@Påvägmothälsa, exakt samma här 😅. Veckans ranson är avklarad så inget att dricka idag. Jag dricker för tillfället en alkoholfri GT; väldigt god faktiskt.
Det kommer ju upp saker, tycker jag, under den här resan, som har med olika delar, tider och aspekter av ens liv. Och som gör att en reflekterar över vad en kan behöva ta tag i. Det är ju svårt att veta. Starkt av dig att möta känslan och komma fram till vad den består i och att reflektera över vad du kan, vill, behöver, orkar göra med den.
(För mig har det också kommit upp lite saker med just min pappa; inte oväntat men nya insikter).
Styrka till dig!
❤️🌻

@Påvägmothälsa, exakt samma här 😅. Veckans ranson är avklarad så inget att dricka idag. Jag dricker för tillfället en alkoholfri GT; väldigt god faktiskt.
Det kommer ju upp saker, tycker jag, under den här resan, som har med olika delar, tider och aspekter av ens liv. Och som gör att en reflekterar över vad en kan behöva ta tag i. Det är ju svårt att veta. Starkt av dig att möta känslan och komma fram till vad den består i och att reflektera över vad du kan, vill, behöver, orkar göra med den.
(För mig har det också kommit upp lite saker med just min pappa; inte oväntat men nya insikter).
Styrka till dig!
❤️🌻

@Eirene @ Påvägmothälsa
Visst är det märkligt så mycket annat som dyker upp när fokus flyttas från alkoholen!
Så mycket som man inte tagit itu med eller hällt alkohol på…
Det är en spännande process att ta sig ur beroende på flera sätt.
Ha en fin kväll och söndag🙏🏻❤️😌

@Amanda L det är det verkligen. Så många tankar och känslor som far omkring. Jag ser det som en spännande och intressant (men inte helt enkel 😅) resa i mig själv som blev en bonus på resan mot ett nyktrare liv.
❤️🌻

@Påvägmothälsa Vad bra att du håller din plan och känner tillförsikt till din målsättning😁. Det är bra att du reflekterar över känslor som uppstår och var alkoholen kommer in, just för att det inte ska bli en automatiskt ångestlindring som du säger, när tunga tankar kommer över en. Det är så lätt hänt. När man drar ned på alkoholen och har nyktra dagar så är man mer mottaglig för sin ”ryggsäck”. Det är bra att få kontakt med sina känslor för det som finns där behöver bearbetas och så att man hittar fungerande sätt för att hantera dem. För att kunna göra en förändring i beteende och tankemönster som du berättar att du inser att du är påverkad av. Jag tror inte att de försvinner annars utan bara samlas på hög. Det kan vara lätt att undvika svåra känslor och ångest, vilket ofta får motsatt effekt och förstärker ångesten och att man lätt vill lindra det med alkohol. Det kan upplevas som svårt, tungt och läskigt, men det är bara sig själv man möter. Att sätta ord på detta kan lindra och lätta på trycket. Det är modigt av dig att närma ditt ”trauma”, ta det i den takt du behöver och orkar.

Ha en fortsatt fin segling❤️

Kommer in på tråden igen efter att ha varit i vilsam radioskugga. Tankarna ovan har fått vila lite, och jag har "bara varit". Seglat, sovit, simmat. Nu närmar sig segelsemestern sitt slut och jag mönstrar av på lördag. Min partner fortsätter med barnen en vecka till. Jag förbereder mig stillsamt för omställningen. De är påfrestande för mig. Fortsätter enligt plan med max sex enheter per vecka och max två per tillfälle. Tycker att det fungerar bra.

@Påvägmothälsa snyggt jobbat! 🤩Och skönt att det funkar fint. Jag har ungefär samma mål, men har ett lite mer begränsat intag ännu några veckor. Håller med om att omställningar är lite påfrestande. De blir som "mellanlägen" på något sätt.
🌻

Så kom då kvällen när jag valde att gå utanför min budget. Igår blev en oväntat social kväll och istället för mina två enheter drack jag fyra. Det var inte så att det "bara blev", och inte heller så att all måttfullhet och sans flög sin väg. Jag valde helt enkelt. Njöt av kvällen , drack vatten, slutade efter fyra enheter och reflekterar idag. Jag gick utanför det som jag planerat och bestämt. Skälet till min ursprungliga planering är långsiktiga val för hälsa och välmående. Dessa val står kvar idag, och framöver. Givetvis är inte allt "förstört" efter en kväll som igår. Samtidigt är det nu viktigt att reflektera. Nu är det viktigt att inte släppa på disciplinen och tänka "skitsamma". Inräknat gårdagen har jag konsumerat sju enheter denna vecka, och druckit tre dagar i rad. Nu blir det därmed uppehåll åtminstone resten av veckan.

@Påvägmothälsa Du verkar så klok och reflekterande. Och sjävklart är ingenting alls förstört. Du gjorde ett medvetet val, hade en trevlig kväll och nu fortsätter du på planen. 🌻

Tack för positiva kommentarer Eirene! Ytterligare reflektion en dag efter, igår var jag väldigt trött på em/kväll, och kopplar det till intaget dagen innan förstås. Inte riktigt värt det...

Så var semestern slut och jag sitter på bussen på väg hem. Skall vara ensam hemma en vecka och arbeta. Igår var det ytterst nära att jag bröt mot min plan, men jag bet beslutsamt tag i stunden och drack alkoholfritt under den romantiska middagen. Egentligen så mycket mysigare och varmare än att"bli lite lummig". Har också funderat mycket på det därmed energinivåer. Jag var ju så trött efter mina fyra enheter tidigare i veckan, och det känns så meningslöst. Känner mig stärkt av mina resonemang och viljestyrka.

@Påvägmothälsa Det är ofta lite ”låga” känslor hos mig när semestern tar slut. Jag började jobba i torsdags och det kändes helt ok att komma igång igen och trevligt att träffa mina kollegor. Det blir snabbt en rutin och vana igen. Du reflekterar så bra och duckar inte genom att tänka ”skitsamma”. Det har jag ofta gjort tidigare och det är då jag släppt på med att bara ”köra på” i gamla spår. Du tar upp skälet till din plan och det är din hälsa och ditt välmående, ditt fokus. Det handlar mycket om vad som är värt i det långa loppet och du säger att du blev trött av dina fyra enheter och att det kändes meningslöst. Tänker att det var inte värt det, även om det kändes så i stunden. Den stunden är kort, men efterverkan är lång. Härligt att du känner dig stärkt av dina resonemang och din viljestyrka. Precis som du säger handlar det om långsiktiga val, vilket krävs för att det ska hålla över tid. Var på AW i fredags, det dracks och pratades om massor av drinkar, jag tog alkoholfri öl. Det verkade trevligt och jag mindes när jag själv drack massor av drinkar, men mindes också hur det slutade förr, ångest, skam och seg dagen efter. Tänkte för mig själv, denna AW stund är egentligen så kort, men efterskalven så långa. Vet heller inte hur de mådde dagen efter, allt upplevs bara i stunden. Att tänka långsiktigt är så värdefullt, att ha fokus på sina mål, vad effekterna blir och att se till så att de önskade effekterna slår in. Att hålla sig strikt till sin plan.

Ha en fin söndag och ha en fin arbetsdag imorgon❤️

@Påvägmothälsa Du ska verkligen känna dig stark och stolt över din viljestyrka och över hur ditt resonerande fram och tillbaka leder till kloka och hållbara beslut. Keep going!

@vår2022 @Eirene Fina och tänkvärda kommentarer från er och det betyder så mycket. Jag känner mig inte som att jag kan formulera mig väl just nu. Jag känner mig som att jag inte har så mycket att ge tillbaka. Är ensam hemma, jobbet har börjat, tillsammans med många måsten och mycket planering. Jag sköter också hela "markservicen" i hemmet själv och det är en del att rodda med denna vecka. Var så trött och låg på, och efter, jobbet idag. Tog mig iväg och gjorde ärenden bara på ren vilja. Dränktes på cykeln av en våldsam regnskur på väg hem. Åh så jag tänkte på eftermiddagen att jag ville ha ett glas. Ett "tycker synd om mig glas", ett "unna mig glas". Istället gick jag in på systemet och köpte goda alkoholfria saker. Kom hem och hängde allt på tork, matade katten, bytte om och pratade med en vän i telefon. Har ätit god och nyttig mat och skall strax tippa i säng. Fokuserar på att tänka på vad jag behöver för att må bättre just nu. Hm. Inte den bästa dagen någonsin men även dåliga dagar kan fyllas med bra innehåll. Ser fram emot min planerade belöning på trevlig restaurang på torsdag. Fredag är min enda helt lediga dag denna vecka.

@Påvägmothälsa Vad bra gjort av dig att handskas med dina tankar så bra och välja en så bra handling som lösning och inte ta ett glas för att döva. Dipp dagar kommer och går, ibland vet man inte riktigt varför och ibland finns det något som skaver. Livet. Jag tänker precis som du att dåliga dagar kan fyllas med bra innehåll. Det kan också vara en stund för att bara vara, det får vara så här eller också tid för eftertanke och reflektion. Vad behöver jag för att må bra, vad är det i mitt liv som gör att jag inte mår bra, behöver jag ta itu med något. Kanske kan man se det som stunder när man får mest kontakt med sig själv och kanske stunder då man som mest behöver kontakt med sig själv och sina tankar/känslor. Att det är i dessa stunder som man är mottaglig för förändringar. Att man inte motar bort dessa stunder utan närmar sig dem nyfiket och utforskande. Att man lyssnar på sig själv och försöker förstå sig själv.

Ha en fin onsdag!❤️

@Påvägmothälsa Jag tycker alltid att det är givande att läsa dina inlägg 🥰 Det finns något varsamt och eftertänksamt i ditt sätt att skriva och resonera som jag tycker om. Jag har också läst bakåt i din tråd och vilken resa du har gjort och vad du har haft att kämpa emot.
Du hanterade ju din låga känsla igår helt klockrent "by the book". Du tog in känslan, lät den finnas, gjorde vardagssysslor, åt bra mat, drack inte. Suveränt 💪! Jag har försökt börja göra sådär också, låta känslorna finnas och inte bekämpa dem eller fly från dem med alkohol. Lite mer mindful 😁och inser mer och mer att mindfulness-coacher har ganska rätt 🧘‍♀️ . Härligt med middag att se fram emot och sedan en ledig dag. Det där är så viktigt, tycker jag. Att ha trevliga saker som väntar på en som en kan planera inför när övrigt känns trist och enahanda.
🌻

Skriver av mig här för att hindra mig själv från att följa destruktiva vanor: överäta eller dricka mycket alkohol. Mår inte bra. Inte alls konstigt, är trött efter mycket hektisk första arbetsvecka följd av arbetshelg och att underhålla en gäst på besök i hemmet. Kom hem efter jobbet , så uppstod en konflikt med min partner om "ingenting" men som inte fick en lösning innan den gick till jobbet i sin tur. Ledsen, trött, förbannad och frustrerad. Har använt mig av de metoder jag kan för att desarmera situationen. Har planerat om och friat upp tid för återhämtning ikväll. Satt gränser mot gästen (min partners vän) att jag inte tillhandahåller middag idag. Vederbörande har gästat i flera omgångar i sommar och har fått ganska "full service". Sitter och dricker te. Det finns alkohol hemma. Jag vill inte dricka , men de destruktiva krafterna är starka. Ledsen och besviken på min partner som inte bemötte mig på ett bra sätt. Vet inte vad som är vad men hade behövt mer empati och stöd. Vill inte förstöra för mig själv. Försöker känna efter vad jag behöver just nu. Mår inte bra.

@Påvägmothälsa Det låter jättejobbigt och som en tuff kväll. Jag ska inte komma med en massa självklarheter och sådant som du redan vet, men tänker att du ska ta hand om dig själv ikväll. Te 🫖 är bra, om vädret tillåter där du befinner dig kanske en liten promenad, en film, en TV-serie, en bok, vad som helst som får dig att slappna av. Och så ett samtal med din partner ikväll eller imorgon. Bra att du satte gränser mot gästen. En sak jag har börjat göra är att skriva dagbok. Det tar en liten stund och styr bort en från den första impulsen att dricka. Styrkekramar
🌻

@Påvägmothälsa Det låter jättejobbigt och som en tuff kväll. Jag ska inte komma med en massa självklarheter och sådant som du redan vet, men tänker att du ska ta hand om dig själv ikväll. Te 🫖 är bra, om vädret tillåter där du befinner dig kanske en liten promenad, en film, en TV-serie, en bok, vad som helst som får dig att slappna av. Och så ett samtal med din partner ikväll eller imorgon. Bra att du satte gränser mot gästen. En sak jag har börjat göra är att skriva dagbok. Det tar en liten stund och styr bort en från den första impulsen att dricka. Styrkekramar
🌻

@Eirene Tack! Yes, skriver dagbok varje dag. Dricker mera te, har tagit en macka. Katten i knät. Planerar lite enkla snacks och god alkoholfri dryck som finns hemma. Pasta pesto till middag. Enkelt och snabbt och jag behöver "riktig mat". Kanske en promenad. Vill mest bara gömma mig. Skall surfa lite på youtube, det tycker jag om.