@Daemon Skönt att du mår bra 🥰 Det är som vi gamlingar brukar säga - man blir mer chill som nykter 😎 Man brusar inte upp lika lätt, uppstår problem så löser man det, och man njuter av kaffet, solen, umgänget, höneblunden, träningsrundan, höstluften, skogsdoften….

I våra tidigare liv kändes livet som en enda lång transportsträcka till nästa fylla. Då skulle man njuta. Nu kan vi njuta nu, nu, nu … när tillfälle ges.

Jag flyttade till ”Det vidare livet” efter 6 nyktra månader. Då hade jag åtminstone till 80 procent bestämt mig för att det här med nykterheten inte var en tillfällig paus, utan att den sannolikt skulle bestå. Nästan alla vi som hänger därinne har gjort en massa saker som kommer i spåren av nykterheten. Växlat upp och växlat ner, bytt spår helt osv.

Därinne stöter och blöter vi skav som kommer upp, livsbeslut, livskriser eller allmänt gnäll/ynk som behöver tröst och pepp i stunden. Alltid är någon vaken. Vi är några stycken som med åren blivit mycket goda vänner. Ofta tänker jag ”det här måste jag ventilera på AH.”

Kram 🐘 (nykter dag 1.293 idag, tjoho!)

1:a september och 4 månader utan alkohol. Firar med en öl. 🍻

Det har varit en vecka med sjukdomar som farit runt i familjen, så det har mest handlat om att hålla skutan flytande där hemma och navigera teamet på jobb.

Känner mig ändå inte speciellt sliten utan helt ok. Ganska nöjd med veckan med tanke på förutsättningarna även om det inte gått att ta ut svängarna jättemycket. Träningen har fått stå tillbaka. Det svider lite grand i ögonen när jag sneglar bort mot min frus glas rött vin. 🤪 Lite extra mycket idag, men jag vet att det går över. Och jag unnar verkligen min fru det där glaset! ❤️

Tänker på morgondagen som är fullspäckad med kul grejor och då vill jag inte vara bakis. Det är moroten ikväll. Det är ju det där med att man ska hålla sig till ett glas, och grejen har ju visat sig att det kan man ju inte. 😁

Nu blir det käk strax, köttet närmar sig 70 grader! Trevlig kväll!

@Daemon Jättegrattis till dina fyra, fina månader. Otroligt vad tiden far iväg!
Och även om det där glaset lockade så vet jag att du inte ångrar dig imorgon när allt kul sätter igång.
Kanske är det min slutsats nu för tiden: man kan inte alltid få allt, ibland får man välja och då väljer jag också bort det där glaset eftersom det är ett sämre alternativ för mig. 😌

@Daemon Stort grattis till 4 månader!🥳 Vilket bra jobb du gör! Intressant att du skrev att det svider lite grann i ögonen när du sneglade på fruns vinglas. Som en slags illustration av hur en förändring skett i hjärnan efter 4 månader alkoholfri. Att det sved lite i ögonen av att se glaset, men samtidigt en tanke och konsekvenstänkande om att det går över och tankar på att inte vilja vara bakis nästa morgon, att det inte är värt det. Att belöningssystemet återhämtat sig och inte kickade in med ett starkt behov och sug av att dricka. Att det naturliga belöningssystemet kickar in och att du känner dig belönad av din fina saftiga stek som strax var klar att serveras😁

Och ju längre tid du är nykter desto mer återhämtning i hjärnan och i belöningssystemet. Tänk vad härligt med en frisk och fräsch hjärna som funkar som den är avsedd att göra utan begär efter ett gift som fuckar upp den😂

Ha en fin lördag!❤️

@Daemon Grattis till 4 nyktra månader! 🥳🥳🥳 Man blir mer chill som nykter. Det händer saker - och man löser det efter bästa förmåga. En sak i taget.

Din hjärnas vd i pannloben fungerar allt bättre. Planering och logistik funkar bättre och bättre, liksom förnuftet som gör att du ser fram emot en nykter helg utan baksmälla. Ha det bäst!

Kram 🐘

Tack! 😍

Jag har bytt klubbmärke!
Under lördagens fest insåg jag att jag verkligen hamnat i ”andra gänget”, allt eftersom kvällen blir senare. Gänget som dricker mindre alkohol, eller som i mitt fall ingen alkohol alls. Det plockas fram fler och fler öl- och vinflaskor i andra änden av festen och deras anekdoter handlar till 95% om alkohol. Ljudnivån ökar också markant där. Det snackas mycket där jag sitter också (jag är sällan tyst… 😁), men i (någorlunda) normal samtalston. Samtidigt upptäcker jag att personer faktiskt flyttar över till ”vårt gäng”. Personer jag inte pratat speciellt mycket med förr tar plötsligt kontakt. Jättetrevligt! 😀

På söndagsmorgonen 06:15 när jag gick ut med hunden 🐶 kom min icke-bakis hjärna ihåg samtalen från gårdagen. En del av dem triggade dessutom intressanta tankar som jag fortfarande går och funderar över.

@Daemon Visst är det härligt med intressanta tankar istället för att försöka minnas ….något alls?
Känner ibland att livet är svårt, men ändå mycket bättre än med alkohol.
Hoppas du får fortsätta med ditt nya liv.🙏🏻👍😌

Fick en intressant fråga under veckan på en bar, om vilken typ av glas jag ville ha min alkoholfria öl upphälld i. Fem, sex personer beställde starköl, men de fick aldrig någon fråga om typ av glas. Snällt att de frågade iaf och att jag inte automatiskt fick ett barnglas (lite plus i kanten där), men till alla bartenders där ute:

Alkoholfri öl hälles med fördel upp i ett ölglas. 😉

@Daemon haha lite kul ändå. 🙂 och irriterande 🤬 men antagligen av välmening.. eller vad vet jag?
En sak jag märkt är ju att alkoholfri öl kommer i 33cl flaska men en stor star ör ju, ja hmeh.. större. Så ibland närvi är ute beställer jag 2 öl, för att slippa behöva beställa igen när min lilla pluttflaska är slut. Varför finns inte alkoholfri på fat, var nästa fråga. Den hade väl blivit avslagen och dålig snabbt, var tyvärr mitt egenpåhittade svar..
Måste ändå säga att utbudet blivit bättre jämför med för 20 år sedan. Nu går det att välja annat än pripps blå lättöl 🤣
Trevlig helg 🥳❤

@Daemon Ha, ha! Har också fått samma fråga, vilket glas vill du ha? En gång fick jag ett slags cocktailglas, fint men hade hellre tagit ett ölglas. Det var ju ingen drink jag drack precis😂. Det blev stor uppmärksamhet kring mitt glas, åh vilket fint glas! Vad dricker du? Jaha, alkoholfri öl! Smakar den gott? Ja, den smakar gott😂

@Daemon Hmmm. Öl i ölglas verkar övertygande. 🤣 Jag brukar iof hålla hårt i vinglaset innan kyparen bär iväg det. Bara för att få nåt finare än vattenglaset. Så ölglas verkar inte vara det normala — än…😎😎😎

@Surkärring @vår2022 @Amanda L , bartendern föreslog faktiskt bla vinglas som ett alternativ. Jag blev förvirrad… 😂

Alkoholfri öl på fat, vilken milstolpe! 🤩 Den dagen det kommer, då ska man ut på puben och dricka sig jätte fu… pinkenödig! 🤣

Fast det brukar sällan för min del bli mycket mer öl än den där för att få första-ölen-känslan. Instämmer i att det är riktigt trevligt att den alkoholfria ölen smakar så gott idag! Finns massor med kanonbra alternativ.

Idag konverterades min ’andra öl’ till en kopp kaffe istället. 😁 Lördag kväll och man sätter ölglaset i diskmaskinen och häller upp en kaffe. Vem hade gissat det för ett halvår sedan…?

Är det en löprunda som gäller imorgon? 👍

@Daemon Ja, livet är annorlunda. Idag städdag, kanske inte låter så kul, men nu kan jag ju jämföra med väldigt många söndagsmorgnar då jag mådde dåligt eller jättedåligt och bara ville att dagen skulle gå.
Så även en städdag är en bra dag. Men först en runda med gå-spring.
Min övervakare (träningsklockan) är missnöjd med hur jag rörde mig igår… då latade vi oss mest och såg de sista två delarna av Reyka, en mörk sydafrikansk polisserie på SVT play. Så välgjord och spännande. Och en inblick i ett helt annat samhälle. Rekommenderas!
Hoppas du också har en vilsam helg. Verkar som alkfri öl och kaffe är helt ok nuförtiden? 🤗😎

@Amanda L Hejsan!
Förra helgen var kanon! 👍 Kört lite träningspass i veckan, känner mig lite nöjd där. Riktigt bra på jobb också tycker jag. Ganska busy vecka, men det flöt på bra ändå. Tills jag blev sjuk på fredagskvällen… 🤪 Däckad hela helgen nu, tveksamt om jag är ok tills på måndag.

Men det blev mycket sport på TVn igår tack vare / på grund av det! 😂 Helt ok plåster på såren. Sa till min fru igår att hade detta varit för ett halvår sedan, så hade jag druckit vin trots att jag var sjuk. Helt sjukt beteende, skönt att det ligger bakom en. Igår kväll festade jag till det med glass och chokladsås istället! 😋

Vi har bokat lite resor framöver och jag funderar lite igen över hur man ska hantera det utan vin och bubbel. Speciellt då man befinner sig i regioner som förknippas väldigt mycket med just vin. Känns viktigt att ha andra saker att göra och hänga upp tankarna på. Jag vill ju få lika mycket ut av dessa resor nu som förr, fast utan alkohol nu då. 😊

@Daemon Ja, fatta att man drack vin fast man var sjuk, galet! Bra att planera in ett nytt beteende och förhållningssätt till resor. I sammanhang då jag varit på resa har det varit intressant att göra lite jämförelser med då och nu. Mycket fokus på hur jag ska ta in resan nykter och verkligen njuta av alla intryck. Jämföra känslan på morgonen som nykter mot hur den var som bakis och njuta av skillnaden. I början påmindes jag av alla ”gamla” vanor där jag då, tyckte att det var så härligt med alkohol, men snart ställdes det om och jag fokuserade på hur skönt det var att inte dricka och tog alkoholfritt istället. Jag mindes också hur det alltid slutade, att jag inte kunde styra intaget och bara ville ha mer och hur jag mådde av det.

Nu har jag gjort ett antal resor och det är så härligt att göra dem nykter. Upplevelsen blir en annan som nykter och jag får ut så mycket mer av det. Ingen ångest och ingen ågren. Precis som att inte dricka när man är sjuk😂.

Krya på dig!❤️

@Daemon Ja, det blir annat med att sitta på uteserveringar på kvällarna. Men kanske mer ork för utflykter och besök av olika ställen?
Jag har märkt att jag nu oftare unnar mig drinkar och provar alkoholfritt bubbel men också rödvin, trots att det är sisådär. Men syrliga drinkar som mojito och liknande är riktigt gott!
Jag tror att du kommer att hitta andra sätt att njuta av resorna, kanske tillockmed bättre…
Jag minns en resa där vi red mellan vingårdar i Frankrike. Det var vinprovning två gånger per dag. Efter några dagar så var det mer som att hästen transporterade oss mellan flaskorna. Hade varit roligare utan vin. 😵‍💫😵‍💫😵‍💫
Jag jobbar också på med träningen, nu riktigt bra fart på den. Klockan gjorde susen!🥰👍

@Daemon Jag tycker resor nu är helt fantastiska! Har inte njutit så som jag gör nu, på jag vet inte hur många år, om någonsin. Det är njutning på en helt annan nivå där jag kunnat vara helt närvarande. Till och med kvällarna har jag lärt mig att njuta av. De var lite jobbiga i början då alla andra drack men övning ger färdighet och nu hänger jag med och har kul. Mornarna är det bästa! Ut i solen med kaffet och njuta av att må fantastiskt! Ingen ångest, sovit toppen och inget planerande om när jag kan ta första ölen.

Kram❤️