@Amanda L Cykeltur med bad låter riktigt somrigt! ☀️ Hoppas ni får bra väder. Här har det varit kanonfint, förutom då det tokregnat och åskat! 😁

Jag funderar på att läsa den där boken, old style. Har ju semester ett tag till och när vi kommer hem vore det fint med något att läsa i uterummet. Sverige är ju i princip ett av världens mest sekulariserade länder, antar att det gör att folk ännu mer blir nervösa så fort ”gud” nämns i en text. Lite ”kissenödiga” om man får vara lite taskig…😁. Jag har långt ifrån problem med Gud-biten, tycker den kan vara intressant bara den. Kombinationen med beroendet här kan ju faktiskt göra boken ännu mer intressant. Hur tar sig folk ur beroenden? Det finns ju många svar på det, och många olika tips att få. Sen är ju viljan fri gällande vad man vill ta åt sig.

Min fru är väldigt nöjd över min utveckling. 😍 Jag frågade henne nu på morgonen om hon trodde att jag skulle klara det (klara = så här långt, känns viktigt att komma ihåg), och hon svarade att hon faktiskt trodde att jag skulle klara det. Hon trodde däremot inte från början att det skulle vara en så här permanent grej. I hennes tankar var detta nog mer ett klassiskt stopp i drickandet, rensa ut, och sen försöka hitta ett bättre förhållande till alkoholen. Så hon är positivt överraskad över att det är någonting som varar längre. 😃 Man ska ju (som man lärt sig här) inte säga ”har slutat för evigt”, utan istället ”har inga planer på att börja dricka igen”. Det senare gäller definitivt för mig.

Hur är reaktionen hos din sambo? 😊 Känner du att din utveckling landat positivt där? Har ni hittat en bra balans där du avstår och han dricker? Känner du att han dricker lika mycket alkohol eller mindre (mer?) än tidigare? (Min fru har definitivt minskat sitt drickande. Hon drack betydligt mindre än jag tidigare, men tycker ändå det är skönt med ännu mindre alkoholintag.)

Nu ska vi packa väskorna och lämna hotellet strax! Ha en fin dag! 😍

@Daemon Vad fint att din fru har tilltro till dig och din nykterhet. Låter lite som min mans reaktion i början. Han trodde det var mer att tillfälligt stopp, men jag var väldigt tydlig med att det var för gott. Han blev lite orolig för hur knäckt jag skulle bli om jag misslyckades. Snabbt insåg han och såg min starka vilja och motivation till total nykterhet och är både stöt och min största supporter. Vi beslutade att inte handla alkohol på bolaget mer och han dricker 3,5 öl. Tycker han kan skippa även det, så vi får se framöver hur det blir med det. Det är inte speciellt besvärligt men man blir lite anti alkohol som nykter😂.

Tycker också att det är intressant med gud. Tycker budskapet är fint och har inga problem med det. Mycket handlar om hur man tolkar ett budskap och vad det har för innebörd. Det är lite svårt att ibland förstå texter ur bibeln, men det är intressant att försöka förstå vad budskapet är som oftast handlar om hur vi ska bete oss och handla mot varandra. Att vi ska utföra goda handlingar och det gör oss goda. Att allt är så mycket större än oss själva.

Ha en fin dag!❤️

@Daemon Ja, den var värd att läsa. Få se vad du tycker när du läst den.:)
Jag är själv ateist och tror inte på någon högre makt, men anser att alla får tro på vad de vill så länge det är en privatsak. Religion som styr samhällen eller andra människors liv anser jag vara förtryck.
Det jag kan tycka är synd är att det finns för få hjälporganisationer likt AA som inte är religiöst präglade. Tror fler skulle ha glädje av liknande organisationer isf.
Nu ska jag vila efter golfrunda och lyssna på en ny bok.
Det är härligt att ha semester! (Annars pensionär, men ändå). 🥰

@Daemon Glömde svara på duna frågor. Jo, min man dricker mindre än förr. Bara blivit så. Han fattade inte från början att jag slutat dricka alkohol, trodde det var ett par vita månader bara…
Han har varit orolig för att jag skulle införa alkoholstopp även för honom, tror jag. Men så länge han håller det på en någorlunda låg nivå så är jag nöjd. (Fast han är mycket tråkigare att prata med när han druckit.)
Jag tror han är nöjd med att jag inte dricker, mest för att han märker att jag är gladare och lugnare ( och aldrig bakfull och eländig). Så vi har det bättre i det stora hela. ❤️😌

@Daemon Mitt problem med gud är att det bara är jag som har fixat detta. Möjligen kan jag sträcka mig till att det är en andlighet som utgår från mitt inre och eventuellt har kontakt med en övre makt. Att stjärnorna stod helt rätt på något sätt.

Jag dissar inte gud, inte heller övernaturliga fenomen som spöken och dyl. Jag har inte förmågan att ”se” sånt, men jag tror inte att folk som har den förmågan ljuger.

Det finns så mycket oförklarligt som sker i vår värld och jag vill tro på en god kraft, som delvis bor inom mig. En kraft som på allvar fick mig att sätta ner foten, och sen fullfölja - och upptäcka storheter i livet som jag inte trodde fanns.

Att vara mer grundglad, grundnöjd och tillfreds med vardagliga ting - och sen bli nästan euforisk bara av att umgås och skratta ihop med andra - är egenskaper som numer berikar mitt liv.

Att man dessutom blir mer chill som nykter, och inte jagar upp sig för allt, är en bonus som jag verkligen uppskattar. Det är inte så jävlas bråttom med någonting. Allt löser sig på något sätt.

Kram 🐘

@Amanda L Hoppas golfrundan gick bra? Räckte bollarna alla 18 hålen? ”Nu ska skiten i!”? (Hur många gånger har man sagt det på banan…? 😁) Fantastiskt kul spel golf, jag saknar det mer och mer. Får se om jag hinner dra igång det någon gång snart. Blir det någon runda i veckan för din del?

Ditt alkoholstopp låter som win-win för din man också, med bonusen då i form av minskad alkoholkonsumtion även för honom. Du skriver att han är tråkigare att prata med när han har druckit. Har du sagt det till honom? 😊 Tänkte på den där boken vi diskuterat, och att vara rolig att dricka vin med. Visst var man det, tyckte man. Men tänk så fel man hade.

Låter bra att ni också fått det bättre, du och din man! 😍 Det ger verkligen en annan stabilitet i tillvaron, att slippa vara bakis och trött.

Angående religionsfriheten håller jag med dig fullt ut. Det blir tokfel om man tvingar på folk religion.

Amanda L, @vår2022, och @Andrahalvlek Hoppas jag inte trampade på några tår eller skrev något olämpligt i min kommentar kring gud längre upp…? 😍 Oavsett vad man tror eller inte tror på, så verkar vi ju ha samma uppfattning om att det viktigaste är att man själv får välja utan några påtryckningar. Personligen tycker jag som sagt det är intressant och där finns fina tankar, men jag svajar nog hit och dit när det gäller vad jag egentligen ska tro eftersom man ju är van vid att ha vetenskapliga svar på saker och ting. Kanske det finns någonting utanför vetenskapen, eller inte. 😊

@vår2022 Din man verkar ha följt ditt exempel i princip fullt ut nu då. Det är verkligen inte dåligt. Och nu ryker 3.5:orna också. 😂🤭👍 Oavsett hur det går med dem så är det ju ovärderligt att ha sin största supporter så nära som stöd.

@Andrahalvlek ”grundglad, grundnöjd och tillfreds med vardagliga ting” - exakt så! 👍
Den känslan har ökat för mig också och är nog en av de mest positiva sakerna jag vill ha mer av. Och som du säger man blir mer chill, man skapar större marginaler i livet och klarar av mer - även då saker kanske hamnar på kant.

God natt! 😍

@Daemon Det är så härligt med dina inlägg, full av optimism och det märks så tydligt att du mår så bra av att vara nykter😁. Jag tog verkligen inte illa upp ang religion. Det är för att jag har en öppenhet för så mycket i livet och öppenheten för det blir så mycket tydligare nu som nykter. Jag har på något sätt blivit ödmjukare inför det som kan vara svårare att förstå och tänker att, vad vet jag egentligen om allt? Och intar ett perspektiv på att det kan se ut på flera sätt och vill försöka kunna se på även ett annat sätt som jag vanligtvis inte gör direkt. Det är ett spännande ämne att diskutera😁. Det som jag tydligt kan ta avstånd ifrån är att förtrycka genom religion och utöva maktmissbruk. Men det är oftast inte fel på religionen i sig, utan på de som förtrycker genom religionen. Deras tolkning av den, maktmissbruk genom den. Tex att homosexuella inte får gifta sig eller att präster inte kan vara kvinnor. Det är en förlegad tolkning av bibeln, men den har vi rättat till i dagens samhälle, gjort en ny tolkning. Ja, det finns massor att prata om, men det är människorna bakom som förtrycker, gör egna tolkningar och maktmissbrukar, inte själva skriften.

Ha en fin dag, här är det sol idag🌞❤️

@Daemon Bär det gäller golf så är det min sambo som är mästaren, jag är bara en stackare som aldrig blir så mycket bättre… Men ibland får jag till ett bra slag och då får jag leva på det :) Men det är härligt att vara ute i naturen ( en skogsbana) och vi cyklar dit, så vi får röra på oss ordentligt. Imorgon går jag ut med vänner igen. Min sambo spelar i en tävling. …
Jag kämpar helt enkelt på och njuter mest av frisk luft.:)
Idag har vi varit på gymmet och där är jag istället flitigare än han. 😎💪🏻

@Amanda L En härlig grej med golf är att ett riktigt bra slag på riktigt kan rädda en hel dag. 😍 Spelar man inte golf låter det helsjukt, men det stämmer verkligen. Glaset behöver inte ens vara halvfullt ibland, bara där är några droppar positiv feeling i botten så kan man känna sig iaf någorlunda nöjd med dagen - för den där järntrean på sjunde hålet var mega-klockren! 😂❤️👍

@vår2022 Det är inget litet ämne. 😁 Men intressant. Håller med det du skriver och att de som utövar maktmissbruk sannolikt skulle göra det oavsett text i deras händer. Däremot samma text i rätta händer kan säkert göra nytta för personer som önskar det.

Ja, jag mår nog bra av att vara nykter. 😃 Men det blir verkligen ett annat liv, med andra prioriteringar och sysselsättningar. Och kanske på sikt även nya bekantskaper, beroende på vilka vägar framåt man väljer. Märker att mina tankar sveper mycket över just det där nu och faktiskt mindre över avsaknaden av GT och vin. Vad vill jag göra och vem vill jag träffa mer/mindre, osv?

God natt! 😊

@Daemon Ja, en nykterheten är ny värld som öppnar sig och som öppnar upp nya möjligheter och nytt tänkande. Det är det som är det häftiga. Jag föreställde mig denna värld som tråkig, grå och med massor av leda. Men det var precis tvärtom. Alkoholvärlden var den tråkiga och gråa världen med massor av destruktiva konsekvenser som följd. I den alkoholfria världen håller man sinnena och känslorna klara och öppna. Tankarna blir mer kreativa. Vad vill jag att mitt liv ska innehålla och hur vill jag att det ska se ut? Allt är möjligt, det är bara fantasin som sätter stopp😁.

Ha en fin dag!❤️

@Daemon Vad jag relaterar till din kommentar om värdfolk som är dåliga i att fylla på glasen. Jag har kunnat sitta hela middagar och varit så sjukt provocerad över hur små glas som drycken serveras ur (det är väl ingen jävla vinprovning?) och hur sakta det går med påfyllningen. Väldigt komiskt hur jag tycker att de var dem som var dumma i huvudet och inte jag som bara satt och tänkte på en sak -ställ fram flaskan på bordet för fan ;-)

Vi käkade lunch på en riktigt trevlig restaurang idag. 😃 Jag fick då faktiskt ett riktigt ölglas för att hälla upp min alkoholfria öl i. Mao inget barnglas! 👍

En annan sak som jag satt och funderade över där var menyn över drycker. Där fanns bla en sektion för öl, där man listade namnet på ölen och respektive procentsats. Men procentsatsen där gick inte ner till 0 (eller 0.5) utan dessa öl stod listade under ”alkoholfritt”.

Bra kanske vissa tycker och lätt att hitta, men öl som öl - fast med olika procentsats tycker jag. MEN på detta och de flesta andra ställen anser man att om ölen då faller ner till 0/0.5%, då ska det minsann inte stå i öllistan!

Vet inte om jag är petig eller tänker fel? 🤪

@Daemon Du har helt rätt. Vissa ställen har endast Carlsberg i sortimentet, den vanligaste och den tråkigaste. När jag kommer till ett ställe med tråkigt utbud brukar jag be dem steppa upp och tipsa om sajten nonallco.se Jag tror på konsumentmakt!

Kram 🐘

Som sagt var: om tio år kommer restaurangerna att skryta om sina fantastiska alkoholfria sortiment.
Efter att vi varit där och kritiserat, krävt och beställt enbart sånt som inte finns…. Vänta bara!

@Amanda L Jag sover betydligt bättre än tidigare. 👍 Färre avbrott på natten och det känns som att det är mer kvalitet i sovandet. Känner mig mycket mer utvilad. Sen kan jag bli ännu bättre på att gå och lägga mig… 🤪 Men det kommer efter semestern. Förr var det dock min fru som 100% av gångerna initierade läggdags. Nu är det kanske jag 42.3% av gångerna. Uppskattar sömn mer nu! 😊

Nu har det varit lite hit och dit med träningen, semester och andra grejor. Så jag har inte tränat mer än tidigare. Ursäkter ursäkter… Men det kommer, det vet jag! 😁 Det innebär inte noll träning, men KLART mindre än jag önskar.

Dock märker jag redan en tydlig skillnad i kondition och ork, utan ökad träningsmängd! Bara genom att ta bort alkoholen märker jag hur varje km går betydligt snabbare när jag springer. Det är supertydligt. Även vid andra sportaktiviteter märker jag stor skillnad, mycket stadigare flås och jag återhämtar mig betydligt snabbare.

Plocka bort alkohol = ”doping”, f-nimej! 😂 När jag ökar träningsdosen lite grand snart, så tror jag det kommer ge grymt bra effekt. 😍

Känner du skillnad i din sömn och när du tränar? Min känsla är att du just nu är betydligt flitigare än jag med träningen och gymmandet, så det vore intressant att veta om du märker skillnad?

@Daemon Låter som det går framåt ändå. Kanske är det inte en jättedos träning ens möjlig i början, man är ju så himla trött då?
Min sömn har också blivit mycket bättre. Förut hade jag svårt att somna, ganska ofta. Nu sover jag nästan för bra…😴 Till och med efter middan en stund (pensionärslyx).
När det gäller träning så har jag fått mer muskler, och är starkare, men flåset är inget vidare, vilket kan bero på att jag tycker springa är så jättetråkigt. Men cyklar ju och golfar, så rör på mig en del ändå. Styrketräningen blir också av oftare när jag inte dricker (och bara är trött. ) Två ggr i veckan har det blivit nu på sommaren, annars tre under våren, innan golfen.
Det andra som blivit mycket bättre är min IBSmage, men det tog lång tid, mer än tre månader. Konstigt att jag aldrig riktigt kopplade ihop den med alkoholen. Men det är ju en anledning att aldrig dricka mer…
Sen är jag allmänt mindre stressad och lugnare, och det kan ju orsakats både av alkoholstopp och mer träning. Det hänger ihop…🥰

@Amanda L Låter som att vi har ganska lika positiva effekter! 😍 Största skillnaden är väl då att du fått muskler. 😁 Jag tycker löpning och boll-aktiviteter är skojigare än styrketräning, men vet att kroppen mår mycket bra av att rassla med vikter ibland. Jag är som sagt på gång att få igång det snart igen. 👍 Magen mår definitivt bättre på mig också av att slippa alkoholen.

Som du säger, allt hänger ihop. Man bygger både fysisk och psykisk styrka. Känns som att man får en helt annan buffert nu. Ser fram emot att se om det blir skillnad på jobbet under hösten.

Sömn är som sagt bra… känns som att det är dags för det här nu. 😍