Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

@Crusade Håller ned Lonely man.
Du har kommit en lång bit och fått erfarenheter. Vägen är inte alltid rak. Ta det lugnt och försök komma tillbaka så snart du kan.
Vi finns här.❤️❤️❤️

Att bara kämpa på ... xxx

Det är fredag 04/08 och klockan är 23:30.

Jag sitter här med en kartong vitt vin som ingen vet om ... och tänker supa upp allt. Och då börja kämpa igen. Men just nu struntar jag i allt. Orkar inte ...

Det är kaos i mitt huvud. Och jag får ingen ordning i mina tankar. Jag lider av Pure OCD, fast min psykiater säger att det är nåt annat. Jag kämpar vidare hos Pysket för att få rätt hjälp.

Alkoholdjäveln den klarar jag själv. Har gjort det förut och kommer att lyckas igen.

Så på min resa i mitt hemland så träffade jag också min bror och fruan, hans son och flickvän. Det började redan med att han, min bror sade till mig att jag skulle sova över. För att annars var han tvungen att stanna nykter för att skjutsa mig tillbaka till tågstationen på kvällen.

xxx

Alkohol ... NEJ TACK!

Klockan är 02:30.
Jag har tagit en tablett för att lugna ner lite. Det är fortfarande kaos i mitt huvud men det går bättre för att jag är nykter igen. Det känns skönt. Jag kan så mycket mer nykter. Jag måste fortsätta med att tro i och på mig själv.

Vad min bror skrivit till mig bankar fortfarande i huvudet. Vet ni hur det känns när man öppnar upp sig och då får dörren i ansiktet? Jag tycker det är hemskt. Det känns för mig som om jag får bokstavligen en hammare på huvudet. Jag ältar för mycket ... igen. Jag inser det. Crusade, sluta nu. Han ligger inte vaken på grund av vad han skrivit. Så varför bryr jag mig egentligen ... ? För att jag är super känslig och inte fick det förväntade svaret.

Men att dricka löser ingenting. Tvärtom!

Så en ny början för mig. Och jag ser fram emot det. Det blir bra. Det löser sig.

Jag har i alla fall skrivit till Psyket att jag vill träffa någon så snart som möjligt. Jag vill få en medicin jag kan ta när min hjärna börjar älta saker eller sväva iväg utan kontroll.

Har funderat att börja en ny tråd men bestämde att inte göra det. Vad som hänt tidigare är del av min resa. Så enkelt är det.

Jag tacker min man som stödjer mig helt och hållet. Vi har planer att flytta härifrån till en annan region här i Sverige. Men det är inte lätt att hitta rätt bostad som passar oss båda och som har det perfekta läget. Helst närmare en större stad som Lund, Helsingborg, Malmö ... och havet. Vi älskar havet. Att ha möjlighet att promenera på stranden när man vill är värt så mycket. Men vi har en budget. Och min man är utan jobb just nu. Så nu måste vi ta kloka beslut.

Ett tag tänkte vi att flytta till mitt hemland men det kan vi glömma. Bostadspriserna är helt galna där. Också varför mitt hemland? Vi måste flytta för oss själva, inte för att vara nära vissa personer.

Imorgon träffar jag min kompis som bor i byn. En äldre dam med så mycket energi, otroligt. 86 år men hon kör omkring som en 60-åring. Jag har stor respekt för henne. Hon förstår mig. Hon har själv jobbat inom psykiatrin i många år och hos henne kan jag vara mig själv.

Bra. Jag ska försöka sova lite nu. Och skriver senare lite mer.

xxx

@Crusade Tack för att du skrev Cruzade. Jag fick några pusselbitar till. Det känns så bra att du fortsätter på det nyktra spåret. Hur det än är så är det bara så du kan lösa dina problem.
Finaste Cruzade, inte behöver du byta tråd. Du gör helt rätt i att se det som en del av processen, visserligen ett bakslag, men vem har inte haft det.
Du skrev att din bror tyckte att du skulle sova över eftersom han annars måste vara nykter under ditt besök. Om det är rätt uppfattat så tycker jag det var väldigt okänsligt gjort. Han visste väl att du har alkoholproblem???
För mig totalt obegripligt att göra så. Och du skriver att att du sedan fick en ” dörr i ansiktet”. Man står nära de man växer upp med, jag vet. Men en del behöver man inte umgås med.
Du får väl berätta mer om / när du känner för det.
Och känns fint att du ändå ser framåt. Flytta till någon större ort kan ju vara bra för dig och kanske dyker det upp möjligheter .framöver.
Så fint att du har en trevlig granne att träffa. Påminner mig en jag ungicks mycket med för några år sen. Jag var i femtioårsåldern, hon 90 plus. Vi var båda intresserade av böcker och samhället. Saknar henne.
Kramar i massor, skönt du är tillbaka!❤️❤️❤️🙏🏻

Bästa @Crusade❤️ Jag tänker att du behöver inte alls börja på en ny tråd. Det här är ju ditt liv. När jag började skriva här på forumet så fanns inte gruppen/rubriken ”Vara alkoholfri” så därför skrev jag under rubriken ”Förändra ditt drickande”. För snart ett år sedan startade jag en ny tråd och började skriva här under ” Vara alkoholfri”. Det var ju inte så att jag per automatik trodde att jag skulle bli nykter men jag var trött på mig själv dessutom så har jag alltid tänkt att det är alkoholfri.

Vad du skriver om är lite likt mig…att när man behöver rikta sitt fokus inåt så gör man tvärtom riktar det utåt. Du riktar ditt focus på din bror och du skriver att du ältar. När man ältar är det lätt att känna sig förminskad vilket jag tänker att du inte behöver.

Något jag funderar på om du har fått ngn hjälp med din sömn? För det är oftast på natten som du skriver. Jag tänker att sömnen är så viktig för få ordning på beroende även maten.

Kanske har du berättat vilka diagnoser som du har men om du vill berätta det igen så får du gärna göra det men jag respekterar om du inte gör det.

Tänker att det skulle kännas gott för dig att komma närmare tät bebyggelse men jag har full förståelse för att man inte har råd.

Jag önskar så för din skull att du får hjälp av psykiatrin med både sömn, samtal och lugn och ro.

Allt gott t dig🙏🏻kram🥰

@Varafrisk @Amanda L
Kära vänner ... TACK.

För mig är ni så viktiga, även om allt sker anonymt. Ni är ett stöd för mig, så stort, ni har ingen aning. Eller kanske har ni det.

Klockan är 04:30. Mitt på nätten igen och här sitter jag vaken och nykter! Min vovve har kommit in i mitt sovrum, helt förvirrad och rädd på grund av ovädret här. Hon brukar alltid ligga och sova fint i min soffa men när hon inte mår bra, så kommer hon till mig.

Min bror? Javisst. De vet om mitt problem. Och när jag var där på besök har jag tackat nej till alkohol och förklarat varför. Trots detta började alla dricka som fan, min bror hans fru deras son. Förutom flickvännen ... hon drack absolut inte mycket. Jag tycker mycket om henne. En fantastisk tjej, enligt mig.
I alla fall, efter mitt besök, så tänkte jag att kommunikationen mellan min bror och jag var återställd .... var detta en fel bedömning av mig. För att hålla kontakt skickade jag så då och då lite bilder och så. Men inget svar, ingen reaktion ... Jag orkade inte mer, för att min hjärna började älta allt som fan ... förlåt mig ordet fan. Så jag frågade honom om det var något och att jag oroar mig direkt när jag inte får något svar ... Vet ni vad jag fick som svar????
En serie skrattande smileys ... dem man använder för att skratta åt folk! Och ett svar varför hon skulle svara överhuvudtaget.
Jag känner mig fortfarande helt förvirrad, kränkad, ledsen ... allt möjligt. För att jag öppnade mig själv genom att skriva över mina känslor och fick rakt dörren i ansiktet.
Jag måste också säga att det börjat redan under mitt besök. Kommentar på min väska, mina skor ... små saker som jag tänkte då direkt, vad har allt det här att göra med saken och mitt besök?

Visst jag kan berätta om mina diagnoser igen. Jag har absolut inget problem med detta. Här kommer de: OCD, PTSD, HD eller histrionic disorder, Bipolar disorder, lite Borderline, ADHD och kortfattat en komplicerad personlighetsstörning som gör att jag lider varje dag och måste kämpa så mycket för att må bra. Min psykiater har någon gång sagt att jag var den mest komplicerade patient hon någonsin träffat. Vet ej om det nu är ett komplimang ... Hahaha.

Att känna sig förminskad ... det är väl rätt ord. Ja, det stämmer ... det är väl det sista jag behöver just nu.

Vet ni vad som är det värsta för mig?
Att inte få något svar när jag skriver nåt fint och trevligt till någon, och att bli skrattad åt när man öppnar sitt hjärta och berättar om sina känslor.

Ni har rätt. Med vissa behöver jag inte längre omgås med. För att relationen inte ger mig något positivt. Bara smärta och oro ... Så borta med dem. Eller hur ...? Jag ska försöka jätte hårt att handla och tänka så ... Jag behöver inte ligga på mina knän och tigga om deras kärlek och vänskap....

Under tiden när jag sitter och skriver här ligger min lilla vovve så tight in till mig och är nu lugn igen.

Så kanske strax under dagen kommer min man och jag att titta på en bostad i Skåne. Får se när mäklaren hör av sig under morgonen.

Bara så ni vet ... jag är på rätt spår igen. Ett liv utan att kontinuerligt behöva dricka för att må bra. Fast inatt så tänkte jag på ölen i kylskåpet. Men jag gjorde det inte. För att alkohol hjälper inte. Tvärtom , gör bara saker värre.

Stora kramar till er.
Ska läsa lite om er nu ...
xxx

@Crusade Nej, man behöver inte umgås med folk som gör en illa ?
Hörde något häromdan: ”Gud gav oss våra släktingar, men mina vänner får jag tack och liv välja själv.”
Jag tycker inte du ska ungås med någon som dricker alkohol just när du ska hälsa på. Bara det visar ju noll empati eller omtänksamhet. Alternativt har de själva mycket stora alkoholproblem.
I vilket fall ska inte du behöva lida för det.
Stäng dörren till dom och försök se framåt, jag anar att du redan ältat detta nog?
Så tråkigt att det slutade så här, men vissa människor mår man inte bra av, hur mycket man än vill.
🥰 Kramar! Så fint att du jobbar vidare med nykterheten!