Då var man här för att ändra på alkohol vanorna igen. Andra gången nu. Det blev typ a-fritt i 4 mån efter första försöket. Sen blev det ett oskyldigt glas rött en kväll. Det var på en dejt, middag, tända ljus osv. Blev mitt fall. Tänkte skriva lite när det behövs. Och då hur det känns efter X-dagar som nykter. Det känns annorlunda denna gång eftersom jag nu för första gången känt av alkoholen fysiskt och det har stressat mig som bara den. Hoppas det är det som gör att det sker en varaktig förändring. Dag 5 idag och det har varit en dag med abstinens. Har joggat idag. Bäst är att trampa omkring i svår terräng. Det enda man tänker på är att hålla sig på fötter. Skönt att inte tänka på något. Sen besökt några nära. Ser att några har lyckats bra här ah. Längtar till den dag då man känner sig fri, avslappnad och lycklig igen. Kommer nog smygande tillbaka med tiden.

solapan

Dag 16 Lördag,
Och allt är lugnt. Godmorgon ah. Igår blev det glass med krossad choklad, brädspel, några avsnitt av en serie. Till ikväll blir det chips. Inte varit sugen alls på alkohol. Det känns konstigt att inte någon försökt att kapa hjärnan. Visst har abstinens funnits men utan sug. Det känns faktiskt som att jag aldrig kommer att bli sugen igen och som att jag aldrig kommer att dricka alkohol igen. Och det känns bra att känna så. Idag blir det pulka backen med kidsen. Ska bli kul idag. Dejt inbokad till nästa helg med en som jag vill vara mitt bästa jag när vi ses. Hon är så snäll och omtänksam. Tiden går snabbt när vi är tillsammans. När jag kände att jag hellre ville sitta hemma med en bib istället för att träffa henne så pausade jag. Sa att jag måste ta hand om mig själv (stressad/sjuk) och bli frisk. Sa inte att det var alkohol som kanske var boven. Kan jag inte vara nykter så ska jag inte vara med någon alls. Det var 3-4 månader sedan jag började med att sluta. Och för 16 dagar sedan jag satte en punkt för alkoholen. Kaffedax.

solapan

cruella,
14d dagar gick snabbt kände jag. Hoppas du får fira med något a-fritt ikväll ?

aqua

Hej igen solapan :) Du verkar full av energi, verkar det som. Jag tror att när man liksom du, rör på kroppen (dopamin) minskar suget. Jag har samma erfarenhet. Jag tror aldrig att jag någonsin varit törstig på alkohol precis efter att jag idrottat. Då är ju dopaminnivån på topp.

Du verkar också känna dig själv och dina behov. Jag tänker på när du "pausade" din dejt för att ta hand om dig själv istället. RESPEKT! Vem känner inte förtroende för en människa som tar hand om sig själv...och därmed tar hänsyn till andra. RESPEKT igen!
Bäst lycka till, till din kommande dejt!

Jag känner igen mig i ditt resonerade kring träning och kost. Ens tendens att ersätta A med mat, socker..sånt man "kickar" på. Min nya insikt är att jag ständigt och jämt VÄRDERAR min träningsinsats. Varför sprang jag inte lite snabbare...varför sprang jag inte längre...osv. Sällan nöjd med ATT jag rört på mig och att det är gott nog. Så min nya utmaning är att; varken göra mer eller mindre än det jag bestämt att jag ska träna. Om jag avviker åt något håll ska jag inte belöna eller bestraffa mig med jobbiga tankar och genom att tröstäta (förr alkohol). Beroendehjärna så det skriker om det!!!

Eftersom jag tävlar i min idrott kommer jag detta år att lägga bort prestationstänk som; placering, tid och längd. Jag vill hellre känna att jag har en stark-pålitlig kropp och njuta av vännerna och sammanhanget. Jag har redan fått känning av detta :) :) :) Min koppling mellan självvärdering/prestation och alkohol är starkt sammankopplat. Genom att hålla mig borta från självkritik tror jag mig kunna hålla mig borta från alkohol.

Grattis till dina 16 dagar av stegrande klarhet. Önskar dig en härlig helg med sol i sinnet!

cruella

Vad bra det går för dig och så otroligt beslutsam du är - och vad underbart att du fixat date med henne du gillar, och som uppenbarligen gillar dig. En morot ytterligare för dig att du vill vara ditt bästa jag med henne. Det känns toppen att det är 14:e dagen för mig ikväll och jag tänker inte dricka. Tänker göra en god middag och dricka bubbel till...vatten alltså ;-) Trevlig helg!

farmor

För varje nykter dag som går blir hjärnan allt mer fri och klarsynt. Tänk att vi klarar det! Ärliga och tänkvärda inlägg i den här tråden, tack!
Jag läser, begrundar och utvecklas som människa!

solapan

Dag 20 Onsdag,
en dag med kort stubin. Rak kommunikation idag. Kopplade bort mobilsvar från telefonen idag. Prio lugn. Low stress. Skönt. Huvudvärk kommer och går. Jobbigt. Undras om det är stress eller abstinens. Det blir chips och glass istället för middag idag. Inte haft lust och träna denna vecka. Fokus på det resten av veckan. Inget alkohol sug än heller och ingen har försökt att kapa hjärnan. Tänker på kosten och hur få balans på allt. Känns som jag vill ersätta det alkoholen gjorde med socker/mat. Jag ska minska socker intaget och träna lite varje dag. Dricka mer vatten, mindre kaffe och sova mer. Jaja...lätt som en plätt.

solapan

aqua,
thx. Låter ju jätteskönt att du lägger bort prestationstänk :) jag bli piggare, mer avslappnad och glad efter jag tränat. Så det hjälper helt klart.

solapan

cruella,
en inbokad dejt/aktivitet längre fram ger ju lite motivation att sköta om sig. Hur går det för dig? Dag 18 nu?

farmor

I måndags hade jag värsta frossardagen utan vare sej frukost, lunch eller middag! Bara en massa onyttigheter som gav mej samma magsyra som alkoholen. Den här veckan är tung, i början på tredje veckan nu. Ingenting känns självklart och jag får ingen ro. Stressar från det ena till det andra. Hur går det för dej nu?
Min hjärna känns inte alls fri och klarsynt längre!

solapan

farmor,
nog är jag inne i en svacka känns det som. Lättretlig, låg, mentalt trött osv. Samtidigt så vaknar jag till liv och alla sinnen är på. Kanske är det det som man blir trött av.
Ingen ro och stress osv låter jobbigt. Tror du det blir bättre?

Leverjag

Jag hade också en del svackor efter en tids nykterhet samtidigt som det gick framåt. Saker kommer ikapp, kroppen är trött och sliten, kraft går åt till att läka, nya vanor och tankar tar väl också kraft och att vara så medveten om allt. Hoppas du kan ta det med ro, hitta avslappning och låta tiden gå ytterligare. Tyckte det värsta suget efter de första dagarna släppte efter tre-fyra veckor. Sedan tog det nog ytterligare ca 1 månad innan det blev mer stabilt i måendet.

Bra jobbat och fortsatt lycka till!

farmor

Ja, det blir bättre! Det säger de som gått före oss i nykterhet ?
Så vi får inte tappa taget om vår motivation. Vara rädd om oss och minimera frestelser och risker. Se oss själva som "nyfriska" efter en kraftig influensa. Hushålla med energin och sköta om oss själva.

solapan

Dag 23 Lördag,
håller på att bli galen av att tänka på mat. Snabba kolhydrater och fett. Kroppen skriker "jag vill ha!!!". Vittbröd/vittmjöl står högt o kurs nu eftersom jag inte köpt hem annat gott. Så skriver en rad istället för att frossa/leta substitut. Får några flaschbacks om att äta för mycket/gå upp i vikt. Dämpa ångest/känslor med mat istället för alkohol. Har några minnen från det från förr. Det vill jag inte göra nu. Äta för att dämpa vad det nu är man dämpar. Det ger ju en kick. Så fokus på "skalmanliv" nu. Och jämt blodsocker. Joggade 60min idag. Tittar på serie nu. Sov en stund på em. Har tråkigt. Behöver återuppta någon hobby eller prova något nytt. Har ju fått massor av tid nu när jag inte ger den till alkoholdjävulen. Tänk att jag kan göra vad jag vill. Leva och vara den jag vill vara. Kanske ska ta och skriva ned det "den jag vill vara". Och vad jag vill göra. Sen göra det imorgon. Har tänkt att om det ska vara så här tråkigt så vad är meningen med allt. En helg med gott att dricka är ju helt klart roligare. Bortsett från ångest. Men den kan man ju dricka bort (alkoholdjävulen som viskar i örat). Fokus på fritiden nu. Och kosten. Det är ett måste liksom känner jag. Imorgon dag 24 och denna vecka har faktiskt varit skitjobbig. Huvudvärk som fan. Aldrig haft det förr på detta sätt. Jobbet har varit kul. Nu vill jag ha medvind och nedförsbacke. Dax att ta kontrollen och göra så det blir så. Fikadax nu. Serie. Sova. Imorgon ska jag träna något direkt jag vaknar. Ska bli kul.

solapan

Leverjag, thx. Längtar till att kroppen är återställd. Jag borde vara där snart. Kommer ihåg dig när du hade ditt förra nick här. Har tänkt på så kallade återfall. Att man kämpar för att sluta och sen börjar man smått igen. För att efter ett tag hamna där igen. Där alkoholdjävulen tagit kontrollen över livet. Och så frigör man sig igen. Som att banta typ. Gå ned i vikt för att sen gå upp igen. Och några plus kilon på det kanske. Känner idag att detta är ingen lek.

farmor

Jag känner väl igen längtan efter att frossa onyttigheter så att blodsockernivån flyger och far. Inget får finnas hemma som inte är ok att äta. Så är det faktiskt för mej nu. Om jag ger efter för frosseri mår jag lika dåligt som om jag druckit alkohol. Samma belöningssystem i hjärnan triggas och det blir ångest och elände. Rensa ut och var så strikt du kan. Ät regelbundet. Ät dej mätt. Sköt om dej. Då kommer du i balans!

solapan

Dag 28 torsdag,
och det finns fortfarande abstinens kvar. Huvudvärk och käken/tandköttet stramar på något konstigt sätt. Sugen på sött. Har varit en vecka med noll träning och massa gott. Tänker på när abstinensen ska släppa. Borde göra det snart. Vad jag ska göra istället på helgerna istället för att mysa med drickat. Känner att lusten att planera och hitta på något ökar lite varje dag. Jag orkar göra mera nu hemma och på jobbet. Mer effektiv. Och så är allt roligare faktiskt. Tar det lugnt och tar inte på mig för mycket hemma. En sak i taget, lugnt och metodiskt. Jobbet är kräk stressigt. Fixa det sen, tänker jag. Försöker stanna upp och njuta. Vara i nuet. Tänka. Dagdrömma känns lyxigt. Bra mycket bättre än att ha massa ångest. Sover djupt och länge. Försov mig lite idag. Det är bra. För 4v sedan hade jag ångest. Panik. Kunde inte sova. Känner mig ganska nöjd med årets första 28d. Ett stort steg från ett destruktivt liv med alkohol och ett lika stort steg mot att känna mig fri och lycklig. Många kliv kvar och saker att jobba med för att få balans. Det vet jag. Men det är bra mycket enklare nu när man kan tänka klart. Nu fika och titta på en serie.

Så bra!
Liksom du sov jag bättre utan alkohol. Tror det var en starkt bidragande orsak till att jag efter 2 mån verkligen upptäckte de positiva effekterna. Tycker du verkar ha en massa positivt redan nu. Har du tänkt på att det som du säger är abstinens kanske är stresssymtom? Du borde inte ha abstinens löngre, utan kroppen börjar nog läka. Så fundera på vad symptomen är och om du kan göra något åt dem. Lycka till!

Åter

läste/lyssnade jag om i Cecilia Johanssons bok. Det kan hålla på i 3 - 6 månader. Hade aldrig hört talas om tidigare.
Finns även en tråd om det här på forumet.

Citat:
En stor förklaring till återfallsprocessen är den Post akuta abstinensen, PAA. PAA uppstår efter den akuta abstinensen, ca 1-2 veckor efter klienten upphört med användningen, den är som värst efter 6 månader och kan vara upp till 2 år. Symtomen på PAA är oförmåga att tänka klart, minnesstörningar, känslomässig över eller underreaktion, sömnrubbningar, fysiska koordinationsproblem, stresskänslighet. Den nivå av stress och svårighetsgraden på störning i hjärnan som individen har avgör hur svår PAA blir. PAA är olika hos olika individer och kan således följa olika mönster. Individen behöver ha kunskap om PAA för att kunna tillfriskna...