Då var man här för att ändra på alkohol vanorna igen. Andra gången nu. Det blev typ a-fritt i 4 mån efter första försöket. Sen blev det ett oskyldigt glas rött en kväll. Det var på en dejt, middag, tända ljus osv. Blev mitt fall. Tänkte skriva lite när det behövs. Och då hur det känns efter X-dagar som nykter. Det känns annorlunda denna gång eftersom jag nu för första gången känt av alkoholen fysiskt och det har stressat mig som bara den. Hoppas det är det som gör att det sker en varaktig förändring. Dag 5 idag och det har varit en dag med abstinens. Har joggat idag. Bäst är att trampa omkring i svår terräng. Det enda man tänker på är att hålla sig på fötter. Skönt att inte tänka på något. Sen besökt några nära. Ser att några har lyckats bra här ah. Längtar till den dag då man känner sig fri, avslappnad och lycklig igen. Kommer nog smygande tillbaka med tiden.

farmor

Hälsningar från dag 3 till dag 7!
Klarar du det så nog ska också jag klara det!
Jag känner en lycka inombords, sover inte så bra men känner frid inom mej!

Nattugglan

Gah tycker det är så svårt att kommentera här! Nån mer som tycker det? Man måste liksom leta runt hela tiden. Hursom! Grattis till alla dagar utan % plus till det till det sunda livet. Grymt bra jobbat, och alla ni andra också! :)

solapan

farmor,
Jag hade jättesvårt att sova dag 1-4. Låg på soffan istället för sängen. Fikade mitt i natten. Tittade på tv. Men sen så puhh vände det. Skönt trött nu.
Imorgon dag 8. Inget glas för mig. Helgen blir intressant. Ska boka massa träning, en bio, hjälpa någon med något. Sen vara njuta av att vara nykter och vakna utan ångest. Om alkoholdjävulen visar sig ska jag skrämma bort den. Min hjärna går inte att kapa. Är för stark för det (pep talk till mig själv). Sovdax

solapan

Nattugglan,
tack snälla du. Tycker du är jättebra på att kommentera :) Ny dag imorgon. Inget glas för mig. Bara jobb och fredagsmys.

cruella

Det låter som din helg kommer vara fullspäckad med roliga saker och du verkar förberedd...kan inte gå annat än bra! :-)

solapan

Sov sådär. Vaknade 2gg inatt. Åt bränd morgongröt och kaffet smakade sådär. Men sen till jobbet. Lunch jogg. Massor med sug idag, även nu. Blir galen. Så film nu, 1,5 liter fanta och chips. Och kaffe strax. Går bra. Lite jobbigt idag. Tänker inte på varför osv. Fokus på att bli av med abstinensen nu. Hoppas att alla andra här på ah fixar det. Ska läsa senare.

solapan

Cruella,
det känns som jag fixar detta. Det är så bra här på ah när man kan stötta varandra. Hoppas du har en bra kväll.

farmor

Du kanske skulle känna mindre sug om du drar ner på socker (Fanta) och snabba kolhydrater (chips)
Det finns en del forskning om hjärnans belöningssystem och hur den reagerar på socker/alkohol.
Jag har läst en del om det...
Nattinatt!

solapan

Dagen blev ganska bra trots sug efter alkohol. Men det var inte ens i närheten av att jag skulle åka och köpa något och dricka. Vet dock hur det kan bli när alkoholdjävulen tar över hjärnan. Man är maktlös då. Tänker ibland på hur jag tänkte när jag tog en glas vin efter månader som nykter. Romantisk middag med en tjej som jag dejtat nykter innan. Vi shoppade, fikade och tränat på gym. Men så bjöd jag hem henne och hon ville ha vin. Jag blev påverkad av ett halvt glas. Nu vet jag att det fungerar inte för mig. Det blev några månader med henne innan jag ville vara ifred på helgerna. För att mysa med flaskan och någon bra film/serie istället. Varvat med nya dejter som jag lämnat. En hel del det senaste året. Jag lämnar snabbt. Såg en dokumentär på svtplay om en sexmissbrukare. Och en om alkoholism. Igenkänning. Tankeställare. Jag släpper inte in någon nära för att kunna vara själv med drickat. Så bli nykter och sluta med dejting såvida inte riktig kemi finns är ett mål. Just nu fokus på nuet. Det som hänt har hänt. Framtiden kan jag påverka om jag tar ansvar för mig själv. Och tar kontrollen. Jag vill inte dricka för jag vill leva. Alkoholen har gett mig fysiska känningar. Om jag fortsätter men en bib + några öl på helgerna och 1 flaska vin + någon öl på onsdagarna så går kroppen sönder. När det var långledigt så blev det mer. Jag blev sällan berusad så jag sluddrade eller vinglade. Mängden fick jag ihop eftersom jag startade när jag vaknade och slutade när jag somnade. Bara öl och vin. Ogillar sprit. Blä. Så kan jag inte fortsätta. Levern kommer att dö. Tarmen blir inflammerad och skäras bort. Eller så får man någon annan sjukdom. Hjärtat kanske. Dör i förtid gör man. Sen köra med promille i kroppen kan bara sluta olyckligt. Tänk så mycket mer jag kommer att orka :) Har ju ett krävande jobb som jag kommer att fixa på ett bättre sätt. Komma i form till sommaren vore kul. Dejta hon som jag bara vill träffa när jag är mitt bästa jag. Sen älskar jag träning. Det får mig att känna mig levande. Idag när jag sprang i skogen så föll snön så vackert stilla ned på marken. Ingen vind. Stora flingor. Nästan som jag var i en sådan där kupol, med något i, man skakar och så yr snön. Imorgon är jag stark. Dag 9 blir en dag utan några glas. Känns bra.

solapan

Så är det..chokladkakan jag åt (200g) igår mådde jag inte toppen av. Det ska jag vara utan. Läsken är utan socker. Chips är väl nyttigt ;)

solapan

Dag 9,
Yess! Here we go. Godmorgon ah. Tänk så snabbt dagarna går. Lördag idag och idag blir det bio. Sen valla skidorna kanske och en premiär tur senast imorgon. Eller i em. Inatt sov jag djupt. Är lite sömnbakis nu. Så snart kaffedax. Vad för substitut ska man ha ikväll. Tror jag känner efter lite senare. Kikade runt här på ah igår. Fler namn från min förra resa här på ah. Förstår att det är fler än jag som återgått till att dricka igen. Alla kan väl bruka alkohol så länge det inte får negativa konsekvenser. Bra för dem som kan det. Jag har spårat ur. Fixar inte ett liv med alkohol. Jag tror inte man kan se att jag är alkoholist. Har en bra fasad. Allt i sin ordning utåt. Hmm eller så lurar jag mig själv nu. Oavsett så ska jag inte fortsätta att göra det. Jag vill komma i form nu. Få bort alkoholkilon. Jag ska fira det med några skräddarsydda kostymer när det är klart. Vore fint med tre. En grå, blå och en hmm svart. Eller annan mörk nyans. Gillar inte svarta kostymer. Det är så lätt att jobb klä sig då. Sen fira med en resa till solen. Så apan får sola. Så ingen alkohol. Träning med fokus på springskorna för det är enklast. Bra både för knopp och kropp. Viktigt för mig är low stress. Inte stressa. Att jag måste hinna med att tex träna är inte att alternativ. "Måste hinna med" går bort. Prio lugnet. Som nu. Nu tar jag det lugnt.

farmor

Vilka insikter du har! Jag har också förstått att en beroendehjärna ofta har flera beroenden. Man har utvecklat ett slags beteende som ofta är destruktivt men fortsätter ändå. Själv var jag shopaholic och älskade att göra fynd. En lång sjukskrivning gjorde att jag blev avgiftad från det beroendet.
Visst är det också en spännande resa i att lära känna sina inre demoner! Som ett detektivarbete att hitta och avslöja vad som har gömts i mörkret.
Underbart med vinter och snö ❄! En ny nykter dag väntar oss!

aqua

Hej Solapan. Vem vill inte hålla sig nykter när de läser alla dina uppräknade fördelar :) Vem vill börja dricka när de läser alla dina uppräknade nackdelar. Allt blir så tydligt vad vi har att vinna på ett liv i nykterhet. Jag ska också snart belöna mig själv med en massa kläder. Hellre lägga pengar på såna trevligheter än på alkohol. Tjohooooo för oss! Keep up the good work, alltså!!!!

cruella

Ja, livet är så mycket bättre utan alkohol! Bara att du kan uppskatta det som finns runtomkring, njuta i stunden och se hur nykterheten kommer påverka din framtid...det är fantastiskt! Och det är därför det kommer gå så bra! Fortsätt tänk så...så du kan fortsätta känna dig stark! Det går fint för mig också. Kram

blomstra

Snyggt jobbat! Och håller med dig, man får ha mål och belöningsbilder i annat än alkohol framöver! Så tänker jag också, känslan av att faktiskt vara nykter gör ju att hela självkänslan växer. Det är den som har försvunnit för mig i takt med mitt drickande. Sista tiden har känslan av att inte vara värd mycket och att min röst inte betyder lika mycket som andras vuxit och det har jag enkelt botat med att dricka mer. Smart?? Tror inte det.
Keep going!!

Önskar dig en fin dag

solapan

farmor,
flera beroenden stämmer på mig iaf. Låter dyrt att dämpa tex ångest med shopping. Jag tycker det känns bra o h skriva av sig. Om sånt som man går och funderar på för tillfället. Hoppas det går bra för dig. Inget glas idag.

solapan

aqua, det gör du rätt i. Belöna dig mycket och ofta. Kan bara se fördelar just nu med att vara nykter. Känns ju så sjult bra :) förutom några sug attacker under dagen. Och nu. Men inget som skulle göra att jag skulle dricka något. Hoppas du har det bra.

solapan

blomstra,
kloka tankar. Det är ju viktigt att tycka om och tro på sig själv. Alla är vi värdefulla. Bra drivkraft att få den tillbaka. Jag har helt klart känt mig värdelös den senaste tiden. Och uppgiven. Nästan tänkt att byta liv. Bara lämna allt och starta upp något nytt i en annan stad. Men nu tar jag tag i det som nog är roten till det onda. A-fritt i siktet. Nu kör vi och får en toppen självkänsla på köpet.

blomstra

Så är det! Redan nu på dag 4, så känns bekymmer, som tidigare kändes oövervinnerliga, som ganska hanterbara. OCH man måste inte ta itu med samtliga med en gång!
Detta kommer att gå bra!