤️

Så tacksam att jag kan skriva här på forumet. 🙏🏻

Önskar er alla en fin fredag🌺Kram🥰

Idag när jag skulle gå t hudvårdsterapeuten så parkerade jag vid systembolaget. En av de kvinnor som arbetar där och vet om mitt beroende satt i kassan även kvinnan som är chef satt i kassan. Det var strax efter kl 10 därför inte många kunder. Jag gick fram t kvinnan som vet om mitt beroende. Vi sökte varandras händer och jag sa ”nykter ett år i söndags”. Chefen gjorde tummen upp. Även om jag inte berättat för henne så förstår hon ju att jag haft problem”. Sa samma sak t henne ”nykter ett år i söndags”. Alltså…vilken himla härlig känsla! Inte känna sug, inte vilja köpa utan bara gå in och berätta så himla gött! 370 nyktra dagar…alltså så skönt!

Kram och godnatt 🤗😴💤

@Varafrisk Tack snälla ❤️. Ja, det blev tydligt. Detta med dubbelliv kan jag relatera till. Så lättande när man berättar. Att inte behöva låtsas utan bara säga som det är. Inga hittepå varför man inte dricker etc. Man bara är sig själv.

Idag var jag och min man ute med mina nya vänner. Efteråt sa hon vill ni komma till oss på en kopp te? Klockan var 22.30. Så rätt. Häftigt. En kopp te. Den du för några år sedan. Då hade man väl sagt nej av bara farten så man kunde gå hem och korka upp istället. Te får vara det nya moderna. Trevlig helg!

@Varafrisk Vilken härlig upplevelse att gå till personalen på bolaget och berätta ”nykter ett år sedan i söndags”🥳. En sådan seger och en sådan fin bekräftelse du fick. Att du blivit frisk ”Varafrisk”❤️

Ha en fin lördag och kram❤️

@Lora ❤️Det är så himla skönt att slippa leva dubbelliv!! Att bara förhålla sig till ett liv kan vara tillräckligt 🙏🏻 Vad fint att bli inbjuden på te👌🏼Det är verkligen något att ta efter🙌🏼

@vår2022 @Amanda L ❤️Tack! Ja, det kändes så himla skönt att kunna berätta det samt att jag hade inget behov av att gå in och handla. Tycker dessutom att vår ICA-butik har ett stort utbud av alkoholfria drycker dessutom ett större utbud av alkoholfri öl.

Kram❤️

Godförmiddag💕

Söndag fm…sitter i soffan, har ätit frukost och slötittar på Nyhetsmorgon. Har en nattgäst som ligger fortfarande och sover…min dotter. Det var länge sedan hon sov över h oss kanske 3,5 år sedan. Hon kom igårfm. Jag blev förvånad för hon brukar ringa före. När hon ringde på såg att hon var sminkad förstod jag direkt att hon hade varit ute på fredagskvällen att hon hade druckit. Det var inte gårdagens smink utan det var ny mascara. Så fort jag öppnade dörren så…eller jag minns inte vad hon sa….men jag sa…du har druckit….och hon sa att hon hade tappat sin mobil m kreditkort och körkort. Vet inte hur många mobiler hon förlorat. Hon trodde att jag skulle tycka att det värsta var att hon hade tappat mobilen. Det var givetvis långtifrån bra…en kostnad som hon inte har råd med samt massa extraarbete men för mig var det allvarligaste att hon hade druckit. Jag kan se det som ett återfall men kanske inte min dotter eftersom hon sagt att hon vill inte sluta m alkoholen för evigt samt att hon inte ser sig som beroende. Jag kan inte riktigt bedöma om hon är beroende men när hon dricker är det definitivt ett riskbruk som kan leda t beroende. Vi diskuterade om hela förloppet och om konsekvenserna när hon dricker. Jag tänker det är en process. Men alkohol är så jäkla förrädiskt rent ut sagt ett jäkla gift. Hon har ju mått sämre. Jag är kritisk t vuxenpsykiatrin, soc och hennes arbetsgivare. Nu sover hon inte pga alkoholen men att hon troligtvis bär på mycket mer än hon visar. Så tacksam över att hon kom hem igår🙏🏻

Idag kommer min man hem. Det har varit en tung helg m mycket tankar. Det har inte jobbigt att vara ensam pga att jag är ensam för jag kan sysselsätta mig så det handlar inte om det. Det svåra är att jag känner mig så ensam…som en vilsen fågel. Det kommer så mycket tankar…tankar över mitt liv…en rädsla över att inte vara utanför under min uppväxt men även att jag tror att jag själv satt gränser omkring mig för att inte visa min osäkerhet…det skapar ensamhet. Mycket tankar på mitt jobb…rädd för ensamhetskänslan där…att inte få känna vad jag känner utan att det är så himla glättigt. Vem får lov att vara ledsen vem får inte? Nu var det ju fyra år sedan min man var iväg. Kände mig nog ensam även då men inte lika mycket och då hade jag ju alkoholen som tog bort känslan av att vara ensam.

Så nu vill jag verkligen ta hand om mig på bästa vis tiden som kommer…under sjukskrivningen…Jag har bett min dotter om att få vara med h vuxenpsykiatrin för de behöver fånga upp henne mer än med medicin samt boendestöd. Min socsekreterare ”grälar” på mig att jag ska släppa taget men vem finns på tisdagskvällen när vår dotter vill prata om sitt jobb..att hon tror att hon har gått tillbaka för tidigt till jobbet???Jo, men det är ju vi föräldrar…det är lätt i teorin att säga att man ska släppa taget men i praktiken är det ngt annat.

Ha en fin söndag! Kram🥰

Godmorgon!

Är väldigt trött idag. Kom sent isäng men kände att jag ville sitta kvar i soffan för att se ett avsnitt på en serie…Ny vecka och jag ska försöka göra bra saker…jag fattar att det är bra med att äta bra, sova bra och träna …frisk luft. Men jag är så trött. Känner så mycket måsten inom mig…nu måste du göra vad du kan för att må bra….du kan inte bara sitta i en soffa och hänga. Jobba med ditt mående …ut och gå…simma….gymmet…jobba med nykterheten…hur långt har du kommit i stegen…släpp taget om din dotter …du bränner ut dig annars…orden ekar i mitt huvud. Om jag hade gott om pengar så skulle jag vilja åka till ett hem typ hälsohem… där jag slapp ansvaret…sätta mig t bords och äta…gå på massage…yoga….dansa…sova…läsa…jag skulle behöva öva på att komma t ro…

För en timma sedan 8.20 ringde kuratorn som jag träffade på RC under några år. Hon skulle berätta att det blir ingen eftervård idag.
När jag såg hennes namn i displayen så kom stressen inom mig….direkt tankar på min dotter…har det hänt min dotter något?? Men nej kuratorn skulle bara berätta att det inte blir ngn eftervård idag.

Nej, nu blir det lite hushållssysslor, kaffe och ut på promenad även om det är motigt så mår jag gott efteråt🙏🏻

Kram🥰

@Varafrisk Jag läser o följer dig. Visst är du sjukskriven via "vanliga" VC? Hos oss hade någon som du hade tagits upp i vårt psykosociala team. Blivit erbjuden o kallad till rehabmottagningen för hjälp med stressreducerande insatser (träning med fysioterapeut, ev mediyoga, ev avspänningsträning, träffa arbetsterapeut för hjälp med struktur i vardagen). Finns inget sånt på din VC?