Hej,
Verkar säkert nykter i inlägget men det är jag inte. Har i alla år kunnat maskerat drickandet, men orkar helt enkelt inte.
Läst många trådar och fått många insikter, men hur gör jag? Tog just en klunk.... Är högavlönad, intellekuell, empatisk, snäll och osäker....

Elias

Dialogen i hjärnan har pågått, från och till, i många år. Missbruket, som jag förstått att det är, har varit min vardag de senaste tio åren - åtminstone...
Fredag, lördag, söndag är alltid i konstant rus. Borde ju inte vara söndagen, men då har jag som "tradition" att alltid dricka öl och snaps till middagen. Maten lagar jag alltid själv och till matlagningen tillhör intag av antingen några starköl eller ett par glas vin. Efter maten alltid "eftersläckning" med öl eller vin. Pratar alltså om mina normala söndagar.
Ser nu när jag sätter pränt på det, för första gången, hur sjukt mitt beteende är.
I veckorna är aldrig någon dag alkoholfri, även om det är lite lugnare än helgerna. Ser nu återigen, svart på vitt, att något är fel.
Tack, snälla ni, för att ni ger mig bra respons! Mitt kloka jag kanske kan bli starkare av det.

... ett tag, i går kväll, trodde jag du drev med oss ("trollade"), men nu märker jag inifrån, och utifrån, egen erfarenhet... att det du berättar är sant. Jag brottas med samma problematik som du, även om inte på det akuta sättet du beskriver f.n. guschelov. Men tider kommer och tider går.

Elias

Nej, jag är helt ärlig. Har under veckan, de vita dagarna måndag - fredag eftermiddag, varit här och läst många trådar. Var kanske dumt att starta en egen tråd igår kväll när jag var så långt ifrån nykter man kan vara. Men jag tolkar det som ett steg i rätt riktning...

Elias

Ja, med den starten här kan det bara bli bättre....
Ska försöka hålla mig till att enbart skriva när jag är nykter. Ser ju själv här ovanför att jag inte kan skriva i berusat tillstånd, igår var det nog ett akut nödrop.

Visste inte om du drev med oss eller om det var ett ärligt rop på hjälp. Ser nu att du och jag har samma sjukdom.

Jag har varit där du är nu. Du har en sjuhelvetes resa framför dig. Inte bara en helvetes resa alltså. Det är en resa som kommer sätta spår. Ibland styr du riktningen, ibland alkoholen. Det är en resa in i dig själv, för att hitta ditt riktiga jag som du vet finns där inne i dig. Du har redan börjat den resan. Det är en resa som är jobbig, såklart, men som sedan kommer ge dig väldigt mycket positiv energi, om du jobbar för det.

Hörde en gång att en terapeut (och nykter alkoholist) hade sagt att "Om jag kunde ge er min nykterhet så skulle jag inte göra det - jag skulle inte vilja inte råna er på resan". Hon menade alltså inget illa, utan försökte säga att dom hade så många underbara saker att uppleva framför sig..

Hoppas att det kan vara en tröst och lite inspiration i början på din kamp.

Stort lycka till nu..

Elias

Tack för dina ord, Äntligen fri!
Du får mig att inse att även om a-träsket är ett helvete är vägen till total nykterhet kanske ännu värre. Var ju nykter från i måndags tills igår eftermiddag och det enorma alkoholsug jag kände de dagarna var inte inte särskilt roligt. Grym abstinens, helt enkelt.
Tror på att det finns ett ljus därborta någonstans, på andra sidan resan. Det framgår så tydligt när man läser inläggen här på forumet.
Tänk om även jag skulle klara att ta mig dit? Måste ge det en chans!

BElisabeth

Insikten är viktig. Att erkänna att man har problem. Ta all professionell hjälp du kan få. Kanske antabus? Och Campral som för vissa tar bort suget så det blir lite lättare att leva. Men ett nyktert nyår är väl inte fel?

Elias

Ja, jag ser insikten som ett viktigt första steg. Erkänner nu för första gången för mig själv att mitt drickande inte är sunt. Det ger mig inte nöje, bara problem. Toppen att detta forum finns, så man förstår att man inte är ensam. Känner igen mig själv i så mycket som skrivs här. Det verkar som om a-problemen är ungefär lika för alla.
Det är så många här som lyckats klara att sluta, vill verkligen tillhöra den skaran!
Min fru klagar ofta på mitt drickande, men det har jag alltid slagit ifrån mig. Dumt, inser jag nu.
Klarar jag inte denna resa själv, kommer jag att söka all extern hjälp som finns.
Nyktert nyår? Får se....

Elias

Frugan är ju i Thailand med sina syskon, så jag är ensam hemma. Fick ett underbart telefonsamtal nyss. Sonen 28, som bor ca en timme bort, kommer hit för att fira nyår med sin far. Han har aldrig förstått det där med alkohol, så det blir en vit nyår. Har inte hänt på åtminstone 30 år.. Ser faktiskt fram emot det!

BElisabeth

Själv är jag kattvakt och sitter själv. Har aldrig fattat det där med nyår:).
Gott Nytt År Elias. Ha det jättemysigt med sonen.❤

Elias

Gott nytt år till er!!!
Dionysa, jag är vuxen. Tre härliga barn och fyra goa barnbarn.
Min son, som jag skrev tidigare, kom hit och vi njöt av gratinerad hummer och hjortfile. Han dricker inte och därmed inte jag ikväll. Godnatt alla!!!!!

Elias

Gott Nytt År, BElisabeth!
Hoppas katterna klarat alla smällar. Här har det klingat av. Bor i en pytteliten stad, så ingen kan smälla längre....
Sonen somnat, ska jobba imorgon.
Gott nytt och sov gott!!!

Elias

Nyårsafton gick hur bra som helst, tack vare besöket från sonen. Vi åt gott och tittade på film. Sov innan 12-slaget.
Hur har ni andra haft det?

Elias

Alltså, han sov före 12. Inte jag. Haft mycket idag, strandpromenad och kokning av skaldjursfond. Fanns en del att ta hand om, både hummer och färska räkor.... Så gott det skulle vara med ett glas vin eller en öl...... Hemskt sugen!

Hej Elias! Jag har läst din tråd, du är en kämpe! Fortsätt med det, fall inte för frestelsen ikväll! Jag har varit vit några månader nu, och jag känner mig lika jäkla stolt och glad varje morgon när jag vaknar pigg och fräsch (nåja..) :) Försök visualisera att du vaknar imorgon pigg och utvilad så kanske det går lite lättare?
Nyår har jag tillbringat med en uppstressad, envetet skällande hund, som går bananaz på raketer och smällare... Jag har också en son (som du) som bor hemma hos mig, han somnade nog också före tolvslaget (mitt i hundskall och raketer!!). Men det var längesen jag såg nyår som någon särskild högtid, det känns mer som en vanlig lördag, faktiskt... Idag blir det väl att titta på Agnetas nyårskarameller på TV4, det börjar väl nu precis?
Skriv gärna hur du mår och hur det går!
Kram!

Elias

Tack för dina rader!
Vit i några månader - en dröm att komma dit... Vill också vakna varje morgon till en riktig dag.
Är, märkligt nog, nykter ikväll. Känns konstigt... Skippar Agnetas karameller och ser istället Stjärnorna på slottet, är Magnus Ugglas dag idag.
Kram på dig!

Hej Elias
Jag har läst din tråd. Visst är det skönt att gå in i det nya året nykter. Definitivt ett steg i rätt riktning. Själv har jag varit sjuk under helgerna men är nu okay och skall börja året med ett lätt träningspass.
vänligen
Ikaros