När man vaknar upp med en blåtira man inte vet hur man fått en vanlig jobbdag framför spegeln då stiger ångesten kraftigt. Man kallsvettas och uttalar orden "jag hatar mig själv" tyst i ditt huvud. Ett otydligt minne av lek med nya valpen på köksgolvet... och jo, jag minns att något gjorde ont. Men var det tassen, eller kom den andre hunden in i leken och blev sådär närgången som han, värsta kelgrisen brukar bli..? Herregud! Minns inte. Tänk om min sambo minns och jag försäger mig, avslöjar att mitt minne är simmigt. Panik!

Det är då i den stunden man inser att problemet är större än man velat ta in. Det är då man undrar hur det blivit så här? Hjälp! Jag måste ha hjälp!

Nu tar jag hjälp. Genom det här forumet. Har läst er andra och känner igen mig så väl. Blir stolt och glad över alla era vita, rena och klara dagar.

Ändå skakar min hand och skam och gråt trängs i mina ögon.

Tack!

Orka

Nu bär det iväg till stugan snart❤️ Jag och dottern. Lugnt o skönt och utan uppkoppling! Ha en fin helg!
Kram

Jag drack också häromdagen. Har även jag varit väldigt måttlig i mitt drickande tidigare. Har funderat över vad jag pysslade med då när jag inte drack. Och varför jag dricker. Dricker nog för att koppla av allt som är ogjort. För att bli lugn och sova. Vilken urusel strategi det är. Har hunnit med så mycket nu när jag inte druckit. Sover bättre och får mer gjort och ingen ångest.
Ta dig en funderare över varför du inte riktigt trivs i ditt nya hus, tycker jag. Är det för mycket som ska göras? Kommer du att kunna trivas? Det är ju ohållbart att hålla på som vi båda har gjort för att fly, så det tåls att tänka på vad som måste ändras i livet. Hoppas du har en bra helg på landet.

Orka

Utvilad och solbränd. Nöjd, älskar miljöombytet! Ser fram emot att jobba i morgon, kollegor tillbax från semestern, full fart igen.
I fredags kom vi till stugan kl sju, trötta, förväntansfulla och hungriga efter jobb och stress, avslutning på ridlägret för dottern, handling och ja... ni vet.
Hade en flaska vin med mig, drack två glas vilket jag hade bestämt att jag fick. Hällde ut resten i vasken för att inte frestas. Blev påverkad, inte full.
Lördag drack jag vatten och te, vi lade oss tidigt, läste bok och slocknade.
Nu, inget dricka i veckan. Det är målet. En dag i taget.
Sisyfos, precis så, måste komma fram till hur jag ska gå mitt liv att fungera. Och nej, jag kommer aldrig trivas i huset jag bor i. Vi letar nytt men det kan ta ett tag. De andra familjemedlemmarna trivs.
Vet ärligt talat inte vad jag vill. Men jag blir inte klokare av att döva mig!!

Enormt starkt att halla ut resten av vinet i vasken, jag skulle aldrig klara av nagot liknande om jag oppnade en flaska.

Orka

Jag fick en flaska när jag fyllde år och det var just det vinet jag ville ha. Är själv impad att jsg höll den gränsen men gör mig var det liksom mitt eget ultimatum. För att känna att jag inte svek mig mig själv ännu en gång.
Där och då fanns heller ingen stress att fly.
Jsg vet inte hur mitt framtida intag av alkohol kommer att se ut. Men jsg ska inte dricka som innan! Sprit i smyg på vardagarna. Mörka för min sambo, gömma och glömma bort mitt barn. Nä fy fan vilken ångest!!
Suget finns där så fort jag kommer hem, mer el mindre. Sjukt jobbigt att stå emot flykten. konstigt egentligen hur hjärnan fungerar.

Jag tycker det var valdigt starkt av dig, se till sa du haller vad du lovat dig sjalv. For mig galler det att fortsatta forsoka vara totalt ren, jag ar radd att ett snedsteg leder till tva valdigt fort.

Orka

Igår var det nära! Fick jobbigt stressigt besked om att min dotter måste byta skola, inte ens en vecka innan skolstart!! Megaångest hela dan! Är superkänslig för saker som kan göra dottern "illa". Finns bakgrund till det men det tar vi kanske en annan gång.
Längtade efter att ge hjärnan belöning, mental paus. Men jag gick lång lång lång promenad med hundarna istället.
Var superlycklig för det valet i morse!!

Det later valdigt jobbigt med skolbytet. Tycker det var valdigt bra och starkt gjort av dig att ta till alkoholen.

Orka

Alla kämpar där ute. Tänk vad många vi var som stod emot ikväll. Det var bra gjort av oss! Och så skönt det ska bli att sova nu:)

Vart bor du Orka? Jo det är starkt att hälla ut vinet men farligt. Kommer du med säkerhet veta att du häller ut igen?

Aeromagnus ställer rätt frågor. Vi är så många siom börjar om vid upprepade tillfällen. Jag kan som du sköta vinintaget just nu, men det är en farlig väg att gå tror jag. Så länge vinet finns där i tankarna som belöning, som avslappning, som något mysigt och positivt. Då kommer jag inte att kunna dricka. Så för mig är mysdrickandet med sambon slut. Tror eg aldrig att jag kommer att kunna återvända till det. Däremot kanske ett glas i sociala sammanhang. Just det drickandet har aldrig varit mitt problem. Men nu får det gå en lång period utan så får jag se. Kanske inte ens vill ha sen. Hur som helst, bra att du står emot trots oro. Hoppas det ordnar sig med dotterns skola. Ibland kanske vi mammor oroar oss i onödan. Min dotter är så mycket modigare än jag var. Kramar!

Orka

Det finns inga garantier för att jag kommer hälla ut halva flaskan nästa gång aeromagnus, vet inte om och när nästa gång blir heller.... Men jag är glad över att jag höll mitt löfte till mig själv den gången. Min intention är att fortsätta vara ärlig mot mig själv. Och nu är jag glad att jag inte druckit på hela veckan:) jag mår bra. En dag i taget.

Orka

Jag tycker det är så skönt att slippa självbedrägeriet, självföraktet. Urk vilka destruktiva känslor! Det är nog den största vinsten för mig. Jag kan se mig själv i spegeln.

Det dar med sjalvbedrageriet haller jag helt klart med om, jag har alltid "trot/tyckt" att om ingen annan ser vad jag dricker sa har jag inte druckit det......