Hej,
Verkar säkert nykter i inlägget men det är jag inte. Har i alla år kunnat maskerat drickandet, men orkar helt enkelt inte.
Läst många trådar och fått många insikter, men hur gör jag? Tog just en klunk.... Är högavlönad, intellekuell, empatisk, snäll och osäker....

Elias

Hej,
Ja, hur skönt som helst. Varit första arbetsdagen idag och till middagen kom suget. Brukar alltid dricka öl till. Och sedan fortsätta med det hela kvällen.
Idag blev det mineralvatten!

Elias

Tack för glatt tillrop!
Suget efter a har rivit i mig hela kvällen, men jag har stått emot. Blir sängen snart och vetskapen om att jag kommer att vakna helt utan bakfylla imorgon känns glädjande. Även om det varit några jobbiga timmar nu...

BElisabeth

Underbart! Du är ett litet steg på väg. Problemet, tycker jag, är att när ångesten är borta, man varit nykter en vecka eller två, så verkar det vara en jäkla bra idé att dra i sig en vinare bara för att det råkar vara fredag kväll/lördag kväll. Gå inte på det!
Kram!

Elias

Ja, det är nog så det är. Små steg och en dag i taget.
Min stora utmaning nu är att på söndag-torsdag åker jag på konferensresa med jobbet. Där ingår alltid alkohol som en naturlig del. Om jag inte dricker avslöjar jag ju mina problem och det känner jag mig inte mogen för. Måste försöka tackla det på något vis.
Hur går det för dig?

Elias

Vaken, men dödstrött. Att det ska vara så svårt att somna/sova när man lägger sig nykter. Snurrar runt och svettas. Abstinenssymtom?

God morgon Elias!

Det är säkert abstinensen som skrotar runt i din kropp så du inte får sova. Men det går över! Håll ut bara.

När de gäller konferensresan som du ska på så tänker jag att du inte alls behöver avslöja dina problem (om du inte vill såklart!). Det finns ju massor av anledningar till att man avstår alkohol? Man kanske äter nån medicin som inte synkar med alkohol? Man kanske har börjat få problem med migränkänningar när man druckit och vill testa att låta bli? Osv. Du hittar säkert ett bra skäl till att låta bli. Ett annat kan ju faktiskt vara att man har bestämt att ha några vita veckor efter jul? Det hör jag att var och varannan har. Det kommer att gå bra! Tänk vad pigg du kommer att vara på konferensen om du inte dricker något? Som jag sagt tidigare, försök visualisera att du vaknar på morgonen, pigg och fräsch. Tänk att sätta dig vid hotellfrukosten och bara njuta av den goda maten. Inget illamående, ingen huvudvärk - och framförallt ingen ångest!

Elias

Ja, det är nog typisk abstinens. Mönstret stämmer väldigt väl med vad många andra upplever, enligt vad man kan läsa sig till här. Klar igenkänning där!

Angående konferensen ska jag nog köra på spåret att jag avstår från alkohol som ett led i att försöka gå ner i vikt. Allt drickande genom åren har gett mig en viss manlig rondör... Det kommer att funka.
En av kollegorna slutade helt med alkohol för drygt ett år sedan, vilket var nödvändigt för honom. Han gjorde bort sig åtskilliga gånger bland oss. Nu får han och jag utgöra den "vita gruppen"... Även om mitt skäl officiellt är viktnedgång.

Och, som du skriver, så gôtt att kunna njuta fullt ut av hotellfrukosten - ångestfri!

Hej
Den tanken är bra! Erinrar mig hur jag försökt hålla masken på hotellfrukostar. Slippa dölja oro och skakningar.
Ikaros

Elias

Ja, många hotellfrukostar har varit besvärliga...
Ser nu framför mig när jag kommer hem på kvällen den 12 januari efter att ha lyckats köra en helt vit konferens + vit hela vägen fram till avresa på söndag. Blir lite upprymd av den bilden!
Dock leker det redan en tanke om att belöna mig själv på fredagen efter hemkomst. Är nog ingen bra idé, fredagen den 13:e och allt... Ska försöka hålla emot!

Elias

Onsdagen tillända och därmed femte vita dagen. Hoppas bara natten blir OK, haft väldigt svårt med sömnen sedan jag slutade(?) med alkohol.

Asteroiden77

Hallå,,

& God fortsättning,

Jag har varit nykter några år nu & känner väldigt mycket igen mig i det du skrivit, kampen, räknadet av dagar utan alkohol, att falla tillbaka utan att förstå varför osv. Fruktansvärt jobbigt. Särskilt när alla hoppas att jag ska klara den här gången. Pressen.

När jag förstod att jag led av sjukdom , tre delad. Fysisk allergi: när jag väl tar första klunken,,glaset så,sätter det igång ett sug efter mer som jag inte kan kontrollera. 99% av gångerna, och jag vet aldrig vilken gång jag kommer klara av det.

Besatthet: att gång på gång börja dricka trots att jag inte vill, & vet att jag inte kan hantera der, eller bestämt mig f att inte göra det.

Själslig brist : ältande : kan inte släppa saker om ngn sårat mig eller så oavsett hur länge sedan det var. Och så : ångest, depression, ilska, sorg, skuld, skam, rädsla , ,,mm,,

Missnöjde, lättirriterad, rastlös om jag inte får dricka & allt ovan om jag när jag dricker . dagen efter dvs.

Pest eller kolera.

Jag slipper leva så nu & hjälper gärna till, du ska inte behöva räkan dagar. Det går att få hjälp nu, om du vill.

- a

Elias

När du beskriver dig själv, Asteroiden77, beskriver du också mig.
Räknar dagar - och nätter - så här i början, men så småningom hoppas jag kunna gå över till att istället räkna veckor, månader och till slut år.
Ser nu fram mot ännu en vit dag, trots att det inte snöat här där jag bor... :-)

Asteroiden77

.där jag bor är det vitt ute just nu. Och jag har slutat att räkna dagarna, veckorna , månaderna ,jag har vart vit. Brukar. Ibland komma ihåg åren,

Hoppas att du med får komma dit. Lugnet.

Det var inte så jobbigt att komma hit som jag trodde från början. Lite arbete, men det är såklart en livsförändring. Inom mig, lära mig hantera ältandet som är betydligt (!) mindre,,,,är förvånad över hur lite det är,särkilt när jag har hör andra människor berätta om sitt.

När det inte är ett lika högt brus i hjärnan så vet jag varför jag inte ska dricka, jag minns: för jag tål inge alkohol.

Men jag behöver inte vara rädd för det, jag kan få på kalas,fester,klubbar konserter, ja du vet där alkohol finns utan att känna sug, att vara rädd. Jag kan t o m ha en fest här hemma, & bjuda på alkohol. ( mitt bröllop) & sedan ge bort den alkoholen som blev över.
Så himla konstigt & skönt såklart.

-a

Elias

Det är berättelser som din som gör att man känner hopp för framtiden. Att få leva helt naturligt utan alkohol, så underbart! Jag har siktet inställt dit, blir det något hack i kurvan på vägen må det vara hänt. Målet är i alla fall utstakat.

Elias

... på grund av avsaknad av snö här i den sydliga provinsen.
Själv är jag dock helt vit och nykter. ?
Minus 10 och strålande sol, får bli en promenad vid havet. Ett steg i taget...
Har nästan sovit hela natten, mår förträffligt!
Dag 7 nu.

Underbart Elias! Nu är nog den värsta abstinensen snart borta!

Jag har också varit ute mycket idag, har en hund som fullkomligt älskar snö och kyla. Då är det bara att dra på sig lager på lager, mössa och vantar och gå ut. Så efter att ha lekt och stojat med henne i några timmar så är man härligt uppfriskad nu! :) Nu blir det varm choklad och ostmackor innan det är dags att städa ut julen.

Jag hoppas du får en fortsatt fin dag Elias!

Elias

Ja, det värsta har nog lagt sig. Känner någon slags spontan eufori istället.
Så härligt för dig med lek i snön!
Må nu så gott resten av trettondagen!