Hej, vet inte om jag kan få hjälp här. Jag började dricka när jag var 17, har många gånger slutat med minnesluckor o nerspydda kläder. I vissa perioder drack jag varje dag, för att sen ta 1 månads avbrott. Är 29, när jag var 23 fick jag en grav psykisk diagnos. Vilken jag behandlas för, med medicinering och terapisamtal. Förra veckan drack jag Tisdag, Onsdag, Torsdag, Lördag. Denna veckan söp jag mig full i Tisdags så att jag fick minnesluckor och spydde. Jag dricker nästan alltid ensam, så det blir väl inte så mycket konsekvenser av det, mer än några skumma facebook konversationer och emejl som jag får läsa dagen efter för att se vad jag verkligen skrev, då jag inte kommer ihåg dom.

Känner att det är mina psykiska besvär som får mig att dricka dock, alternativet känns alltid så mycket värre. Jag har en konstant katastrofkänsla, och då tar jag till alkoholen. Dagen efter blir mina psykiska besvär vanligtvis hemskt mycket värre och jag är "ur action" hela dagen och kan inte göra nånting. Skulle vilja kunna dricka bara på Fredagen helst, o inte alls lika mycket. Jag dricker vanligtvis 4-5 starköl och 4-5 groggar när jag dricker. Ofta tar jag en enstaka öl någon dag i mellan. Vet i nuläget att alkoholen kommer ta död på mig, men det verkar svårt o få det under kontroll ändå. Jag bryr mig om min hälsa i övrigt och tar god hand om mig. Var hos läkaren för ett tag sen och tog lever prover, vilka va fina. Har sen dess druckit ännu mer. Läkaren föreslog en medicin som heter campral som ska minska suget i mellan gångerna, men vill helst kunna dra ner på det själv. Mina näromstående är även de mycket oroliga över mitt drickande.

Trots att jag spydde och fick minnesluckor i Tisdags gick jag idag och köpte mera öl för resten av veckan och jag känner suget börjar komma tillbaka.

Andreas

Jo jag gör väl det, märker även att när det gått 3, 4 dagar nykter tänker ja att jag kan dricka igen utan problem. Som i eftermiddags, precis bokat biljetter till en festival i vår o va nervös inför det o tänkte att "äh va fan jag har ju inte druckit sen i Onsdags" så jag gick lös på vad som va kvar i whisky flaskan o sen när den va slut va de ända ja kunde hitta en slurk kaluha ur en flaska som ja me drack ur. Känns så jävla onödigt i efterhand. Letade t.o.m efter en söndagsöppen pub online hah, men gick inte då ja inte kan lämna valpen själv några längre tider.

Hoppas det funkar bra igen, Andreas! Vi får kämpa både du och jag med att inte anvönda a som medicin.
Ha en bra helg!

Andreas

Var ett tag sen ja va inne här nu. Drack en halv flaska whisky på 70 cl i Tisdags o 2 öl, blev inte särskillt bakfull dock. Men fick minnesluckor o skit o de va inte bra, lyckades på nåt sätt ta hand om hunden ändå. Har ett vagt minne av att ja snackade me grannen men kommer inte ihåg vad ja sa, kan ha sagt precis vad som helst. Nu har ja dock "tatt igen de" genom att inte dricka på helgen. Blev rädd i tisdags o vill inte göra så igen. Mår rätt bra faktiskt.

Sluta köp whisky, Andreas. Eller du kanske har hittat din taktik. En veckoranson som inte får överskridas. En privat motbok. För på sätt och vis verkar det ju fungera för dig. Fast just det där när man inte vet vad man har sagt och gjort är ju inte roligt. bra att du tog hand om hunden i alla fall.

Andreas

Jo borde kanske inte köpa whisky. Nu när ja inte druckit på snart en vecka börjar ja bli sugen igen. Träffade grannen han var bakfull idag. Det här vårvädret gör att alkoholdjävulen säger; jo men va fan nårra öl kan du väl ta så du verkligen uppskattar det fina vädret".

Andreas

Det går inte särskillt bra för mig, därför jag inte har skrivit på ett tag, den här sidan verkar tyvärr inte hjälpa. Mår skit me, känns som jag har blivit misshandlad på insidan, vet inte varför. Nu sitter ja o dricker ett glas vitvin som min morsa lämnade kvar här efter förra middagen, var det ända ja hade. Och det känns faktiskt bättre, tyvärr. Kännt sån jävla skamm på senaste tiden då jag varit full på ställen jag verkligen inte borde vara full på. Vet inte om det e våren som gör det eller alkoholen som gör att jag hela tiden måste ha den för o inte må skit. Jaja tänkte bara lämna en liten rapport, och förlåt för att jag skriver när jag dricker, kan bara inte mäkta med det när jag inte dricker.

Andreas

Det räckte bara till 2 glas o nu e ja nykter igen, mådde bättre för stunden, men nu mår jag skit igen. Tror jag har hittat min sårbarhet för a, det e när ja har varit någonstans o haft kul o druckit mycket, då vill jag gärna fortsätta det höga alkoholintaget och det roliga. Ungefär som en semesterdrickare lätt tar med sig den dåliga vanan även efter semestern.

Sidan hjälper dåligt när man inte skriver, Andreas. Tycker att du beskriver så bra egentligen om drivkraften i att dricka. Man skäms och mår dåligt och då hjälper det med alkoholen. Ja, det är precis så för en liten, liten stund. Det hjälper.
Å det andra, när man vill ha den där känslan sv gemenskap och glömma allt... Och vilja ha den kvar. Problemet är ju att den inte finns där riktigt när man dricker i ensamhet. Det är ju inte särskilt roligt. Å så skammen på det. En väldigt ond cirkel och jag tycker nog att alkoholen bidrog starkt till att jag kände mig misshandlad på insidan. KBT? Har du provat det, Andreas? Kanske skulle kunna vara nåt för dig.

Andreas

Jo har tatt tag i det denna veckan iallafall, så det kanske hjälper o skriva lite. Men har kännt mig misslyckad för att ja inte lyckats o inte dricka, så känns bara deprimerande o skriva de, o som man gör alla besvikna. Var iallafall o tränade igår o efter det känner jag mig frisk o hälsosam o vill inte dricka. O ikväll e det valpkurs, har ingen sprit hemma så kan inte dricka. Har inte råd o köpa nån alkohol heller förrens i slutet av veckan

Jag är säkert dubbelt så gammal som du, Andreas. Jag har blivit snällare mot mig själv med åren. Nåt som jag skulle önska att jag blivit tidigare. Skulle vilja förmedla till dig att se dina bra sidor och dina framgångar, istället för att fokusera på det som du vill ändra. Lättare att stå ut med sina dikeskörningar då.

Andreas

Jo jag vet inte, suget e där idag igen. Fint väder o då ska man ju njuta maximalt eller hur? Suget kommer alltid på tisdags eftermiddagen, men kan inte va full på valpkursen, jag får väl kämpa mig igenom det.

Andreas

Känns så meningslöst o skriva bara när man fortsätter i samma gamla spår som alltid, forumet heter trots allt "förändra sitt drickande". Ibland sitter jag och läser här OCH dricker.

Andreas

Av nån anledning tänker ja att du e min gamla barndomskompis Sisyfos, hon va klok. Haha.

Tack ?! Fast du kan ju alltid ge goda råd i andras trådar om det inte går så bra. Lite "lära som du borde leva" terapi. Ibland är det lättare att se lösningar hos andra än sig själv. Å nåt gott för det nog med sig. Jag vågade ju inte ens bli medlem innan jag trodde att kag kunde greja det och inte ens då var det en rak väg. Jag tycker att det är starkt av de som har det extra kämpigt att komma tillbaka eller stanna härinne.

Andreas

Jo det har du nog rätt i. Vet inte vad ja ska skriva i de flesta andras trådar bara, känns som andra har bättre råd att ge än mig. Om det inte är nåt specifikt jag kan relatera till

Andreas

Tror jag drabbats av en depression eller nåt, ser ingen mening eller glädje i någonting, inte ens saker som ja innan tyckte va kul. Vårdepression? Eller så e de bristen på alkohol.

Sundare

Hej Andreas! Har du haft depressioner tidigare? Det finns tester på nätet om du vill skatta ditt mående. Gå annars till din VC. Obehandlad depression är ett tungt lass. Man kan göra mycket själv men jag rekommenderar dig en läkarbedömning. Hur länge har du varit utan alkohol? Jag har inte läst hela din tråd, ser att du varit medlem drygt 8 månader. Att upphöra m a är ett bra första steg för att utesluta att din nedstämdhet inte är en effekt av att man dricker för mycket.
Depression ligger mig varmt om hjärtat, jag vet att det går att leva med depression men jag vet också att man kan få slippa att lida med rätt hjälp.
Ta din ledsnad på allvar o kolla vad det faktiskt beror på. Ha en fin kväll nu!

Fri

Är ingen expert men jag vet av engen erfarenhet att för mycket alkohol är den mest säkra vägen man kan ta om man vill ha en depression.
Sen kan man också dricka för att man redan har en.
Hade ett stormigt och kanske flyktigt förhållande med en människa som ville ta livet av sig. Hon var alkoholist eller så var det hon definierade sig själv.
Tror faktiskt att jag räddade hennes liv en gång även om hon gjorde allt själv.
Vill inte gå in på detaljer men hon fick en diagnos som dipolär och för henne var det en stor lättnad. Hon tog tag i det och gick på AA. Själv var jag en aktiv alkoholist och var inte till någon hjälp för hennes väg ut. Hon är ändå en av dom människor som jag alltid kommer att älska.
Bortsett från att jag släpper ut en massa av mig själv just nu så är det här en viktig fråga.
Ibland dricker man för att man har ett sår i hjärtat och ibland får man ett sår i hjärtat av att dricka.
Har man ett sår i hjärtat finns det hjälp och det finns många förslag i denna tråd. Att vara trasig och dricka på samma gång är vägen till helvetet.
Helt ointressant vad som är hönan eller egget. Vi förtjänar alla att må bra. Så även du. All kärlek!!!

Andreas

Tack för omtanken, men tror inte de e så farligt, blir deprimerad lite då o då. Barndomskompisen "left me hanging" så att säga, kunde inte säga om han kommer eller inte. Men inget hindrar mig från att dricka imorgon.

Andreas

Nu gjorde jag dock ett misstag, köpte hem helgens öl redan idag då systemet har öppet till 19:00. Men nej ska fan klara mig till imorgon.