När kommer dag nr två??

Profile picture for user Varafrisk

Tack för ditt inlägg @Ase💗

När jag tog min promenad satte jag mig en liten stund på en bänk med Vänern framför mig. Blundade, sänkte axlarna ….bad sinnesrobönen….min kropp sa till mig…vila idag…var hemma🙏🏻

När jag kom hem tog jag kassen med glas och kassen med burkar ..kastade glaset på sopstationen och pantade burkarna..för panten köpte jag tidskriften M-magasin. Köpte m mig lunch hem. Åt och läste. Ligger nu i soffan…slumrar. Skönt att jag gjorde detta val.
Jag tänker att om jag inte tar hand om mig nu viket innebär ett slut med alkoholen då kommer detta leda till en utmattningsdepression. I januari kommer jag jobba 90% vilket innebär att jag har mer tid att genomföra mitt arbete på.

Kram💗🌟

Tack@Ase 💗

Det är ca 40 minuter kvar tills Systembolaget stänger. Jag kommer inte åka dit. Jag kommer inte dricka alkohol idag. Känner knappt något dag känner endast en stor trötthet. Två arbetsdagar kvar i denna veckan och två arbetsdagar i nästa vecka därefter ledighet 12 dagar i rad.

🌟🌟🌟🌟🌟

@Ase Ja… det var nog tröttheten som bidrog till att suget näst intill försvann. Känns skönt att inte ha druckit …har bara vilat hela em. Slumrat men senare tittat på Adventskalendern och stickat. Lagade en för mig ny maträtt. Koreansk. Fick en burk med något som heter kimchi för mig var det nytt men någon annan kanske känner till det..syrade kryddade grönsaker. Använde det tillsammans med lite olika löksorter, stekt ris smaksatt med sesamolja och japansk soya och ovanpå detta lösstekt ägg. Blev riktigt gott😋

Kram🌟

Profile picture for user Onkel F

@Varafrisk Som du skrev i Annabells tråd: Du vann! Ta vara på känslan!
Du själv avgör när du får känna den igen.
Jag, som du, har lite svårt att vara nykter permanent. Vi får ta vara på våra små framgångar och låta dem ackumuleras, till slut blir det något riktigt bra! Det gäller bara att inte ge upp, och du är ju inte av den sorten, eller hur?
Ta vara på din kommande ledighet på bästa sätt! Vi behöver lära oss att känna igen våra "triggers" för att undvika att göra "någonting dumt". Nya vanor och nya upplevelser är ett bra sätt att försöka styra bort från gamla vanor.
Vinn igen, Varafrisk, vinn igen.

Profile picture for user Sisyfos

Jag tror ju att tröttheten är den riktigt stora boven i dramat för många. Alloholdjävulen i all ära, men jag tror inte att han skulle ha en chans hos vissa om inte tröttheten fanns där. Och skuldkänslorna när man väljer sig själv fast det är det enda rätta att göra. Det vet jag inte hur man kommer tillrätta med, eller så bestämmer man bara att det var ett klokt val, för det var det ju. Det där med boxarna som jag använder underlättar lite. Din box -din ensamhet, dina känslor. Min box -min ensamhet - mina känslor. Man kan inte lösa problemen i någon annans box hur ont det än gör och hur gärna man än vill. Det är inte ens säkert alla gånger att mina tankar om andras behov stämmer. Och man måste värna sig själv, men det är så svårt att inte försöka lösa andras problem. Hjälpa ja, men det är ju heller ingen jättebra lösning på grundproblemet som du försöker lösa att slå Knut på sig själv. Så klokt val att förtydliga dina behov även om jag förstår att det gör ont.
Och du, allt det du räknar upp som guldkant funkar utmärkt med a-fritt. Och när man har kommit lite längre ändå så börjar i alla fall jag fundera över vilket behov jag egentligen vill fylla med godis etc eftersom alkohol inte är aktuellt. Och det är energin jag vill åt många gånger. Och just det behovet kan inte fyllas med alkohol. Så vila VaraFrisk. Vila och spar energi. Koncentrationssvårigheterna du har borde bli bättre med mer kvalitetssömn.
Som OnkelF skriver: räkna dina segrar!

Väljer att skriva i min egna tråd. Något jag lär mig här på forumet är att vi alla uppfattar inlägg, ord SÅ olika. När jag upplever att någon är mycket dömande så upplever någon annan helt tvärtom. Vad jag funderar över är tolkar vi sändarens budskap så olika beroende på om vi lyckas att vara nyktra/inte lyckas/vill dricka kontrollerat? Och jag tänker…men hur kan ni tolka detta på det viset? Och hur kan det som oftast handla om mottagaren och inte avsändaren? Jag har då märkt att det ofta beror på var man befinner sig på sin resa.

🌟🌟🌟🌟🌟

Har funderat en del ikväll! Funderar på om skillnaderna i hur man tolkar inlägg beror på om man är nykter/försöker vara nykter men inte fixar det/väljer dricka kontrollerat!

Visst kan jag se hur Sisyfos riktar pikar mot Torn . Precis som jag kan se hur Torn riktar sina pikar. Och var vi befinner oss på resans gång så tolkar vi pikarna olika…och hur tillåtna de är…å…ibland blir jag verkligen skogstokig på att man inte ser hur ont det kan göra…å jag tänker klarar man av att vara nykter så kanske man borde förstå.

Å då känner jag….nja…hur ska jag göra…ska jag fortsätta skriva här på forumet…öppna mig…låta andra läsa vad jag känner …..nåja jag får fundera en gång till…

När det gäller min egen filosofi så tänker jag att människor inte endast behöver uppmuntran då man lyckas utan när det blåser motvind…stå kvar kvar …finnas.

🌟🌟🌟🌟🌟

Profile picture for user FinaLisa

@Varafrisk 💗
Jag tror på din filosofi, för mig känns den rätt. Jag tycker om snällhet och att vilja varandras bästa.
Jag tror alltid gott om människor iallafall tills de bevisar något annat.
Om jag stör mig på någon går jag hellre undan om personen inte har någon större betydelse för mig.
Men blir jag orättvist påhoppad för något då försvarar jag mig såklart.
Det är inte lätt att veta vad som finns inuti en människa som man inte känner. Men alla vi som skriver härinne har ju vissa personer som vi gillar lite extra här på forumet.
Precis som vi har i det vanliga livet. Det är ju inget konstigt med det.
Och bara för att vi har ett beroende gemensamt behöver vi ju inte tycka lika mycket om alla. Vi är ju olika människor med olika bakgrunder.
Så med detta tänkt och skrivet säger jag: Godnatt och sov så gott!😴 🌝

Profile picture for user Anonym26613

Hej @Varafrisk 🦋💚

Jag har läst ikapp. Känner igen den där känslan om att vara trött på A. Nu känns det så långt borta, men många år sedan innan jag slutade första gången så grät jag ensam i min säng och bad mig själv att bli nykter. Drack mer nästa dag, men något ändrades den natten. Det tog 5 år att komma därifrån dit jag är idag. Många återfall senare, står jag här och kan peppa andra.
Så min råd till dig är att bli trött på riktigt. Mata dig med tanken om att A är vidrit. Piffa inte till det när du dricker. Drick ur plastmugg.
Testa om det kan fungera. Vet inte så klart. Bara en tanke som dök upp efter att ha läst tråden. Tänker på dig ❤

Ps. Grattis på födelsedag (i efterskott) 💚🦋💚🦋💚

God kväll!

Idag har jag haft en känsla av ledsenhet hela dagen. Jag tänker att det beror på att jag bara var nykter i onsdags samt att det har varit en ganska turbulent diskussion i flera trådar på främst ” Det vidare livet”.

Jag ska försöka skriva det här inlägget endast utifrån mig själv….vad jag behöver..vad som gör mig ledsen…vad som ev kan vara hjälpsamt.

Om ca två månader har jag skrivit i forumet i två år. Så jag har läst många inlägg och följt många trådar. Jag tänker att jag är hyfsat klok, har ganska god kunskap trots detta har jag inte blivit nykter. Vad jag förstår och vill är att jag behöver bli nykter för min hälsas skull… men vill även bli nykter för att få ro..få ett lugn…,leva mitt liv. Mitt beteende med alkohol som jag har i mitt hem vill jag vara utan för det är destruktivt dvs..dricka i sin ensamhet…hur kul kan det vara?!?! Men mitt förhållande t alkohol bland vänner …där tappar jag aldrig kontrollen ..och kan nog tom njuta av ett glas rött. Det som är problemet är att ett sådant tillfälle triggar och jag vill dricka efter träffen m vänner eller dricka vidare dagen efter.

Många gånger skrivs det att man får skriva vad man vill här på forumet och i synnerhet om man skriver i sin egna tråd. Att det inte handlar om avsändaren utan mer om mottagaren. Jag tänker dock…visst har man som avsändare ett ansvar för vad man skriver oavsett var man skriver. Så ibland har det skrivits inlägg i min tråd som jag har blivit SÅ ledsen för….de finns där som en skavande lapp i tröjan.

För att vara ärlig så vet jag inte riktigt vad som är hjälpsamt för mig…jag vet dock att om jag misslyckas med vad jag än vill göra för förändring så är jag själv den som dömer mig hårdast. Det är i sådana stunder som jag behöver kärlek, värme och omtanke❤️❤️

Jag skrev igår att jag undrar om det är så att vi uppfattar ord olika om vi är nyktra/inte klarar av att vara nyktra/dricka kontrollerat. Och jo…jag tror det är så…det finns ord i min tråd som inte är snälla. Och jag tror att vi uppfattar orden olika beroende var vi befinner oss på resan. Men vad vi inte får glömma är att vi har något gemensamt…beroendet.

🌟🌟🌟🌟🌟

Profile picture for user Charlie70

@Varafrisk vill bara bekräfta dina tankar att man läser inlägg olika som nykter eller inte. När jag var ny på forumet hittade jag inte min tråd, därför startade jag en ny. Sista inlägget i min andra tråd gjorde mig då väldigt illa. Jag kände mig provocerad och tyckte inte det tillförde någonting. När jag läser det inlägget nu, gör jag det på ett helt annorlunda sätt. Det var en reflektion från en person från anhörigsidorna som inte på något sätt var illa menat. Så, min upplevelse stämmer definitivt överens med dina tankar.

Jag skickar tre ton styrka till dig genom nätet för att klara nykterhet i morgon. Det är det du vill, det vet jag. Du behöver vila din kropp, själ och hjärna nu. Otroligt fina människa!

Kram!

Profile picture for user 007🙈

@Varafrisk @Charlie70 Jodå, även jag kan bekräfta. Man tänker annorlunda beroende på var man befinner sig på resan.

Fast känner inte du att du har utvecklats under dessa år @Varafrisk? Du har ju fått en del "träning" i och med input från andra. Ganska mycket jämfört med många andras konton då det är mycket aktivitet på ditt. I veckan fick ju du ett inslag som du säkert skulle reagerat mycket starkare på för 1 år sedan (om man läser tillbaka i din tråd) än vad du gjorde under veckan.

Läser jag situationen fel om jag antar att du inte tar lika illa vid dig och att du faktiskt tror mer på dig själv idag än för ett år sedan? Det är väl inte så att du tystnat bara för att undvika konflikt? Jag tolkar det som du står stadigare idag och har hittat en fin balans i hur du känner och hur du i och med det uttrycker dig för att du ska må bra i det hela. Misstolkar jag? 🤗

@Charlie70 Tack bästa Charlie för fina ord och pepp!! Och tack för dina ord och pepp@007🙈 !!

Jag har under större delen av mitt liv jobbat med min självkänsla, självförtroende och självbild. Har sökt olika stöd i detta vilket var långt före tiden då alkoholen började bli ett problem för mig. När alkoholen började bli ett problem så använde jag den som medicinering, jag såg det inte då men det är väldigt tydligt nu att jag gjorde så. Det var otroligt turbulent omkring mig i mitt liv och självkänslan var inte den starkaste. Jag har övat mig på under lång tid att hantera/tackla ord som gör ont, som för mig bli förminskande. Jag har övat mig på att skaka av dem dels tänka att det var nog inte så illa menat dels tänka att det är inte värt att låta detta ta energi. Beroende på hur mitt stämningsläge är klarar jag av det olika.

Även om jag inte såg att jag använde alkohol som medicin fast i och för sig kanske jag gjorde det ändå men förnekade det. Hur som helst så har jag under väldigt lång tid vetat om att jag har haft ett problematiskt drickande. Så när jag började skriva här på forumet hade jag funderat mycket över mitt drickande, lyft det med vården och även gått på rådgivningscentrum. Även om jag inte har lyckats att bli nykter ännu så har jag väl utvecklats och jag ser och tänker på alkoholen på ett annat vis. Just nu är jag så väldig trött så jag har lite svårt att tänka klart....men snart kommer jag vara ledig och det blir lättare att sortera tankar.

Som jag har skrivit i flera tidigare inlägg så tänker jag att vi tolkar ord/inlägg olika beroende på om vi är nyktra/jobbar på att bli nyktra/väljer att dricka kontrollerat. Jag kan ibland bli både väldigt ledsen och skogstokig över vissa inlägg/ord både i min egen tråd och i andras. Jag vet att jag inte alltid har gjort rätt/gör rätt men jag försöker mer och mer skaka av mig det där som gör mig ledsen och upprörd. Det här forumet är ju till för oss människor som har ett alkoholberoende där vi befinner oss i olika faser dessutom finns det även utrymme för anhöriga. Vi är olika sköra var vi befinner oss under denna resa men resans gång kan göra oss tryggare. Adde som med sina nyktra år i ryggsäcken vittnar om hur skör man ändå är när livet känns ensamt. Han väljer inte att dricka men som han skrev ensamhet är farligt för en alkis. Jag tänker därför att man har ett stort ansvar som avsändare att tänka på vad man skriver oavsett om man skriver i sin egna i tråd eller andras pga skörheten. Och när jag är mottagaren försöker jag att låta det som skrivits landa lite mer innan jag skriver...ta det en vända till. Jag tänker att vissa kommentarer som skrivs skulle vara lättare att möta vid ett fysiskt möte. Man skulle kunna säga att jag känner så här när du säger så....då kan man avläsa kroppsspråk, mimik mm...det blir så mycket enklare. Som tex igår när jag träffade ett för mig nytt föräldrapar...jag såg att de egentligen inte ville vara hos mig...ord var nästan överflödiga för de utstrålade detta...så jag ställde lite frågor..lyssnade in...och efter en stund avslutade vi besöket. Ingen ny tid bokades in vilket de var nöjda över men om de vill ha kontakt har de sett mig och de vet att de kan ringa.

Och, med detta ska jag bege mig in i duschen och därefter ut på stan för julklappsinköp!

Varm kram:)

Profile picture for user Se klart

Hej @varafrisk
Jag funderar på när du skriver om vad du behöver för typ av pepp/eller stöd.
Såhär tänker jag kring forumet; jag kan inte riktigt efterfråga något specifikt med tanke på att forumet inte är en skattefinansierad tjänst (eller det är det väl iofs?j men alla som skriver här gör ju det på sin fritid.
Kan absolut förstå att en del inlägg inte är hjälpsamma, och att man givetvis kan säga det. Men jag har svårt att tänka att användare ska anpassa sig efter mina specifika behov? Vi är ju liksom vanliga människor allihop som i 99% av fallen försöker hjälpa till. Eller få hjälp av andra.
För mig är forumet lite ”ta vad man får” - självklart inre kränkningar osv.
Och så mycket jag får här. För just mig är detta det stora värdet! jag kan ju få kommentarer som jag inte vid första anblick upplever är hjälpsamma, men jag tänker att det kan få mig att tänka nytt. Aha- så kan man se det.
Att dricka, igen och igen- alltså det är ju så jäkla upprepande och tvångsmässigt och olyckligt. Vi har alla känt det. Då är det inte 100% säkert att man själv ens vet vad som är hjälpsamt.
Jag skriver det här för att jag vill säga att det finns olika sätt att ta till sig budskap, ta det man gillar, släppa det som inte passar. Eller som @charlie skrev- tiden kan förändra hur vi ses på saker.
Jag vet också användare som fått kritiska kommentarer- eller ärliga- som hen inte gillat då, men ett år senarw förhåller sig till på nytt sätt.
Vad som är hjälpsamt för mig? tack och lov vet jag inte- trots min ålder! Det är spännande. En gång började jag i en terapi med en terapeut som var tvärtom mot vad jag hade önskat. Jag ville byta men just då fanns ingen annan. Efter tre gånger hade jag fått ett TON aha-upplevelser. Och lärdomar. Hon gav mig ungefär inget av det jag efterfrågade. Det visade sig vara vad jag behövde. Livet överraskar, det är själva magin! Kram. 💕

@Se klart Ärligt talat så vet jag inte om jag har något bra svar på vad du skriver. Jag vill dock säga att jag tänker absolut inte att användare ska anpassa mig efter mina specifika behov vilka de nu är. Tänker att jag inte skriver mer om det nu för då känner jag att jag fastnar i det där spåret som Li-Lo avslutade i Torns tråd.

Jag tänker att när man är 100% med på banan att bli nykter så kanske man känner sig inte så udda. Hur som helst…triggers är jobbdagar då tröttheten är total, tristess, fredag/lördag/helg…men lediga dagar som inte är helgdagar är lättare att klara av att vara nykter. Tjatterfjanten som Annabell använder sig av tänker jag skulle kunna vara gynnsamt för mig.

Läste ditt inlägg om dina barn, barnbarn och din man @Se klart….fint❤️

Min man och jag har levt tillsammans i 35 år. I vått och torrt. Det har inte varit rosenskimrande…långt ifrån….men det finns en kärlek mellan oss och en trygghet som jag är så tacksam för och som jag så många gånger tar för självklar men varför??? Det är inte självklart att få leva så länge tillsammans med den man älskar. När min man låg på Sahlgrenska under 14 dagar så var det som en del av min kropp försvann…även om vi är två individer så är vi som vi ett.. det är lätt att glömma bort.

Kram❤️

Det där du skriver om att när man är 100% med så kanske man inte känner sig så udda. Vi kanske inte pratar om samma sak men jag kan relatera till de orden. Skammen. För det är väl skammen som orsaker den känslan? Att inte känna att man passar in. Den hade jag. Den har lagt sig massor. Den handlade nog mest om hur rackarns hårt jag drömde mig själv. Alltså så elak jag var mot mig själv. Så dömmande... ursch...

In tickar nu en känsla av att jag duger som jag är som trycker bort skammen. Ju mer man lixom ser detta klart. Att trilla dit betyder ju inte att man är dålig människa, svag eller inte kan hantera sig själv. Det är en drog vi pratat om. Den tar över smygande den lilla jäkeln tills man är fast 🥶.

Som nykter ser man lättare fler och fler skillnader, paralleller och mönster. Ingen är perfekt och massor av människor har problem. Där har du säkert fått med dig det men kanske inte jag. Har inte sett sådant i jobbet så här inte dina erfarenheter.

Det vi har gemensamt vi som är här är väl ändå att vi vill utvecklas? Vi vågar se skiten i vitögat och vill göra något åt den även om det är läskigt. Det är inte alla där ute i samhället som har behövt ta sig så tydliga funderingar kring sig själva och sitt liv. Då tror jag att man enkelt missar massa möjligheter med. När man bara låter livet flöda på.

Ett exempel är väl att du funderar kring ditt jobb och om du ska hitta på lite nytt? Så du mår bra och även är beredd att förändra för att nå dit. Det är inte alla som landar där. För många plockar guldklockan istället och biter ihop tills man kan plocka ut den. Många år som rasar förbi i väntan på den...

När allt vänder blir kontrasten så stor. Det öppnas så många möjligheter när man inser att väldigt mycket sitter i ens eget huvud. Tankar som tidigare varit förbjudna vågar man plötsligt fundera över och blotta. Då plötsligt kan man hitta alternativa vägar som ger så mycket mer. Den var svår tycker jag när man var fast i missbruket för det tar så mycket energi. Det blir som att hjärnan blockeras och förenklar saker så hela bilden man får lätt blir enkelspårig och sned. Är vi inte många som i slutet av semestern tänker nytt? Då är man mer utvilad så då fungerar det. Med lång nykterhet så har man ju chans att sova ut varje natt. Sova igenom natt efter natt. Det gör stor skillnad i det långa loppet ❤

Intressant det där med din terapeut SeKlart. Och det är väl så ibland att det är de/det som utmanar en mest som kanske också utvecklar mest. Jag gick hos en kurator ett tag som inte var särskilt utmanande. Jag ville såklart inte prata om mitt beroende, även om det var det jag gick dit för att göra och jag slapp det. Jag kunde ha trevliga samtal om ditt och datt och livet. Det var enormt skönt att kunna prata, men utveckling.. nej. Därför tror jag att många här skulle vara hjälpta av att prata om beroendet. Jag gick sen till en alkoholklinik där jag gjorde just det. Jag behövde verkligen reda i varför jag drack. Jag uppfyllde just då inga beroendekriterier. Men hade helt klart ett problematiskt förhållande till alkohol.
Det går liksom inte att svara på vad som är hjälpsamt för mån annan, men en tjatterfjant och en gräsand är kanske ett alternativ. Då har du nåt med ansikte att slåss mot och kämpa med.

@007🙈 Tack för ditt inlägg! Väldigt klokt! Försökte se om du har en tråd men det har du inte eller hur? Jag menar inte att du ska behöva ha det men blir nyfiken på dig, din resa.
@Sisyfos Och, tack för ditt inlägg! Jag har ju en pågående kontakt med terapeut. Den var avslutad men jag behövde den igen förra hösten när Covid-19 var väldigt intensiv...och jag mådde dåligt av ensamheten. Vi ska pratas vid imorgon och då tänker jag att jag avslutar/gör ett uppehåll. Vi nämner alkohol kanske nästan varje gång vi pratas vid. Hon kan vara väldigt tuff när hon pratar om den som hon säger hon är ju inte alkoholterapeut. Hon kan även vara tuff om andra saker. Då frågar hon alltid "var ju för hård nu XXX". Och, jag säger nej...för det handlar i grund och botten om att välja mig själv först.

Jag tänker att de flesta som börjar skriva i forumet önskar råd, tips och hjälp. Det är väl forumets anda men kanske en möjlighet att få dryfta sina tankar om sin relation till alkohol, problem, beroende och missbruk. Jag tror jag själv endast bett om råd och tips vid några enstaka tillfälle har däremot fått många och eftersom jag inte tar till mig allt kan jag förstå att det blir frustrerande. Jag vill förtydliga att det handlar inom att jag inte tänker att det är kloka eller bra tips. De flesta som börjar skriva på forumet har bestämt sig för att man måste sluta dricka alkohol. Min känsla är att den känslan har varit väldigt grundad hos de flesta som skriver. Som jag har skrivit massvis av gånger förstår jag att jag behöver sluta dricka alkohol helt och hållet. Jag kommer inte kunna dricka kontrollerat då mitt beroende är för långt gånget. Men, jag dricker på ett vis ganska så kontrollerat nu men på tok för ofta och vid varje tillfälle för mycket men det är oftast ungefär samma mängd. Även om jag förstår att jag behöver sluta så får jag inte den där bestämdheten att grunda sig inom mig den ligger liksom och skvalpar och på det dricker jag. Jag vet att jag behöver jobba mer aktivt med alkoholen för att kunna bli nykter som att ev läsa böcker, se klipp på youtube men det blir liksom för stort...jag orkar inte. Att vara högkänslig, att ha ett arbete som baseras på relationer...en mängd olika relationer...där jag är den som leder och driver...det tar energi....och jag har varit så otroligt trött den sista tiden. Jag tror jag därför blev mer känslig för den diskussionen som pågick i "Det vidare livet". Men, efter en sådan diskussion så lär man mer som sig själv...och jag förstår mer vad det är som ligger och skaver hos mig. Nu är det två arbetsdagar kvar innan 12 dagars ledighet. Fast jag ska försöka ta en dag i taget ...försöka lyssna inåt...det är en övning som kräver sitt för mig.

Så...jag önskar er en fin fjärde Advent!

Kram!

Profile picture for user Ase

@Varafrisk jag vill önska dig en fin fjärde advent 💖
Vad skönt för dig att få en längre ledighet.
Försök ta hand om dig och ta det lugnt. Kanske börja läsa en bok?😊
Kram

Tack @FinaLisa🥰

Läste att du skulle avsluta din tid här på forumet. Jag förstår, jag respekterar ditt beslut och jag gläds för din skull MEN jag kommer att sakna dig så mycket! Saknar Vinäger! Men det känns skönt att Charlie70 tittar in då och då. Ni tre var några av dem som var med på träffen för snart två år sedan. Men jag vill förtydliga att jag är glad och tacksam över mina vänner här på forumet både nya och gamla🙏🏻

Lycka till med allt🌟

Kram❤️

Ligger i sängen och läser ” Kring denna kropp” av Stina Wollter. Söndagskvällar har liksom blivit lite stressade för mig. Min man hinner knappt släcka lampan förrän jag hör hans djupa andetag. Jag läser lite till. Men innan jag släcker lampan måste jag gå t badrummet..ta ögonsalva.. tillbaka t sängen och på med CPAPen. Varför kan inte jag somna som är så trött egentligen🤔

Godnatt😴

Godmorgon🌟

Idag är det den mörkaste dagen på året för att sedan vända och bli ljusare🌄Tänk om det skulle vara så även med mitt beroende…jag menar inte att jag ska ha den mörkaste dagen men att det ska ljusna…vända….och det är bara jag som kan styra det.

I lördags när jag var framme på stan så hade det förmodligen varit nykterhetskontroll på den parkering som ligger vid Systembolaget. Jag såg en äldre man med hängande axlar komma gående med en ung kvinnlig polis…hon såg ut att vara knappt 20 år fast det är klart hon måste varit äldre. Hon höll i mannens arm. Jag såg två polisbilar. Igår läste jag i tidningen att en 75-årig man hade tagits för grov rattfylleri. Det berörde mig. För jag vill ALDRIG hamna där!!!

Idag är sista arbetsdagen därefter kommer 12 dagars ledighet. Som jag längtat! Känner faktiskt ingen stress över jul…inte heller ensamhetskänslorna har smugit sig på. Nej, jag längtar efter ledighet och möjlighet att kunna få vara nykter. Systembolaget hjälper mig att vara stängd i tre dagar men jag ska ha nyktra dagar innan dess. Jag längtar efter att få känna som ni gör ni som kan känna skillnaden och glädjas och vara tacksam över nykterheten. Ibland tappar jag nästan tron på mig själv och allt är så förbannat geggigt men jag vet ju att jag kan tänka klart, tänka bra tankar. Jag jobbar ju på att få fram den där inlåsta, instängda Varafrisk men ska jag få fram henne måste jag vara nykter!

Kram💗🌟

Profile picture for user Annabell

Ja, helt otroligt att vi redan går mot ljusare tider 🤩🌅! Jag tror att du vänder det här med drickandet nu ✨. Nu räcker det - nu vill du annat! Heja dig Varafrisk 💖!

VaraFrisk, minns du hur Sattva faktiskt satte en gräns och höll den. Långt fram i idén låg den, men ändå när dagen kom då gjorde hon det. (Bra jobbat Sattva!) Jag tänker att det är möjligt för dig också. Jag fattar att det känns skitsvårt, men det är egentligen precis så lätt som de skriver att aldrig ta första glaset. Sen om det skulle bli ett snedsteg, då jobbar man efter det, men just nu, vilket datum du än sätter kan vara den första nyktra dagen.
När jag kämpade satte jag ofta 1 januari, som blev 7:e… och i bästa fall nykter då ett tag, eller inte. Men ambitionen är hög 1 januari, eller som några andra här har gjort tänkt, varför vänta, lika bra att starta nu. Och du har några att ta rygg på. Som det låter tänker du passa på nu på jul och nyår att samla dagar. Ja, gör det! Gör det när du är ledig och kan fokusera på dig själv. Packa in dig i ett vackert julpaketet och stäng till. I den boxen kan du leva med att ta hand om dig i första hand. Sen ta hand om andra. I jobbet och privat kan du göra det du ska ändå, att sätta sig själv först handlar inte om att vara empatilös, men att inte göra andras känslor till sina.
Det kan bli din julklapp till dig själv VaraFrisk! GodJul!
Och själv tänker jag inte att jag slösar energi när jag peppar dig. Jag är övertygad om att de som vill klarar det förr eller senare. Och viljan finns, annars skulle du inte skriva här. Så nu är det att hitta din modell, det du kan ta tag i och hålla fast vid. Ljusning och ett nytt år är bra startpunkter. Så jag önskar dig lycka til! Tänk att du börjar från början. Kanske starta en ny tråd under fingerat namn där du kan få vara nybörjare full av beslutsamhet. Men om du går all in som dig själv, så är jag med och stöttar i med-och motgång. Vi är många som kommer att göra det tror jag. Det är om du själv tycker dig höra en hel kör av forumbesvikelse som det är jobbigt, men den sitter i ditt huvud i så fall, ingen annanstans. För du kommer att få stöd även i motgång. Men vi börjar med att ta ut glädjen i förskott tycker jag. 2022, snyggt år. Nu är det dags för förändring.

@Varafrisk skrev:"Jag längtar efter att få känna som ni gör ni som kan känna skillnaden och glädjas och vara tacksam över nykterheten."

Jag önskar så innerligt att du fick känna den lycka som friheten medför. När man har första gången glömt att tänka på när systembolaget stänger eller om det är fredag eller söndag. Du kommer dit 💚🦋💚🦋💚

Hej gulliga @varafrisk
Jag kikar in som hastigast, så skönt att du gått på ledighet nu. Njut av det allt du kan. Jag kikar in imorrn igen, de här dagarna är det bra med sällis på forumet. Kram så länge! 😍🎄

@Annabell @Sisyfos @Miss Mary Poppins @Se klart Jag är så himla glad över att ni är med mig🙏🏻

Kan det vara så att jag inte riktigt vågar släppa taget för att jag är så rädd för att inte lyckas…och att lyckas är lika med massa nyktra dagar i rad…

Återkommer imorgon…kram🙏🏻❤️

@Varafrisk din första lediga dag i dag. Härligt! Det är ljust och kylan har kommit. Hoppas du kan njuta nu under helgerna. Jag är med dig. Du är en av flera på forumet som får mig att dra på munnen i bland. Tycker du är träffsäker och jag anar en busig typ bakom den där geggan du nämner ovan. Längtar till jag får se mer av den Varafrisk här!

Kram!

Jag vet inte…men är det idag som jag vågar säga att imorgon börjar jag ånyo min nyktra resa? Är det fel att ta beslutet då Systembolaget är stängt och jag liksom inte behöver fatta beslutet? Är det bättre att ta beslutet tex en tisdag som inte är helgdag utan en helt vanlig tisdag? Är det fegt att göra så här eller är det helt enkelt väldigt bra? För…även om Systembolaget inte är öppet så skulle jag ju kunna hamstra före jul då jag hade ett lager av alkohol hemma…men…näe …det vill jag inte!

Så …jag börjar imorgon…är SÅ rädd för att ta orden i min mun…för tänk om jag inte lyckas! Är så rädd…ja…verkligen jätterädd! För jag har ju inte känslan…så djupt förankrad inom mig…men jag måste sluta! Alkohol och jag funkar inte bra ihop och jag vill funka ihop med livet! Å jag är faktiskt inte ett dugg rädd över att det ska bli tråkigt utan alkohol snarare tvärtom…längtar över att livet ska börja! Men otroligt rädd för suget och den där dåliga karaktären som kommit krypande…

Faktum är…även om det låter löjligt …och jag vet att jag behöver inte känna så…men jag vill inte göra er besvikna… eller att det ska kännas meningslöst att finnas vid min sida…

Först och främst vill jag lyckas för min skull..,men jag önskar så att min dotter ska få känna att det hennes mamma säger att hon ska göra..det gör hon. Denna fantastiska människa som jag fick hålla i mina armar för 23 år sedan idag i hennes födelseland❤️

Varm kram✨❤️

När rädslan för att misslyckas får oss att inte våga hoppa. Vi blir kvar där uppe och längtar efter att våga.
Eller om vi hoppar, vad är egentligen det värsta som kan hända… ja det är ju att vi dricker igen - men det gör du ju även nu (så värre än det är nu blir det inte).
Fast jag förstår dig. Min flesta tråd heter ”dags att kliva ut ur mörkret)… och det handlade ju om att jag var där i kulisserna. Såg till att jag hade flera nyktra veckor innan jag vågade skriva. Jag ville inte ”misslyckas” offentligt, sen misslyckades jag i alla fall ett par gånger. Men då var det ändå bara att resa på sig och köra vidare. Jag tänker att det handlar om hur man hanterar ett eventuellt bakslag. Skäller och bråkar på sig själv, eller som man skulle göra hos andra, pekar ut vägen framåt, analyserar situationen. Varför nu, vad skulle jag kunna göra för att inte gå i fällan igen. Mina återfall i början var kallt kalkylerade vill jag minnas. Och då hade det gått ganska lång tid av att vara nöjd med nykterheten. Men man behöver inte stanna i det. Det gäller att hitta andra sätt att få upp sitt välmående. Så våga nu, det värsta som kan hända är ju faktiskt det som redan pågår.
Det finns många som har haft vägar som inte varit spikraka. Du hör säkert själv hur det låter om man skulle tycka att nån var fel eller tänkte fel vid ett eventuellt återfall.
Ta hjälp av Forumet vetja. Ta hjälp att samla nyktra dagar. Man kan få ge sig ut på stapplande krokiga ben. Du kan få dratta på ändan några gånger bara du reser dig igen. Att ha”bestämt sig” behöver inte betyda att allt går på räls. ”Aldrig första glaset” är en bra regel, men om man ändå tog ett, så handlar det ändå inte om att man är fel, inte har bestämt sig etc. Det kan också handla om att det inte är så lätt alla gånger. Och om det blir så, upp igen, borsta av dig lär sig av misstagen. Min väg har varit precis så krokig. Men jag har landat nu. Sakta men säkert. Du har liksom jag ditt drickande förknippat med ovanor, beteendemönster. Kanske alla har egentligen. Men när man är trött är det lätt att halka tillbaka i de inkörda spåren. Det är viktigt att styra tillbaka snabbt upp på den nya stigen, den rätta vägen. Om det är vingligt, om du tvivlar, skriv här och få stöd och pepp. De som vill skriva något annat behöver du inte läsa. Om det går snett, skriv och analysera. Hitta orsaker så hittar du också strategier för att inte hamna i diket igen. Lycka till, VaraFrisk!
Du har redan visat att du är allt annat än feg! Du är ju extremt modig som så öppet vågar skriva om din oro för att misslyckas, som jag tror att många känner. Lycka till nu, jag är med och stöttar.

@Sisyfos Vilket fint inlägg från dig ❤.

Jag kan säga så här. Pratade med en person i veckan om just nykterhet. Gav 1000 råd så där som man gör. Svaret blev. Jag vet allt det där. Jag är beredd att blotta allt för dig men... oavsett allt vi pratar om så slutar jag ju inte.
Även om jag vet att jag borde.

@Varafrisk Din tråd är just därför så extra viktig och modig. Det är ju lättare att skriva när man kan rada upp alla ✅✅✅. Du beskriver istället en resa. Den där resan där det kanske inte är så 100 naturligt att bara sluta rakt av. Du sätter färg på den kampen. Det är riktigt modigt.

Tänk om du tillslut kan sätta ännu mer ord på den ju mer allt benar ut sig. Det kommer bli en gåva för många där ute. Du är ju verkligen inte ensam med den kamp du för. Du ligger ju i främsta ledet och drar för alla dessa. Det är coolt! Blir spännande att läsa vidare hur denna resa utkristalliserar sig. God Jul 🎄.

Så modig du är. Tycker inte alls det är fegt att välja sluta när man inte kan få tag på A. Det är smart att skapa sig så många hinder som det bara går. Som den gången som du klippte bankkortet. Att be hjälp från anhöriga hjälper också.
Faktiskt nu när jag tänker så det är ju så behandlingshem fungerar. Typ att man inte ens kommer åt alkoholen.

När man inte har känt känslor på länge, så är det läskigt att sluta dricka. Men tankar och känslor du får är inga order. Du kan låta dem vara. Tryck inte bort dem. Drick inte bort dem, bara låt dem vara.

Med nyfikenhet följer jag din resa. Du kämpar så duktigt 💚🦋💚🦋💚

God Jul! 🌲🎅❤

Tack för fina inlägg❤️

Har sovit väldigt dåligt inatt. Svårt att somna. Somnar och vaknar. Kommer nog ta tid att få bukt med sömnen. Kroppen är mest van vid att somna in med alkoholen i kroppen. Brukar sova flera timmar i rad för vakna upp på morgontimman. Men skillnaden att vakna upp med vetskapen av att varit nykter kvällen före slår allt oavsett dålig sömn. Var hos vår son igår på uppesittarkväll. Han bjöd min man, min dotter på öl. Jag blir aldrig tillfrågad vilket känns skönt men han och hans sambo är oerhört måna om vad jag vill dricka istället, igår blev det julmust.

Även om ena hjärnhalvan tänker aldrig mer alkohol så håller den andra på att spöka. Skulle nog vilja säga att tre fjärdedelar av hjärnan spökar. Blir sugen när de andra dricker öl. Funderar redan hur det ska bli på nyårsafton.

Idag blir det alternativen alkoholfri julöl, svagdricka, vanlig julmust el sockerfri julmust. Jag väljer nog svagdrickan. En tradition sedan barnsben. Jag bodde ju på landet och ”drickabilen” kom hem. Mina föräldrar köpte en stor kagge med svagdricka. Heter det kagge eller är det västgötska? Minns första somrarna när vi hade sommarbarn fr Göteborg..första gången som jag hörde ordet mocka…Min pappa sa ju möka…och när jag började skolan…så annorlunda med en del mat…jag var ju van vid egengjord blodpudding..mat utan konserveringsmedel….ja herregud…vilka olika världar. Nog om detta….nu kom jag in på ett sidospår…

Hos mig skiner solen och ca nio minusgrader så underbart☀️Ska ta en promenad snart👌🏼I år drog min man och jag vinstlotten barnen kommer hem t Kalle Anka och vi ska fria julafton tillsammans. Jag är tacksam, känner mig nöjd och jag kommer att vara nykter🙏🏻❤️

Jag önskar er alla en God Jul 🌟Tilla alla oss som kämpar💪🏻Till alla som är ensamma/känner sig ensamma då julen kan upplevas så annorlunda. Jag kan förstå detta…jag har inte varit helt ensam utan haft min man men känslan av ensamhet har ändå funnits där. Så till Alla en varm innerlig kram❤️

Vad bra att det kändes bra ändå. Funderingarna och suget kommer du att leva med ett tag tror jag. Men handen på hjärtat, hade dagen/kvällen varit bättre med alkohol? Jag tror ju inte det.
Och även inför nyår gäller det att hitta fokus: ”jag skålar i a-fritt bubbel”. Det finns faktiskt så goda sorter så just smakmässigt förlorar du nog inte så mycket. I år var nog första året utan svagdricka för mig. Vi drack alltid det när jag var liten, tappat från kran blandat med lite julmust. Det blir inte riktigt samma sak från en plastflaska men det har hört till, men jag tycker inte längre att det är särskilt gott. Men gamla traditioner sitter i. Igår blev det alkoholfri öl. Hade köpt en god NAPA från Sigtuna Bryggeri. Den passade så bra till de salta smakerna.

Är väldigt trött idag men hade jag druckit alkohol igår så hade jag varit SÅ trött idag. Hade en mysig julafton med barn och make🙏🏻 Kom i säng vid 00.30-tiden vilken bidrar till att man känner sig tröttare. Men sov lite bättre inatt, tack och lov för det. Vackert väder även idag! Sol, vitt och minusgrader☀️

Förutom under de senare åren är jul inte så förknippad med alkohol för min del men med mitt beroende så har det ju blivit det. Dagen före julafton…slå in julklappar i garaget drickandes en öl. En snaps i glaset till julmaten men även en liten klunk direkt ur flaskan i köket. Fy farao! Usch så vidrigt! Igår drack jag alkoholfri glögg och svagdricka ( ur glasflaska👌🏼). Och hela familjen drack alkoholfritt…det var inga problem med det.

Men visst … visst håller hjärnan på… dels med tankar på nyår dels med tankar på de här mellandagarna. Att krypa in i den där bubblan med ett glas vin eller två eller tre…sittandes i fåtöljen som vi flyttat in i ett annat rum eftersom julgranen står på fåtöljens plats. Å då när fåtöljen står för den står så mycket lättare att krypa in i bubblan…då njuter jag…ensamhetskänslor försvinner ifall de gör sig påminda…ja alla känslor försvinner. Ska ju inte jobba nästa dag så vad fasen är problemet?!?! Nästa dag blir likadan.. och nästa…och nästa.. så böckerna som jag ville blev olästa… närvaron jag ville känna försvann…istället blev det timmar av tittande på Instagram och Facebook…då om inte förr ska alla lägga ut bilder….blandat med reklam. Och helt plötsligt var julledigheten över…🙄🥺

Jag vill inte ha det så i år…det kommer inte betyda att julledigheten kommer bli helt fantastiskt…för det kommer bli ett förhandlande…precis som Se klart kommer jag känna dagar som blir tråkiga…å då handlar det om att stå ut i känslan. Jag tänker faktiskt att det är viktigt att stå ut i känslan att inte fly in i något annat även om det inte är tråkigt. Dagar då Systembolaget är stängt gör inte att förhandlandet avtar men för mig blir det ett avbrott och möjlighet t nystart.

Jag funderar på vad är viktigt för mig med den här julledigheten. Naturligtvis först och främst nykterheten. Men därefter att hitta lite ro, tillåta mig att vila…gå i morgonrock utan att känna stress, läsa.

Idag är tanken att min man och jag ska gå på bio men just nu känner jag mig så trött så jag vet inte om jag orkar. Vi ska i alla fall åka till ett motionsspår där det finns en tipspromenad för vuxna och barn. Det är ett par som tog initiativet till detta förra året en tipspromenad mellan jul och nyår och en ny mellan nyår och trettonhelgen för att samhället stängdes ner. Restriktionerna är inte lika stränga än så länge men i år finns en ny promenad. Man kan swisha pengar till dem som sedan skänks till Barncancerfonden. Minns inte summan från förra året men den var ganska stor. Nytta med nöje!

Önskar er alla en fin Juldag🌟🌟

Saknar också redigeringsknappen….

Även om ni förstår så ska det stå….

..Å då när fåtöljen står där den står är det så mycket lättare..

…Se klart skriver….

…fly in i något annat även om det inte är alkohol…

Kram🌟

Grattis till nykter julafton 💚🙏🎅
Det märks att du får avsmak när du tänker på förra jul. Bra tecken 👌

Jag minns hur jäkla trött jag var när jag slutade. Tror du också var helt slut, även om det kunde bero på medicinen du åt. Men vilket som, så är det bra att förbereda sig, att man inte orkar så mycket de första veckorna. Tydligen går energin åt att kroppen rensas och man återhämtar sig. Så ta det lugnt 💚 var snäll mot dig själv!

🌸💚🌸💚🌸

🦋

Blir glad att du tittar in @Miss Mary Poppins💗Tack🙏🏻 Förra året drack jag inte heller under juldagarna och tror inte att jag gjorde det året året dessförinnan men under mellandagarna. Är ändå väldigt glad över att jag är inne på tredje dagen som nykter.

Ibland när det handlar om att räkna dagar kan det bli mer viktigt i att vara duktig (själva presterandet) än betydelsen av att vara nykter…nykter för den psykiska och fysiska hälsans skull för mig! För mig var det inte så svårt att vara nykter 58 dagar med hjälp av antabusens för faktiskt var det så att jag tvekade aldrig att ta medicinen. Men jag inser att jag är ordentligt alkoholmarinerad och det kommer ta sin tid innan jag landar stabilt. Jag vet inte om jag tänker fel men känslan är att vägen kommer inte vara spikrak vilket den inte har varit hittills. Kanske är det ett försvar för att kunna ha en dörr öppen. Kuratorn som jag träffade på Rådgivningscentrum sa att man skulle börja räkna från ett så fort man hade en icke nykter dag. Jag hade 58 dagar nyktra och det blev som de försvann när jag fick återfall. För min del tror jag att det delvis kunde påverkat men det kan vara ett försvar från mig.

Antabusen var mycket bra för mig eftersom jag kunde vara nykter. Men så dödligt trött och så nedstämd som jag kände mig…det var så tufft! Jag stensov hela nätterna och drömde absolut ingenting.

Var på bio ikväll ” Tills solen går upp”. Bra skådespelare men lite speciell handling men ändå lite mysig.

Ja…det handlar verkligen om att ta en dag i taget!

Kram💗🌟

Grattis till 3 dagar. 🥳💚 Jobbiga dagar dom första, hur många gånger man än gör det. Men nu när jag varit nykter nästan hela året så går tre dagar raketfart. Nu planerar jag inte längre att dricka. Men fattar exakt din bakdörr. Jag har använt den 4 år. Men årets experiment har gett mig så många goda exempel på lyckanden att jag inte är orolig längre. Jag ska spika igen min bakdörr. Jag tänker säga nej till all a under 2022. Hur tänker du göra?

Jag ser framemot att alla nya kommer in efter julhelgen. Och igen i januari. Det är så roligt att hjälpa andra och när det händer lite saker. Tänk att det gått ytterligare ett år 😱

💚🌸💚🌸💚

Vet du VaraFrisk jag känner såväl igen din beskrivning av förra julen. Gjort ingenting av det man tänkt och vips är julen slut -ungefär så beskriver du det. Så var det för mig och alkoholen gjorde mig passiv. Kanske har du, liksom jag, svårt att erkänna dig trött. Och då när man vilar blir man oerhört trött. Då är det lätt att hålla sig igång med alkohol eller med insta, Facebook, spel och forumet. Jag kände mig väldigt passiv när jag drack. Nu när jag inte dricker har jag tusen projekt och måste egentligen vila lite, men det är mycket, mycket bättre och roligare nu ändå, mer här och nu. Men måste sätta broms.
Jag kan bli tokig på såna som säger hur man måste göra för att lyckas, 0:a dagar t,ex. Det passar vissa, andra inte. Jag har inte valt den rakaste vägen själv, men de två perioder av att sikta på 0 alkohol har egentligen varit de helt bästa. Även om jag första gången körde i diket ett par gånger.
Satsa på en spikrak väg tycker jag! Aldrig första glaset. Du klarar det, och om inte styr du tillbaka upp. Kanske bidrog antabusen till att du kände dig extra trött sist. Jag kan verkligen fatta hur trött och ledsen du kände dig, men kanske ska du låta dig vara i en sån känsla också. Jag kunde ibland förbanna att jag fattat att alkoholen inte hjälpte, för vad gör man då? Men det går över. Fokusera på kroppen för att dämpa tankarna. Jag tror inte att det är särskilt lång tid som du måste ”härda ut”. Du hade 58 dagar med antabus, satsa på att slå det tycker jag. Kanske mådde du även dåligt av antabus. Köp hem ingefärashots och ta en sån när du blir sugen. Eller nåt annat som kanske ger lite energi. Och var snäll mot dig, du ska se att det går vägen. Även om jag ibland kan tycka att det är eländigt att det inte finns nån quickfix nu, så är det så mycket bättre och jag tror inte att jag har haft några såna där passiva tråkiga perioder på länge. Håller tummarna!

Tack för att ni tittar in@Miss Mary Poppins @Sisyfos! Det värmer oerhört mycket🙏🏻

Sovit ruskigt dåligt inatt. La mig sent. Stickar ju raggsockor och får inte ordning på hälen. Så jag ville få till det innan jag la mig men jag fick ge upp…nya tag idag. Har ju klarat av att sticka en raggsocka så jag ska väl klara en till. Somnat och vaknat. Grubblat…

Jag märker så väl hur mina tankar kretsar kring alkohol. Tror att jag har lite svängdörrar hos mig. Eller kanske de där dörrarna som stängs och öppnas på ett köpcentrum. Borde ta fram spik och stora reglar och spika fast reglarna… fast jag känner ändå att dörren håller på och ”småslår” så där som den kan göra när det blåser och dörren inte är stängd.

Jul- och nyårshelgerna har ju varit helger som under de senaste åren framkallat ensamhetskänslor. Tyckte mig inte känna av dem tidigare men nu har de börjat pocka på igen. Jag är ändå lyckligt lottad som har min man och mina barn. Min dotter arbetade igår och går på igen i em, jobba natt. Min son m sambo åker till fjällen. Finns ju dem som är helt ensamma. Jul är så förknippad med familj. Nyår med vänner.
Här på forumet om inte på Facebook och Instagram kan man läsa om hur man firar julen, hur många man är, hur man firar även med ex-släktingar. Och det låter som om det är ganska idylliskt. Det är då jag kan fastna i tanken att om jag skulle bjuda hem någon nu när allt är så traditionellt..vem skulle jag bjuda in då?? Eller ringa?? Och hur dumt det kanske än låter så kan detta trigga mig ..sätta igång tankar på att vilja dricka alkohol. Så vad kan jag göra? Naturligtvis låta bli att vara på Facebook, Instagram och Forumet. Lägga fokus på annat. På mig själv. Lyssna inåt. Men det är svårt…

En annan sak som även den kan trigga är tex att inse att jag kan inte oroa mig för att något ska hända min dotter när hon är ute då jag vet att det finns alkohol inblandat. Och för att uthärda den känslan kan jag vilja dricka alkohol. Igår skulle hon träffa en ”kompis”…känner oftast inte ro förrän jag har haft kontakt m henne dagen efter..

Å det här kanske låter ännu dummare …när tankar kommer till mig om att jag faktiskt kan påverka både mitt drickande min möjlighet att kunna gå ner i vikt…då kan känsla av eufori infinna sig…å då triggar det…

Tittar ut genom fönstret…ser ut som solen försöker komma fram…12,5 minus…kan nog bli fint idag. Ska fortsätta med stickandet idag…

Önskar Alla en fin Annandag …och en extra tanke till alla dig/oss som kämpar och till ig/oss som kan känna sig ensamma🌟

Kram❤️

God fortsättning @Varafrisk! Beundrar dig för ditt stickande. Hoppas hälen löser sig i dag. Vill bara ge en bild av min jul och kommande nyårsfirande. Exmaken blev sjuk så det var jag barnen och deras morfar. Morfar är en lugn typ, säger inte mycket, "tränger sig inte på". Barnen tycker om honom. Flickan har svårt med de flesta besök i vårt hem, inklusive morfar tydligen, för hon höll sig på sitt rum i två dagar. Åt knappt något. Sonen satt på sitt rum och tittade på sina filmer, morfar i vardagsrummet och tittade på sitt. Jag lyssnade på ljudbok. När morfar åkt hem kom flickan ut från sitt rum. Nu planerar vi för att lägga pussel, spela spel och gå på bio (obs att man behöver vaccinationsbevis för det sedan 23/12). Jag vet inte vad jag ska säga. Det har varit lugnt men inte så värst mycket samvaro. För nyår har jag inga planer. Har inga "fria" kompisar att umgås med så jag kommer vara hemma själv. Min pappa frågade och jag såg att ha reagerade när jag sa att jag skulle vara själv. Barnen ska vara hos sin pappa och jag gissar att sonen kommer hit för att sova sen, han har liksom bosatt sig hos mig på heltid (vilket jag är mycket glad för, inte för att jag skulle bli ensam utan för att han behöver struktur och riktig mat).

Vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med detta. Kanske att jag väljer att inte känna mig ensam trots att jag är det på något vis. Men vi är olika du och jag och jag har full respekt för din önskan om fullt hus vid högtider och andra tillfällen. Jag har också levt så när vi var gift och älskade det! Men för mig har det blivit lite som att var sak har sin tid och jag gläds mycket åt det jag har och tänker bort det jag inte har. Kanske har det att göra med det där om att leva i nuet och trivas med sig själv.

När jag tittar ut ser jag att du kommer få finfina hundpromenader i dag. Ha det fint Varafrisk så hörs vi snart igen.

Kram!

Profile picture for user Soffi

Härligt @Varafrisk !

Tack för kommentar i min tråd, jag blev så glad att läsa att du har en nykter jul!🤶🧡
Angående det där med att skriva om att må dåligt ... jag har varit så dubbel till det, jag vill ju skriva att allt är toppen för att jag är nykter. Men, så insåg jag att det har hjälpt mig mycket med personer som delar om motigheter - för livet är inte lätt alla gånger! Och det hjälper för mig att skriva om det jobbiga, hjälper mig få distans och analysera och komma fram till att -Nej, alkoholen löser ingenting.

Tankar. Ja, de kan verkligen plåga en ibland. Bengt Renander (Närvaropodden) brukar likna dem med en radio som står på och skvalar, vi styr inte vad som sänds, och det som sänds behöver inte styra vad vi gör - om vi inte vill.
För i min radio finns verkligen riktiga knaskanaler 😂! Försöker byta kanal när det går igång. Funkar ibland att hitta en fin kanal men ibland blir det bara skrap och brus och något ännu värre.
Vet egentligen inte vart jag vill komma med det här .... men, du beskriver mycket tankar på alkohol. Det är fullt naturligt! Det har vi alla här! Ffa i början, det minskar med tiden. Och när det drar igång - tänk för guds skull INTE på en rosa elefant 😉😉😉.

Du fixar det här!
Kram!

Tack för att du tittade in @Charlie70 :) Ja, jag vet inte riktigt vad du ville säga med ditt inlägg för jag vet inte om du tänkte att jag hade offerkoftan på eller om du tänkte att jag var lite egoistisk i mina tankar...att det bara handlade om mig....eller kanske att väcka mig liksom...att inte lägga energi på vad man inte har utan vad man har...och att jag då ändå har det väldigt bra. Jag vet inte...men det skulle ju kunna var några tolkningar...hur som helst så kände jag ..att jag fick inte fram mitt budskap....eller jag vet inte om jag hade ett budskap. Hur som helst så har jag ingen som helst önskan om att ha fullt hus på högtider eller inte annars heller för den delen. Och som sagt var vi drog vinstlott i år som fick ha barnen samt svärdotter hemma på julafton vilket innebär samvaro för mig/oss. Även om jag inte vill vara utan min syster samt skulle önska att få träffa en del av släkten ibland så betyder inte det att det var bra på julen...att det var en jul så som jag ville ha den....och framför allt inte mina barn. Sedan vi började fira jul ensamma har våra barn mått mycket bättre i det...ingen som kommenterar osv. Men det har varit jular som varit tuffa då vår dotter inte mått så bra eller har dragit iväg. Så jag har gjort/gör vad jag kan för att få en helt ok/fin jul och likadant med nyår. Kanske låter detta som ett försvar men det är nog mer menat som en förklaring. Om det låter som jag tog illa upp så gjorde jag inte det utan det fick mig bara att fundera några varv till, Charlie70:)

Vad ville jag då säga med mitt inlägg? Jo, det handlar väl om att jag inte är tillräckligt grundad i att vara rofylld i mitt egna sällskap vilket triggar lusten att dricka. Om jag inte ska välja att känna vad jag känner...det är på den känslan jag dricker...jag behöver mer stå ut i känslan jag känner...inte bli bitter...inte välja alkohol. Och så finns även en längtan att känna att sig behövd, att någon har lust att prata med mig...visst kan jag ta kontakten själv...men har gjort det så många gånger så jag har tröttnat...det är därför jag även vill välja andra vägar...träffa nya människor.
Jul- och nyårshelgen...är inte så enkel att välja nytt utan det är mycket tradition...det är därför vi har valt att gå på bio på Juldagen under många år, och gärna även någon musikgudstjänst.

@Soffi Så kul att du tittade in! Ja, det är väldigt mycket tankar på alkohol....kan verkligen köpa jämförelsen med en radio som står på och skvalar....det är som ett brus som pågår hela tiden...och nu försöker det verkligen utmana mig. För även om systemet är stängt och jag inte har druckit alkohol på fyra dagar så finns ju beroendet kvar....det känns som om det finns i varje cell av min kropp ...så fruktansvärt obehagligt...Så hos mig finns också många knaskanaler....och jag tänker att jag behöver skriva om dem annars är risken att jag tänker på en rosa elefant!! Hihi...

Det blev ingen hundpromenad fastän det var vackert väder utan det blev en timma i stadens badhus, simmade i ca 40 minuter. Ensam i bassängen större delen av tiden. Men nu dags för raggstocksstickning igen samtidigt som jag ska lyssna på Stina Wollters julaftons program.

Kram till er alla:)

Hej @varafrisk
Jag läste tillbaka i min egen tråd från förra året och blev påmind om mina barns megagräl på annandagen som resulterade i att jag grät mig igenom kommande dagar. Jag skrev att jag var som ett durkslag och det stämmer bra, jag grät massor och av tusen skäl. Barnens bråk, min pappas svåra covid. Det var en fin jul ändå, jag hade inte gråtit på lång tid. Två av barnens relation präglas i viss mån av det där grälet. Det är okej. Mycket är helt okej i det nyktra livet för grunden är frisk och stark. Önskar dig sköna promenad-dagar! Stor kram 🥰

Missade att skriva….kanske det viktigaste…. som jag ofta skriver på exempelvis Facebook…. att helger nödvändigtvis inte är fantastiska utan att det finns mycket ensamhet i samhället..igår pratade man även om ensamheten man kan känna fastän man är tillsammans med andra människor..jag har funderat på att vara med som volontär när kyrkorna går samman, lagar mat och bjuder på för den som vill komma in i samkvämet🙏🏻❤️ jag tänker att ensamhet är något viktigt att prata om att lyfta vetskapen om den existerar.

@Varafrisk offerkofta och egoist/egoism är två ord jag INTE tänkte när jag skrev mitt inlägg. Jag tänkte nog snarare på tacksamhet för det man har och så gjorde jag kanske ett dåligt försök att beskriva min vägran att känna mig ensam när jag är (ofrivilligt) ensam. Att du känner tacksamhet för din familj råder det ingen tvekan om!

Kommer just från bio med flickan. Årets Disneyfilm, den har vi hemma men hon ville så gärna se den på bio. Jag rotade fram några kronor ur plånboken och så drog vi iväg. Flickan kommenterar gärna filmer högt när hon tittar, så även i dag. Jag bad henne vid flera tillfällen prata tystare och hon kämpade, men ibland gick det inte. Och som ett brev på posten blev det kommentarer från en ung kvinna som var där med sin pojkvän. Jag förklarade läget för henne men hon gav sig inte förrän jag sa att vi tittar färdigt på den här filmen sedan kommer vi ALDRIG mer gå på bio igen. Det är OK sa hon... Jag tänker med en suck att om man går på en barnfilm en söndag eftermiddag så kanske man får räkna med att sådant här händer. Här i Stockholm kan man välja att gå på filmen en mindre barnvänlig tid om man vill se den i lugn och ro. Att se årets Disney-premiär är en av få saker som får flickan ur lägenheten så det kommer vi fortsätta göra. Hon har inte så mycket annat.

När jag tänker vidare så undrar jag om inte alkoholen fick mig att känna mig ensam och kanske lite udda. Den gjorde mig begränsad i mitt inre på något sätt. Nu är jag mer vidöppen för mitt inre, har inget att dölja och då känner jag mig också mindre ensam. Vet att du vet. Vi får fundera vidare på det här med ensamhetskänslorna. Jag är uppvuxen på raka motsatt sätt som du och vi är i grunden olika. Har inga syskon, fick träna mig på att vara ensam redan som mycket liten när min mamma arbetade. Därför kanske jag inte ska skriva mer om det.

Låter härligt med simningen. Vi planerar för skridskor i morgon. Håll tummarna för att det funkar och vi kommer iväg!

Kram!

@Charlie70 så som jag känner dig efter min tid här på forumet så tänkte jag nog inte att du skulle tänka offerkofta eller egoism men jag var tvungen att fråga. Och...det är ju faktiskt väldigt lätt att glömma av vad man har och istället se vad andra har...jag är inte bäst på det men jag har blivit bättre.

Alkoholen blir ju en flykt från ensamhetskänslorna eller vilka känslor det än månde vara. Jag tror att jag under hela mitt liv har känt en rädsla för att bli ensam eller att bli lämnad. Jag är absolut inte rädd för den ensamhet som jag väljer själv som nu ikväll när min man är borta. Ok, jag har inte valt den men jag inget emot att vara ensam hemma. Jag är inte heller rädd för att bli lämnad av min man dvs att han skulle lämna mig för en annan kvinna. Inte på så vis att jag inte tror att det finns någon bättre men jag känner mig trygg med att det är vi. Den första natten efter att min man hade fått sin cancerdiagnos var jag SÅ rädd...kunde inte sova och hade panikångest...var tvungen att sitta på trappan för att få luft. Under lång tid var jag rädd inte för att han skulle dö i cancern men vetskapen om att det var ingen självklarhet att vi skulle få leva länge tillsammans utan faktiskt att döden kunde komma emellan och skilja oss åt. Idag är jag så mycket bättre på att hantera just dem känslorna. Har pratat mycket om det i terapin. Om min man dör före mig så kommer jag klara av det. Som du kanske minns Charlie så är jag ju sladdbarn, lite överbeskyddad..jag blev inte så pushad att stå på egna ben...jag ville SÅ mycket men hade inte tillräckligt med mod själv att våga. Jag har känt mycket skam för min rädsla över att bli ensam...att den tagit stor plats...men jag är bättre nu på att hantera den. Och Charlie...jo skriv mer...jag vill bara bli förstådd inte skyddad...så skriv...jag vill höra din berättelse.

Jag förstår din flicka, bio är något speciellt. Jag kan förstå att hon kommenterar när hon tittar med tanke på sin funktionsvariation fast somliga kommenterar ju även utan att ha en funktionsvariation. Men det är då fasen att folk inte kan förstå...Jag kan känna igen liknande berättelser från föräldrar som jag möter i mitt arbete...Var finns förståelsen?!?! Klart att ni ska fortsätta att se Disney-premiärer..Och jag håller verkligen tummarna för att ni ska komma iväg och åka skridskor imorgon. Hoppas hoppas att det ska funka!!

Jag har sagt det förr och jag säger det igen...du är så klok...ja, du är beundransvärd..å du fortsätt att skriv...vad det nu än är...

Varm innerlig kram!

Även om att räkna nyktra dagar blir mer för mig att vara duktig än att faktiskt ta det till en djupare nivå så är det iaf dag fyra idag. Vilket inte hänt sedan i slutet av april! Det känns verkligen som knaskanaler är på i min hjärna och det känns svajigt…imorgon blir det utmaning då det där jäkla Systembolaget öppnar igen!

Godnatt😴

Tack goa @Se klart för ditt inlägg❤️
Ja, det finns mycket att vara tacksam över. Mina barn har lärt mig mycket om mig själv, andra människor och livet i sig självt. Barn och ungdomar som jag mött i mitt arbete har genom att berätta sin berättelse gett mig ett förtroende som jag är så tacksam inför numera är det föräldrar som ger mig det förtroendet. Jag lär mig och är tacksam🙏🏻

Låter som du har haft en bra jul, Se klart🥰 Det känns som om du tar vara på stunderna ..den ena efter den andra.

Kram😍

Känns lite som om jag svarade goddag yxskaft @Se klart …och jag är nykter! Fick för mig att du skrev om tacksamhet…fast att grunden är frisk och stark i det nyktra livet är ju faktiskt något att känna tacksamhet över även om livet gör sig påmint av diverse olika saker. Det blir lättare att hantera det där som gungar då tänker jag.

Kram🥰

God morgon, inget goddag yxskaft vad jag kunde utläsa. Jag tror att man- vi människor överlag har en tendens att läsa in hos andra, det vi tror att vi kanske saknar. Viktigast av allt är meningsfulla relationer som utvecklas. Behöver inte vara många. Att ha tusen bekanta att bjuda in på mingel säger faktiskt inget om varken popularitet eller mening. Jag vill också lyfta det som @charlie skrev, detta om att nykterheten ger frihet. Oavsett hur livet ger sig på utsidan så är vi fria inuti. Där är det stort, luftigt och plats för en massa drömmar och tankar. Kram!

God morgon @Varafrisk!

Ny chans idag!
@Varafrisk skrev:"Jag tror jag vet varför…"
Det är bra. Att se problemet är första steget till att lösa det.
Kan du också se vad du kan göra annorlunda idag?

Kram!

Spännande och tänkvärda inlägg i den här tråden och de går lite ihop med det som jag har tänkt på. Jag behöver verkligen ha ledigt och koppla av, men jul/nyår är så mycket inbokat. Nära, kära och trevligt, men som SeKlart skriver man läser in det som saknas i sitt eget i andras liv. Att läsa här inne ger perspektiv på livet och jag är så tacksam för att ni skriver och delar så mycket klokskap.
Du skriver att dagen blir en utmaning VaraFrisk. Dag 4-5 var oftast mina svåraste. Men du bestämmer själv och om du landar i att inte köpa har du allt att vinna. Fundera lite, svara på frågor, du väljer själv i det här läget.
Varför ska du handla och dricka idag?
Väg för och emot.
Handlar det mer om vana än om behov?
Vad händer om du inte handlar? Jag kunde ångra mig en kort stund, men jag behövde verkligen inte alkohol, jag behövde idén om vad alkoholen bidrog med.
Jag tänker att du vill tysta dina tankar. Det finns andra sätt att göra det. Kortsiktigt, fokusera på kroppen.
Köp alkoholfritt och drick det, te, läsk eller annat.
Lägg dig en stund och bara slappna av, känn hur kroppen känns. Du klarar dig till nyår utan att handla VaraFrisk! Och sen är det ett nytt år, nya möjligheter.

@Se klart @Soffi @Sisyfos Så tacksam och glad att ni tittar in hos mig❤️

I söndags när min man och jag skulle äta frukost ringde vår son. Han kom inte in i sin bil. Min man åkte t honom men lyckades inte ta sig in i bilen. Sonen och hans sambo skulle precis åka till fjällen. Som tur är har vi två bilar så de fick låna den ena. På kvällen kom ett sms fyllt av tacksamhet dels för lån av bil dels att vi hade åkt t fjällen när barnen var små. Jag är ingen slalomåkare men min man är och jag känner så stor tacksamhet att vi kunde göra detta under en tid av barnens uppväxt.

Igår jobbade min man och jag hade tänkt mig en ledig dag för mig själv. När jag satt och åt frukost ringde vår dotter. Hon hade gått av sitt arbetspass på morgonen. Glömt av att hennes hyresvärd skulle in i hennes lägenhet för att greja med fiber. Eftersom hon bor endast i ett källarrum ville hon inte var hemma. Jag åt upp min fil, slängde på mig kläder och åkte och hämtade henne. Under dagen var hon hos oss. Det är väldigt mysigt när hon är hos oss men min dag blev väl inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag tog iaf en lång (för att vara mig) promenad med vår hund. Så skönt! Jag lagade middag tog upp hemmagjorda köttbullar och gjorde stuvade makaroner. Makaroner äter jag nästan aldrig därför smakar det väldigt gott när jag väl äter det. Min dotter och jag satt och pratade väldigt länge. Samtal som var smärtsamma för min del men viktiga samtal. Dottern pratade om hur det var för henne när vår son var inne i sin tuffa period med dåligt mående som innehöll mycket aggressivitet. Hon pratade även om hur det var när jag drack, att jag var arg. Hon sa ”jag visste ju inte då att du hade problem med alkohol”.
Det som är gjort är gjort och går inte göra ogjort hur mycket jag än vill men det är viktigt att lyssna på henne och att inte förneka. På kvällen åkte hon med min man in till stan när mannen skulle i väg och springa med sin klubb.

Under de fyra dagarna som jag var nykter så om jag använder @Annabells ord så tog tjatterfjanten över igår och jag åkte till systemet . Vet inte riktigt vad som styrde mest? Vanan? Eller att det kommer en nyårsafton som har gjort att jag funderar..alkohol eller inte alkohol?Njöt jag av drycken? Blev det mysigt? Mår jag bra idag? Vill jag må så här?

Svaren på frågorna är att jag njöt inte blev väldigt trött ganska snabbt. Å mysigt? Nej verkligen inte. Och idag vaknade jag med huvudvärk, supertrött och spraktorr i munnen. Hade tänkt simma på morgonen. Orkar inte och vill inte köra bil ännu.

Nej, jag vill inte det här! Fast jag vet att viljan är inte hundraprocentig grundad i varje cell. Men jag funkar inte ihop med alkohol!!

Ska snart dricka en kopp kaffe. Även om jag är trött ska jag ta mig ut på en kortare promenad med vår hund. Det har kommit mer snö under natten och jag vill känna den. Om jag piggnar till ännu mer så kanske det blir lunch ute på stan med mannen el annars blir det hämtlåda. Under eftermiddagen tänker jag att jag fortsätter med stickningen. Har nu fixat hälen. Ska planera mat för nyårsafton, för min man och mig. Frågade om alkoholfria alternativ t maten när jag var på systemet. Jag tycker att det är viktigt att planera drycken. Tycker inte om alkoholfritt rött vin. Men kvinnan på systemet föreslog en mousserande rosé eller en mer fyllig öl båda a-fri. Jag sa t henne att när jag kommer längre på min nyktra väg så kan jag komma med tips på a-fri dryck👍🏻

Tänker på det här med frihet som @Charlie70 beskriver och även @Se klart nämner.å jag förstår känslan. Tex de dagar då jag kan sätta mig bakom ratten med vetskapen att jag var nykter kvällen före då kan jag känna frihet. Jag längtar tills de dagar kommer då inte mina tankar är grusade av alkohol..då inte ens några minuter ägnas åt dessa tankar.

Började lyssna på Åsa Larssons vinterprogram (har inte lyssnat färdigt ännu). I början av programmet berättar hon om en vän som frågar vad hon ska göra med sin frihet. Åsa säger att hon ska uthärda den. Hon säger vidare ungefär så här ”att friheten ser inte ut som på film. Man springer inte på en strand med en varm salt vind i håret. Frihet kommer ofta i sällskap med sina små kusiner tomhet, ovisshet och rädsla”.

Med endast ett par månader i bagaget så har jag ju inte upplevt den frihet som man kanske känner efter en längre tid som nykter. Men jag tänker att det kan vara lätt att känna tomhet i början av sin nykterhet om man inte fyller den med något. Ovisshet…tja…kanske kan ovisshet innebära att man inte vet hur det nya livet kommer bli, hur man kommer klara det. Och rädsla…ja..nog kan många känna rädsla inför nya situationer utan alkohol.

Till sist vill jag bara kort berätta att jag har ingen riktigt nära vän…jo förstås min man. Han är min man och min bästa vän❤️Jag har några vänner som för mig är viktiga. En av dem sa våren -20 att hon kunde inte vara min vän inte avsluta vår vänskap men dock inte vara vän. Och jag kan förstå henne till stor del. Orsaken är sms som skrivits av mig påverkad. Tråkiga sms. Inga fula ord. Men tråkiga sms som dels har varit fyllda av avundsjuka. När det gäller en annan vän så var vi väldigt nära vänner men det kom barnbarn och häst in i hennes liv så tiden försvann. Och den tredje vännen som först varit kollega och därefter funnits kvar som vän är ensamstående med tre barn fr 11 till 19 år och har några vänninor som hon haft sedan barnsben. De två sistnämnda vännerna finns om jag vill träffas men mitt behov av dem blir större än deras behov av mig. Vänskapen blir därför inte jämställd. Tänker att i vänskap kan behovet av varandra se olika ut under perioder men grundbehovet av varandra är lika. Vet inte om det låter luddigt men jag stannar där.

Det blev långt…men jag behövde skriva.

Jag är nykter idag💪🏻

Kram🌟❤️

Läser mitt senaste inlägg. Blev full i skratt av inledningen i det sista stycket ”Till sist vill jag berätta att jag har ingen nära vän….”.
Hur lät det😂😂😂liksom taget från ingenstans?
Fast det var ju kopplat till mitt tidigare inlägg …och det handlade ju om som Se klart skrev ”att läsa in hos andra vad man själv saknar”.

Men vill lägga till…att jag jobbar på att inte fastna i saknandet utan se mig efter nya mötesplatser med människor….nya möten.

🌟🌟🌟

Hade tid inbokad för tredje dosen imorgon. Får avboka tiden istället blir det provtagning för Covid-19. Hostar, huvudvärk och lite feber. Så himla trist men ändå tacksam för det är första gången som jag har symtom sedan pandemin började.

Kram

Oj jag missade att du gjort ett ”det gick inte bra” inlägg VaraFrisk och jag var så säker på att systemets första öppna dag var idag så mitt inlägg kom ju helt fel.
Tänker att det första steget ändå måste vara att känna att man inte får ut nåt av det för några av oss. Vilja och vana är två saker.
Viljan styrs ju också av vad vår reptilhjärna tycker verka vara ett bra beslut i stunden. Du får skaffa en gränsvakt. Jag tror att det är många här som inte har känt viljan i varje cell. Det funkar kanske inte riktigt så. Det tror jag är lättare att se och tro när man sitter på andra sidan. Strategierna för att lyckas är kanske lika många som vi är härinne.
Du har kommit en bra bit på vägen när du kan ha den typen av konversation med din dotter. Inte i försvar. Det är Skittrist att inte leva upp till sina egna förväntningar eller idealbild av föräldraskapet men du listar nu en massa bra som ni faktiskt gjort och lyckats med. Det räcker så.
Ha en fin nykter dag VaraFrisk! Din tid kommer snart tror jag även om inte varje cell kommer att vilja vara med på tåget på en gång.

God morgon!

Jag instämmer med @Lavendelblomman skrev:"Tråkigt att du blivit sjuk, men härligt att du är nykter. Heja dig!"

Jag tänker när jag läser .... Du vill så gärna vara 100% grundad i ditt beslut att sluta dricka, varje cell, hela du ska vara med. Visst! Det blir väldigt mycket lättare då - tror jag 🤔 - för jag vet inte hur det är att vara 100% grundad i beslutet! Jag har kommit en hyfsad bit på vägen ändå, iaf så långt att jag inte längre förstör min kropp, jag har kommit ur suget och vanedrickandet. Får succesivt fler och fler bitar av mig själv att vilja hänga på "Okej, det är bättre när jag inte dricker, bäst att vara nykter".
Jag tror du skrev någonstans att det känns lite fusk att räkna dagar?
Och något om att när du var nykter med hjälp av antabus så var det antabusen som gjorde det och inte du??
...
Jag tycker alla medel är tillåtna! Allt "fusk" man kan tänka sig! Fake it till you make it!
Beslut i stort, inom oss, i familjen, i samhället, på företag etc, fattas sällan i konsensus. Det kan vara bra beslut ändå. Motståndare kan byta sida när de ser att resultatet är positivt.
Men det är bara som jag tänker och tror.
Vad tror du?

Okej ... om jag ändå tillåter mig att vara förnumstig:
Även en dag som är nykter "för att du är sjuk" är en nykter dag!!!
Det var DU som bestämde att du var för sjuk för att dricka! (Min erfarenhet är att det visst går att dricka även om man har hög feber, hostar och snörvlar...)
På nyktra sjukdagar kan friska nyktra dagar följa!

Krya på dig!

@Lavendelblomman @Soffi @Miss Mary Poppins Tack vänner att ni tittar in💗

Minns inte när jag hade feber senast🤔i början på 2018 var jag sjuk i omgångar med hosta dock inte med feber. Så bara tanken på att få min kropp påklädd och sätta sig i en bil och ta ett Covid-test kändes väldigt jobbigt. Men vaccinationen är avbokad, testet har tagits och nu ligger jag åter i min säng. Trist att bli sjuk när man tänkt vara ledig å andra sidan behövs inga besök avbokas för att senare trängas in i min kalender.

Anledningen till att jag pratar om att inte vara tillräckligt grundad i mitt beslut tänker jag är ett försvar på något vis ifall jag misslyckas. Många har skrivit i min tråd att du måste bestämma dig/du har inte bestämt dig likaså har många skrivit i sina egna trådar att nu har dem bestämt sig! Den känslan…det beslutet kan jag inte känna att den/det infinner sig hos mig. Precis som du skriver @Soffi så tror jag att det är enklare att bli nykter om den där känslan kan infinna sig men om den inte gör det så måste det finnas en möjlighet att bli nykter ändå. Jag vet inte om jag har sagt att det är fusk att räkna dagar då har jag nog uttryckt mig fel. Vad jag däremot känner/menar är att om man tex klarar av att vara nykter under en vecka men under den här veckan har en dag då man drack då känns det som om det nyktra dagarna inte räknas. Jag säger inte att någon har sagt så utan känslan kan ligga hos mig. Jag tänker att alla nyktra dagar är bra för då har i alla fall kroppen fått möjlighet att vila sig.

Ja, visst kan man dricka när man är sjuk. Men jag har absolut inget sug efter alkohol nu i sjukbädden. Så det är bra! Även om jag inte behövde förhandla när jag tog antabus så var det ju jag själv som tog beslutet att ta medicinen. Det finns ju inget tvång på det.

Idag kör jag ytterligare en nykter dag från sjukbädden😷

Kram🌟💗

Hej kära @varasjuk får du heta idag.
Jag ser att du krokar arm med några här och det är bara så bra! Jag tror inte du minns men min entré här på forumet var utifrån Knyttets sång som min första tråd hette. Den handlar om att våga ”kliv in och säg godafton så de vet att du är här”.
Det är knappast någon som missat dig här men jag tror att bestämma sig för att gå tillsammans med några är lite samma som att kliva in och säga godafton.
Vi som kanske har för vana att hålla oss vid sidan om, det är stora steg. Det är att våga säga att ”jag är som ni, jag är som alla andra”. Inte tro att det finns speciella regler som gör att inte du eller jag- skulle klara det här.
Att bestämma sig i varje cell tror jag bäddar för lång väntan. En omöjlighet i min värld. Att bestämma sig är beslut som får gå före vad vissa celler vill eller önskar. Det är själva bestämmandet det. Inget är svårt med varje cell med på banan. Det svåra är att låta några bestämma över de andra. Att veta vad som är rätt och låta det styra.
Som med småbarn, en bra liknelse. De vill aldrig gå och lägga sig. Det är därför de har föräldrar. Eller hopplösa kärlekshistorier (jag har några i lager) där klokskapet till sist måste segra över köttets lust och själens obotliga ensamhet - tror jag nån skrivit.
Eller tillfällena då (iaf jag) vill packa ihop och flytta från min man, men jag gör inte det- och det är inte för att alla celler är med utan för att några har bättre omdöme.
Ta dina sjuklingsdagar och vila nu. Allt kan börja om. Du bestämmer. Eller några kloka celler i dig, bestämmer. Krya-kram. 🥰

@Varafrisk skrev:"En av dem sa våren -20 att hon kunde inte vara min vän inte avsluta vår vänskap men dock inte vara vän. Och jag kan förstå henne till stor del. Orsaken är sms som skrivits av mig påverkad. " Denna textrad gör mig så sjukt imponerad av dig! Den betyder för mig att förnekelsefasen och att projicera är inget för dig. Istället har du landat och försöker hitta din väg mot ett bättre liv. Stort.

Med din attityd så tänker jag att tids nog kan du återförenas med din vän och denna resa kan säkert leda till ännu starkare band. Vem vet?

Krya på dig VaraFrisk! Kanske länge sen du var sjuk nu. Ta det som en chans att koppla av ordentligt.
Ja, jag tror ju inte på den teorin att bara man har bestämt sig till 100 %, så går det bra och de som ramlar på vägen bara inte har bestämt sig. Jag tycker att det är skuldbeläggande, men det är kanske så att du (och jag) läser in lite sånt i inläggen ibland.
Vägen går inte spikrakt för alla. De som ramlar får stöd. Och om du började uttrycka din ambition tydligare så skulle du kanske lyckas bättre och få bättre stöd. Det finns många som har använt forumet på det sättet. Typ ”Nu vill jag handla”, hjälp mig att låta bli.
Jag bestämde mig till 110 % flera gånger men halkade ändå. Jag halkade efter 1-2 månader nykter första gången jag slutade, men måste man sluta räkna då? Vi var då många som var på början av vår resa. Någon var helt vit. Några andra trillade. Jag var vit då när jag vågade ta steget in. Då hade jag trillat några gånger redan. Man kan räkna 360/5 tillexempel. Det är många nyktra dagar det. Satsa på att du ska klara det. Om du kliver snett fundera över varför och gör om/gör rätt nästa gång. Det är faktiskt inte så farligt att inte vara bäst i klassen. Men ambitionen kan man ha. Sikta mot månen, då kommer du i alla fall över det första hindret. Och nu är verkligen rätt tid att starta. Nytt år, nya möjligheter.
Det som ibland gör lite ont i att läsa dina inlägg, det är att det kommer fram en del ledsenhet som jag till viss del tror är orsakad av att du dricker. Jag känner igen måendet och tankarna. Jag kan nästan lova att du kommer att må mycket bättre utan och känna igen dig själv mer på ett positivt sätt. Jag ska inte säga att jag ibland inte saknar möjligheten att dricka. Men de gånger jag har medicinerat med alkohol sen jag slutade, har än mer visat att alkohol inte hjälper. Tvärtom. Och fördelarna överväger så obeskrivligt mycket. Alla går inte spikrakt, men framåt kan du gå på ditt sätt. Så gör som Soffi skriver fake it til you make it. Och kroka arm med andra nykomlingar. Det är många inne nu som ser ut att bli kvar ett tag. Och jag tänker att det är några att hänga med. Det är roligare att ha några att skriva med om demonen, suget etc. Roligt och nyttigt för att man jobbar lite med målet då. Du kanske ska fokusera på nya bekantskaper ett tag härinne. Men vet att vi hejar på dig!

Nu kommer det först lite pinsamheter..och ärlighet....kl 13 igår var jag helt bestämd med att jag skulle ha ytterligare en nykter dag kl 20 hade jag druckit. Vad var det då som hände?? För många år sedan när jag inte hade alkoholproblem och i början av beroendet kunde jag dricka lite whisky om jag hade ont i halsen. Inte för smakens skull utan för att det värmde inom mig. Så rastlösheten skapade en tanke inom mig som sa "men visst vore det bra med ett glas whisky"...sedan ruskade jag om mig och tänkte det blir ju inte bra. Men tanken hade fastnat. Som tur var smakade det äckligt. Det blev kanske två klunkar whisky. Brukar inte dricka starksprit. Drack en halv öl som även den smakade äckligt och ett glas mousserande som smakade äckligt. Allt smakade äckligt pga jag var sjuk fast whiskyn smakar äckligt iaf. Jag blev inte direkt påverkad utan mer lite mosig. Även om det inte var bra att jag drack så det som kändes så skönt var att allt smakade så äckligt och jag hoppas att det minnet fastnar!!

Idag ligger jag fortfarande till sängs. Som jag skrev igår så orkar jag inte läsa eller sticka knappt att jag orkar skriva här men jag vill skriva. Hoppas att jag får svaret på Covid-testet idag.

Har tänkt på det här med varför jag som oftast inte väljer att kroka arm med någon, att jag pratar om att vara hundraprocentigt grundad mm. Minns att @Sisyfos vid något tillfälle skrev att jag berättade inte så mycket om hur mitt beroende såg/ser ut eller jag det var något i den stilen i alla fall. Jag tror att jag alltid har känt att om jag krokar arm med någon då måste jag hålla mitt löfte kanske inte så mycket till mig själv som till den andre personen. Det är ju det där med att vara duktig flicka. Som jag tidigare har skrivit vid ett flertal tillfällen så börjar många skriva här när man har haft några nyktra dagar eller kanske endast en dag men att man ändå är mer på G då skriver man ofta om hur det har varit hur ens drickande har sett ut. Jag som fortfarande befinner mig i drickandet...det känns så jobbigt då att beskriva hur det ser ut...för det är nu..inte då...det känns så skämmigt. Dessutom tror jag att det är ett sätt att hålla drickandet ifrån sig...att ibland inte tro att det är så illa som det är.

Jag är så van att alltid klara mig själv, att vara duktig flicka men jag tänker att jag behöver svälja skammen, stoltheten och mer lyssna. Kanske skriva mer när rastlösheten kommer, ledsenheten kommer osv. Jag tänker precis som du @Sisyfos att min ledsenhet kommer minska på sikt med nyktra dagar för det handlar om att fylla livet med stunder en efter annan med det där lilla glädjeämnet.

Jag ska vara nykter idag...kommer det någon jobbig tanke som försöker att ta övertaget ja, då får jag väl försöka hitta någon rolig tanke.

Kram:)

Profile picture for user Vinäger

Kära Varafrisk! 💗

Vill så gärna att du ska hitta hem. Tänker att du har höga krav på att vägen till nykterhet ska gå till på ett visst sätt. Rätt sätt, vad det nu är. Tror att det är därför du till viss del står och stampar på tröskeln.

Som du vet tänker jag precis tvärtom. Det finns oändligt många sätt att bli nykter på. Inget är i min värld mer rätt eller fel. För en del sker det på en gång, för andra tar längre tid. Vissa provar sig fram, medan det för vissa blir rätt väg meddetsamma. Ytterligare några slutar tvärt med nolltolerans, andra dricker sparsamt.

Det finns inga rätt eller fel.

Fortsätter du att leta efter det perfekta sättet att sluta är det risk för att du aldrig kommer fram.

Finns det någon jag innerligt önskar att slippa alkohol så är det just du. 💗

Men jag tror att du måste fortsätta testa. Vet att jag föreslagit att du kan prova att tänka att på fredag får jag dricka, om jag är nykter i dag. Inte det optimala, men det kan vara en bra start. Du samlar nyktra dagar, vilka alla räknas. När fredagen kommer kanske du inte ens vill ha.

Att misslyckas varje dag slukar enormt mycket energi. Och det måste ju vara värt att testa något annat, i alla fall mycket bättre än att dricka varje dag. Känna att du lyckas, precis som du gjorde med medicinen.

Tror alltså att helnykterhet är det bästa. Förespråkar inte ett kontrollerat drickande. Men det är smärtsamt att läsa om hur du har det, så jag tänker att det är ett steg i rätt riktning.

En början på ditt nyktra liv.

Kramar i massor till dig, Varafrisk! 💗

Tack @majken_r❤️

Tack fina @Vinäger att du tittade in hos mig❤️
Jag kan skriva under på vad du skriver. Vad jag är rädd för är att om jag tänker att jag får dricka på fredagar så kommer jag dricka även på lördag och att jag lurar mig själv att jag tror att jag kan dricka. Fast varje väg till förändring till att få fler nyktra dagar som kan bli en helhet till slut är ju bra.

Jag har börjat registrera dagar både nyktra och onyktra. Sedan förra torsdagen 23/12 har jag sex nyktra dagar och två onyktra vilket känns bra!!

Kram🌟❤️

Min man jag hostar ikapp fast han är fortfarande uppe på benen. Efter tre dagars hostande inser jag att det hade varit bra att inte missa bäckenbottenträningen😂 Bingolotter är inköpta inför morgondagen. Mat är även den inköpt dock inte tillagad, så vi får se hur det blir med den. Kanske lagar något lätt. Hoppas få testsvar imorgon.

Och somnar nykter inatt😴🥰

Profile picture for user Annabell

Så är det för mig också Vara Frisk… Snackade senast idag med min pappa (han själv dricker typ aldrig och har typ aldrig gjort) och sa så här: om jag trodde att det fanns på världskartan att jag kunde dricka en gång, t.ex imorgon (nyår), och sedan inte dricka igen på en lång tid, så skulle jag nog göra det! Då skulle jag tänka att jag kan stå ut med att må tjyvens dagen efteråt (skulle inte inbilla mig att jag skulle dricka så lite så att jag mådde bra dagen därpå…). Men det skulle inte bli så. Då skulle jag dricka igen, om inte dagen därpå så… tex onsdag (sen torsdag, fredag… och sen var och varannan dag 🙄). Precis som jag skrev om i min tråd tidigare ikväll - coolt när man vet vad som funkar för en själv och inte, och utgår ifrån det 😎. Och coolt att detta kan vara helt olika saker för olika personer 😍!

Kolla på det här mönstret (jag älskar ju bilder och mönster… 😅): ✅✅❌✅❌✅✅✅. Nu vet jag inte om det är precis den ordningen, men så himla bra slutspurtat på året av dig ✨! Du har brutit ditt tidigare mönster nu, och det finns ju ingen anledning att hoppa tillbaka till det gamla 😀! Bara fortsätta göra det bästa mönster man bara kan!

Krya på dig Varafrisk och gott nytt år ✨❤️!

Profile picture for user Vinäger

God morgon vännen!

Ville gå in och kolla så att mitt inlägg inte tagits emot som att jag tycker att du gjort något fel, Varafrisk. 💗 Det var ju förstås ingen kritik, utan en reflektion av det jag läser i dina inlägg. Eller om det tolkats som att jag tror att jag har den allenarådande lösningen. För det har jag definitivt inte, tvärtom är den kontroversiell, även om den bygger lite på "Just i dag är jag nykter, i morgon/på fredag tar jag ett nytt beslut". En dag i taget.

Men som vanligt hittar vi en fin kommunikation och kan diskutera för- och nackdelar. Min tanke var ju bara att du ska få uppleva känslan av att lyckas.

Som Annabelle så klokt skriver, får vi utgå från att alla känner sig själva bäst, vilket jag också är övertygad om att du gör.

Tänker att just Annabells (?) modell med ✅️ och ❌️ kan passa många. Det blir synligt att man som i ditt fall har betydligt mera grönt än rött senaste veckan. Att fokusera på de dagar du lyckats istället för tvärtom. Även om inte heller det betyder helt A-fritt i början.

Kanske bygger båda strategierna på samma idé, det vill säga att resultatet är att samla nyktra dagar. Och en dag är det förhoppningsvis endast grönt i kalendern. Och därmed vitt.

Tror också att för dem det passar - främst alla som triggas av förbud (i sin egen hjärna) - kan det leda till att man märker hur bra man mår de dagar man inte dricker. Och på så sätt välja bort att dricka alls.

Hoppas innerligt att du hittar din lösning, Varafrisk. Vilken den än är. Hur den än må se ut.

Krya på er nu och hoppas att 2022 blir ett år som kan konkurrera med de tidigare största händelseåren i ditt liv.

Kram

"Den som tvekar för länge inför nästa steg blir stående på ett ben"
Ja, det var ett ordspråk som dök upp i mitt huvud idag.
Jag tänkte på dig, hur svårt du har det och hur ledsen du blir när det inte går bra.
Därför gjorde det mig glad att läsa:
@Varafrisk skrev:"Sedan förra torsdagen 23/12 har jag sex nyktra dagar" -Det är ju jättebra!!
Du har börjat gå @Varafrisk 😊
Det spelar ingen roll om man drattar på rumpan ibland, bara man tar sig upp igen och fortsätter gå. Jo, det är klart, man blir väldigt öm där bak om man trillar för ofta 🤣...
Låt 2022 bli vandringens år!
Prova dig fram så hittar du din väg.
För inget är jobbigare än att stå på ett ben alltför länge.

Kram och gott nytt år!

God förmiddag från sjukstugan🌟

Jag vill först av allt säga till er alla ett stort TACK för att du tog dig tid att skriva i min tråd under 2022!🙏🏻 Några inlägg har gjort mig arg, irriterad eller ledsen men även dessa inlägg har berikat så här i efterhand. Fått mig att tänka till…inte vilja backa inte vara den lilla utan att jag kan och får ta plats oavsett hur min väg ser ut💪🏻så tack för det👍🏻

Jag vet inte men när man bor i en liten stad som jag gör känns utbudet mindre än det som finns i en större stad. Ibland kan jag känna att det finns så många om och men innan man kan få stödet. Man får rätta sig in i ledet för att få stödet annars blir du utan. Jag kan till viss del förstå det men jag tror även att man tappar några potentiella nykterister på vägen.

Jag har nog aldrig tänkt/trott att jag ska kunna ha ett kontrollerat drickande min känsla att komma åt berusningen är för stark. Jag har ofta känt att den enda vägen till ett nyktert liv är att vara helnykter direkt. Det är min känsla inte sanningen. Kanske har det varit mitt fall…jag vet inte🤔 Det blev för stort….

För mig blir det skillnad i att tex bestämma att på en viss dag kan jag dricka alkohol jämfört med att räkna nyktra dagar ett snedsteg kommer man kliver upp och fortsätter räkna…kanske lurar jag mig själv men det känns lite mer sporrande.

Idag har tjatterfjanten hälsat på väldigt kort..för jag tänker avsluta detta år nyktert. Kanske hade det varit annorlunda om jag hade varit frisk men nu är jag inte det. Jag lockas inte av tanken att dricka alkohol inte ens alkoholfritt känns det som just nu…ja iaf inte något med alkohol i.
Så ikväll när jag lägger mig kommer jag ha sju nyktra dagar och två onyktra vilket peppar sedan 23/12💪🏻

Jag har en bok som jag registrerar i och jag ska fylla alla nyktra dagar med vackra färger🎨 jag ska skriva mer om både framgång och motgång här på forumet .

Så..kära alla ni som kämpar…till er som endast läser här på forumet, till alla er i de olika grupperna vill jag bara önska allt det bästa inför 2022❤️ett riktigt gott slut och ett Gott Nytt År🎉🌟❤️💫

Kram Varafrisk ❤️

Profile picture for user majsan_nu

@Varafrisk Önskar dig detsamma! Har ju följt din tråd o dina inlägg men inte kommenterat så mycket...
Hoppas att det nya året blir som du vill o önskar!
🤗 Nyårkram från mig!

Vad fint @varafrisk
Har funderat lite på dina ord om den duktiga flickan. Jag har själv en sån där inne, bredvid latmasken och arbetshästen, slös-maja och spar-gneten. Men med åren har jag kommit att omvärdera henne, kanske är det min rebelliska ådra som vill återupprätta hennes värde. Duktig flicka har nästan blivit ett skällsord, men i själva verket är hon ju grym. Hon fixar ofta bra betyg till skillnad från stök-Pellar som dessvärre brukar klara sig bra ändå. (Och DET kan vi inte lösa på egen hand). Hon håller i gränser och plånböcker. Hon gör rätt och riktigt.
Jag har haft stor nytta av min inre duktiga flicka i nykterheten. Alla sätt är bra. Jag började löpträna för att jag var avundsjuk på de som sprang förbi mig i backarna och för deras snygga rumpor…
Duktiga flickan- i rätt sällskap- är en vän att hålla i handen. Var rädd om henne, vattna henne lagom så blommar hon!
Önskar dig en fin nyårskväll, stor kram 🥰

Gott Nytt År 2022💫💗

Många gånger har jag valt att inte skriva här på forumet för skammens skull att jag inte lyckats stå fast vid vad jag har bestämt. Men något känns lite lite förändrat inom mig ..jag tänker inte skämmas om jag misslyckas om det inte blir som jag har tänkt för skammen för mig inte framåt men däremot viktigt att tänka till.

Det blev alkohol för mig igår…i väldigt liten mängd för att vara mig…vad som bidrog t att jag drack var nog vanan. Men eftersom jag är sjuk så smakade det inte så gott eller rättare sagt ..det smakade ingenting för min smak har försvunnit lite grann. Dagen är i alla fall registrerad i den nya bok som jag har börjat registrera alla dagar i.

Så många böcker jag köpt genom åren…böcker med vackert omslag och tomma sidor med tanken att fyllas med föränderligheten och lyckande….jag vet …förändringen ligger inte i en tom bok utan i själva görandet. Den här boken som jag har börjat skriva i har legat i mitt nattygsbord några månader. Så min tanke är att registrera dagar .. att få kontinuitet…oavsett vad…🙏🏻

@Se klart…när det gäller den duktiga flickan så är min känsla att vi både har och inte har samma upplevelse av henne. Duktig flicka för mig har många gånger inneburit att inte välja mig själv först, att inrätta mig i ledet, inte lyssna till min röst och framför allt följa normen. Jag var den som blev klassförälder tredje året i rad för ingen annan som ställde upp, blev ordförande i facket för ombudsmannen trodde att jag var ordförande vilket jag inte var men ingen annan tog ansvar osv. Sedan måste jag bara säga det och det är för att jag inte riktigt kan värja mig emot det…men min son var en stök-Pelle och han har fått betala ett högt pris för att kunna vara där han är idag. Vi vet kanske inte alltid orsaken till varför en del hamnar i roller av duktiga flickor och stök-Pellar. Så gott att din duktiga flicka har kunnat hjälpa dig i nykterheten kanske kan min duktiga flicka hjälpa mig på så vis genom att välja mig själv först.🙏🏻

Kram💗

@varafrisk! Jag har också haft iaf en stökpelle till barn och en annan - mitt barnbarn. Numera finns mer kunskap kring diagnoser och behov och jag tycker självklart att alla barn ska få plats och rymmas. Vad jag menade är all den forskning som visar att väldigt mycket fokus och uppmärksamhet går till främst pojkar, och där flickor (åtminstone för ett tiotal år sedan) inte sällan används som ”stötdämpare”. Men det hör mer ihop med min feministiska grundsyn, och inte vad som gäller för enskilda individer.
Det är nog den grundsynen som gör att jag vill vända och vrida på ”kvinnliga” epitet som inte sällan används förminskande.
Det är klart att man inte ska vara klassförälder år ut och år in. Men till skillnad från de som aldrig räckt upp handen i de lägena vet du hur man tar ansvar och är delaktig.
Duktig flicka är i min värld inte någon som ställer sig sist i kön. Kanske snarare nånstans i mitten och med stolthet över (lagom) ansvar. Kram och krya!

@Se klart är med dig i tankarna och håller med!

Min flicka har ju varken varit duktig flicka eller stök-Pelle. Hade jag vetat då eller rättare kanske varit den jag är idag då hade exempelvis jag sagt till hennes lärare att ”nej xxx vill inte vara lucia” . Man lottades till Lucia och det fanns en förväntan om att alla ville vara Lucia dock inte min flicka vilket syntes så i hela hennes väsen. Alla andra vuxna borde också sett det. Jag såg det men lät det vara…för jag följde ”normen”. Vi har pratat om det min flicka och jag för jag vill stärka henne i att det är ok att säga nej.

Om jag ska vara ärlig så kände jag mig väl ganska stark som faktiskt var klassförälder under flera år. Det handlade även om att vara en förebild för min son att man tar sitt ansvar. Ordföranderollen inom facket lärde mig massor även om jag blev ganska utsatt mot slutet av högre chefer. Hade dock en fantastisk ombudsman vid min sida som stöd.

Kom att tänka på ett samtal som min man och jag hade eftersom du nämnde feministisk grundsyn @Se klart. Tror att det var under rapports årskrönika när man visade reportage från när Sverige fick sin första kvinnliga stadsminister. Min man har en manlig kollega som känns ganska fyrkantig i sina åsikter. Ibland tror jag att min man skulle bli mer påverkad av honom om inte jag tog in en annan vinkel i dessa åsikter. Kollegan hade uttryckt att det viktigaste är att den person som blir/är stadsminister ska vara den som besitter den största kompetensen. Att det är inte lika viktigt om det är kvinna eller man. Jag sa till min man ..visst det stämmer ..men verkligheten är att vi behöver inte gå så långt tillbaka i tiden då det alltid var en man som blev vald till stadsminister oberoende om det ändå skulle finnas en kvinna som besatt en större kompetens. Och verkligheten kanske är så att Magdalena Andersson har både störst kompetens och är dessutom kvinna. Det är ju egentligen helt otroligt att Sverige kvinnor i Sverige endast haft rösträtt i 100 år!

Ok nog om detta….kanske orkar sticka lite grann idag🧶

Kram💗

Profile picture for user Ase

God fortsättning på det ny året @Varafrisk.
Hoppas du snart är frisk och kry igen💖.
Själv vaknade jag med huvudvärk i morse käns ju lite orättvist 😉.
Kram

Godmorgon Alla💞

Det här börjar bli trist nu..att vara sjuk….speciellt vid högtider och ledighet. Hade endast lite feber igår eller som mannen googlade fram ”förhöjd kroppstemperatur”…så jag orkade byta om fr nattlinne och morgonrock till mysbralla. Orkade även sticka. Men ingen smak hoppas det inte är tecken på Covid utan endast på mina täta bihålor. På Trettondedagsafton är tanken att vi ska gå på konserter….hoppas verkligen att både svar har kommit och att jag mår bättre då🙏🏻

Till en helt annan sak som jag funderat på….funderingar som jag vill ställa utan någon ond baktanke. När jag läser här i forumet kan jag läsa att det är flera som snusar. Snus är ju något som ökat bland yngre kvinnor…minns inte om det var kvinnor runt 20 år upp till 30 år.
Jag tänker att det är lätt att byta alkohol mot ngt annat beroende. Fast som jag har förstått det har man inte ersatt alkohol mot snus (jag menar här på forumet). För egen del har jag aldrig testat snus däremot försökte jag börja röka i sjuan men det funkade aldrig som tur var. Tyvärr så har mat blivit något jag tröstat mig med och alkoholen triggar ofta ätandet. Så när jag inte ska dricka alkohol så är det som min hjärna ibland säger ” det är inte så farligt med en pizza eller lite chips” (jag vet det är ju kanske inte mat precis) så länge jag inte dricker alkohol. Fast jag tänker att jag lurar mig själv för jag behöver äta bra mat i lagom mängd för min hälsas skull eftersom jag bär på en övervikt men givetvis är det viktigast att sluta med alkoholen först.
Jag funderar på om är det lättare att sluta dricka alkohol om man även är snusberoende eller tvärtom kan det vara svårare? Om man slutat dricka alkohol (då tänker jag att man inte druckit på flera år)och fortfarande snusar kan det vara så att man inte vågar sluta med snuset för rädslan att börja snusa? Fast Charlie70 har ju lyckats både med snus och alkohol. Vi vet alla här på forumet att alkohol är en lömsk drog och en farlig sådan. Jag undrar hur är det med snuset? Tolka mig inte fel…jag menar inte snus jämfört med alkohol utan mer som ett separat beroende?
Min son, min dotter och min svärdotter snusar. Jag kan se att mina barn är starkt beroende av snuset. Min dotter snusade tidigare endast när hon var i skov men sedan förra hösten så snusar hon hela tiden. Jag ser även att snuset har en otroligt lugnande effekt på henne. Min svärdotter började snusa när hon slutade med cigaretter. Min son har snusat länge och det finns nog inte på hans karta att han ska sluta. Tänker även att snuset lugnar honom otroligt mycket. Båda mina barn har rökt och jag tycker väl snuset är att föredra om jag skulle vara tvungen att välja. Hur tänker ni?

Tid för frukost…hoppas på att känna smaken✊🏻

Snus är inte tillnärmelse så farligt som rökning. Snus har heller inget galopperande förlopp- dvs man snusar (sällan) mer och mer. Det har heller inga konsekvenser för andra- eller ens sociala liv. Vilket alkohol givetvis har men även rökning, i någon mån.
Att inte vara beroende av något alls vore skönt, men i dagsläget äter jag rätt lagom, snusar måttligt, så det får vara okej okej okej som @andrahalvlek så bra brukar sammanfatta det! Ha en fin dag!

@Varafrisk God morgon! Ville säga några ord om snuset.
1. Jag önskar från djupet av mitt hjärta att jag aldrig börjat snusa. Nikotinet är förrädiskt. Man blir oerhört lätt och snabbt beroende.
2. Tobaksindustrin vet precis vad de håller på med. Går man in på en vissa aktörs hemsida kan man se att utbudet av olika snussorter är ENORMT numera. En produkt som blivit särskilt populär är nikotin UTAN snus. Den färgar inte tänderna, luktar gott med olika smaksättningar och man kan lägga in mycket nikotin i varje prilla eller mindre. Fräscht. Bara att välja. Folk röker inte längre. Inga problem, då för vi fram snuset. Till det kan man lägga att forskningsläget är högst oklart vad gäller kopplingen mellan nikotin och cancer till exempel. Däremot finns många rapporter om motsatsen. Varför? Därför att industrin gärna finansierar den typen av rapporter så klart.

Jag har varit en inbiten snusare i 30 plus år. Läste när jag slutade med alkohol att forskning pekar på att det är klokt att sluta med nikotinet samtidigt. Där såddes ett frö hos mig som sedan blev en blomma när jag läste om kroppens reaktioner på nikotin kopplat till utmattning. Så jag bestämde mig för att sluta. Häll upp i 11 månader med blev för varje dag som gick mer och mer sugen på snus. Hade jag varit mer kvicktänkt skulle jag tagit kontakt med läkare för att höra om en Champix-kur till möjligen skulle kunna hjälpa mig. Men så gjorde inte jag. Nu har jag börjat igen. Snabbt tillbaka i gamla vanor kring snuset. Men jag måste säga att det kändes som att komma hem igen. Jag har ju levt i 30 plus år med en viss balans där nikotinet tyvärr är en del. Jag har ätit lagom och snusat lite för mycket. Nu är "balansen" återställd. Jag känner ett inre lugn som jag tydligen saknat. Att jag började snusa igen triggade inte sug efter alkohol. Så är det för mig. Vet inte om det är så för alla. För mig är alkoholen död, begraven och högst osaknad.

Kanske behöver vi något i våra liv men kanaliserar det fel? Du har maten jag har nikotinet. Vi är båda beroende. Jag försvarar inte nikotinet på något sätt. Hade önskat jag var beroende av löpturer i stället men det är jag tyvärr inte fast att jag jobbar på det. Vet inte om mitt inlägg på något sätt svarar på dina frågor?

Hur går det med förkylningen?

Önskar dig en god fortsättning på det nya året!

Jo men jag tycker väl ändå att jag fick lite svar @Charlie70 💞

Jag förstår att snus inte är tillnärmelsevis så farlig som varken cigaretter och alkohol. När min man var sjuk i cancer frågade man alltid om han rökte i synnerhet inför operation. Anledningen att jag ställde frågor om snus det var för att fråga om man har alkoholsug kan det lindras om man snusar. Jag förstår att det är alkoholen som är det primära men kan suget bli mildare om jag tillför tex nikotin. Låter som om jag skulle börja snusa själv men nej. Dessutom har jag sett hur snusmarknaden har ökat, att snuset kan användas som medicin för att dämpa oro, rastlöshet bland unga (förmodligen även bland äldre). Eftersom det inte heller har konsekvenser för andras liv då få störs av att någon har en prilla inlagd så tänker jag att det är lätt att använda snus. Det känns lite mer legitimt. Jag har ju berättat om kuratorn på Rådgivningscentrum som både tog ut och la in en prilla under vårt pågående samtal. Nog om snus…

Fick svar idag….har Covid-19😩 Är feberfri, hostar, trött och varken lukt el smak. Så jäkla trist😩

Kram💞