När man vaknar upp med en blåtira man inte vet hur man fått en vanlig jobbdag framför spegeln då stiger ångesten kraftigt. Man kallsvettas och uttalar orden "jag hatar mig själv" tyst i ditt huvud. Ett otydligt minne av lek med nya valpen på köksgolvet... och jo, jag minns att något gjorde ont. Men var det tassen, eller kom den andre hunden in i leken och blev sådär närgången som han, värsta kelgrisen brukar bli..? Herregud! Minns inte. Tänk om min sambo minns och jag försäger mig, avslöjar att mitt minne är simmigt. Panik!

Det är då i den stunden man inser att problemet är större än man velat ta in. Det är då man undrar hur det blivit så här? Hjälp! Jag måste ha hjälp!

Nu tar jag hjälp. Genom det här forumet. Har läst er andra och känner igen mig så väl. Blir stolt och glad över alla era vita, rena och klara dagar.

Ändå skakar min hand och skam och gråt trängs i mina ögon.

Tack!

Orka

Söndag! Har alltid älskat söndagar. Ofta inget bokat, man är utvilad och påfylld av samvaro med familjen. Så var det innan i alla fall. Senaste månadernas söndagar har ofta varit ångestfyllda, huvudvärkstunga och tröttsamma. Inte idag!! Nu har jag återerövrat söndagen! Goddammit!! Vad skönt:) snart blir det loppis med dottern och fika med en vän. Tror jag åker och simmar oxå ikväll. Tänka sig vilken energi man har när man slipper baksmällan.
Kram

Bra jobbat!

Jag foll igenom igar, har egentligen ingen ursakt. Efter ett par dagars dividerande med mig sjalv om jag ska dricka nagon gang I framtiden eller inte sa foll jag helt enkelt igenom och drack igar. Det smakade inte gott, jag kande mig inget battre och idag har jag huvudvark. Pa satt och vis kanns det bra for nu vet jag att jag inte vill dricka som jag gjorde forut, nu satsar jag pa att vara nykter atminstonde till nasta helg.

Orka

Urk! Måste få det på print så att jag kan gå tillbaka o läsa. Hur många ggr har jag inte suttit på morgontoan och hatat mig själv, undrat hur fan jag ska kunna gå till jobbet, kan jag köra bil? Luktar jag? Ångesten som bubblar i mig. Magen som intevill vara med mer. Och svullna ögon, trötta och ledsna. Vad sa jag igår? Nattade jag mitt barn, var hon ledsen? Eller var det jag som var ledsen?
Känns så sjukt när man skriver ner det här. Att man faktiskt av eget val kan göra så mot sig själv och sina nära! Bara för ett par timmars lättnad!?
En gång när jag precis satt mig i bilen för att köra till jobbet ringde min sambo och sa att det var poliskontroll på 40 sträckan en bit bort. Vågade inte chansa, ångesten övermannade mig och jag körde en omväg på ca två mil för att undvika att få blåsa. Herregud vad jag har haft ångest i bilen många gånger. Dottern rider på lö fm, har inte känt mig säker på min promille särskilt många gånger på väg till stallet. Och som jag räknat timmar! Förbränningstid..... Satan vilken stress!!
Näe! Jag ska göra allt som står i min makt för att hålla mig här, nykter och frisk en härlig söndag som denna.

LenaNyman

... är en kämpe, Orka. En kämpe som orkar. Härligt att läsa om din gårdag och det är bara att hålla med om att det här med att vara bakis; fy fan för det själsdödande tillståndet. Inget liv, bara plågsam existens. Ha en mycket bra måndag nu, kära du.

Orka

Är att alkohol gör mig nojjig och orolig även i liten mängd. Jag strävar mycket efter att ha fötterna i jorden, att liksom jorda mig själv för att gunna balans och ro och detta är omöjligt med alkohol i systemet. Jag blir ofokuserad och fladdrig dagen efter. Långt ifrån så som jag vill vara och som jag behöver vars för att hantera min vardag. Känner sån skillnad efter några dagars nykterhet, ett lugn når mig som jag trodde jag förlorat. Har inte känt igen mig själv på länge och jag har tillskrivit yttre omständigheter skulden när det egentligen handlat mycket om a och mitt sätt att missbruka det lugn à tillfälligt kan ge.

Orka

Skönt att slippa hålla koll på vad man sagt, gjort, hur mkt finns kvar i flaskan, när kan jag köpa nytt, kan jag köra...???
Allt det tar ju plats i huvudet! Och jag som redan har mer än nog saker att hålla reda på.
Lördag, klar i knoppen o solen skiner☀️

Orka

I soffan med te, äppel, dotter och bästa katten:) uppladdning för ny vecka. Jag gillar fredagar och jag gillar söndagskvällar. Behöver båda arenor, hemmet och jobbet. Bra balans.
Önskar er alla en skön söndagskväll!

Hoppas allt är bra! Tänkte på det du skrev om hur alkoholen påverkar dig även dagen efter, det är nog så för mig också. Ofokuserad och rastlös kan nog beskriva det. Nu när jag dricker så sällan blir det mer påtagligt. Hoppas allt går bra för dig. Saknar dig hör i forumet.

Orka

Jag tror det är ganska bra. Vet inte. Jag har inte varit nykter helt men heller inte druckit destruktivt. Står någonstans mitt emellan och funderar på vilken väg i livet jag ska ta. Jag har en del att ta tag i men inga bra lösningar. Hade jag varit själv hade det varit enkelt men jag har en dotter att ta hänsyn till och en sambo. Klart är att jag inte lever så som jag egentligen vill. Jag gör fel saker. Det är jobbigt att tänka på. Men samtidigt börjar en plan ta form om hur jag ska förändra mig. Det skänker ro.
Jag läser mkt på forumet. Har för tillfället väldigt lite att ge tillbaka. Kanske för att jag tycker det är jobbigt att läsa mina egna ord. Inte så mycket om a utan mer om att jag inte lever mitt liv fullt ut. Det gör mig ledsen.
Men så mkt kraft det finns i alla kämpar på forumet! Det är fantastiskt. Och Sisyfos, så glad man blir av omtanken:)
Nu ska jag hoppa in i duschen och fixa mig inför kvällens koncert som jag kör till!
Kramis

Orka

Idag är en hemsk morgon. Ont om tid, planer som spricker, hundar som strular och jsg som inte vill skynda mig...
Men mitt i allt slog det mig när jag stod och försökte fp mig själv anständig inför en pressad dag på jobbet, att tänk om jag varit bakis nu dessutom. Hujedamig!!
Plötsligt blev morgonen riktigt angenäm:)) för jag är klar i knoppen, ångestfri och har gått ner tre kilo!
Happy monday!

Orka

Jag måste hela tiden påminna mig om vad jag vill. Påminna mig om hur jag vill må, nu och dagen efter. Det är viktigt för mig att ha kontroll. Jag har ansvar för mig själv, ingen annan! Om jag dricker har jag själv bestämt mig för det. Punkt. Det finns inga omständigheter jag kan tillskriva det. Mitt liv är mitt eget, väldigt viktigt för mig.
Har haft så många andra i min närhet sim har sett sitt eget beteende som en konsekvens av något annat. Jo, en förklaring kan ligga i det men aldrig ett försvar.
Jsg dricker för mkt ibland. Det är mitt ansvar! Och det är jag som ska förändra det. Bara jag.

Orka

när jag löser vissa trådar på forumet. Det här är väl ändå fel forum för skuldbeläggande.... Skulle nog vilja påstå att alla här gjort saker man ångrar, vissa öppet och andra dolt. Men att kasta spjut i kuvös bör man passa sig för!

Om man kunde spola tillbaka tiden och göra om göra rätt hade det varit awesome. Nu går ju inte detta utan man får se till att framtiden blir bra. Vad och hur mycket var och en dricker är ju deras ensak men ofta har man ju hamnat här av någon anledning. Jag har också varit i samma sits som du. dricka, inte dricka. Jag vad är bäst. Jag beslutade mig för att hålla upp en längre tid. Hoppas du får en fin helg. Kramar från mig.

Fruhoppfull

Har läst din tråd nu. Känner igen en del av mina egna funderingar i det du har skrivit. Jag känner också igen det där med ångesten över vad ens barn har fått utstå. Älskade ungar.

Ville också tacka för att du skrev ned din iakttagelse om när du höll på och kom i ordning inför jobbet en stressig morgon :). Haha, ska tänka så jag också. Så många mornar som jag stressat och haft ångest och på det en redig baksmälla.. Urk!

Spännande med en annan som arbetar inom socialt arbete!

Många gånger har jag också tänkt att; tur att jag iaf inte har baksmälla, när saker är lite för tuffa.