När man vaknar upp med en blåtira man inte vet hur man fått en vanlig jobbdag framför spegeln då stiger ångesten kraftigt. Man kallsvettas och uttalar orden "jag hatar mig själv" tyst i ditt huvud. Ett otydligt minne av lek med nya valpen på köksgolvet... och jo, jag minns att något gjorde ont. Men var det tassen, eller kom den andre hunden in i leken och blev sådär närgången som han, värsta kelgrisen brukar bli..? Herregud! Minns inte. Tänk om min sambo minns och jag försäger mig, avslöjar att mitt minne är simmigt. Panik!

Det är då i den stunden man inser att problemet är större än man velat ta in. Det är då man undrar hur det blivit så här? Hjälp! Jag måste ha hjälp!

Nu tar jag hjälp. Genom det här forumet. Har läst er andra och känner igen mig så väl. Blir stolt och glad över alla era vita, rena och klara dagar.

Ändå skakar min hand och skam och gråt trängs i mina ögon.

Tack!

Orka

Jag har ett par nyktra dagar bakom mig. Drack ett glas vin igår. Det var både gott och äckligt på samma gång. Lipade en skvätt över min otillräcklighet och min sambos oförmåga att stötta mig inte alkoholrelaterade frågor utan att jag har en jävla arbetsbelastning både på jobbet och i hemmet. Så det var ingen munter tillställning direkt.
Hur går det för dig?
Kram

Ungefär samma men har druckit några dagar, har haft ganska vilda diskussioner med min andra hälft då jag vill flytta. Tror jag börjar komma fram till henne men det kommer nog bli stormigt ett tag känslomässigt. Jag ser vägen fram, jag måste bara svänga in på den.

Orka

Då så nystart, då börjar vi styra vårt eget liv:) en nödvändig början för mig, annars går jag sönder och det går ju inte. Har ett barn att ta hand om!

Fina Orka!
Jag var där, jag också. Kände mig otillräcklig. Orimlig arbetsbelastning, dåligt med stöd och måste orka. Längtade efter någon jag kunde krypa upp i famnen hos som kunde ta hand om mig. På ett sätt ganska främmande, för jag är väldigt självständig och har alltid varit, men jag kände mig så liten. Har nu upptäckt att det nog var så att jag inte tog hand om mig själv. Mitt fokus var på andra hela tiden. Det gagnar varken dem eller mig.
Så mitt budskap till dig Orka är: ta hand om dig! Lägg lite tid på dig själv och vad du vill. När jag slutade dricka började jag prioritera mig själv, kanske lite innan. Sakta men säkert så är inte livet bara en oändlig hinderbana utan ganska trevligt helt enkelt. Du kommer att lyckas, men fokusera på dina vita dagar, på det du lyckas med. Acceptera och lär dig av det andra. Stärk dig själv först!

Orka

Sisyfos?
Jag känner mig ensam och använd, ibland bortkastad och nyttjad. Egentligen vet jag att jag är älskad och bra. Men jag ges ingen chans till återhämtning. Ingen ro. På jobbet är jag centrum. Hemma är jag centrum. Skitjobbigt!
Men jag gör något åt det nu. Flyttar så snart jag kan. För min skull, för min mans skull och min dotters. Det finns ingen som har glädje av min stress och olycka och ingen kan hjälpa mig mer än jag själv.

Orka

Känner mig skör och i kontakt med mina känslor. De som gömts och trampats ner under månader av flykt undan. Har uttalat vad jag behöver och nu finns ingen återvändo. Det är befriande och läskigt. Jag har levt mitt liv efter vad mitt hjärta sagt till mig och det har aldrig blivit fel. Jag har aldrig ångrat några cal och ser mig själv som modig i mina val. Mitt senaste val att sälja mitt hus och flytta till mitt livs kärlek var både modigt och klokt! Jag ångrar ingenting. Det är skillnad på att sakna och ångra. Jag saknar mitt hus, jag saknar mitt tidigare enkla liv, ensam med bara min flicka. Men av det valet att leva med min man har jag lärt mig massor och min kärlek till honom är större än någonsin. Men nu måste jag härifrån, för jag måste lära mig älska mig själv igen.

Orka

Mat, godis, lyx-te och en barnfri timme i sovrummet?
Rätt fint att unna sig!

Ja, att njuta av stunder i vardagen är en bit på väg. Och att ta hand om sig själv. Jobba på med det :-).

farmor

Du är verkligen klarsynt i din situation. Dessutom har du styrkan att följa din inre övertygelse. Jag tror verkligen att det kommer att gå bra för dej/er! Lycka till!

Orka

Tänker på diskussionen på kvaddads tråd. Jag vill ha tilltro att människor vill väl och försöker göra gott.
Jag tror att alla här inne vill ge och även vill ta emot. Att vi faktiskt behöver andra i en svår situation.
vi har alla gjort våra val och fortsätter kämpa med dem.
Kram kämpar!

solapan

Kvaddad,
bra att du rör om i grytan. Skakar om här. Blir på riktigt då. Låt syjuntan surra en stund så blir det nog lugnt sen.

Kvaddad

Det var DEJ jag väntade på?
Tack!

Orka

Jag är inte med i nån jävla klubb! Går inte på gym heller och FB har jag aldrig haft men jag ser ingen anledning att ge mig på dem som gillar gym, klubbar och FB. Jag är glad för deras skull. Vad är du så arg för kvaddad?

Kvaddad

är det alltså respektfullt att påstå att jag äter panocod?
Förtal skulle jag säga.