@Amanda L God morgon! ☀️

Spelar du golf? Ett härligt spel. (Nu ska skiten i!) 😀👍 Bra att du fyller på kulkvoten! 👍 Jag blir sugen på att lira golf nu!

Mina tankar kring all-in baseras lite på intressen jag haft tidigare, både för och under familj (känns skönt att slippa skriva ’efter familj’ här), då intressena ibland konsumerat väldigt mycket av min tid. Men om man kan hålla det inom iaf någorlunda rimliga gränser (hade som sagt lite svårt för det förr), så håller jag med om att all-in ofta är en styrka.

Igår gick jag all-in på jobbet till exempel. Mycket mindre tok-sena kvällar nuförtiden dock (skönt! 😍), men igår var jag tvungen att jobba riktigt sent med lite planeringsarbete inför semestrar och annat. När det inte händer lika ofta som förr, så är det nästan lite kul… 😀 Jag får liksom en kick av att få saker gjort, förutsatt att orken finns där. Saknas energin så blir ofta tidspressen en stressfaktor, och exakt samma jobb uppfattas som ofantligt negativt. Då mår man skit. Allt sitter i huvudet.

På tal om huvudet. Min fru var ute med lite tjejpolare igår och drack vin. Imorse när jag varit ute med hunden, fixat med diskmaskinen, och gjort lite frukost, så kom hon ner. Trött och huvudvärk… 😂 Nu är inte hon en person som dricker mängder, men det behövs inte mer än en halv flaska vin för att en person kan känna sig seg dagen efter.

Jag kände verkligen i hela kroppen, fy f-n!! 😜 Jag vill absolut inte känna den där sega bakiskänslan igen. Det är säkert så att hjärnceller inte återskapas när man dödat dem med alkohol, men de (få? 🤣) jag har kvar har börjar organisera sig igen lite lite bättre och samarbetar på ett lite bättre sätt. Mer energi, fokus, tålamod, och uthållighet nu - och jag känner mig gladare större delar av dagen.

Man brukar ju säga att ”på en mätt mage sitter ett glatt huvud”. Och ett glatt huvud ger en bra magkänsla.

Onsdag, första mötet startar kl 09:00. Dags att möta kapten Zoom igen, galaxer i mina braxer! Ha en fin dag! ☀️🌻

@Daemon Det låter som du trivs alltmer med livet. Och visst kan det finnas tillfredsställelse även med att göra ett bra jobb. Bara man inte mår skitdåligt när man ska göra det…
Lider med din fru, även om det låter som en lättare variant än vi ”proffs” är vana vid..😌 När jag hade vinterkräksjukan för första gången och försökte sätta mig upo och dricka en klunk vatten kände jag igen det hemska måendet. Samma som efter ett skyfall av alkohol. Tänkte som du: ”Hur i hela världen har jag kunnat utsätta mig för detta frivilligt??!!!😱
Hjärnan, säger dom, återskapar celler hela tiden. Ny forskning…
Mest och bäst in man tränar. Korsord kan man skippa.
Golf, ja… jag ser det som träning. Förskräckligt dålig på det hela…
Men trevligt att gå runt med en kompis och inventera dammar och ruff…😎🤣
Ibland hittar man en boll, till och med min egna gamla boll.. men det skapas nya hjärnceller!
Ha detgott🙏🏻🌸

1:a maj till 1:a juli, två kalendermånader alkoholfritt. Det kändes extra högtidligt att checka in i nomo-appen idag.

Igår eftermiddag när jag körde hem från kontoret fick jag två väldigt olika känslor i kroppen. Och jag kunde observera dem på ett mycket intressant vis, det var nästan som om jag stod bredvid mig själv. Det låter kanske skumt, men det var extremt tydligt.

Den ena känslan var att jag längtade hem till ett glas vin i trädgården. Vi skulle grilla och känsla nummer ett ville landa lite med glaset i hand innan det var dags att starta grillen och dra igång sysslorna. Så som det var förr, för exakt två kalendermånader sedan.

Den andra känslan kände efter i kroppen och signalerade att det hade varit j-kligt najs med en kort tupplur innan matlagningen. Känslan lade till och med till att jag var värd det.

Jag lät de där två känslorna slåss fritt. 😄

Till slut blev den en iskall Melleruds alkoholfria i en solstol med lite musik. Tyckte det kändes som en bra ’kompromiss’.

Idag regnar det. Padel med några polare, fotboll, sen får vi se vad som händer mer.

Känns redan som en bra dag. 😍

@Daemon Grattis till två månader!🥳 och grattis till ett så härligt reflekterande med två olika känslor😁. Det är så tydligt hur det dominanta alkoholtänkadet får stå tillbaka från att vara det självklara valet. Din hjärna har fått återhämtning och konsekvenstänkandet i pannloben har fått allt mer kraft. Det handlar mer om vad som är värdefullt för dig i ditt liv, vilket värde som väger tyngst. Typ att du kan tänka mer fritt nu, mer demokratiskt, inte en diktator, alkoholdjävulen, som bestämmer vad du ska göra😂. Det är frihet på högsta nivå!

Ha en riktigt fin dag med padel och fotboll❤️

@Daemon Grattis till två nyktra månader! Det låter som din pannlob, där förnuftet bor, har växt till sig rejält! En höneblund på 30 min hade gjort underverk direkt efter jobbet.

Ofta är det tröttheten som skriker efter alkohol, fast det är lugn och ro och vila som vi behöver. Om vi då ger kroppen vila tar det lite längre tid innan den kickar in, jämfört med alkohol, men när vilan väl kommer är den mer genuin och läkande.

Själv längtar jag numer hem till badkaret på samma sätt som jag längtade efter vin.

Kram 🐘

@Daemon Grattis till dina två månader! Och vilken härlig reflektion kring två tankar som finns bredvid varandra samtidigt. Det låter inte alls skumt, jag känner igen det precis! Jag tror att det är ett gott tecken att kunna betrakta sina motstridiga tankar på detta sätt och välja hur man agerar på dem. Ha en riktigt fin dag med padel, polare och fotboll!

@Daemon Jättegrattis till dina två månader. Sååå bra jobbat!
Jag tror som ovanstående att din beroendehjärna intehar samma kraft som tidigare och du kan ta sug på ett lugnare sätt.
Det kanske också är en bra insikt att man kan vilja ha ett glas vin, men ändå välja bort det för att det finns annat i livet som är viktigare.
Kanske är det också att mogna, ( för mig tog det 55 år..:) att inse att man inte kan få precis allt i livet. Ibland måste vi välja, allt har ett pris.
Hoppas du får riktigt kul med padel och fotboll. Kanske kan du klå de andra tack vare att du samlat kraft och energi i två månader?
I annat fall är det bara otur…🥰😎

@vår2022
@Andrahalvlek
@Loppan
@Amanda L
@Himmelellerhelvette
Tack!! 😍

Jag hade aldrig hittat denna alkoholfria väg utan AH och utan alla er hade jag garanterat inte klarat längre än max en vecka. Nu startar månad nr tre! 👍😀 Fortfarande med fullt fokus varje dag. Jag önskar att alla med liknande problem kunde få lika bra stöd och hjälp.

Aktiviteterna gick fint idag. Känner helt klart mer energi nu. Sen har jag faktiskt tagit en tupplur på soffan också, inspirerad av höneblunden. 😂 Det var verkligen supernajs! Semester feeling delux!

Sov gott!

@Daemon Jag blir så glad när jag läser det du skriver, det är så härligt varje gång någon kommer igenom den första biten och förstår hur mycket bättre livet blir utan alkoholen.
Jag håller med dig fullständigt om hur viktigt forumet är! Jag hade inte heller klarat det utan! Det är bland dessa härliga medlemmar jag fått se det utifrån och förstått hur alkoholdjävulen funkar. Det är så oerhört viktigt att kunna prata ocensurerat om detta tabubelagda ämne om alkohol och vad den gör med vissa av oss, vi har skam och ångest men förstår inte oss själva och vet inte hur vi ska ta oss ur. De människorna som stöttat mig här på forumet är ovärderliga!
Fortsätt på detta spår, så fint jobbat❤️

Kram

@Daemon Men! Jag har ju missat att gratulera dig t två nyktra månader! Så massa massa Grattis i efterskott🥳🎉å nu kan man ju säga dryg två månader💪🏻

Ha det fint🌻Kram💕

@Varafrisk Tackar! 😍
Yes, nu kan man till och med lite avslappnat svara ”tja, vet inte riktigt exakt - några månader kanske”, på frågan om hur länge man varit alkoholfri. Sen behöver man ju inte gå in på att man egentligen har exakt koll på varje dag… 😁

Ha en fin dag! ☀️

@Daemon Eller när man kan säga ”några år”, det är coolt! Nä, krigshistorierna behöver ingen veta - om man inte vill berätta för att det kan hjälpa en kär vän eller anhörig.

Jag säger numer endast ”jag dricker inte alkohol eftersom det inte är bra för min psykiska hälsa.” Och det är ju sant.

Några få frågar då om det beror på att jag har druckit för mycket tidigare, och då berättar jag att jag upplevde att min tolerans ökade, att jag drack fler dagar per vecka, och att jag mot slutet ibland fick minnesluckor. Då fick jag nog och slutade helt. Och att min pappa var alkis och ärftligheten är enormt hög. Thats it. Helt sant dessutom.

Detta skullenjag till och med kunna berätta på en anställningsintervju 😎 Jag tog ansvar för mitt liv, eftersom jag är en person som tar ansvar.

Kram 🐘

@Amanda L God morgon! ☀️😃
Jajamensan, allt fint här. 😍 Vi är på en liten roadtrip med familjen. Sitter med kaffet och avslutar frukosten på hotellet i lugn och ro. Lite sightseeing i lugnt tempo inplanerat sen under dagen.

När vi var på vift så här förr (”förr” = 77 dagar 😂) brukade jag och min fru ofta avsluta dagen med vin i eller i närheten av hotellet, medan barnen chillade på rummet. När vi käkat igår gick barnen upp på hotellrummet som vanligt, men jag och min fru satte oss på en bänk med utsikt över ett härligt torg istället. Himla fin kväll! Lite symboliskt hade vi hotellets bar i ryggen… 😊

Idag blir det tydligen både ☀️ och 🌧️.
Hoppas du också har det fint!?
Ha en fin dag! 😍

@Daemon Ja, nu lite finare väder, ska bli cykel och kanske bad med kompis:)
Så härligt med liten roadtrip i sommarSverige!
Vill också berätta att jag lyssnat klart på boken jag nämnde ”Jag som var så rolig att dricka vin med”.
Beskriver hennes resa till nykterhet (och hon drack otroligt mycket!)
Den var läsvärd, men det hela slutade med att hon nu är troende.
Kan förstå varför på sätt och vis. Hon skriver eller sägs, då det är en ljudbok, att hon har en missbrukarhjärna. Och hon vill gärna byta ut missbruket mot något annat, mat eller Gud…
Det förstör inte hennes berättelse, men ville bara förvarna om det….
Ha det gott! 🌺☺️

Hej, har också läst den boken, tycker den var väldigt bra. Intressant vad man fastnar för i en text, jag tyckte inte att det var mycket fokus alls på den religiösa biten, och jag uppfattade inte att det var vad som gjorde att hon lyckades bli nykter. Hur som helst, läsvärd bok där man kan hitta inspiration på flera sätt.