3 månader idag! ✔️
1:a maj - 1:a augusti.

Frågade min fru nu på morgonen vilka effekter hon upplever på mig när jag slutat helt med alkohol. Hennes svar:
+ Mer närvarande
+ Piggare
+ Roligare att prata med
+ Luktar godare
+ Lugnare och mindre forcerad/stressad

Luktar godare… well, hon är alltid ärlig min fru! 😍

Några saker jag själv upplevt:
+ Luktade fantastiskt bra tidigare, så nu måste jag verkligen dofta nyponros delux 😁
+ Bättre fokus i hjärnan
+ Bättre ork i hjärnan
+ Fler idéer
+ Får mer gjort
+ Större känsla av kontroll på läget
+ Bättre kontakt med barnen
+ Bättre kondition
+ Färre humörsvängningar
+ Bättre tålamod
+ Positivare
+ Sover bättre
+ Uppskattar sömn
+ Lyckligare!
+ m.m.

En intressant grej är att flera av de där sakerna har tidigare varit mina styrkor, men tack vare / pga alkoholen har de vuxit till problem…!

Det jag vill göra mer av är i korthet, mer träning, få ännu mer saker gjorda, skapa rutiner, och säkert en massa mer. 😊 Jag mår enormt bra av rutiner och bara genom att ha dem kommer flera andra saker boostas per automatik.

Jag känner generellt positiv energi i min omgivning nu när jag lagt ner alkoholprojektet. Jag är över 50 år och det låter kanske konstigt, men jag känner mig mer vuxen nu utan alkohol. 😃 Egentligen behöver jag verkligen inte alkohol. Jag vet inte varför jag hamnade där jag gjorde. Eller det vet jag nog, jag älskade helt enkelt alkohol och att bli berusad. Det dricks betydligt mindre runt mig nu och under vissa bjudningar har jag till och med noterat att vissa personer oväntat hoppar på min alkoholfria väg den kvällen(!)

Nu ska jag arbeta lite, med min nyfunna ’knivskarpa’ hjärna. 😂

Ha en fin dag! ☀️🌧️

@Daemon Grattis till 3 nyktra månader! 🥳🥳🥳 Du jobbar på så himla bra och din lista är verkligen kanon. Just att hjärnan funkar så mycket bättre är en aha-upplevelse. Alla tjatar om att man minsann fixat jobbet även när man drack. Jo, tjena! Men hur bra hade man skött jobbet om man var nykter!? Men gjort går inte att göra ogjort, man får vara tacksam att man vaknade upp till slut.

Kram 🐘

@Daemon Jättestort grattis till 3 månader!🥳🎉🌺. Fasiken vad tiden gått fort och fasiken vad bra du gör detta! Alltså tänk hur mycket din hjärna fått återhämta sig och kommit i balans igen! Det visar alla dina härliga effekter på din samt fruns listor😁. Häftigt också att du kan inspirera din omgivning så bra. Håller med, jag känner mig också mer vuxen och mogen som nykter. Nu kan man ta ansvar för sig själv och sina handlingar fullt ut och det känner omgivningen också.

Ha en fin dag med din knivskarpa hjärna❤️🌞🌦️

@Daemon Stort Jättegrattis även från mig!
Så bra jobbat och så roligt att du lyckats klara av alla gupp och svårigheten på vägen. Minns hur orolig du var i början! Nu verkar du stabil som ett kylskåp. (Kom inte på något mer stabilt..)
Hur som helst, kan också se på listan att din fru är nöjd med dina framsteg:)
Och hur känns det för dig?
Nu när denna milstolpe är nådd. Blev det som du tänkt dig?
Jag och min sambo ska också fira dyrt idag. På restaurangen. Åtta år sedan vi träffades! Hoppas ni också kan göra något kul. ❤️🙏🏻❤️

Grattis till 3 månader +1!
Hurra för dig, och alla fördelar du listar blir faktiskt bara än mer framträdande med tiden. Vuxen på det bästa sättet- det är vi!
Heja dig fortsatt 😍🌱

@Andrahalvlek
@vår2022
@Amanda L
@Loppan
@Se klart
Tack! 😍 Känns fantastiskt att ha hittat hit och få allt stöd från er. 3 månader känns verkligen som en milstolpe. Inte ett ord jag använder ofta, men jag känner mig faktiskt lite stolt.

@Amanda L Grattis till 8år tillsammans! ❤️ Väldigt mycket värt att firas! Hoppas ni fick en riktigt härlig kväll på restaurangen!? Vi var också på restaurang. Gissningsvis en annan dock. 😃
”Nu när denna milstolpe är nådd. Blev det som du tänkt dig?”
Tror min målbild har förändrats hela tiden. Från att (som för många andra) det känns totalt omöjligt, till att man börjar se lite positiva effekter och viss rimlighet i det hela. Prio ett var att slippa alkoholbojorna. Jag tycker allt generellt blivit mycket bättre än förväntat! 😃 Allting kan så klart bli bättre, skrev ju bla några saker jag ska fokusera mer på, men det är en j-kligt bra start!

🎶🤘❤️

@Amanda L Njaee… 😳 Inte riktigt som jag tänkt mig, än. Är igång och jobbar nu igen, körde ett grymt svettigt pass på gymmet, och sen åkte jag på något. Känner mig inte helt kurant, men är snart fit for fight.

Men jag är igång med jobbet, det är ju en rutin. 😊 Sen är min plan att köra på gym 2ggr i veckan på morgonen, fasta dagar. Då ökar chansen att det blir gjort. Tanken är att köra ett 3:e pass när jag kommit igång lite mer.

Är grymt sugen på att komma igång, även om jag känner mig lite sliten just nu! 🤪 Har tränat på morgonen förr, men det var ett tag sedan. Vi får se om det går att få igång den där rutinen igen…!? 😁

@Amanda L God morgon!
Vi får se, där finns en plan i alla fall. 😁

Inte riktigt redo för gymet idag, men steg upp och gick en runda direkt på morgonen - som en semi-start på rutinen. Ganska enkelt idag eftersom stormen lagt sig och solen skiner, bara en lättare vind idag. Tog faktiskt en mikropaus nere vid havet, satt på en bänk och kollade ut på havet en stund. 😍

Kutade ca 8km igår eftermiddag i inspirationsanpassad fart (har ju ingen klocka 🤪). Fantastiskt härligt väder!

Gymmet imorse, körde lite överkroppsträning. Kändes helt ok, kul att vara igång igen. Man känner ju sig lite nöjd! 😍 Nu kommer den där ”lilla” biten att göra detta till en rutin… 😊

@Daemon Härligt! Insprirationsfart är det bästa😁. Brukar känna efter hur det känns om jag orkar trycka på eller inte. Igår orkade jag och slog personligt rekord på en mil, det bara liksom fanns krafter över. Jag brukar vara nöjd med att bara kunna springa min runda oavsett tid med inspirationsfart. Kanske blir Lidingöloppet…lite väl långt men maken säger att han följer med som löppartner och i min takt. Har inte lopp som mål egentligen, men får se.

Det är skönt att komma igång igen och efter ett tag blir det rutin och ”nu gör jag det bara”, fast det kan ta emot lite😁.

Ha en fin måndag, vilken bra start!❤️

@Daemon Wow, vilken rivststart!
Låter härligt, fast alldeles för långt - för mig.
Och sedan gymmet på det. Jag är imponerad.
Rutinen kommer automatiskt om du bara upprepar detta exvis två ggr i veckan!
Jag kämpar också på och går/springer kanske tre km. Idag är målet ett möte på ett kondis….
En bulle som morot…😎
Kul att du är igång!
Och även vår2022, men hon är ju nästan proffs!😌

@vår2022 Grattis till nytt personligt rekord! 🥳

Det är kul att kuta lopp. Sprang också en del lopp tidigare, men sen blev det paus på det… 😁 Vore skojigt att ha något lopp som mål igen, vi får se. Man får en riktigt härlig adrenalinkick då man står på startlinjen.

Ha en fin måndag du också! ☀️

@Amanda L Ja, det var faktiskt riktigt härligt att träna imorse! 😃👍 Skönt med lite färre folk på gymmet också.

Löpningen börjar kännas bättre. Fortfarande en bra bit kvar tills jag vågar/kan lägga i fler växlar, men jag rör mig framåt i alla fall. 😁 Men jag behöver springa oftare, vilket planen är att göra nu. Och inte minst gymmet i tillägg då!

Kul att du också är igång! 😃💪Springa/Gå-metoden är bra, både när man startar upp löpandet och när man vill öka sträckan. Speciellt bra metod när den avslutas på ett konditori! 😃👍🍪

@Daemon @Amanda L Det var det som är bra med träningsklockan, den motiverar mig till att hålla i träningen. När den visar på att jag underbelastar, inte håller i träningen, stör det mig mycket så jag försöker att hålla mig i så pass trim att den inte pekar på det😁. Men det blir ju en vana/rutin och begär också till slut.

Bra jobbat Amanda! Självklart ska ett kondisbesök också in schemat. Den bullen kommer att smaka gott! Ja, maken säger att det är en häftig upplevelse och en folkfest, att bara det ger energi till att springa. Har sprungit blodomloppet några gånger och det är häftigt. Var med när maken simmade Vansbro i somras, det var verkligen en folkfest. Blev lite sugen på att själv simma det, gillar att simma, vi får se😁.

Ha det gott!❤️

@Daemon Hoppas allt rullar på enligt plan för dig. Jag har flyttat min tråd till Det vidare livet. Kändes som det var dags att gå vidare…
Ha det gott och lycka till med allt. 🌺😌

@Amanda L God morgon!
Bara fint här. Vaknade upp i regn, men nu bara molnigt, kanske sol senare…? 😁 Tänkte gå några hål på banan lite senare idag. Min järnsjua funkar bäst under klarblå himmel och sol.

Nu rullar verkligen allt på som vanligt här igen efter sommaruppehållet. Vi är i full gång på jobbet och barnen tillbaka i skolan, där vi även hunnit med första vändan av 39-grader & Co-köret. När barnen tar första steget mot skolan hör man Kenny Loggins Danger Zone susa i trädtopparna… 🤪 Även alla aktiviteter och tränaruppdrag har startat, så det är full rulle.

Men jag känner mig i balans! Under långa perioder har mina tankar slukats av jobbet och eventuella rester har jag spenderat på körningar till aktiviteter och få vardagen att flyta på, men jag har haft svårt att tillåta mig att slappna av i tankarna och njuta av annat. Det betyder inte att jag hela tiden suttit och jobbat eller farit med bilen mellan träningshallar, det finns alltid tid, men även när det funnits tillfällen till avslappning så har hjärnan spunnit på i högvarv.

Känner mig mycket mer relaxad nu och tillåter mig att njuta av de timmarna under vardagen som inte är inbokade. Jag tillåter mig att faktiskt göra något kul då eller spåna på annat än bara jobb. Inser att det finns ganska mycket tid, man ska bara hitta den och utnyttja den! 😍

Träningen är ju en sak som jag velat fokusera mer på. Det har inte blivit riktigt som jag tänkt mig, än. Det är väl gymmet som jag inte riktigt hittat tillbaka till, än. Men jag gör saker, annat. Jag har sprungit en del och tänker nog boosta det ännu mer, i långsam takt. Sen går jag rundor, lirar padel, mm. Min master plan nu är att se till att göra något. Det kan ibland ”bara” vara att jag går en runda (gång är underskattad träning), men det viktiga är att jag allokerar tid för någon form av aktivitet i ”all form av träning/rörelse är bättre än ingen träning alls”-anda. 😁 Jag vet att för min del är det inte själva träningen som avskräcker, utan jag måste förmå mig själv att avsätta tid för det. Fortsätter jag bara med det så kommer även gymmet och annat komma igång bättre.

Det var ett långt sätt att skriva att jag är lite på gång i alla fall. 😂

”Det vidare livet.” Jag ska läsa på om definitionerna på de där kategorierna, men det ”vidare livet” är väl precis det man siktar på? Dit vill jag. Det finns mycket jag vill göra där. Har många roliga intressen som jag skulle vilja plocka upp då och då när det finns tid. Och tid finns ju! Jisses vad man har mycket tid över på helgerna nu!! 🙃😀

Jobbar hemma idag. Ska faktiskt köra lite yoga strax. Inget avancerat alls, utan mest stretch för att hålla kroppen och musklerna i schack. Det behöver man, både när man är över …25…typ:ish, plus lite ganska väldigt mycket mer, som jag 😁 och när man sitter still mycket. Även efter träningspass tycker jag, annars får jag ont till slut. Yoga time!

Fredag Fredag Fredag! ❤️
Alkoholfri!! 🫵