Ikväll inviger jag dotterns uteplats. Har lagat mat, sex portioner, så jag har middagsmat till mig själv hela veckan. Kvällssol ☀️ Fåglarna sjunger. Det är bara på våren man verkligen kan njuta av fågelsången så här. Till sommaren är det helt tyst. Och som jag njuter. Ännu ett wow-moment 😍

Kram 🐘

Vilken härlig dag du har!😍Förstår precis vad du menar med ”wow! Häftigt med laxtrappan, du får åka dit ock kika igen om en månad eller så, när laxen börjar stiga upp på allvar.

Kram

@Torn Ja, det måste jag verkligen göra! Att få se laxen hoppa uppför de trappstegen hade verkligen varit ett wow-moment 😍 Jag har sett smala laxtrappor tidigare, förbi höga fall som har varit uppdämda. Det här var en rätt blygsam lutning på typ 2 meter, precis bredvid en gammal kvarn som det endast finns ruinen kvar från. Trappstegen var 7-8 meter breda, jag har aldrig sett så breda innan. Man tänkte nog på laxen mer förr i tiden. Man behövde ån för att få kraft till kvarnen, men laxen behöver också ån ❤️

Kram 🐘

Ännu fler wow-moments har jag checkat av idag 😍 Idag traskade jag på en delsträcka av en vandringsled som går från norr till söder. Jag började på ett ställe, gick längs med ån nästan hela vägen och sen gick jag tillbaka. Totalt cirka 12.000 steg, så idag har även benen fått sitt.

Vandringsleden är nyligen röjd från sly och ordentligt uppmärkt. Jag har sett att både boken och lönnen har slagit ut. En ormvråk seglade i skyn bara några få meter ovanför mitt huvud. Jag har räknat till åtta jakttorn. Jag har sett nässelfjäril, citronfjäril, aurorafjäril, blåsippa, gullviva, kabbeleka och tusen och åter tusen vitsippor.

Större delen av området har ett så kallat frivilligt naturvårdsavtal mellan markägaren och skogsstyrelsen, och en del av området är ett naturreservat. Så nu kan jag även kryssa naturreservat nummer 33 i länet där jag bor. Det finns 120 så jag har att göra ett tag till.

Vandringsleden som jag gick på gav verkligen mersmak. Ska leta upp en karta över vandringsleden så att jag kan planera för nästa lämpliga delsträcka framöver. Det går en fin vandringsled i öster-väster här i länet också, men den här leden sträcker sig norr-söder och den går i precis det området av länet som är min absoluta favoritdel. Mellanbygden.

Klockan 15 idag åker jag hem till mig. Sen ska dottern sova själv två nätter och jag agerar endast taxi mellan boende och daglig verksamhet. Sen sover jag hos dottern tisdag och onsdag kväll innan hon sover själv på torsdag igen. Lite i taget så är vi i hamn till slut.

Nu längtar jag hem till mitt badkar. Nybyggt eller ej, men ett badrum utan badkar går bort i min värld. Jag ska aldrig bo på ett ställe utan badkar, det lovar jag mig själv här och nu.

Kram 🐘

Bra löfte, och så bra jobbat denna helg. Impad av dig. Och vad skönt att få sova i din egna säng, och allt går så bra det kan gå. Ett otroligt projekt med alla delar som du liksom checkat av så självklart längs resan. Hoppas det blir lite check på vila och egentid snart! Tänker på dig, kram! 🥰

En kvällshälsning från Eder Knytt, spännande helg med fin brasa (landet) mys med med barnbarn och sen flytthjälp till dotter som flyttar till Uppsala för studier.
Några lägenheter blev det också...nu blev det lite glass- vägde mig imorse, ett kilo ner, så det gå långsamt,en åt rätt håll! Ögonen går i kors nu, så jag säger tidigt godnatt. Sov gott!

@Se klart Hmm 🤔 Nu trodde du nog att du skrev i din tråd, skitsamma, Du, jag och Andrahalvlek. En för alla, alla för en!😍 Ni har haft en bra helg båda två ser jag, gött! Det är samma här, fast jag har lyckats förstöra min dygnsrytm totalt med allt nattfiske.😅 Nu kan jag dock äntligen läsa och skriva lite här på forumet. Det har liksom inte hunnits med i helgen.

Förresten Ah, har du varit så kunnig vad gäller fågelarter, blommor, träd och insekter länge? Du är ju helt grym! 😍 Eller är det ett intresse som har kommit på äldre dar?

Ha en bra vecka, så hörs vi! Kram 🤗

Ställde klockan på 6 och tog min morgonpromenad. Tror det var två veckor sedan senast. Äppelblommorna har slagit ut, magnoliorna är endast lite frostrostiga och syrenens blomklasar har börjat växa till sig. Vågen visar ytterligare 0,5 kg minus. Ingen fara på taket, allt går sin gilla gång.

Andas, andas, andas. Var sak har sin tid, en sak i taget.

Kram 🐘

Men det låter riktigt härligt med äppelblommor och att syrenen är på G... lite tidigare än här ☺️

Jag sitter själv och väntar på att klockan ska bli "tillräckligt" mycket för att gå ut och låsa upp cykeln, och - förmodligen gå till jobbet i lagom lugnt temp, och njuta av den tidiga våren.

@Torn Det mesta har jag lärt mig på äldre dar, men jag var scout i barndomen så naturintresset har alltid funnits.

Nu på äldre dar är jag mer vetgirig, vill verkligen lära mig vad allt jag ser omkring mig heter. Fåglar har jag lärt mig massor av via en FB-grupp med flera tusen medlemmar. Massor av vackra fågelbilder 😍 Alltid någon att fråga. Blommor och träd har jag mest lärt mig av barnens pappa och ex-svärmor. Skilja på olika trädslag på vintern med endast knopparna som ledtråd är grymt kul 🤩

Barnens pappa är naturmupp egentligen. Han läste vilt och naturvård på folkhögskolan där vi träffades 1989. Han är grymt duktig på fåglar också. Jag kan säga ”den lät kvidevittkvitt” och han svarar direkt vad det är för något. Just lätena är kluriga, det måste jag bli bättre på, för det är sällan man ser dem ordentligt. Sen postar jag bilder till honom ibland, ”vad är det här?” I helgen postade jag en bild på lönn vars blad ser ut som blomklasar just nu. Han gissade på ask, men jag är nästan hundra säker på att det är lönn. (Han växlade över till datorer, dataspel, öl och whisky senare. I skogen går han knappt alls längre.)

Jag skrev först amaronefjäril när jag menade aurorafjäril. Freudiansk felskrivning? De är vita med orange ”hörn” på framvingarna. Rätt så vanliga. Nu kan du det, om du inte kunde det innan 😊

Kram 🐘

@Andrahalvlek Just fjärilar har jag dålig koll på. Citronfjäril känner jag till ( tror jag😂) Men resten kallar jag för påfågelsfjärilar. Nu har du dock börjat få upp mina ögon för fjärilar också.😍

Jag älskar ju också mitt badkar som du vet, hade faktiskt tänkt att köpa ett lite större, men det blev brutalt nedröstat som ” onödigt” från frugan. 😂Gött att du kan bestämma helt själv!

Kram

Idag hittade jag någon form av flow i mitt arbete. Jag gav mig själv tre ytterst konkreta arbetsuppgifter, och lät inte mail och annat störa mig. Och klart blev det, i alla fall så långt som jag hade räknat med. Jag har tagit ut totalt 48 timmar ledigt under april för allt som rör dottern. Två hela dagar och sen några timmar en hel del dagar.

Den här veckan kan jag inte ta ledigt, jag måste göra vissa saker. Och samtidigt måste dottern skjutsas fram och tillbaka. Jag måste få till någon form av ”delad arbetsdag” för att få ihop mina timmar helt enkelt. Just nu står folk och stampar och vill ha sina kontrakt för sommaren, förstås. Samtidigt är det dags att attestera igen. Ja ja, det blir klart till slut.

Att jag kunde känna flow idag tyder på att helgens uteaktiviteter har gjort nytta. Morgonrunda och lunchrunda idag hjälpte nog till ytterligare. Märkligt att man slarvar med sådant som ger energi när man behöver det som allra bäst liksom. Att man aldrig lär sig?

Min dotter är rolig, det där med att vi föräldrar behöver jobba har hon noll förståelse för. Hon vill helst att vi står givakt närhelst hon behöver oss 24/7. Nu har jag nog skapat en prejudicerande belöning dessutom när hon fick extra cola för att hon var duktig och sov själv. Nu är det ett evigt tjat om cola. Nåväl, jag håller fast vid att hon inte får dricka cola mån-tor så får vi väl minska mängden när belöningarna uteblir. Det är ju bara belöning nu under en övergångsfas.

Jag känner samtidigt ett mycket större lugn nu när hon är där själv. Att de faktiskt fixar hennes behov. Det känns som jag har uttryckt det jag behöver uttrycka, nu får de sätta sina egna rutiner. Jag måste släppa taget, huvudsaken är att hon mår bra.

Jag lyckades släppa kontrollen när vi började med växelvis boende för 7,5 år sedan och det var tufft minst sagt. Jag fick verkligen bita mig i tungan. Men jag tänkte att hennes pappa får göra på sitt sätt, jag kan inte lägga mig i det. Han får göra sina misstag, göra om och göra rätt. Likadant är det med personalen på boendet nu, och där är jag verkligen hjälpt av att jag redan har gjort den resan gentemot hennes pappa.

Men visst finns det stunder man kan skratta åt i efterhand. Som när jag hämtade dottern på korttids och rent förfärad insåg att hon hade haft nattlinne på sig hela dagen. Visserligen ett nytt fint nattlinne som förvillande likt en sommarklänning, men ändock ett nattlinne 😂

Kram 🐘

Anonym26613

Det låter som att du har två heltids arbeten. Att vara förälder är alltid tuff, men det krävs ju mer av er som har barn med "längre barndom". Jag tycker det är svårt att räcka till också. Mycket läxor och körskola och hobbyn. Så kanske investerar vi alla det vi har.

Styrkekram ❤🌸 Så otroligt givande det är att vara förälder trots allt 🙏❤🙏❤🙏

@Miss Mary Poppins Ja, just nu känns det som jag dubbelarbetar. Desto viktigare att inte slarva med pauserna. Visst är det härligt och det är ju en begränsad tid man får ha barnen i sitt liv. Samtidigt längtar jag lite efter tiden-efter-barnen. Några år då jag får hundra procent fokus, innan barnbarn förhoppningsvis kommer in i mitt liv.

Kram 🐘

När det är klart med det ena är det klart att påbörja det andra. Den 4-7/6 blir det resa till Gbg för att fira äldsta dotterns examen. Har bokat in mig och yngsta dottern på hotell tre nätter. Mysigt 😍

Sen ska äldsta dottern med pojkvän flytta den 19-20/6. Så då har jag bokat en hotellnatt i gbg och en på orten de ska flytta till. Ska jag orka måste jag få sova ordentligt. Fixar inte en luftmadrass eller knarrig bäddsoffa. Plus att jag snarkar och rädslan att störa andra gör att jag inte kan sova. (Yngsta dottern räknas inte, hon är van och bryr sig inte.)

Yngsta ska inte följa med och flytta, hon är mer till besvär än nytta vid sådana tillfällen. Så den 18-20/6 blir första helgen helt utan föräldrar för henne, om det inte blir innan dess. Vi får se.

Fick sms från boendet. De har spelat yatzy ikväll allihop och skrattat mycket 😍 Och dottern messade mig en bild på maten som hon har lagat - pastalåda. Stolt som en mallgroda 🐸 Det blir så bra det här 🙏🏻

Kram 🐘

PS. Hoppas nu bara att min mamma håller sig på benen så jag inte får henne att bekymra mig över just nu också 😫