Det vidare livet.

LenaNyman

... så gillar jag att hitta Ebbakommentarer under fliken Senaste. Det är nåt med dom, nämligen, som känns friskt, välmenande, inkännande och bullshitfritt.

Ebba

T a c k.
Jag såg filmen Monica Z.
Skönt att se en film om ett liv om en kvinna som var både smart & cool och hade alkoholproblem.
Jag har märkt att alkoholister ofta är jävligt härliga människor (NYKTRA)
Känsliga, kloka, finurliga, smarta mm mm
Seriöst. Alltså.

Här nu

Har läst lite i din tråd här och ville bara säga otroligt bra gjort, stärker mig att läsa detta.

Ebba

och tack!
Jag började undra vad jag har skrivit efter att du skrev det du skrev här ovan, så jag läste hela min tråd.
Oj....vad nyttigt det var för mig!!!
Att se hur jag kände och tänkte.
Inser att utvecklingen har gått framåt och det stärker mig, det är underbart.

Ebba

Var ute och gick en sväng.
Vissa dagar (inte så ofta) är Beyonce-Halo-dagar.
Lyssnar på den låten 4-5 ggr i rad sådana dagar.
Lyssnade på den när jag gick och bara "wtf, den handlar inte om nån kille eller nåt, den handlar ju om MIN NYKTERHET!"
Det är så det känns.

Ha en fin söndag alla.
Gör det bästa ni förmår av den.

Ebba

Mitt huvud snurrar av alla intryck från dagen, en dag som har gått i ett.
Också en anledning för en alkoholist att dricka på.
Lugna ner sig.
Jag dricker inte längre.
Låt mig aldrig någonsin igen få för mig att försöka lösa vad det än är genom att dricka.
För det går inte.
Alla känslor som motas bort för stunden av alkohol lagras outredda i min kropp och tynger mig så att jag tillslut sjunker, kollapsar eller exploderar.

Jag måste vara här och nu och reda ut vad det än är så att sikten blir klar och jag kan gå utan att vara skymd.

olika anledningar tackar jag speciellt för ditt senaste inlägg Ebba, jag behövde det idag.
Kram ♥

Nyfödd

varför jag drar mig för att bli "synlig". Därför att jag är så fruktansvärt prestationsinriktad. Livrädd för att behöva prestera även här, med djupa, fia välformulerade inlägg som får allas beröm, tack, och bekräftelse. Så fånigt men det slår mej med full kraft och det gör ont.

Nyfödd

här i forumet, inte minst du Ebba bevisar ju motsatsen. Man duger, just sådan man är trots att spegelbilden inte alltid är så vacker... Så därför ska jag ta ett djupt andetag och påbörja en tråd, även jag.

konstnären

Vill skicka många kramar till dig jag blir så glad att det går bra för dig. Jag har varit där nere i hålet och jag har mått skit. Nu är det upp till mig att avstå..
Tänker på dig ofta
Kram konstnären

Ebba

Ligger i sängen, dricker kaffe och bläddrar i DN.
Suckar och har svårt att fokusera.
Kommer till dödsannonserna, där tar jag mig tid.
I en annons står något vackert:

"Vad flög nattfjärilar emot innan människor tände ljus i natten?"

Ebba

Ibland får detta forum mig att bli ledsen.
Antar att det beror på att det jag läser väcker känslor.
Så många människor.
Så många historier.
En sådan kamp.
DET TAR ALDRIG SLUT.
Nya berättelser tillkommer så gott som dagligen.

Jag är glad att jag har mina underbara AA-grupper.
Där får jag se och höra människor resa sig, tillfriskna, utvecklas, le, skratta och ibland gråta.

Det är alla fantastiska människor där med 1,5, 10,15 eller 20 års nykterhet bakom sig och deras berättelser om att vara en spillra på golvet som sakta men säkert återhämtat sig och lagats som har gett mig tron på att det går att få må bra, leva ett nyktert liv och till och med vakna varje morgon och känna att det är underbart att få just det - vakna till en helt ny dag.

Det går.
Det är möjligt.
Ge inte upp.
Efter alla AA-möten jag har gett mig själv (gått på) så är det nog just det, den fantastiska vetskapen om att det går att ändra riktning på sitt liv - som är det finaste jag har lärt mig där.

Av livs levande människor som med glada ögon och ro i själen bevisar det genom sina sanna berättelser.

DET GÅR VERKLIGEN ATT BRYTA SIG LOSS FRÅN ALKOHOLENS MAKT och få tillbaka sig själv.

Det går.
Jag vet att det är sant.
Det är sant.
Det går.

Kom ihåg det.

<3

Ebba

:)

Det var skönt att skriva det, nu kan jag nog sova gott känns det som.

konstnären

Godmorgon önskar jag dig. Ville bara titta in till dig tänker på dig ofta. Nu ska jag gå till kyrkogården och filosofera över alla namnen.
Fin lördag till dig
Kram konstnären