Det vidare livet.

Kvaddad

Jag är där du var när du startade din resa så jag vill bara tala om hur mycket det betyder för mej att läsa ditt inlägg.
Det ger mej så mycket hopp?
Gott nytt år på dej.

Ebba

Tack kvaddad.

Tror du mig då alltså när jag säger att det kan vända och att det är möjligt att förändras och må bra på riktigt?

Du vet, för 1,5 år sedan var jag i ett sådant mörker.
Jag låg typ i fosterställning och var livrädd.
Jag kände ingen tro på mig själv och var ett vrak.

De som då sade till mig att

- Tänka positivt
- Ta en promenad i frisk luft
- Tänka på att det kommer bli bättre

Jag avskydde allt de sa, jag ansåg att de inte förstod, jag tänkte "det kanske fungerar för er men mina problem är så stora och tunga att en jävla promenad kan dra åt helvete"

Jag trodde inte då att det jag nu vet var möjligt.
Jag trodde verkligen att jag aldrig mer skulle kunna må bra.
Det var så det kändes.

Shit! Jag börjar nästan gråta när jag tänker tillbaka på hur fruktansvärt mörkt, svart och läskigt det var.

Tänk om jag faktiskt hade tagit livet av mig.

Herregud.
Nu vet jag ju att det är möjligt att få tillbaka sig själv och glädje.

Jag blir så himla glad över att du säger att jag förmedlar hopp.
Det finaste och bästa någon har sagt till mig på väldigt länge.

TACK KVADDAD.
KRAM

Jackofhearts

Jag vill bara checka in och berätta att du betytt mycket för mig i min insikt med mitt problem. Kommer ihåg att jag första gången jag gick in hit för ca 1 år sen läste din och Berras tråd, var så skönt att läsa om personer som tagit sig ur allt. Jag va inte redo då att helt och fullt att inse allt. Jag tror jag kommit en bit på vägen nu och att jag kanske förstår vad som krävs. Ta bort kanske, kanske? Efter att ha läst din tråd tycker jag det bästa är att du skriver så bra och kan sätta ord på alla känslor, men ändå får jag aldrig ett grepp om dig. Spännande mysterisk är bilden jag har.

Ebba

och vad jag vill iaf - Jack of hearts -och det är riktigt skönt.

Det är lite märkligt och häftigt när Kvaddad och nu du berättar att ni har läst här i min tråd.

Jag tänker inte på att andra än Muränan, ibland Stingo och kanske leverjag, läser vad jag skriver.
Här i "det vidare livet" är tillvaron rätt lugn och tja... Harmonisk?
Hehe, inte alltid men för det mesta.

Väldigt kul att ni hörde av er här hos mig idag. Tack!

Forumet här varit väldigt skönt för mig att ha nu i juletider när jag reser runt till släkt och vänner och bor i både slott och koja.
Det har varit påfrestande och inte blivit som jag önskade och hoppades på.

Till nästa jul får jag tänka om :)

Tack igen!

LenaNyman

:)

Din #166 är en fröjd att läsa. Du tar mig ut, mitt i mörkaste vintermånaden, till en blomstrande äng, med smörblommor och prästkragar och humlor som surrar och fåglar som kvittrar.

Helt enkelt ligger det till på det viset att en sån som jag gillade det en sån som du skrev.

Det bästa av allt är att du är värd alltihop. En värld utan Ebba är en fattigare och gråare värld.

Puss!

Leverjag

Ebba, ord som flyter och förklarar- hopp!

Jodå, jag läser det du skriver Ebba. Jag älskar dina ord. Ibland har jag ingen tid att bekräfta och ofta är det bara så att det är så bra och fullständigt som du skriver. Jag låter det sjunka in, ler ofta och tänker på dig. Du är hopp Ebba. Du är ärlighet och mod. Du är sanningen om skörhet och styrka som finns i oss alla. Alltid tacksam för dina ord här och till alla forumsjälar som du delar med dig av.

Snart ett nytt år. Spännande och fullt av möjligheter att praktisera det vi lärt oss bärandes på det rena mjölet. ;-)
?

Kvaddad

Jag tror på det du säger eftersom du varit där jag är!
Kram

Ebba

Wow! Känns som att min tråd exploderade i ett stort vackert fyrverkeri av "love" från er alla lagom till det nya året.
Jag blir överväldigad, rörd och lite förvirrad.
Tack.

Imorgon är det nyårsafton...
Jag skulle vilja tillbringa den alldeles ensam med två påsar Indianpopcorn och två riktigt bra filmer.
Sedan vid tolvslaget se fyrverkerier lysa upp himmelen, stå vid fönstret och kanske gråta lite för att allt är så vackert och sorgligt på en och samma gång.
Det har varit lite mycket nu ett tag.
Jag trivs i lugn och ro.

Gott nytt år!

Ebba

Tack 2015 jag tycker om dig.
Ett betydelsefullt år i mitt liv.
Inte en droppe alkohol och jag känner det som att jag äntligen fick stopp på en skogsbrand och att små blommor och grönska åter kunde ta fart och få liv.

Ebba

Smet iväg från allt ett tag.
Satte mig på ett café, drack en kaffe och fastnade med blicken på....ingenting.

Det var skönt.
Att tänka lite i lugn och ro.
Sedan gick jag in på Indiska och köpte en stor och märklig ring som ingen annan verkat vilja ha eftersom att den var mycket nedsatt i pris och många fanns kvar.

En stor och märklig ring kommer pryda mitt finger denna nyårsafton.
Det känns bra.

Var rädda om er Lena, Leverjag och alla ni andra <3

Kram

Ebba

När jag väl hade duschat och gjort mig i ordning bland en miljard vuxna och barn (som drog på sig strumpbyxor och rättade till slipsar) var min ring spårlöst försvunnen i kaoset.

Jag firade alltså nyår utan en stor och märklig ring på mitt ena finger.

Hahaha, typiskt och ännu har den inte dykt upp.
Blir spännande att se var den dyker upp och vem som hittar den, om den dyker upp!

Jag vet vad jag vill 2016 och efter att ha fått känna på hur det är att må bra på riktigt vet jag nu att det är möjligt.
Förut var jag en drömmare utan mål.
Nu är jag en drömmare med mål.

Jag läser att det talas om anonymiteten här.
Det här forumet skulle ju inte finnas om det inte vore för anonymiteten.

Det är konstigt ändå att ingen av de flesta jag känner skulle tro att jag är alkoholist och har haft problem med alkohol.

Jag dolde det så väl.
Nu när jag har tagit mig ur det och mår bra och inte längre har något att dölja är det inte något jag känner att jag behöver dölja.

Det är också en häftig insikt.
Att det ju längre tid som går avdramatiseras och blir en del av mig på ett sätt som jag är tillfreds och cool med.

Det är ro i själen det :)

och inse hur lika vi är, vi med beroendeproblematik, om man kan säga så. Inte många i min omgivning vet vilka problem jag haft. Inte många gissade hur illa det var, att jag var alkoholist. Att jag drack mest varje kväll på slutet. Jag har alltid varit välfungerande även om jag så här i efterhand ser att jag nog inte fungerade så bra alla gånger.
Det intressanta för mej också är att ju längre tid jag varit nykter, desto mindre bryr jag mej om vad folk tycker och tror. Inte så att jag basunerar ut varför jag slutat men om nån frågar så säger jag att det blev för mycket. Jag smusslar inte med min nykterhet, skäms inte för att jag inte dricker alkohol. Det gjorde jag i början men när tiden går så blir det naturligt. Skönt.

Ebba

Jag var också välfungerande men herregud vad jag slet.
Fy fan hur livet var.
Stressen inombords.
Jag var fasiken inte alls välfungerande egentligen.
Men du förstår nog hur jag menar.
Det känns overkligt när jag tänker tillbaka och tacksamheten och lyckan över att vara ur det är enorm.