Jag har träffat en ny vän. Alltså vän. Vi började prata i en fb-grupp för gemensamt intresse. Råkade sig så att vi var på väg på samma evenemang följande dag. Sågs. Håller fortsatt tät kontakt. Han är också österifrån och vi har många gemensamma bekanta både där och här. Har också nyligen förlorat partner. Känns nästan overkligt. Glad för manlig vän, har efter många år som singel inte alls många. Någonting med denna livsfasen känns nästan magiskt, som om en massa stjärnor har grupperat sig på något särskilt sätt. Tror förstås att nästan två år som nykter spelar in. Genuina mönster och spår visar sig. Idag skall jag öva körstämma för fulla muggar, lite brådis inför adventskonserten.

Jag måste säga att detta forum är underbart. Jag är ju i många olika grupper, nu under hösten Sorggrupp. Visst, lite bekräftande men också väldigt mycket gnäll. Ofta så, tycker jag. Här är det ytterst sällan gnäll. Känslor, ilska tom,men inte bortskämt ältande. Mycket tacksamhet , lyssnande, stöd. Vi är ju alla så genuint lättade över att vi är nyktra. Det andra får lösa sig. Ville bara säga det.

Idag har jag haft första adventsaftonsglögg här hemma. Väldigt trevligt. Som ett statement till det nya livet. Bakade imorse, både bullar och julstjärnor med plommonmos. Gamla o nya vänner. Löste alkofrågan så att jag hade liten kastrull med procentig glögg, lite större med alkofri och en stor med jättegod hemkokt av äpplejuice och glöggkryddor. Allt gick bra, ljusen brann, allss av trivdes och min nya vän hjälpte mig hela dagen. 🦄🦄

Låter härligt alltihop @geggan 🎄
Impad att du orkar så mycket, du har en nyligen påfylld ryggsäck 🎒
Men jag blev glad av att läsa ditt tidigare inlägg- men hann nog inte skriva då
Jag tycker också att forumet är unikt, så varmt och snällt. Och lite uppsträckning om så krävs 😊 Känner nästan inte till några andra ställen där det är så.
Tack för att du lyfte, stor kram 🥰

Hemma igen efter utflykt med kurshelg och annat. Skönt att vara hemma igen. Trivs bra med alla rutiner. Jag närmar mig tvåårsdagen som infaller på måndag. Tänker på det, och på den hemska hösten innan, då jag drack två flaskor per dag, minst, varje dag. Började efter frukost. Utled på alltihop. Men. Jag har varit nykter under lång period förut, hela tre år för tjugo år sedan efter min första behandling. Hur lätt som helst att bryta. Så- två år är finemang, men jag måste alltid vara uppmärksam, fortsätta kontakten med forumet. Tillsammans klarar vi det! Dag för dag! 🐳👍🏻😘

@Geggan Jag tycker också mycket om rutiner, det är avslappnande för hjärnan❤️

Jag tror också det är viktigt att fortsätta hålla kontakt med forumet, dela med sig av sig själv till andra för både sin egen skull och för att hjälpa andra. ❤️

Alltmer övertygad om att jag har covid. Utslagen m huvudvärk sedan fredag. Tydligt smakbortfall. Känns konstigt fast skönt att slippa snora mm. Hoppas bättre snart, planerar stor familjejul med alla syskon, syskonbarn, barn o barnbarn. Tvåårsdagen närmar sig, tror det var den 20.12 jag skrev här första gången, på ”vara alkoholfri.” Då hade jag väl hållit upp ett par dagar. Minns inte alls hur jag hittade forumet. Men vilken succé det har varit. Fast som sagt- alltid färskvara. Önskar alla en god julvecka!

@Geggan då firar du 2 år i samma härad som jag firar 4, grattis! Håller helt med dig om att detta är ett fint forum. Har just lagt in ett lite tråkigt inlägg själv. Vet inte om det kan kategoriseras som gnäll. Kanske, men det är mitt liv och det är ju livet vi pratar om här.

Kram!

@Geggan Varmt Grattis t dina två år som nykter❤️Så stort! Och ännu större med tanke på allt vad du gått igenom det sista året, att inte ha tagit återfall!
Önskar dig en riktigt fin jul med dina nära och kära🙏🏻Kram❤️

@Himmelellerhelvette @Charlie70, @Varafrisk - tack! Ja, det är stort. Jag kan säga att jag är lycklig, faktiskt. Och jag kommer att behöva alla krafter för nu under våren blir det lägenhetsförsäljning och dito köp, samt flytt mm. Men jag tror det kommer att gå bra. Ja, så lite man vet om vilka kullerbyttor livet medför. Det enda jag vet är att jag inte kommer att dricka! Idag har jag gått långt o länge, dessutom i regn. Råkade bli två träffar med museibesök, shopping, fika mm samma dag. Nu är jag trött, några dagar kommer det att vara mycket lugnt. Div syskon kommer men de får sköta sig själv.