Då var man här för att ändra på alkohol vanorna igen. Andra gången nu. Det blev typ a-fritt i 4 mån efter första försöket. Sen blev det ett oskyldigt glas rött en kväll. Det var på en dejt, middag, tända ljus osv. Blev mitt fall. Tänkte skriva lite när det behövs. Och då hur det känns efter X-dagar som nykter. Det känns annorlunda denna gång eftersom jag nu för första gången känt av alkoholen fysiskt och det har stressat mig som bara den. Hoppas det är det som gör att det sker en varaktig förändring. Dag 5 idag och det har varit en dag med abstinens. Har joggat idag. Bäst är att trampa omkring i svår terräng. Det enda man tänker på är att hålla sig på fötter. Skönt att inte tänka på något. Sen besökt några nära. Ser att några har lyckats bra här ah. Längtar till den dag då man känner sig fri, avslappnad och lycklig igen. Kommer nog smygande tillbaka med tiden.

solapan

Dag 10,
godmorgon ah. Höll på att ersätta alkohol med mat/sött igår. Det kan jag ju inte göra. Typ tröstäta istället för dricka vin. Klart man kan äta något gott men inte äta mer än man behöver. Så fokus på det idag. Bion igår gav ett gott skratt och tårar. En man som hette Ove var ju riktigt bra. Kändes lite konstigt när "alla" salongen gapskrattar när han försöker ta livet av sig. Kan det verkligen vara kul. Gillade den persiska kvinnans sätt. Idag vill jag plocka fram skidorna och lägga en timma på rengöring/vallning. Sen leta spår och åka. Kanske även ta en jogg senare idag. Fick sug nu på morgonen. Tidigare ensam helger kunde jag ta en öl innan frukost eller ert glas vin. Går att få bort med sött nu men det vill jag inte. En kaffe strax. Ska bli skönt när detta har släppt. Ett stort plus är att jag inte har någon ångest. Känner mig fysiskt bra i knopp och kropp. Sov så djupt inatt att jag är lite "bakis" nu. Vill vara ännu mer utvilad och avslappnad framöver. Kanske borde somna om. Få se hur göra. Hoppas det går framåt på något sätt för alla som vill sluta med alkoholen. Ett gift som vi helt klart skulle kunna vara utan.

Läste din önskan om att byta liv. Problemet med det är man får med sig själv...
Förresten så könns det i det du skriver som att det finns så mycket hos dig som är positivt, så det skulle nog inte vars nåt problem om du får med dig själv.
En man som heter Ove var jättebra, tycker jag. En lite märklig känsla med skratten, men det är nog viktigt att se med lite humor även på vårt beroende och våra beteenden härinne. Bra jobbat med 10 dgr och nån gång kan du absolut ersätta a med mat tycker jag. Behovet att ersätta avklingar mer och mer. Lycka till nu är du på tvåsiffrigt!

solapan

sisyfos,
haha...ja så är det ju. Därför bra att fixa det som behövs fixas innan jag tar några stora beslut. Och tack, 10d är ändå 10d. Sen ska det gå lättare. Stora utmaningen sen är ett nyktert liv. Dvs att stå emot alla situationer då jag utsätts för alkohol och de tillfällen hjärnan är på väg att bli kapad av alkoholdjävulen. Klurigt nick du har. Lycka till själv!

cruella

Skönt att höra hur bra det går för dig, jag klarar mig också fint. Jag gillade filmen jättemycket, trots att jag läst boken. Vi skrattade mycket men hela min familj grät också - en dotter grät floder och kunde nästan inte gå ut ur biosalongen :-)

farmor

Behovet att ersätta vinet med något! Jag blir också sugen på sött, salt, ja allt!
Jag har gått upp i vikt på mina 5 alkoholfria dagar! ?
Jag har aldrig haft sötsug under mina 5år med Lchf mat. Tydligt att hjärnan försöker att trigga fram ett annat beroende. Mycket märklig upptäckt, det hade jag inte väntat.
Det gäller att hålla kursen och inte falla ner i ett annat dike.
Härligt att din ångest har släppt nu! Visst blir man glad!

solapan

cruella,
det går väl bra med att ställa om livet. Göra om och göra rätt. Det är faktiskt kämpigt och puhh periodvis jobbigt. Ibland funderar jag på om det inte är alkoholen som är problemet. Utan något annat som inte är bra i ens liv. Men man ska inte fundera för mycket nu. Först återställa knopp&kropp. Härligt att blanda skratt&gråt på bion. Jag som är man kan naturligtvis inte gråta öppet på en bio.

solapan

farmor, vad härligt med några nyktra kilon istället för alkoholdrivna kilon. Viktigast är väl att vara nykter och det får kosta några extra kilon. Tycker jag. Hjärnan söker annat. Helt klart. Ångesten är inte helt borta. Kommer och hälsar på då&då. Då är det jobbigt. Skönt att kunna vara här på ah en stund.

farmor

Nyktra kilon! ?
Jag funderar som du cruella, var bottnar all ångest?
Vad försöket jag att döva?
Ja, förutom tröttheten då, men trötthet är inte heller ett normaltillstånd.
Jag tänker att ju förr man kommer till insikt om vad som driver fram stress och beroende av någon slags belöning ( alkohol, shopping, socker mm) desto bättre! Att syna sej själv i djupet och hitta läkning och kanske acceptera att " det är som det är, jag mår såhär och det är ok"
Acceptans istället för bedövning av känslor.
Spännande att se vart detektivarbetet leder ?

solapan

Jag har en dröm om att leva ett annat liv. När jag kopplat av med alkohol så startar hjärnkontoret jobbet med att fundera ut hur, när osv. Tiden går jättefort och jag har kul. Jag lever ett liv idag som jag egentligen inte vill leva. Går emot min dröm/längtan. Jag har det för bra och bekvämt just nu. Att bryta upp nuet till något okänt vågar jag inte än. Ibland önskar jag att något händer så jag vågar använda mina vingar igen. Flyga igen. Känna att jag lever. Segla bort dit vinden bär mig. Leva i ett med naturen. Känna att jag lever varje dag resten av mitt liv. Jag är inte mig själv när jag lever som jag gör idag. Varje dag jag inte följer min inre kompass, vilja och dröm så dör något inom mig. Gnistan, elden eller energin och orken sinar. Ångest. Eller är det bara en falskdröm och flykt från verkligheten att tänka så. Kanske. Hmm. Ibland ska drömmar få vara drömmar. Livet är som det är. Tufft ibland. Får klura på det när jag landat ordentligt. Fokus på ett a-fritt liv nu. Det blev skidor på fm och löp på em. Dag 11 imorgon. Alla är tillbaka på jobbet så det blir väl mycket surr. Tror jag tar en morgonjogg så har man det avklarat. Sen då... hur får man måndagen till en dag som gör livet värt att leva. Hmm får sova på det.

cruella

När tiden är mogen kommer du kunna leva din dröm, det är jag säker på. Varför skulle det vara en falskdröm? Du är redan på god väg att göra dig av med ditt allra största hinder! När du klarat det klarar du allt!!! Var var du när du höll upp i över 4 månader förra gången? Den här gången vet du att du inte ens efter så lång tid kan ta det första glaset, och det är en ny insikt du inte hade den gången. Låter härligt med skidåkning! och förresten...min man grät under filmen, och han är man. Han gråter alltid före mig när vi kollar på känsliga filmer ;-)

farmor

Plötsligt kan det ta en annan vändning. Lyssna på din inre goda och kloka röst. Fundera och prata med någon som står dej nära. Skriv ner dina tanka inför dej själv. Såsmåningom kommer du att kunna se en väg urskilja sej och det kommer att bli självklar vilken riktning du ska ta. Processer behöver mogna fram. Nu när dina tankar är nyktra blir det tydligare för dej! Ta en dag i taget!

solapan

Vaknade med ett ryck nyss. Undrade var jag var. Hur mycket jag hade druckit. Vad jag gjorde igår. Ångest. Ehh men som kom jag på att jag är nykter. Inne på dag 11 nu. Vad knäppt. Lite kul. In på ah och läsa lite innan somna om.

solapan

cruella,
vissa drömmar ska nog förbli drömmar medan andra är på riktigt. Just nu vill jag bara bli a-fri. Få en bra hälsa osv. Jag var stark innan jag tog det oskyldiga glaset. Men tydligen inte. Låter som din man har kontakt med sina känslor och visar det. Det är fint.

solapan

farmor,
tack för tipsen. Nyktra tankar ger bättre vägledning än onyktra.

farmor

Visst är det skönt att hitta kommentarer och respons på sina funderingar. Det är också väldigt fint att du delar med dej av dina tankar. Det väcker reflektioner hos både mej och andra. Tillsammans går vi framåt! Ha en bra dag! ?

solapan

Dag 11 måndag,
ingen ah lust/behov idag. Skriver en rad iaf. Tänkte hoppa över dag 11 här. Kanske hoppar över dag 12 eller andra/fler dagar. Sov oroligt inatt så lite trött på jobbet. Men glad. Lunch jogg. Inte 100% koll på allt idag. Känt mig lite förvirrad på något sätt. Inte ha bråttom hem utan ta sig tid till annat. Handlat efter jobbet. En serie på kvällen. Imorgon dag 12. Hoppas det blir kallare så man kan åka skidor. Vad har jag tänkt på idag hmm nattsömnen och vad jag drömde. Sov som sagt inte så bra och drömde konstigt. Sen tänkt på mat och träning. Tänkt på dejta igen. Vilket jag väntar ett tag till med. Nu bara fokus på att bli a-fri och inte tänka så mycket. Läser lite på ah men vill inte skriva så ofta. Sängdax.

cruella

Verkar som vi känt oss på ungefär samma humör idag. Min dag 9 och din 11. Kan det bero på vädret? Sov uselt jag också och har inte haft lust att skriva. Sov gott och hoppas imorgon blir en bättre dag :-)

solapan

Dag 13 Onsdag,
nu känns det som jag kommit upp ur hålet med kvicksand. Mer lugn och distans till allt. Djupa andetag. Det var tufft denna gång. Tuffare än förra gången. Menar att det kändes mera. Gjorde mera "ont" i själen. Och i huvudet. Mera abstinens. Puhh... Har dock inte haft lust att dricka alls. Känner mig lugn. Tänker på att ha det lugnt kring mig. Tänker på mina nära. Tänker på att byta jobb. Känt hopp idag. Det är stort för det är glädje. Dagdrömmer igen. Nu te&rostat bröd med honung på. Jag har en magisk soppa som jag äter varje dag. Mitt substitut. Imorgon dag 14 och allt lugnt.

solapan

cruella,
måste varit vädret. Hmm...var milt ute om jag kom ihåg rätt. Kul att du är 2d efter. Snart firar vi 2v :)

cruella

Min dag idag var också en bättre dag. Jag har, till skillnad från dig, ingenting att jämföra med för jag har inte varit alkoholfri så här länge på säkert 7-8 år, kanske längre, jag minns inte. Det är i alla fall skönt att du mår lite bättre..och imorgon kväll firar du 14 dagar! Bra jobbat! Jag firar på lördag kväll - med en fantastiskt god drink..a-fri naturligtvis ;-)