Hej,
Verkar säkert nykter i inlägget men det är jag inte. Har i alla år kunnat maskerat drickandet, men orkar helt enkelt inte.
Läst många trådar och fått många insikter, men hur gör jag? Tog just en klunk.... Är högavlönad, intellekuell, empatisk, snäll och osäker....

Mycket starkt att stå emot alkoholdjävulen där i jaktkojan. Det starkaste jag läst sedan Ebba (?) vände när hon stod inne på systembolaget med vinflaskan i hand. Alltså silvermedalj!!!
Vänligen
Ikaros

Elias

Tack för hejarop!
Igår njöt jag fullständigt med alla sinnen av dagen i skogen. Ingen seghet i kroppen och värk i knoppen alls. Det tillskriver jag a-avståendet helt. Total skärpa och all fokus på den spännande vildsvinsjakten. Hundskall från drevet som närmar sig, brakandet från springande vildsvin och helt stadig på handen när de kommer i skotthåll. Mycket starkare upplevelse utan öl- och jägerpimplande kvällen innan. Dessutom var gårdagen den första dagen i år helt utan a-sug, inte ens för en endaste ynka sekund.
Sparkle, jag tror precis som du att förutsättningarna för mer kvalitet i livet ökar kraftigt utan alkohol. Och Ikaros, stort tack för medaljen!

Elias

Önskar ju ingen annan att vara bakis, men man blir faktiskt stärkt av att se andras fyllebeteende både när det pågår och dagen efter. Blir igenkänning och ännu starkare insikt i att där vill man inte vara.

anonym17136

Härligt där Elias med första dagen utan A-sug ...
..och jag lovar att det kommer fler , när du fortsätter så här , och det är jag övertygad om att du kommer att göra :-))
Själv har jag inte haft något A-sug på ett bra tag ..
Jag är såå nöjd med att pimpa kaffe hela förmiddagarna .. Älskar kaffe och på kvällen blir det en stor kopp med earl grey tea..
det gäller att hitta de där andra små glimtarna ..
Ha det gott .. så hörs vi snart .. Ler

Sparkle

Precis som du skriver önskar man ju ingen annan illa :) Men man blir påmind om de dagarna man brukade må skit efter A. Det är på något sätt stärkande.
Jag älskar att tänka att "sådär som du mår nu, så kommer jag ALDRIG att må igen".
Hoppas du har en härlig dag! Kämpa på

Elias

Tack för era inlägg!
Ännu inget a-sug idag. Är jag botad nu? Knappast, men tanken börjar surra någonstans i bakhuvudet att det där med dagligt drickande i flera år bara var en ovana som nu är bruten och som innebär att från och med nu är det fritt fram. En listig del av hjärnan där! Än så länge går jag inte på det, utan väljer att avstå vilket jag inte har problem med nu. Om (när) suget sätter in igen framöver blir det väl en värre kamp, en fight jag får ta då...
Tack igen för hjälp och stöttning!

anonym17136

Påminner om min dikeskörning i höstas ..
men vet att du är mycket klokare .. som inte låter dig lockas ..
Kram igen

Elias

Tack för din kram!
Skall ha din dikeskörning främst i tanken...
Kramar tillbaka!

Elias

Hoppas du har kryat på dig ordentligt från halsflusseländet!
Jag kan nu summera två dagar utan a-sug, känns fantastiskt. Kommer suget imorgon ska jag stå emot den lockande djävulen, det lovar jag.
Nu kör vi en vit helg, Helle!!!

Elias

Fortfarande vit och trivs så bra med det. Lagade Biff Rydberg igår kväll och som en blixt från en klar himmel kom de självklara tillbehören för mig. Någon talade med hög röst om för mig att detta kan man inte äta utan öl och snaps. 3,5:or finns på macken och brännvin i barskåpet, så det skulle vara lätt ordnat. Suget kom akut och var svindlande, men förnuftet segrade och a-längtan klingade så småningom av. Lärdomen jag tar med mig är att jag kan aldrig vara garderad för när alkoholdjävulen triggas igång. Måste ständigt vara på min vakt, ständigt. Omtumlande upplevelse!
Har nu kaffe och frukost i magen, tidningen är läst och en timmes stavgång väntar under förmiddagen. Skulle inte ha funnits på kartan i mitt förra liv!

Mick

Jag har oxå haft en vit helg, det är underbart att vakna klar i huvudet helt utan ångest.
Jag fick med sug igår kväll i samband med matlagning, otäckt när det bara slår till så plötsligt, det är väldigt lätt till att trampa snett i ett sånt läge, bra att du kunde avstyra det.
Nu siktar vi på en vit vecka till, dag för dag ?

Elias

Snyggt parerat även av dig! Synd att just matlagning ska vara en trigger, livsfarligt. Men jag kommer att fortsätta laga mat, är lite av en hobby och det är jag som står för det jobbet här hemma. Men utan vin eller öl till numera.
Japp, nu kör vi ännu en vit vecka!!!

Coco79

Nu har jag läst hela din tråd och är så imponerad av hur du lyckats komma såhär långt!! Grymt bra jobbat! Jag vill också komma så långt att jag skulle kunna känna några dagar utan a-sug. Har liksom dig vanan att dricka när jag lagar middag, det är nog den svåraste vanan att bryta här hemma, för suget kommer alltid då. Senare på kvällen inte lika jobbigt.
Tänkte också WOW vad strongt av dig att klara konferensresan nykter! Jag har en jobbresa tillsammans med en kollega nu mån-ons (reser hemifrån mån kväll), och funderar hur jag skall klara av den nykter. För det mesta reser jag själv i jobbet så det är ingen som kan 'se' vad jag gör...men nu har jag byte av flyg och lounge och allt det där...
Än en gång, så imponerad av din historia! Undrar...bestämde du dig 'bara' för att klara detta då det gått så bra för dig? Jag undrar om jag inte har den rätta viljan ännu.

Elias

Vanans makt är stor, men mat måste man laga ändå... Dricker fortfarande samtidigt, men bara Ramlösa.
Jo, konferensresan gick bra och det har stärkt mig. Segrar ger styrka! Det var lounge både på ut- och hemresan och de har väldigt bra utbud även på sådant som inte innehåller alkohol. Men suget finns där... Man får bita ihop och stålsätta sig. Klarar du resan må-on helt utan alkohol är det en fin seger på vägen!
Jag hade umgåtts med tanken på time-out från a en längre tid och full som attan helt ensam hemma den 30/12 fick jag nog. Beslutet var moget att ta och på den vägen är det. Jag bestämde mig för att bestämma över mig själv. Alla vet också att jag har en konkret målsättning att gå ner 15 kg, så mitt a-avstående ses inte som något konstigt. Dessutom är minus 15 triggande, har tio kg kvar nu.

Droppade några rader i din tråd tidigare idag...

Vi kämpar på!

Famiglia

Vilken resa du har gjort, otroligt starkt. Verkligen inspirerande att läsa din tråd. Känner igen mig så otroligt mycket i det du skriver. De där med vanor är inte lätt att bryta, biff rydberg = öl och snaps, räkmacka = god Chablis, Italienska köttbullar = en panna rött, ja den listan kan göras hur lång som helst. Dessa vanor gör att man hela tiden blir påmind om alkoholen och att bryta dem som du gjort är stort, hatten av!

Skall bli kul att följa din resa mot en 15 kila lättare kropp, du och många här inne är verkligen stöttepelare mot ett vitare liv. Kör hårt!

anonym17136

Hade på känn att det skulle bli ännu ett positivt inlägg från dig igår om en vit helg ..jag hade rätt och blir såå glad ...
... även om du hade tankar på att ta en vända förbi macken ,
så slog du bort dem direkt .. Bra jobbat !!
Ser hur du delar med dig av dina erfarenheter här på andras trådar ... uppmuntrande positiva ord och även kloka goda råd ..
du är verkligen Amazing ..har sagt det tidigare ...är så tacksam att jag har hittat dig och alla andra här ..
Ok Elias , dags för en nu härlig vecka .. och vi fortsätter våran resa så här ..resan mot vårat vita liv ..
och sommaren då vi är heelt oemotståndliga ;-))
Ha det gott så hörs vi .. kramar Ler

Elias

Tack för dina ord. Man gör så gott man kan och blir andra hjälpta och känner stöd är det bara plus...
Nu tar vi en go vit vecka och till sommaren du!
Njut av måndagen och veckan!
Kram