När man vaknar upp med en blåtira man inte vet hur man fått en vanlig jobbdag framför spegeln då stiger ångesten kraftigt. Man kallsvettas och uttalar orden "jag hatar mig själv" tyst i ditt huvud. Ett otydligt minne av lek med nya valpen på köksgolvet... och jo, jag minns att något gjorde ont. Men var det tassen, eller kom den andre hunden in i leken och blev sådär närgången som han, värsta kelgrisen brukar bli..? Herregud! Minns inte. Tänk om min sambo minns och jag försäger mig, avslöjar att mitt minne är simmigt. Panik!

Det är då i den stunden man inser att problemet är större än man velat ta in. Det är då man undrar hur det blivit så här? Hjälp! Jag måste ha hjälp!

Nu tar jag hjälp. Genom det här forumet. Har läst er andra och känner igen mig så väl. Blir stolt och glad över alla era vita, rena och klara dagar.

Ändå skakar min hand och skam och gråt trängs i mina ögon.

Tack!

Jadu... Vad ska man eg säga om att få en kick av att gömma flaskor, vara berusad."i smyg". Förstår det så väl. Jag vill nog bara vara helt ensam ibland tror jag och det händer alltför sällan. Ser att du skriver att "dottern pratar och pratar", katten o hunden pockar på uppmärksamhet, Det känns så för mig också ibland, alla vill ha en bit av mig, dricka min kärlek och äta min tid. Jag har fyllt på mig med vin, det funkar inte bra alls. Också på nåt sätt fått en kick av hemligheten, flaskorna o drickandet. När min sambo hittade mina flaskor var det på nåt sätt skönt för då kunde jag vara öppen med att jag måste sluta och då ströps också tillgången till alkohol. Nu har jag förstått bättre att jag måste ta hand om mig själv och göra sånt jag mår bra av. Det är så mycket skönare nu. Att leva i nuet och vara närvarande. Håll ut lite till. Ljudbok låter bra. Kämpa på ett tag till.

Ha, ha. Nu kom jag på: Det här forumet är numera min hemlighet, min kick. Här är det nyktert och mer socialt än där ensam med flaskan. Det planeras fester och folk berättar hemligheter som man inte får ta del av annars. Lurar dricklängtan med à-fritt. Det funkar för mig :-).

Orka

Ja! Du har rätt Sisyfos. Det här får bli min hemliga kick istället:)
Jag tränar mig på att stänga av oxå, gå in i mig skälv och inte uppmärksamma allt som händer runt mig hela tiden. Sätta gränser!
Jag älskar min familj och mina djur, vill vara tillsammans med dem allihop. Men en lika stor del av mig vill bara vara ensam! Jag är lite av en enstöring:)
Det gick bra igår kväll. Gjorde mina plikter med bok i öronen. Åt och duschade. Kom på mig själv med att njuta efter duschen. Stod där i badrummet och torkade mig, borstade håret och allt det där man gör och det var inte jobbigt, inte tråkigt eller besvärligt när man är klar i huvet och pigg. Det blev en stund för mig själv:)

Dag 4 idag! I'm happy!
Kram

Orka

på jobbet... Tur att det är sommarstiltje på mitt jobb. Nu ska jag simma. Barnledig idag, skönt men lite frestande att ta ett, två, tre glas vin. Det ska jag inte! För det är jobbvecka och jag dricker inte under veckor längre! Slut med det se ni!!

Orka

Sstans jvla skit oxå vad jag mår illa i kropp o själ idag. På något sätt var det ändå bra för aldrig mer! Jag var ensam hemma, ville fira. Tog fyra klunkar sprit och ett halvt glas rött och lättnaden var total. Tills min sambo kom hem.... Åh vad jobbigt! Jag ville bara bli nykter, klar i knoppen. Han tog vinboxen och kände att den var lättare, frågade om jag druckit och jag ljög, sa nej.
Innan vi pratade om min alkohol hade jag inga större problem att mörka att jag var berusad men igår var det hemskt. Jag gör det aldrig igen! Ska jag nån gång dricka, ska det vara öppet. Jag vill inte ljuga! Inte för honom och inte för mig själv.
Är så in i h-vetes bakis oxå. Som om kropp och själ gått ihop och inte tänker tolerera att jag dricker.
Bra tänker jag, tacksam över att min kropp ändå svarar så kvickt på felbehandling.
Känner mig misslyckad och ledsen fast mer övertygad än tidigare om att jag vill vara ärlig, klar och nykter. Även mer medveten om att jag har problem och därför helt måste avstå alkohol en längre tid.
Tvingade mig att skriva det här. Känns obehagligt men som det enda rätta:(

LenaNyman

Och kolla vad mycket du lärde dig på kuppen. Ja, faktiskt. Jag kanske inte ska säga grattis bara så där till att du trillade dit, men ett stort grattis till dom finfina insikter du fick genom det. Alltså; stort grattis, Orka! Och stooor kram! Upp i sadeln igen och ut på banan!

Deppa inte, kom igen, kampa vidare. Som jag ser det, varje misslyckande ger en storre chans att lyckas.

Jag kan bestamde mig for 2 veckor sedan att vara nykter i ett ar, att det var den basta present jag kunde ge min fru. Jag holl det i 2 dagar, jag var sa d-a stolt nar vi firade var brollopsdag ute pa restaurang och jag var nykter. Hon fragade om jag inte skulle ha en ol eller ett glas vin, men nej sa jag. Dagen efter var jag sa stolt over mig sjalv, sa d-a stolt att jag drack...... Det tog ytterliggare en dryg vecka innan jag aterigen bestamde mig for att nu far det vara nog. Denna gang for mig sjalv, ingen annan utan bara mig sjalv. Du kan ocksa, och jag hoppas jag kan...

Orka

Tack snälla ni!
Nä jag ger fan inte upp! Mer bestämd än tidigare.
De nyktra dagarna den här veckan har varit 1000 ggr skönare, lättare och roligare än idag när man mår som en sur disktrasa. Blää

Madeleine 83

..ännu mer medveten om att du har problem, BRA!
Nu får du ta fram järnviljan och bara säga absolut nej till suget när det åter bankar på dörren. Ju fler gånger då säger nej desto lättare blir det. Kämpa på!

Du vet att du kan, och du vet ju ocksa att du matt sa mycket battre innan ditt aterfall. Kampa!

Nyckelpigan

Jag tog också ett återfall och precis som du gjorde det mig mer säker på att jag inte kan dricka a. Jag mådde skit efteråt och sparkade på mig själv ett tag, men relativt snabbt fick jag distans och tog nya tag. Vi kan inte ändra på vad som hänt och vi kan inte lova att aldrig falla men vi kan göra vårt bästa för att hitta verktyg som hjälper oss att göra bra val... Och om vi ändå faller kan vi stå för det och ta nya tag istället för att vältra oss J det och bara fortsätta dricka. Starkt gjort att berätta här!!!

So jag skrev i en annan trad, mycket energy laggs pa att inte dricka. Men ibland kan man forlora ett slag och anda vinna kriget, kriget vinns med att inte dricka igen dagen efter.

Orka

Te i soffan i sällskap av sovande valp. Känner tacksamhet.
Det känns konstigt och lite overkligt att vars i den här situationen. Jag har egentligen alltid druckit väldigt måttligt. De senaste tre åren har jag druckit vin och gillst smaken, stämningen och berusningen. Ganska normalt egentligen.
För ett och ett halvt år sedan sålde jag mitt älskade hus och flyttade hem till min sambos hus. Och det har varit som att förlora hela fotfästet. Jag älskar min sambo men jag trivs inte i huset och tycker allt är oerhört jobbigt. Så min flykt har varit i berusning. Hsr känt mig så trängd, instängd här med hushållssysslor och slit. Berusningen hsr gjort det hela lite roligare. Jag blir kreativ och effektiv som fan initialt, sen blir jag skittrött och somnar. Effektivt på många sätt, fast totalt ohållbart och ingen bra medicin för självförtroendet. Suck! Måste hitta en lösning.

Jag tror det ar nagot liknande for mig, nar vi fick barnen for nagra ar sedan bodde jag och min fru pa en ort dar ingen av vara familjer bor. Vi beslutade oss for att flytta till hemorten dar min fru kommer ifran. Jag har aldrig trivts i staden och fran dag 1 var det klart att vi skulle rakt in i vardagen som min frus foraldrar lever i och min fru skulle tillbaks i samma vardag som hon hade innan hon flyttade ivag for sina universitetssudier. De forsta aren var en lang maktkamp mellan mig och hennes foraldrar och fru i mitten som inte alls triivdes med detta. Men jag slogs for min och familjens frihet medans hennes foraldrar slogs for att styra vara liv. For att orka detta, eller fly sa blev det mer och mer dricka. Jag har aldrig riktigt tankt pa detta men reflekterade over det nu nar du skrev om nar du borjade dricka.

For mig handlar det om att karva ut ett eget liv, inte fortsatta sa som andra tycker att jag borde gora. Mycket tankvart skrivet av dig, tack for det.