Hej,
Verkar säkert nykter i inlägget men det är jag inte. Har i alla år kunnat maskerat drickandet, men orkar helt enkelt inte.
Läst många trådar och fått många insikter, men hur gör jag? Tog just en klunk.... Är högavlönad, intellekuell, empatisk, snäll och osäker....

Elias

Går in i vecka 2 med tillförsikt, men med lockande fällor. Åker iväg på konferensresa med jobbet imorgon, kollegorna kommer att bli extremt förvånade över mina nya vita vanor. Kommer inte ens att ta en öl på Kastrup innan avresa. Om jag kan stå emot.... Kommer iaf redan imorgon kväll, helt odramatiskt, tala om att jag dragit in på alkoholen som ett led i att leva sundare och därmed bli av med ett antal kilon. Är inte mogen att berätta om den verkliga anledningen.
Hade ett grymt sug igår kväll när jag lagade mat. Traditionellt har jag alltid ett glas bredvid mig samtidigt. A-hjärnan efterlyste det där glaset starkt, skrek efter det. Jag skrek tillbaka och klarade hela kvällen, men det var en tuff match.. Era berättelser och peppning här var till stor hjälp!
Ser nu fram mot en nykter lördag!

Hej Elias
Nykterheten har sina klara fördelar! Något att glädjas åt! Eller hur?
vänligen
Ikaros

Elias

Hej Ikaros,
Ja, det har definitivt sina fördelar att vara nykter. Nu när abstinensen lagt sig och "bara" suget då och då gör sig påmint ser jag det. En normal kväll som denna skulle annars ha inletts med en rejäl draja, eller två, följt av några starköl innan middagen. Några öl skulle säkert ha slunkit ner tidigare under dagen också. Sedan åtminstone två glas vin till maten och därefter konstant flöde av starköl + förmodligen whisky tills jag vaknar morgonen/förmiddagen därpå utan något minne alls av kvällen. När jag ser vad jag nyss skrev förstår jag hur osunt mitt förhållande till alkohol är.
Ovanstående gäller inte bara lördagar, utan även fredagar. Söndagar är eftersläckningsdagar med några öl under dagen och alltid öl+snaps till maten. Övriga veckodagar är lugnare, "bara" en flaska vin eller sex öl per kväll. Vad i allsindar har jag hållit på med?
Tack för stöttning!
/E

Villhaettliv

Jag går in på min andra vecka som nykter idag, jag med.
Det jag kommer att säga till folk som ev undrar är att jag har börjat träna seriöst och att jag inte vill förstöra det med alkohol. Vilket iofs också stämmer! Ska bli spännande att se om det blir framsteg på gymet...?
Lycka till!

Elias

Då är vi i samma fas tidsmässigt. Iom att jag talar om offentligt att jag ska ner i vikt måste jag ju göra det också. Träning kommer att ingå även för mig. Det kommer förhoppningsvis bli en bra hjälp för att hålla a på avstånd.
Tror vi har bra strategier!

Nyttan

Hej Elias,

Jag övar just nu på att för första gången svara "jag dricker inte alkohol" på ett svalt och självklart sätt. Det kommer snart en konferens för mig också.

Att inte förklara varför tycker jag borde vara vår självklara rättighet men i min värld är det ännu inte så. Är det så för dig också?

Att säga att man tänker på hälsan och ska tappa lite kilon funkar bra! Risken för tjat om att bara ta lite är dock överhängande...

Hoppas du hittar ett bra sätt att bara göra annorlunda än vad du brukar!

Elias

För mig är det nog så att jag än så länge känner det som lite skämmigt att erkänna varför jag inte dricker alkohol. En kollega dricker inte alls pga att han inte kan hantera det, respekteras av alla. En annan körde en helt vit period tidigare som ett led i viktminskning och det var inga problem. Så i min grupp kommer det att fungera så småningom när jag blir helt öppen med mitt problem.
Generellt tror jag dock, som du skriver, att det är svårt i de flesta gruppsammanhang där alla andra dricker. Det är nog lätt hänt att a-hjärnan lyssnar på lockropen så är det igång igen.
Min plan är att nu när jag redan första kvällen talar om att konferensen är a-fri för min del så målar jag in mig i ett hörn. Tar jag minsta glas gör jag ju bort mig. Detta ska säkert funka och jag ser fram mot det.
Visst ska vi klara detta, Anna!?

Att inte dricka alkohol är ju verkligen ens egen ensak och det finns inga krav på att redovisa för kreti och pleti varför man vill låta bli. Jag vet ju dock, precis som ni bägge säger, att någon kanske undrar, att frågan poppar upp. Men min erfarenhet säger att det faktiskt inte är en sån big deal för andra som vi tror, det är bara vi själva som inbillar oss det. Precis som du säger Elias så är det ju ingen stor sak att flera andra i ert sällskap slutat att dricka? Jag tror vi själva har en tendens att förstora upp betydelsen. Visst, frågan kanske dyker upp, men intresset svalnar fort.

Elias

Bra ord där! Man är ju själv så centrerad på det här med a för egen del att man tror att det blir ett j-a hallå om man avstår. Det är förmodligen inte så dramatiskt, så det spöket är bara att dra en säck över.
Ska rapportera här om kvällens kommentarer. Blir intressant att studera kollegornas reaktioner.

Självklart att man inte ska behöva berätta (hela sanningen...) varför man inte vill dricka. Samtidigt är det ju bra att avdramatisera skälen, både för en själv och den som frågar.

Hej Elias
Klokt detta med att "måla in sig i ett hörn". Också intressant med att studera omgivningens reaktioner. Kanske de inte reagerar alls??!! Du kanske endast "målat in dig" för dig själv OCH DET ÄR JU I SÅ FALL UTMÄRKT.
Ta god tid på dig att njuta av frukosten!
vänligen
Ikaros

Elias

Det var inga problem alls att avstå alkohol. Alla köpte till 100 procent att det ingår som ett led i att jag behöver tappa några kilon. Någon frågade visserligen om jag känt abstinens efter a-stoppet. Jag var ärlig och svarade ja, sedan var det inte mer med det. Ingen dramatik alls, således. Dock frestades det med fri dryck, men det blev mineralvatten.
Nu måste jag förstås gå ner i vikt, vilket passar mig bra. Att ha det i fokus hjälper mig att inte dricka.
Imorgon kommer jag att njuta fullt ut av frukosten och alputsikten!

Nyttan

Vad glad jag blir när jag läser om din konferens Elias och tack ni andra för era tankar. Ja, det är säkert jag som gör det så stort för att jag verkligen har svårt att säga nej när servitrisen står där och käckt frågar; rött eller vitt vin?
Det är jag som undrar om mina nyktra arbetskamrater har tråkigt på julfesten när volymen sakta går upp, upp... Det är jag som inte står ut med fulla människor när jag är nykter. Jag är både trångsynt och intolerant i en festsituation. Det är min största utmaning ...så många gånger jag svajat runt med ett vinglas i handen bara för att stå just med festen och festdeltagarna. MEN det är ett annat och avslutat kapitel av mitt liv. Nu skriver jag min nyktra bok.
Kram

Bra jobbat Elias! :) Hoppas frukosten smakade riktigt bra och att du kan njuta av dag två, pigg och fräsch! Du fixar detta! /M

Elias

Glad att du frågar.
Konferensdag 2 avklarad. Vinet flödade till middagen och visst var jag sugen, rejält dessutom! Jag och min vita kollega njöt av maten med mineralvatten som dryck. Tur att vi är två här som avstår, det hjälper... Inget propsande från de andra, men att flaskan kallar på en är tillräckligt jobbigt.
Frukosten var fantastisk att angripa med helt nykter och ej bakfull hjärna. Ser nu fram mot morgondagen!
Hoppas allt går bra för dig!
Kram/E

Vad glad jag blir! Starkt jobbat! Själv är jag back in business efter sjukskrivning på en månad, känns väldigt bra men jag var redigt trött både i huvudet och i min nyopererade axel när jag kom hem igår. Men det är riktigt kul att vara igång igen! :)

Hej Elias
Bra gjort att ha klarat konferensen och en viktig erfarenhet att luta sig emot i framtiden.
En varning dock från en gammal glädjedödare. Det är lätt att tappa skärpan efter att ha lyckats med något. Bilförare som är trötta somnar inte sällan någon kilometer från hemmet.
vänligen
Ikaros