Då var man här för att ändra på alkohol vanorna igen. Andra gången nu. Det blev typ a-fritt i 4 mån efter första försöket. Sen blev det ett oskyldigt glas rött en kväll. Det var på en dejt, middag, tända ljus osv. Blev mitt fall. Tänkte skriva lite när det behövs. Och då hur det känns efter X-dagar som nykter. Det känns annorlunda denna gång eftersom jag nu för första gången känt av alkoholen fysiskt och det har stressat mig som bara den. Hoppas det är det som gör att det sker en varaktig förändring. Dag 5 idag och det har varit en dag med abstinens. Har joggat idag. Bäst är att trampa omkring i svår terräng. Det enda man tänker på är att hålla sig på fötter. Skönt att inte tänka på något. Sen besökt några nära. Ser att några har lyckats bra här ah. Längtar till den dag då man känner sig fri, avslappnad och lycklig igen. Kommer nog smygande tillbaka med tiden.

solapan

Dag 41 onsdag,
dagarna går och trots mega stressigt på jobbet så är allt lugnt. Igår gjorde jag något annorlunda på kvällen (bröt mönstret). Tränade med kompis på bortaplan. Det var rätt. Sen tagit bort sockret. Tänker på de 10 tipsen om hur göra när man slutar. Samt 30 varför. När jag vaknar så lyssnar jag på dem innan jag går upp. Tänker att varför inte följa tipsen. Sen kaffe&frukost. I morse tog jag en paus när jag kände hur jag började stressa upp. Så lade mig ner i 5min. Skönt. Sen åkte jag till jobbet. Ta pauser mera känns rätt. Stanna upp liksom. Tänker på att jag bokar upp mig mer och mer. Planerar. Ringer och träffar andra mera. Sover gott och är utvilad. Är mindre och mindre här på ah och även det känns bra.

solapan

Leverjag,
försöker nu följa tipsen från i söndags. Det finns ju många sätt/vägar fram till målet. Bra att välja en och hålla fast vid det, tänker jag. Ha det gott du med.

Eulalia

som det går bra för dig Solapan. Det där med filmer var inte så dumt, bra att få lite motivation och inspiration. Jag tänkte låna länken, till att börja med den som admin la ut. Bra med korta klipp, som är lätta att ta till!

Förresten det där med socker tror jag oxå är bra. Jag och mina barn har en sockerfri tid, kanske inte "benhårt", vi äter vitt bröd och sånt, men inte det som är rent socker som godis, glass, läsk, alkohol (naturligtvis), kaffebröd mm

Kram och trevlig helg!

solapan

Eulalia,
så skönt att titta/lyssna på länkarna ibland. Jag behöver höra kloka ord om och om igen. Smart med sockerfritt för alla. Jag tror på alla eller ingen. Ger VI känsla. Tillsammans är vi starka. Hjälps åt. Ohh vad jag saknar "familjen".
Jag har barnhelg nu och "lördagsgodis" idag. Men bara en dag i veckan. Hoppas du har en trevlig helg. Kram

solapan

Dag 44 lördag, alla sover. Men jag har nyss vaknat. Sov en timma på em. Var ute idag och lekt på lekplatsen och kurragömma i skogen. Puhh det är jobbigt att leka. På ett bra sätt. Fortsätt med det. Barnhelg. Tänker på hur verkligt allt är nu. Knyter sig i magen. Allt är så mycket. Enkelt. Svårt. Bra. Dåligt. Gott. Äckligt. Svårt och blunda liksom. Allt är vad det är.

Heddali

Jag har precis bestämt mig att (försöka) sluta dricka. Är på dag 5 men har minskat lite halvt framgångsrikt, sista månaden kanske 3-4 berusningstillfällen. Är inne i en aktiv "kamp" varje timma känns det som att fortsätta avstå. Känns mest psykiskt, längtar efter känslan efter 3 glas vin.. Men inte efter 8. Vi får leda varandra, hoppas helgen går bra!

solapan

Heddali,
förstår hur jobbigt det är. En kamp. Din kamp. Att vara på ah och läsa skriva kan hjälpa till, tänker jag. Vi är så många som vill förändra oss här.

solapan

Dag 45 söndag,
och precis checkat in på ett hotellrum. På bordet vid sängen står nötter, choklad och 2 flaskor vin. Mehh och what är min första tanke. Trodde minibarerna på rummen var borta. Detta känns knäppt och bryter mot den första av de 10 att sluta tipsen. Typ att det man ser tänker man på/blir påverkad av (blir frestad). Medvetet och omedvetet. Så ingen alkohol får finnas i hemmet och ej heller på jobbet.
Tittade mig i spegeln nyss och tänkte. Vad snygg och fräsch jag känner mig. Är så avslappnad. Haft en bra dag. Så plockar in flaskorna i skåpet. Ska ta en dusch nu. Sen mysa med teven. Hotell frulle imorgon.

solapan

Dag 46 måndag,
tänkte på att resan är målet. Livet som är nu är min verklighet. Denna sekund är på riktigt.

Klok.kvinna

Är väl ett djäkla skit rent ut sagt.
En gång hörde jag personal på hotell ge direktiv om att på det och det rummet skulle minibaren plockas bort och ingen alkohol fick serveras till den gästen. Då tyckte jag det lät förfärligt brutalt, tänkte att det var personens chef eller någon annan som bestämt det. Nu inser jag ju att det förmodligen var personen själv.
Om man är modig så kan man ju själv meddela hotellet att de tar bort ev minibar, reser man ofta så väljer man hotell som skippat detta förlegade fenomen.

Heddali

Är ju super! Jag har en nykter vecka bakom mig och det känns såklart toppen! Varit lite tankar fram och tillbaka men mestadels har det gått bra, har bestämt mig och hoppas såklart att det håller framåt också. Verkligen knasigt m minibarer men det visar väl hur självklart många tycker det är att dricka ofta..

solapan

Klok.kvinna,
det borde vara förbjudet med minibarer. Jag ser det mer sällan faktiskt. Mer undantag idag. Det rum jag hade var ett businessrum. Där är alkoholen gratis. Och så är tyvärr det livet. Oavsett var man kommer så trycker de upp ett glas under näsan. Jag tycker ju att alkoholen borde klassas som en drog. Förbjudas helt enkelt.
Starkt av de som ringer och meddelar att de ska ta bort minibaren.Ha en bra dag.

solapan

Heddali,
grattis till en nykter vecka. Bra att du bestämt dig. Var det a-fritt för gott eller en period? Ha en bra dag.

solapan

Dag 48 onsdag,
och allt när lugnt. Tänker på hur det är att vara i nuet. Djupa andetag när stress kommer gör gott. Frisk luft är lika gott som ett glas vatten. Är dålig på att äta frukt trots att jag har det framför näsan. Är inte sötsugen liksom. Och tränar inte varje dag än. Så fokus på frukt&träning då. Så följer jag de 10 tipsen. Jobba på nu med detta så balans kommer. Växterna är glada och blommar. Hmm. Det är ju bra.

Heddali

Mitt mål är helt enkelt att vara nykter framåt, vill gärna att det ska vara för alltid men fått råd att ändå tänka här och nu. Blir nyfiken på det 10 tipsen, vet inte om jag läst dom! Kan du skriva dom?

solapan

Heddali,
här är en länk till 10 tips: https://youtu.be/ElYYvddGN5U

Lyssna på länken är ju bäst. Är på engelska.
Kort sammanfattat men känns taget ur en bättre beskrivning och helhet:
1. Ha det alkoholfritt hemma och på jobbet.
2. Ät 3-4 mättande måltider per dag.
3. Tala, agera och tänk såsom att det är bara du och ingen annan som har makten över vad som kommer in i din kropp.
4. Låt inte ett misstag göra så att du slutar med att försöka att sluta.
5. Ät näringsrik mat.
6. Motionera.
7. Glöm aldrig hur mycket alkoholen förstört dig.
8. Eliminera sötsaker och socker från din kost.
9. Drick 3-4 glas vatten varje dag.
10. Var tacksam och se det fina du redan har i livet och de möjligheter som du har framför dig.

Kämpa på.

solapan

Dag 49 torsdag,
funderar på vad jag slipper nu:

Vad hade jag för knep på bolaget. Förutom att åka till 2-3 olika bolag. Helst aldrig till samma 2gg i rad.Det för att ingen skulle veta om mina alkohol vanor. Mest pinsamt var att vara där en måndag.

Alltid köpa en hel platta öl, en bib eller 2 flaskor dyrare vin. Typ rött/vitt till en middag look.

Sen alltid betala drickat för sig när jag reser. Ett kvitto på rummet. Och ett på det andra. Gärna med olika kort/kontant i baren. Olika barer. Kanske tog en aw öl på jobb kvittot. Såg ju så skötsamt ut.

Jag smusslade mest med att få in drickat från bilen till hemmet utan att någon såg. Hade jag en väska så åkte de ner i den. Svårt och få ned en back öl i väskan. Så gick gärna 2gg om det behövdes. Någon gång så klämde jag fast flaskan i armhålan. Undvika klirr gjordes genom att två flaskor inte fick vara i samma påse/väska. Eller linda en handduk runt. Fixade med detta i bilen innan jag gick in. Undrar om grannarna såg sånt. En gång gick en flaska vin sönder i bilen. Gud vad det luktade länge.

Kommer ihåg den ständiga jakten på alko när jag rest. På vissa hotell hade de bara en automat med öl i som bara tog mynt. Det blev mycket växlande och till slut en tom automat. Vilket gjorde att man fick leta upp nästa. Eller letandet efter en affär, efter jobbet på okänd ort, som sålde dricka. Det sög.

Sopor: bib plattades ihop. Burkarna i en ikea blå bag. Och flaskorna i en annan. Pinsamt jogg till bilen som stod så nära den kunde när jag rensat. Helst ska de ju kastas direkt i soppåsen. Varje dag så ingen kan se mängden.

Jag kom ihåg att jag drack vin ur en kaffe mugg. För att alla skulle tro att det var kaffe i den. Kan ju se ut som det i rätt belysning och mycket vilja. Men luktar nog helt fel. Knäppt. Men är ju själv mest så det var inte så ofta.

Tyckte det var pinsamt att springa på kollegor som man kände på bolaget. Typ om man anade att den där dricker nog också för mycket.

Kan inte sova pga stress på jobbet. Många deadlines idag. Så ätit tidig frukost. Men ska sova lite till. Gäsp. Blir en bra dag idag.

Kom igen

Tack för länkarna till videoklippen, som i sin tur ledde till hemsidan för stopdrinkinalkohol.

Heddali

Har nu lagt in bokmärke på youtube, kan behöva lyssna varje dag?!