När man vaknar upp med en blåtira man inte vet hur man fått en vanlig jobbdag framför spegeln då stiger ångesten kraftigt. Man kallsvettas och uttalar orden "jag hatar mig själv" tyst i ditt huvud. Ett otydligt minne av lek med nya valpen på köksgolvet... och jo, jag minns att något gjorde ont. Men var det tassen, eller kom den andre hunden in i leken och blev sådär närgången som han, värsta kelgrisen brukar bli..? Herregud! Minns inte. Tänk om min sambo minns och jag försäger mig, avslöjar att mitt minne är simmigt. Panik!

Det är då i den stunden man inser att problemet är större än man velat ta in. Det är då man undrar hur det blivit så här? Hjälp! Jag måste ha hjälp!

Nu tar jag hjälp. Genom det här forumet. Har läst er andra och känner igen mig så väl. Blir stolt och glad över alla era vita, rena och klara dagar.

Ändå skakar min hand och skam och gråt trängs i mina ögon.

Tack!

"Skam, ångest, trötthet, illamående, ilska, sorg, skuld, apati, olust, rastlöshet, saknad, rädsla och oro.".. Ja, Orka. Så var livet för mig också för mindre än ett år sedan. Nu stress, oro, men också stolthet, tacksamhet, glädje för att jag är nykter. I morse öppnade min sambo en dörr där jag ibland hade tömda flaskor... En känsla av oro spred sig i kroppen tills jag kom på att det finns inte löngre några gömda flaskor, inga hemligheter. Sluta dricka nu Orka, det är så värt det och det är absolut inte omöjligt.

Haller med Sisyfos, det ar dags att sluta nu Orka. Det ar egentligen ganska enkelt att sluta, bara ge dig fan pa det. Det svara ar ju att inte borja igen. Kom igen nu, jag vet att du kan.

Riktigt bra att du kommit till insikt, jag minns nar vi bada holl pa med detta i augusti - det var inte riktigt pa riktigt da. Nu ar det pa riktigt, det ar en d-a skillnad pa att forsoka sluta, forsoka dra ner pa det och faktist att ha bestamt att nu ar det slut.

Orka

Ett par dagar utan A och jag är så sugen på godis, chips, pizza allt jag i vanliga fall inte äter!
Och så är jag trött! sömnig ?
Men jag är nykter och kommer att vara det hela kvällen!
Kram

Leverjag

Det är så för de flesta. Kroppen saknar sina kalorier och alkohol som underminerat belöningssystemet i hjärnan. Vi lider ofta av sömnbrist (alkoholen bidrog till sämre sömn) och kroppens kamp mot det eviga giftet gör oss trötta. Se det som en reningsprocess som tar tid. Om vi skulle ge oss motsvarande tid vi druckit till att nyktra till..

Bra jobbat! Det blir lättare efter några veckor. ???

Eulalia

och jag slås av att jag känner igen mig i så mycket som du beskriver. Som det där om att du kom hem från jobbet och dottern pratar och pratar och hundar mm. Så är jag oxå! Fruktansvärt känslig för sån stress. Det är synd om barnen ibland för de pratar ju på för att de är glada. Å så har de att göra med en surmulen morsa. Vi har oxå hundar. Ibland blir det bara för mycket.
Jag har oxå ett stort behov av att få komma undan och sortera mina tankar. Särskilt om jag har nåt som gnager.
Alla dessa behov och problem har jag oxå löst med alkohol.
Jag är rätt ny här på forumet, har hållt mig nykter sen 28 dec, med ett par mindre återfall.

Det var så mycket jag kände igen från dig, har lite svårt att sortera nu här när jag skriver. Syster duktig. Alla tror att jag är superstark, det tycker jag inte själv, men det verkar som om jag utstrålar nåt sånt. Var bara min sambo och mina barn som märkte att jag drack för mycket, sambon ställde ultimatum. Å han gillar inte att jag har problem, det brukar ju vara jag som stöttar honom....suck.

Nu kör vi! Nyktert! Det klarar vi. Kramar

LenaNyman

Gott att se dig här igen. Med godissug och allt. Kram på dig!

Orka

När man dricker har man inte tillgång till sina drömmar, vare sig på natten eller dagen. Jag har haft svårt att se framtid, att se framför mig hur jag vill ha det i mitt liv med alla de realistiska och orealistiska drömmar man har. Jag har druckit för att jag inte trivs och när jag dricker kan jag inte tänka förändring. Mitt självförtroende sjunker, förvandlas till självförakt.
Jag flyttade ihop med min sambo för snart två år sedan. Jag sålde mitt hus, mitt hem och borg. Där förlorade jag min trygghet. Nu har jag ställt mig i kö för en lägenhet. Jag älskar min sambo och jag vill bo med honom i framtiden när inte föräldraskapet tar så mycket energi och jobbet slukar mig. Just nu orkar jag inte. Hoppas han vill stanna med mig ändå, bli min särbo, han säger det.
Känner en oerhörd lättnad efter att ha tagit beslutet. Dax för mig nu!

Ja, skönt att du bestämt dig. Det blir bra. Alltid skönt att ha ett mål och det är nog oerhört viktigt att trivas hemma. Och slutar du dricka så kommer drömmarna tillbaka. Älskar det, det är mer värt en all berusning. Stå fast i ditt beslut nu ett tag, Orka. Vi har varit så lika på nåt sätt i bakgrund, smygande och kickar. Du borde kunna klara detta galant bara du får lite ro runt omkring dig.

Jag ar i liknande situation, jag trivs inte dar vi bor. Jag vill flytta, dock vill jag ha familjen med mig da jag inte vill vara utan dom. Vi bodde i en stad ingen av hos har familj, nar forsta barnet kom salde vi hus och flyttade till staden min fru kommer ifran. Vad jag inte visste var att hennes foraldrar och syster skulle gora varat liv till ett helvete. Nu har jag fatt nog och det finns i princip bara en vag ut, det galler bara att fa med sig hela familjen sa beslutet ar gemensamt.

Orka

Jag har levt själv med min dotter i många år. För mig är singellivet enklare. Det är bara det att jag verkligen älskar min sambo... Han är kika självständig och envis som mig så helt ärligt tror jag att han oxå kommer att må bättre med mig som särbo. Om jag bara finge en lägenhet snart så jag kan börja på nytt! Jag kommer gärna till huset där vi bor på helgerna, bara jag kan få lugn, ro och rutinstyrda vardagar. Då behöver jag inte fly.

Jag har haft mycket av denna sjalvstandighet da jag rest mycket genom jobbet. Det brukar vara ganska skont att vara borta nagra dagar, tyvarr ar det ofta krav fran projektet jag ar pa och da blir det ju sadar. Men min oas ar resan bort, taget eller flyget. Om jag kan resa sjalv, flyget ar fantastiskt dar far man sitta ifred och ingen kan na en. Tyvarr tar det mycket energi att vara borta da vi inte har nagon familj att fa hjalp av sa om nagot gar fel nar jag ar borta sa sitter frugan i ravsaxen. Vi har allt for manga ganger blivit branda av svarmor.

Hoppas du far tag i en lagenhet snart och att allt blir bra for dig.

farmor

Vi är gifta sedan 20 år och har levt särbo under vardagarna i stort sett hela tiden. Olika anledningar men med tvekslös kärlek ?
Vi har knappt reflekterat över det, det har bara varit det mest praktiska. Det olyckliga var att när vi sågs ville vi ju fira, känna att det är nåt extra ( vin, vin, vin)
Jag tror att särbolivet är underskattat. Vi har nog alla behov av egen tid.
Nu har vi fixat två nyktra helger tillsammans och jag jobbar för att det ska bli fler! Det blir ju väldigt märkligt om man alltid är onykter när man ses...Det är en reflektion som jag fått nu när jag inte går i alkoholdimman.

Orka

Så skönt att läsa. Det finns ingen bok som säger hur man ska leva! Vi måste få må bra, få andas.
Har sån skuld över min oförmåga att leva ihop. Men jag är inte oförmögen att älska! Kram

Jag förstår dig och tycker inte att du ska ha dåligt samvete. Har också flytt från alla andras behov med alkohol. För att det pressar. Har alltid eg behövt egen tid. Älskade att leka själv när jag var liten. jag var med andra också men behövde verkligen vara själv. Och det har varit lite tid för en själv. Jag jobbar på det nu. På att hitta mina saker som jag njuter av. Tycker du tar ett moget beslut.