Torn och Se Klart ???
Torn ...dina inlägg om glädjen o fisketurerna är en fröjd att läsa.
Och det kommer från en som inte fångat minsta lilla abborre på fem år.
Men känslan av sinnesro och vardagslycka går genom rutan...för att använda ett slitet uttryck:-)

Gemensamt jubileum, stort och fint! Tack för all inspiration och att du räknat dagarna så bra. Tack för en vän att hålla i när det blåser och tack för fina betraktelser från ditt liv. Du betyder mycket och hjälper mig med detta livsviktiga projekt. Tack, T, ha en fin och stolt dag. Skålar för oss idag i ett glas nosecco (framåt kvällen då.) Kram ❤️

Grattis Torn, hoppas du får en underbar dag! Älskar att läsa om din framgång och dina positiva inlägg.

Ett jättetack för alla grattis och glada tillrop! ?? Jag har haft/har fullt upp med gäster här i dag så har inte haft möjlighet att läsa och kommentera. Återkommer när tillfälle ges.

Ha en bra kväll alla fina!

Kram

Va du är bra!
Grattis till 5 månader?
Vill att du ska veta att din pepp i min tråd för ett tag sen gjorde skillnad.Hoppas jag kan stärka dig den dagen du behöver.
Kram Pilla

Pilla och Charlie, ni är två av mina förebilder här. Nu kör vi på!?

Kram

Det har varit en bra dag med flera kära återseenden och mycket samtal. T.o.m. ” de gamla” kom hit då det gick att sitta utspritt utomhus tack vare bra väder. Dottern blev överlycklig för fina presenter och en god tårta. Men det blir en del jobb att se till att allt flyter på med 25 personer samlade. Frugan var förvånad och glad över att jag hjälpte till så mycket med porslin och mat mm, det gjorde jag tydligen inte förr. Undra vad det beror på.?

Känner mig dock ganska trött nu.

Kram

Det ska man ju inte vara men jag måste erkänna att jag har känt lite åt det hållet i helgen. Jag har på nära håll fått bevittna hur ett antal sk ”normaldrickande” personer lider dagen efter att det har blivit för mycket alkohol kvällen innan.

Lindrigare för vissa, värre för andra. Dåligt humör, pustande och frustande, klagomål på huvudvärk, dåligt minne osv.? Och märk väl, detta är personer som inte anser sig ha ett alkoholmissbruk. ( vad jag vet i alla fall) Det känns faktiskt lite kul för mig som inte dricker alls numera att se hur dom ”lider”. En bakfylla är en för mycket enligt mig. Och det här med att det är ”tråkigt” att inte dricka existerar inte för mig numera. Det gäller även på kvällen innan när dom andra dricker och inte jag. Mina sinnen är helskärpta, jag har rätt i det mesta, mina känslor är äkta, inga pinsamheter mm.

Jag kommer aldrig börja dricka igen. Det finns inte in chans. Inte en droppe.?

Hoppas alla får en bra dag!
Kram

AmandaL

Det är ibland en bra och härlig påminnelse att se andra dricka som man själv brukade göra! Att veta att jag mår bra imorgon och jag gör inte bort mig ikväll, det är verkligen någonting som skulle motivera mig! Dit längtar jag i min nykterhet, när jag kan och vågar gå på fest och vet att jag inte tar det där första glaset! Bra jobbat och så härligt och kul att läsa att du är så stark och vet att du inte ska dricka igen! Jag ser fram emot att läsa fler inlägg från dig att inspireras av ?

Vi kommer att bli värsta nykterhetsfundamentalisterna ? Och predika nykterhetens lov i tid och otid.

Nej, det är förstås olämpligt. Och lönlöst. De som dricker gör sitt val, och vi gör vårt val. Och sen kan vi gott vara lite skadeglada åtminstone inombords ?

Kram ?

Vad gör nu nuförtiden? ?
Jag gissar på att du har fullt upp med familj, jobb och aktiviteter i det nyktra livet. Tittar in och säger hej då jag tänkte på dig. Kram ?

Jag är inne på dag12 och ska idag gå på 3 studentskivor. Jag ska tänka på det du sa att ha roligt utan A fast alla andra dricker.
Hoppas jag kan stå emot...

Du börjar känna mig riktigt bra nu Se klart.? Jobb och 1 timme i bilkö på hemvägen. Sedan är det allmänt fixande och aktiviteter med barnen.
Rent vardagsliv med andra ord. Hade jag varit ute och fiskat skulle jag varit mer aktiv här och skrivit om det.?

I kväll ska jag på trädgårdsmingel/ knytkalas och fira dotterns avslutning.
@Aklejan, det var först efter en längre tids nykterhet som jag kunde ha riktigt roligt på kalas. Du behöver nog först och främst tänka på att inte dricka ett endaste glas alkohol i kväll. Och när du kommer hem sedan så kommer det kännas jätteskönt att du klarade det.?

Jag hade inte ens medverkat på stundentskivor på dag 12. Skulle hittat på någon bortförklaring.?

Ha en fin kväll!

Kram

...man kan nog inte förvänta sig att ha världsroligt på första kalaset utan alkohol. Målet är att inte dricka ( och känna sig nöjd med det dagen efter).
Men vem vet:
Jag tänker dock att det är en bra inställning...och blir det roligt och härligt så är det ju ytterligare ett plus.
Den nyktra glädjen kickar in lite mer långsamt ...och är å andra sidan enormt mkt mer hållbar.

Nu jobbar jag i stort sett som jag gjorde innan coronan slog till. Slut med permitteringar.? Det känns riktigt bra, nog för att jag inte har något emot att vara lite extra ledig men det är skönt med vanliga rutiner igen. Jag mår bättre än någonsin.Kollegan på jobbet som jag pratade med som dricker( drack)för mycket har återupptagit sitt stora intresse, cykling. Det var 3 år sedan han cyklade till jobbet sist, denna veckan har han cyklat varje dag...Jag tror minsann att han blev inspirerad av mig, jag märker att han har slutat att dricka, vi som hänger här märker sånt.?

Underbart väder, jag har fixat lite med min båt och ska ta ett svalkande dopp i vår pool nu.

Ha en fin kväll!? kram