Det vidare livet.

LenaNyman

Fick ett sånt Ebbasug plötsligt. Saknar dig. Ibland. När jag ser att du kommenterat nånstans så blir jag glad. Då känns det lite som hemma igen. För en stund. Om du förstår.

Det är rätt gott med nygräddade pannkakor.

Ebba

Så mycket bättre allt är utan alkohol.
Det lugn vin tidigare gav mig de stunder det gav mig lugn- upplever och känner jag nu varje dag och det av den enkla anledning att jag inte längre dricker.
Försök att komma ihåg det alla ni som kämpar!
Ju längre tiden utan alkohol i era kroppar går, ju bättre kommer ni må.
Det infinner sig frid och ro i själen till slut och ni kommer undra hur sjutton ni tänkte när ni försökte få ro i själen genom att "fördärva" den med alkohol.

Jag är innerligt tacksam över att inte längre dricka alkohol och vara slav under det begäret.
Frihet är vad det är.
Känner mig som en fågel som tidigare var instängd i en trång bur.
Instängd av mig själv...

Kram!

steglitsan

Du var en av de första som välkomnade mig här. Vi började skriva nästan samtidigt.

Du är värd all lycka fina människa

Ebba

Jag önskar att alla som dränker sina sorger och sig själva i alkohol får uppleva ett år utan
Livet är tillräckligt krävande även utan att fucka up och blanda alkohol i det.
Att dricka när man mår dåligt av det är som att blanda glassplitter i pannkakssmeten eller klippa av alla vackra blommor i trädgården.
Kan inte förstå att just jag kan ha en sån tur att lyckas slita mig loss från det falska lugn det gav mig.
Ett lugn som ledde till ännu större kaos inombords, gång på gång.

Tack snälla Ebba för "glassplitter-bilden". Den bilden ska jag använda mig av när andra dricker drinkar med alkohol i och jag tar utan alkohol. Jag väljer en drink utan glassplitter! Det är inte synd om mig. Jag gör ett bra val! :-)

Så bra jobbat! Du har så rätt om måendet utan alkohol. Sämsta ångestdämparen är det nog trots allt med a. Lycka till med det vidare livet.

Stingo

Fint att höra från dig. Grattis till ditt år, låter som om du hittat till något väldigt mycket bättre.

Du var den första som välkomnade också mig här.

Nyckelpigan

Vad underbart att höra din historia! Det ger så mycket hopp att läsa hur ditt liv ser ut nu. Efter bara drygt två månaders nykterhet känner jag de saker du beskriver. Det ligger dock en rädsla inom mig att det inte kommer att fortsätts så, att det är för bra för att vars sant. Det är så fantastiskt att höra dig säga att det är precis då bra! Stor kram

Ebba

Det är bra men det har varit ett kämpande. Det svåra har inte varit att låta bli att dricka. Det svåra har varit att låta alla tillstånd komma utan att fly dem (med alkohol eller hastiga impulsiva beslut)och ta itu med orsaken till tillstånden. DET är lösningen OCH det GÅR. Tillstånd, känslor, tankar är övergående och för varje seger över negativt beteende eller tankar kommer man framåt och stärks, även om det inte känns så. Plötsligt har man varit nykter i ett år och kan se tillbaka på ett år där man fattat fler bra beslut än hastiga sämre beslut och man har kommit en bra bit på vägen. Fortsätter man sedan så förbättras livet och ens tro på sig själv och det är livskvalitet!!! :)

Ebba

Jag tänker denna intensiva önskan att lära sig dricka måttligt och snyggt och jag tänker "för vem är det så viktigt med alkohol att den trots vidriga konsekvenser så innerligt gärna vill dricka alkohol?"

Den som inte har problem med alkohol, den som inte är alkoholist, är inte så besatt av tanken på att kunna ta ETT GLAS VIN TILL HELGEN att den kämpar för att lyckas med det.

Denna besatthet av en dryck...
Jag har varit där själv.
Det är ofattbart idag när jag ser tillbaka på det hur styrd jag var av denna dryck.

Jag vill aldrig hamna i alkoholens klor igen, det är att vara fånge, slav och offer utan förmåga att inse att man själv är fångens väktare.

Ebba

Ja men du förstår va, vad vi inte hade hållit med när vi var aktiva :)

Vi hade tyckt att mina ord här ovan var präktiga ord från bror duktig :)

Hej fina Ebban,

Pausar lite från forumet, men kikade in idag. Ser att jag under denna tid faktiskt missat din 1-års dag! Fy f*n vad bra du är! Så himla härligt! Jag gläds så med dig.

Hoppas att livet i övrigt är bra och att du mår bra. Tänker på dig och hur mycket vi skrev till varandra förra hösten. <3 Jag sa nog aldrig tack för allt stöd som du gav, men jag kan ju passa på och göra det nu. Alltså, TACK för att du stöttade mig så fint, för allt du gav av dig själv och för att du är en så härlig och fin människa.

Tusen kramar till dig

Ebba

Tack!
Tack!
Tack!
Jag känner mig sällan som en härlig och fin människa men om du som är så härlig & smart känner så - så tror jag dig och börjar le :)