Fick en kram av min fru när hon sa att hon var stolt över mig. Min första nyktra midsommar sedan jag började dricka alkohol för 150 år sedan.

Trodde nog aldrig detta skulle ske någonsin. Väldigt annorlunda känsla…

Vi var överens om att Midsommarafton och Julafton nog är de två värsta helgerna gällande alkohol. Midsommarafton är nog svårast av de två, för då får man ju inte ens julklappar… 😁

Tycker att vi alla är värda en midsommarklapp ikväll! 👍🌻🌸

God natt och sov gott!

@Daemon Så fint att din fru visar sin uppskattning ❤️ Du ska vara otroligt stolt! Och sen ska du fortsätta samla nyktra erfarenheter som smultron på ett grässtrå. Andaktsfullt ett i taget - och helheten blir så fin att man inte vill äta upp det.

Om man tar sig an alkoholfriheten med ett öppet och nyfiket sinne så blir resan så mycket enklare - och mer givande 🥰 Fortsätt fokusera på fördelarna med alkoholfriheten - det är ett framgångsrecept! Låt alltid glaset vara halvfullt istället för halvtomt.

Kram 🐘

@Daemon Sträck på dig som har en fru som är stolt över dig! Alla har inte det, i synnerhet inte idag…
Anar att det var lite tufft ändå?
Eller..? Fick du göra något annat skoj än se folk dricka?
❤️

@Andrahalvlek Ja, hon är verkligen fantastisk min fru. ❤️ Det känns som att det vilar ett annat lugn över hela familjen nu när jag inte dricker längre.

@Amanda L Det gick lite upp och ner, men större delen av dagen gick riktigt bra tycker jag! 👍 Det kom några svep av tankar kring alkoholen, men jag var aldrig ens nära att dricka något. Små västanfläktar bara.

Det var väl vid sillen där som det fanns ett extra sug, men jag hade ju iaf Melleruds alkoholfria… 😊 Min situation var ju därför mil bättre än din. Vatten… sånt simmar ju sillen i, det ska man inte dricka till!

Sen var det ganska lugnt en period tycker jag. Lite aktiviteter, dans kring midsommarstången, kaffe, kakor, jordgubbar, och sånt. Man uppskattar ju det mycket mer nykter! 😀 Vid uppstarten av grillningen och när det skulle väljas dricka till maten bland folk, då gick jag undan lite grand. Isolerade mig bland potatisar och marinader, så fick min fru reda ut vad folk vill dricka. 😍

På kvällen sen flöt det på bra, trevligt och inga problem. Jag snackar lika mycket utan vin som med… 🤣 Men man blir ju en bättre lyssnare nykter, mega-skillnad mot när man drack.

Det blev en trevlig midsommarafton! Gick och la mig betydligt tidigare än normalt, och innan barnen. 😁

@Daemon Så fint! Låter inte som det var en ”kamp ” utan rätt trevlig tillställning! 🥰
Vad skönt att du överlevt en midsommarafton, och att det funkat. Minns hur otroligt tveksam du var i början…🤣 Hur skulle alla sommafester klaras av. Utan alkohol????😱😱😱

@Amanda L haha ja, tveksam är bara förnamnet… 😂 Ojojoj… förstod nog inte då hur tusan en nykter midsommar skulle överhuvudtaget funka. Ren galenskap! 🤪

Men det funkar ju, och man kan ha trevligt till och med. 😍

Sitter i uterummet och funderar lite. Perfekt temperatur ute nu, har öppnat upp alla dörrar helt, pysslar lite med datorn. Ser lilla hunden njuta av svalkan som kommer in nu på kvällen.

Inser att jag faktiskt mår riktigt bra nu. Mitt gamla jag börjar leta sig fram igen. Skrattar mycket mer. När jag duschade efter löppasset idag kom jag att tänka på ett kul clip jag såg på Instagram tidigare och började spontant tokskratta i duschen. Jisses… 😄 Det gjorde jag mycket förr, det verkar vara på väg tillbaka. Var oftast glad och positiv då. Säkert någon som tyckte man var skum om man spontant började skratta lite på bussen, men det får man bjuda på. Man kan ju inte stoppa hjärnan från att mata en med skojiga saker? 😀

Det är lördagskväll, men en skön kväll, och inte en massa alkohol och tankar om att jag måste dricka en massa nu innan kvällen och helgen tar slut. Käkar jäkligt goda cashewnötter och dricker Cola Zero istället. Panikkänslorna är borta, och ångesten likaså.

Jag inser om möjligt ännu mer nu att jag hade inte orkat köra på som jag gjorde tidigare. Jag låg på gränsen och en liten extra puff åt fel håll hade kunnat rasera mycket. Men den där puffen fick aldrig chansen. 😎

Det ska va gött å leva! 😍
Vad ska man hitta på för kul imorgon? Det är ju söndag! 😀👍

@Daemon När jag känner mig ensam, ledsen och liten (vilket händer då och då eftersom jag nyss lämnat min livskamrat sedan många, många år, jag kommer alltså från "andra sidan" 😏) då går jag ofta in här på AH och läser det som skrivs. Jag blir så varm i hjärtat av att läsa hur fint du och din familj haft det under midsommarhelgen och trots att det med stor sannolikhet är för sent för mig och min man, är det lugnande och läkande att se hur andra lyckas bromsa och vända den allt snabbare resan utför. Tack för att du och många andra här låter oss ta del av er "resa". Jag tycker att ni är helt fantastiska!

@Daemon Precis så. Det är roligt när man upptäcker att hjärnan börjat tillverka lite ”glädjedopamin” alldeles själv. Fint att det börjat hända för dig också.
Jag tror att den första tiden är väldigt svår för många av flera skäl, och just hjärnans förmåga att skapa glädje saknas ju då. Det är så mycket som ska återställas. Många tror nog att livet bara ska vara i gråskala resten av tiden och återgår till att dricka.
Visst har vi lärt oss mycket på den här tiden, om oss själva, om beroende, om vad som funkar och inte…?
Jag känner också att det var i sista stund jag valde väg. Hade jag fortsatt dricka hade det gått snabbt nedåt. Det fanns bara två vägar att välja på. Tur att jag insåg det.
Och jag tror det var samma sak för dig. Minns ditt första inlägg, när du berättade om hur du inte kunde sova på nätterna och drack väldigt mycket och ofta. Då funkar det nog inte så länge till…
Imorgon blir det promenad och lite balkongfix. Inga stordåd, bara mys.
Ha det gott du med!☺️

@Kevlarsjäl62 Läste din tråd… 😕
Förstår nu vad du menade med ”andra sidan”. Det gör ont att läsa din berättelse. Känslorna far runt.

Förstår att det måste ha varit väldigt svårt att ta det där steget. Det var oerhört modigt av dig och samtidigt smärtsamt rätt sak att göra.

Det blir ju bara ord här, önskar man kunde göra något mer konkret för att hjälpa. Men jag är säker på att det kommer bli bra för dig. Du har påbörjat en ny resa nu, till något mycket bättre! 🌹

@Amanda L Ja, min sömn var dålig (har insett nu att den var sämre än dålig, den var urusel) och alkoholen styrde mer mina beslut.

Jag kommer ihåg din granne från dina första inlägg. Var det inte så? 😊 Jag är också glad att du valde rätt väg i tid! Känns som en evighet sen nu, samtidigt väldigt kort… Tror man måste fortsätta vara extremt ödmjuk inför denna uppgiften, inte slarva med minröjningen framför sig.

Håller med om att man lärt sig mycket på den här tiden, redan. Tycker man lär sig känna igen signaler tidigare i hjärnan, och det blir mindre berg- och dalbana. Regulatorn i hjärnan börjar aktivera sina lite mer avancerade funktioner igen och som du säger det är inte längre bara av eller på som gäller, utan hjärnan klarar av att styra in mer i gråzoner, där livet kan få vara helt ok - varken superbra eller skit. 😀 Men… om man då är van vid att snabbt kunna pusha sig till ”allt är skitbra”-läge (hej på dig bib), då är det nog som sagt lätt att åka dit igen.

Man måste acceptera, eller faktiskt njuta, av att livet och känslorna ligger ofta i gråzonerna. Allt måste inte vara antingen kanonbra (berusad) eller superdåligt (bakis/ångest). Vardagen är fin ändå.

Vad får dig att känna dig lite extra glad och positiv nu (utan alkoholen), dvs utanför gråzonerna? Man vill ju gärna hitta dit trots allt, gärna ofta. 😀 Är det små saker runt omkring och/eller nya intressen?

@Daemon Sitter och läser ditt inlägg och ser tornseglarna flyga högt över eken. Sånt gör mig lycklig! Vi bor i lägenhet så för mig är naturen extra viktig. Som att simma i en insjö eller gå i skogen.
Jag har nog inte skaffat nya intressen. Men tränar exvis mer och bättre. Förut fick jag ju alltid ”börja om” efter fylla plus bakisdag/ar…
Som pensionär var jag alltid lite orolig för hjärtat osv när jag alltid misshandlat kroppen innan.
Nu just hemkommen från gymmet där jag hoppat hopprep tills jag blev svettig. 😌 Jag vet nu att jag kan förbättra mig varje gång. En bra känsla…
Så, jag njuter mer av att träna och det blir oftare. Så jag presterar mer, men också mindre… Saker som jag känt att jag måste engagera mig i (fast det känts för jobbigt) har jag istället dragit ner på. Numera nästan utan dåligt samvete… Det gör att jag mår bättre.
Du efterfrågar kanske mer ”kickarna”, men de är nog desamma som förr och händer inte varje dag. Älskar att dansa, sjunga i kör, lyssna på bra livemusik (typ blues), simma utomhus, äta gott, och läsa bra böcker. Sitta med min älskade sambo på balkongen. Träffa goda vänner och prata om livet…
Då och då kommer lyckokänslorna tillbaka. Helt naturliga och utan besk eftersmak…
Det kanske kommer något nytt intresse ( jag brukar ofta skaffa nya projekt), men känns ganska tillräckligt för tillfället.😌
Jag är rätt nöjd med livet just nu. 😀

PS Sedan är det en annan sak som jag tycker är jätteskönt och det är att jag slipper en massa oro. Förut var det för mig en hel del ångest även före olika middagar och fester. Skulle jag kunna bete mig bra? Skulle jag göra bort mig? Hur och vad skulle jag dricka?
Allt det är borta!
Jag har ingen oro alls inför midsommaraftnar, bröllop, födelsedagskalas etc längre.
Såååå skönt. Så länge jag dricker alkoholfritt kan inget hemskt hända!🥳🥳🥳

@Amanda L Du har all anledning att vara helnöjd med livet just nu! 😀 Låter som superkul grejor och intressen du har. Tycker det är bra att du gör det du vill göra och drar ner på ”måsten”, som kanske inte ens är måsten.

Tänk så mycket ångest och oro som förknippades med alkoholen. Inte för att vara sån, men vad fasen höll vi på med? Vakna upp på morgonen och bli påmind om diskussioner som hamnat lite snett av sin fru, och inte minnas vad de handlade om eller vad man sagt… Usch… 😢

Naturen är viktig även för mig. Älskar att vara ute på havet, bada eller bara åka runt. Sen gillar jag att vara ute skogen, och har inga problem att åka ut själv där - även med andra så klart 😊. Men det ger en extra känsla när man är själv. Det är något som fallit bort för mig, men något jag lovat mig själv att komma igång med igen. Vill packa min ryggsäck med kaffetermos och kanelbullar igen, och ge mig ut. 😍

När det gäller intressen så behöver inte jag heller några nya… Jag har massor, men det är omöjligt att hålla dem aktiva allihop. 😁 En hel del brukar står på paus, en del nog på väg att arkiveras. Mycket tränings- och sport-relaterat. Även här tycker jag mitt fokus varit dåligt länge, framförallt energin, och lovat mig själv mer tid göra mer av något kul. (När/om jag tränade något tidigare när jag drack alkohol, så räckte energin inte till något mer den dagen. 😔) Just nu funderar jag på vad jag vill göra lite mer av igen. Det får ta tid, ingen brådska. Spelade en del golf förr, kanske åldern är inne för att plocka upp den igen? 😊 Lite löpning och gymmande kommer det väl oavsett alltid bli. Så enkelt och skönt, perfekt träning! Sen gillar jag alla former av racketsporter, och då kan man ju köra tillsammans med lite kompisar. Känner du att du fått en ”gratis-boost” i kondisen efter att du slutat med alkohol? 😀 Jag tycker nog faktiskt man fått det. Inte så konstigt kanske, men j-kligt trevligt!

Jag älskar också musik. Det spelas lite olika instrument i familjen, främst barnen som är flitiga nuförtiden. Även här har jag tappat bort det… När spelade jag senast…?😔 Tänk så kul det är att lira lite tillsammans! Jag är långt ifrån någon expert på något bör påpekas. Lååångt ifrån! 😊 Har dock lovat mig även här att komma igång lite igen. Du lyssnar på blues? Coolt, håller med om att det gör sig väldigt bra live.

Mycket lovande om saker jag ska starta igen märker jag… 😂 Men vad det än blir, så kommer det bli med måtta, det har jag också lovat mig. 😁 Allt måste inte alltid vara all-in. Svenska ”lagom” duger mer än väl oftast.

Men jag känner faktiskt ingen stress gällande något av det här. Känner att energin är på väg tillbaka. Har kört ett träningspass ikväll. Har varit ute på havet tidigare under dagen. Två bra grejor. Nu är det bara kroppen som känns lite trött, men huvudet är fortfarande med! (Well, så bra det nu kan vara det, man ska inte överdriva Mr… 🤪😁)

Sen tycker jag att mina tankar börjar jonglera en massa småsaker i vardagen. Det är nästan det viktigaste för mig, för man spenderar mycket tid i vardagen. Det dyker upp allt från små grejor att göra med familjen till något små-projekt som behöver fixas. Och det händer grejor! 🥳 Före kunde jag väl komma på saker då och då, men det hände ju fasen ingenting… Jag orkade inte. Nu helt plötsligt börjar jag ta tag i saker. Allt kan ju bli bättre så klart, all förändring sker inte över en natt, men jag känner positiva signaler. Det har blivit märkbart bättre. Häromdagen var det jag som planerade en liten utflykt för mig, frun, och ett av barnen. Fixade all förberedelse och stod sen och stampade otåligt när de drog benen efter sig…! 😄 Inget av det där hade hänt för 55 dagar sen.

Jag känner inte att jag behöver söka kickar på samma sätt längre nu. En del grejor man gjorde förr är som sagt ok att arkivera. Det var fantastiskt kul, då. F-n, man börjar ju bli lite gammal också. 😍 Det viktiga nu är ju att hålla sig i form, med en lagom dos av någon form av aktivitet, hålla kroppen fri från skador, komma ut i friska luften ibland, och inte minst ha kul!

Det har jag också lovat mig, att ha kul! 😊

@Daemon Det där sista är väldigt viktigt, tycker jag. Att ha kul!
Jag menar inte som verklighetsflykt, utan att alls bry sig om världen, men det behövs sannerligen också! För att vi ska må bra!❤️

@Daemon Ps Jag tycker att du verkar ha en realistisk syn på lycka också. Att mycket finns i vardagen och att den blir roligare när man är närvarande i den. (Det är ju fint när man minns den …😱)
Att du har en massa ideer liggande och inte har så bråttom tror jag också är klokt. Du kanske jobbar med den där personlighetstypen som beskrevs i Skål tamejfan. Du vet aldrig lagom, alltid på gång med tio projekt, kicksökande.
Du kanske vänjer dig just vid en lagom och hållbar takt? Ändå gör du tydligen mer nu än när du drack?😎
Hursomhelst förhoppningsvis har du nu mer tid att göra det du vill när du fått hela helgen ledig från alkoholen. Det tig tid minns jag, att dricka och vara trött. Herregud!
Vilken tur att vi skippat det!
Nu ska jag sova gott, hoppas du gör detsamma.😴❤️

@Amanda L God kväll! 😊
Jag hade nog somnat precis när ditt meddelande landade.

Om vi säger så här, jag har inga problem att gå all-in på saker och ting… 🤪 Kan vara bra ibland, ibland inte. Helt plötsligt blir all tid konsumerad och det finns inte tid över för varken vila eller andra. Det är nog som du säger kopplat till personligheten, och någon form av beroende även där. Men med tiden har det blivit mindre vettiga och färre saker jag gjort, och alkoholen har tagit över som viktigare och viktigare. 🙃 Tyckte att till slut hade jag inte ork för någonting vettigt.

Men nu gör vi som sagt en reboot! 😍

Var på gymmet med frun ikväll till exempel! Det hade aldrig hänt tidigare, om jag druckit fredag-lördag. Tack för det säger kroppen! 👍

@Daemon Jag vet inte om det är ett beroende eller ens något dåligt att gå all-in för något. Det kan ju också vara mycket bra ibland. Det var i boken Skål tamejfan som författaren upptäckt att många med alkoholproblem hade just den begåvningen. Men att det tyvärr gällde även alkoholen.
Eftersom jag själv är sån tänker jag att det ofta drivit mina projekt framåt, men att det nu ör skönt att även där få agera mer ”lagom”.
Allt behöver ju inte göras i förrgår och hundratio procent…😌
I vilket fall gäller det ju alkoholen.
Det är också lite spännande att skapa det här nya livet när både tid och ork finns…
Som att du gymmar på oväntade tider.
Jag och sambon gymmade också dagen efter midsommardagen. Väldigt tomt och bra:)
Idag blir det golf och bad med kompis. Måste fylla ”kulkvoten”.
Så fint att det går så bra för dig också! 🙏🏻❤️🙏🏻