Hej,
Verkar säkert nykter i inlägget men det är jag inte. Har i alla år kunnat maskerat drickandet, men orkar helt enkelt inte.
Läst många trådar och fått många insikter, men hur gör jag? Tog just en klunk.... Är högavlönad, intellekuell, empatisk, snäll och osäker....

Elias

Tack för hejarop! De behövs...
Vanor som varit ovanor får brytas och bytas mot nya sundare vanor.
Nu kör vi en vit vecka till!

Elias

Kan summera året så här långt att det enbart bestått av nyktra dagar. Tuff och helvetisk abstinens första veckan, sedan "bara" avklingande sömnproblem och a-sug några veckor. Nu kanske det där suget glimtar till kortvarigt i vissa lägen, men inte ens varje dag. Sover numera bra och är uppe med tuppen sju dagar i veckan helt utan bakfylla. Utsövd! Mår så bra av detta och det känns som bästa vinstlotten, tänk att den fanns där inom räckhåll hela tiden! Vågen har bytt skepnad från chockvåg till glädjevåg. Allt ser ljust ut framöver och jag vill inte vända tillbaka till mörkret.
Men - det handlar bara om en dryg månad. Jag förstår på så många här att det är skört när man känner att allt vänt och man tror att man är fri och därmed på säkra sidan. Så säker att några glas vin på fredag och lördag kväll väl inte kan skada osv... Jag är fast besluten att inte gå i den fällan, så även februari får bli helvit! Ingen, förutom jag själv om olyckan är framme, kan rubba det.
Har insett att jag är på fel avdelning i forumet. Frågan "Dricker jag för mycket?" besvarar jag ju faktiskt själv i trådrubriken "Jag dricker på tok för mycket". Får skylla på att jag definitivt inte var mig själv när jag skickade ut nödraketen här den 30/12.
Att jag klarat detta, hittills, beror till enormt stor del på all stöttning och pepp jag fått här. Utan er skulle det inte fungerat. Att ha hittat så många underbara människor med genuin omtanke sporrar mig varje sekund. Stort tack från djupet av mitt hjärta till er alla!!!
Startar nu ny tråd under "Förändra sitt drickande" och fortsätter där. Det är ju mer passande att jag söker förändring, antingen till att kanske kunna dricka "normalt" någon gång i framtiden eller att aldrig mer ens försöka. Förändring från mitt tidigare destruktiva drickande är det under alla omständigheter.
Jag hänger alltså kvar, en dag i taget....

Hej Elias
Jag är övertygad om en sak nämligen att du aldrig kommer tillbaks till det läge du var när du sände nödraketen. Den månad du upplevt har varit mycket mer än enbart en månad.
Vad tycker den "egendomliga människan" om metamorfosen du genomgår?
Vänligen
Ikaros

Elias

En månad är ju bara en tidsenhet och vad den blir beror på vad man fyller den med. Januari 2017 har varit en omtumlande period, en renässans för mitt liv. En resa med stora pendelslag och en svettig vandring från svart till vitt, men inget jag vill vara utan.
Den märkliga varelsen är väldigt häpen över förvandlingen, helt plötsligt dricker vi kaffe 7.30 på helgmornarna - tillsammans! Plus allt annat gott mitt nya leverne för med sig. Responsen är odelat positiv.
Att jag skulle gå tillbaks till läget pre nyår känns otänkbart just nu och din övertygelse om att det inte blir så värmer.
/E

Du har hittat hit för du vill få en förändring på dina alkoholvanor och börjat skriva och läsa här som ett steg på vägen. Du har redan hunnit med ett par inlägg och det märks att du verkar hittat något som kan passa dig som stöd. Om du startar en egen tråd kan det ibland göra så andra snabbare svarar dig och att andra kan följa dig. Gör det om du vill såklart!
Vad behöver du just nu för det ska gå så bra som möjligt för dig där du är?

Vänliga hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen