När man vaknar upp med en blåtira man inte vet hur man fått en vanlig jobbdag framför spegeln då stiger ångesten kraftigt. Man kallsvettas och uttalar orden "jag hatar mig själv" tyst i ditt huvud. Ett otydligt minne av lek med nya valpen på köksgolvet... och jo, jag minns att något gjorde ont. Men var det tassen, eller kom den andre hunden in i leken och blev sådär närgången som han, värsta kelgrisen brukar bli..? Herregud! Minns inte. Tänk om min sambo minns och jag försäger mig, avslöjar att mitt minne är simmigt. Panik!

Det är då i den stunden man inser att problemet är större än man velat ta in. Det är då man undrar hur det blivit så här? Hjälp! Jag måste ha hjälp!

Nu tar jag hjälp. Genom det här forumet. Har läst er andra och känner igen mig så väl. Blir stolt och glad över alla era vita, rena och klara dagar.

Ändå skakar min hand och skam och gråt trängs i mina ögon.

Tack!

Kvaddad

vilket besvär du gjort dej!
Tror jag fick det utskrivet för ryggskott en gång. Men vadå blandat morfin och alkohol?
Skrev jag det också?

Tror som du Orka, att de flesta härinne har goda intentioner.
Hoppas det går bra för dig och att det börjar falla på plats litegrann.
Kramar!

Orka

Livet är ingen rak väg, den är full av kurvor och backar som går upp och ner. Ibland blåser vinden i håret och det känns lätt ibland är det tungt så in i h...vete. Men jag vet att hur svår vägen än är det jag som valt den. Jag väljer mina vägar själv. Det är en tröst i det tycker jag. :)
Sisyfos, hoppas du oxå har det bra!

Orka

Brukar påminna mig om känslan i det när jag vill ge upp. Ångesten när man vaknar på natten, sjalvhatet när man räknar cl och förbränningstimmar för att ta sig till jobbet. Att vara ganska full men inte visa det för sambon, sinnesjukt själsdödande.
Men inte ikväll, inte mer av det. Jag behöver tycka om mig själv, så att jag kan ge till andra.
God natt!

Könner igen det: Att vara ganska full men låtsas vara nykter... Kan nåt vara mer meningslöst? I det läget kan man inte ens njuta av att vara full och vad är då meningen med det hela? För mig blev det mer och mer uppenbart medan jag var onykter att jag var det vid fel tillfällen. Kunde inte njuta. Så en misslyckad fylla, självförakt och ångest... Ja, jsg behöver påminna mig om det där ibland. Ett skitliv helt enkelt.
För mig funkade det verkligen att börja välja a-fritt. Förvånade mig själv också... Och det har ju inte funkat rakt.., men inga längre dikeskörningar i alla fall. Kämpa på Orka!

Leverjag

Du fick mig att tänka på försommar med ljumma vindar. Åh, så skönt.. Herregud vad pinsamt när jag tagit jobbsamtal hemifrån och behövt bokstavera i mitt huvud det jag ska säga (påverkad) Usch, vad pinsamt!

Tycka om sig själv. Ja, fullt fokus på det så blir det så mycket enklare att tycka om andra!

Kram ?

Orka

Har jobbat många gånger på kvällarna hemma och inte riktigt kommit ihåg vad jag gjort dan efter. Då mår man inte så bra dan efter.
Mitt problem är ju att jag blir så aktiv och skärpt, faktiskt är det så, gör en jäkla massa bra saker på fyllan! Ibland. Snabbt går det oxå. Tills jag når en viss nivå såklart och absolut beroende av hur jag mår för övrigt. Är oxå duktig på totala ångestattacker där jag sänker mig själv och mitt liv så grundligt att det är ett under att jag reser mig, snyter mig, går ut och nattar barn. Då mår man inte heller bra!

Leverjag

Fick massor bra gjort till en gräns och den gränsen kom snabbare med tiden. Attacker av gråt och ilska. Usch vilken berg och dalbana. Det blir inge bra med alkohol!

Kram

Bollan

Jag känner så väl igen mig i din historia! Är så lätt att bränna ut sig för att hjälpa andra! Alkoholen blir som bensin för att ta itu med alla måsten! Förstår oxå din känsla vad det gäller hunger! Mitt sug försvinner oxå när jag har ätit! Något att bygga vidare på och ta vara på när suget blir stort!

Ja, eller hur. Jag blev själv bara trött... Inte snabb och kreativ. Eller det hände att jag kom på smarta idéer och planer för framtiden som blev svårt att förverkliga. Just för att de var planerade på fyllan. Lite trist var det närmande dragit in andra i planerna också.
Ja... Vi fortsätter nyktra!

Orka

Jag fick ett fint meddelande en morgon nyligen på väg till jobbet. En polis och blåskontroll!!! Min värsta ångest och mardröm sedan en tid tillbaka. Men jag var inte orolig, jag var glad och nykter, till 100% ingen fara! Fick dock inte blåsa men såg det som ett fint tecken från universum.
Tack!

Orka

Ibland vill man vräka ur sig något riktigt elakt, nått man retat sig på, har fördomar kring eller bara inte gillar! Oftast när man är riktigt jvla trött på sug själv! Så är det för mig i alla fall. De ggr jag häver det ur mig får jag oftast tillbaka dubbelt upp... Oftast av mig själv i form av ånger och en dålig känsla i bröstet.
Min filosofi är att inte ägna det negativa någon uppmärksamhet, jag vill nämligen inte attrahera det inne mitt liv. Bara en reflektion så här på alla ❤️ dag.

Du har så rätt Orka! Fast ibland känns det lite skönt att häva ur sig även om det är både dumt och onödigt. Men i slutändan är det är onödigt och det tar energi.
Nej, det är bättre att som du se de positiva tecknen i tillvaron som blåskontroller och annat.

Orka

Jag är kvar. Tar stöd från alla er som skriver. Ger inte mkt tillbaka. Jag vet det. Men det är som om jag inte kan. Har svårt att ens sätta ord för mig själv. Känner mig inte redo att stötta andra. Ska ge tillbaka sen, om ett tag.
Och varje gång jag på allvar tänker mig inåt mig själv blir jag så förtvivlat ledsen över hur jag har behandlat mig själv det senaste året. Det fungerar i min vardag så länge jag inte är ärlig med vem jag är och vad jag står för.
En så idiot jag varit, jag som är (var)den starkaste av alla i övertygelsen om att man måste leva enl sitt hjärta! Och att man själv skapar sin lycka. Usch vad jag svikit mig själv? Och dövat med A. Och nu har jag fullständigt tappat bort mig, gått under i mina tankar om hopplöshet.
Jag har lång väg tillbaka! Men jag tänker gå den, tar inga genvägar längre.
Kram. Orka