@Rehacer
Har scrollat igenom hela din tråd nu och känner mig så glad och peppad att du kör alkohilfritt ff! Det ger mig motivation. Blev lite orolig när jag kom till snapsinlägget tills jag insåg att det var en dröm ☺️. Kan hälsa att MrA finns i Skåne så kämpa på nu. Kram!

@AstridK
Tack snälla du för påhälsningen här! Ska lösa in mig på dig sen oxå. 😊
Mr A är här i Skåne med, ingen tvekan på det alls! Min rumskamrat & kollega tycker abdolut jag ska dricka vin ikväll. Hon kan inte alls förstå varför jag inte tänker göra det fast jag mer eller mindre i klartext förklarat varför jag inte vill.
”Men ikväll är ett bra tillfälle att ta ett glas vin, vi tar bara ett till maten!” Kan inte säga att jag inte dricker vin för att det är gott, att ett glas är inte nog för mig, att jag vill ha hela flaskan..
Tänk på mig ikväll. Ska vara stark, jag är fast besluten. Men det är en kamp!
🤗

@Rehaser! En sån rumskompis/kollega, så dumt sagt tycker jag. Kanske har egna a-problem...
Du hittar säkert ett a-fritt alternativ så får MR A vända sig nån annan stans! Jag hejar på dig, du fixar det här 👍🥰💪
Styrkekram 🤗 från mig

@Rehacer Mr A i förklädnad av Mrs A! Gå inte på hans fula trix! Be dem fara åt..nä det går ju inte😂. Efter tre tjat borde de ge sig, stå på dig, du kommer att vara så nöjd och må så bra imorgon när de är trötta med ångest.

Kram❤️

@vår2022 @Jan.3. @majsan_nu
Ni är underbara! 🤗
Klart att jag fixade det, men det var en tuff match att stå emot. Men mer att det var jobbigt att att inte dricka för hennes skull än min egen, om ni förstår. Jag satte mig med en person emellan så när jag skulle beställa dryck så var det lätt att säga Ramlösa utan hennes påtryckningar.
La mig med ett stort leende & vaknar lätt i sinnet! ❤️

@Rehacer skrev:"Men mer att det var jobbigt att att inte dricka för hennes skull än min egen, om ni förstår."
Ja, jag förstår precis vad du menar med att det var svårt. För min del har sånt lite att göra med hur jag är som person. Jag vill att alla ska må bra och känna sig välkomnade. Det är viktigast att andra har det bra och är glada. Jag anpassar mig och försöker göra så att alla har det bra. Nu vet jag inte alls om du är sån rehacer och jag kanske överdriver lite, men just det där att göra något för någon annans mående känner jag igen och det är så jäkla bra att du ser det. Det är ju egentligen löjligt att ens tänka tanken att det blir sämre för henne om du inte dricker. Så en liten applåd till dig. 👏 och om man tänker på det… hade vin innan avgång tillfört något? I hotellbaren? Vid middagen? Jag känner mig ibland lite lurad av vad jag trodde att vin tillförde i olika sammanhang när det nu är så skönt att avstå. Mr A hejdå!

majken_r

@Rehacer åh, så härligt att vakna lätt i sinnet! Så bra strategi att skapa lite fysisk distans till kollegan. Jag brottas lite med känslor som att jag förstör för andra om jag är tråkig och dricker alkoholfritt. Det är helt galet.. Du är grym, önskar dig en fin fredag!! Ps kan riktigt se MrAs besvikna min när insåg att det var kört för hans del.. 😅

@Rehacer Strongt! Jag förstår precis situationen. Det som är bra i vår nykterhetsresa är att även dessa tankar kommer att ändras. Den inre resan påverkar den inre bilden av sig själv. Man slutar att vara tillags på ett lite destruktivt sätt som inte ger något till någon. Den som mår sämst av detta är du själv, du gör något mot den egna vilja för att vara tillags. När man kan stå upp för sig själv och välja det man mår bra av, så visar man upp en styrka även för andra, att man inte måste göra som alla andra och att man är en trygg person som det går att lita på. En som står för sitt ord och visar det i handling. Självkänslan och självförtroendet stärks💪. Även den egna motivationen stärks, det blir bara lättare och lättare att be Mr A dra, även hemma i den egna vrån då man slutat att vara andra tillags.

Ha en fin fredag❤️

@Sisyfos
Ja, det var så märkligt för jag ville verkligen inte dricka men övervägde att ändå göra det för hennes skull. För att hon skulle må bra och tycka kvällen blev kul. Men så har jag alltid varit, precis som du beskriver, kör över mina egna önskningar bara för att andra ska bli nöjda.
När jag stod upp för vad jag ville kändes det såå bra! Å när vi lagt oss och släckt lampan så låg jag där i mörkret och log länge! 😁
Första matchen mot Mr A (eller som utklädd till Mrs A som du sa @vår2022) i sociala sammanhang. Allt är en första gång och att vinna undan för undan ger mig styrka. 😊

Direkt efter landning så åkte jag och hämtade min älskade lilla vovve och körde drygt 2,5 timme till min mamma. Full fart hela helgen med diverse saker hon behöver hjälp med. Men det känns mysigt även om jag är trött som en gnu efter två kursdagar. Får nog offra mig och ta en tupplur fram på eftermiddagen. 😇
Nu kör jag dag 37 (tror jag).
Ha det gott! 🤗

Så starkt gjort @Rehacer👏🏻 Jag har inte varit med om ngt sådant tillfälle dels för att jag har druckit alkohol dels för det var länge sedan jag bar i ett sådant sammanhang. Men jag liknar känslan lite vid när jag jar bestämt mig för att tex inte äta fikabröd och ngn bjuder då har jag så svårt att säga nej ..vill inte göra den andre besviken. Det svåraste är nog om jag gör hembesök i jobbet och man har köpt fika enbart för att jag kommer..då kan jag inte säga nej.

Ha en fin dag mamma och hund🥰

Hejhej,
Är hos mamma och pappa i stugan. Alltid tidigare när jag varit här så har jag alltid varit noga med att inte åka hem för sent på söndagen. Anledningen har varit att jag vill hem och dricka mitt vin. Idag har jag ingen stress alls hem. 😁 Men suget var här och vände i millisekunder när jag tänkte på att jag ska åka hem idag.
Bara en liten notering på hur livet ändras.

@Rehacer Ja, det gäller att lägga märke till även "små" saker i vad som händer i ens liv! Fast det kanske inte är en liten sak att uppleva? Men fint att a-suget var litet o lätt att mota bort 💪
Jag motar fortfarande också bort mitt a-sug, skulle gärna slippa men det hänger nog med länge...
Vi hänger i o kämpar på när det behövs, vilar ut o tar det lugnt däremellan 👍
Kram 🤗

@Rehacer Känner igen det, när jag hälsar på hos folk nu förtiden har jag inte längre bråttom hem till vinet. Svärmor skyndade med saker hon ville få hjälp med, då jag alltid har så bråttom, jag åt både lunch och drack kaffe med henne😁.

@Rehacer intressant att läsa dina noteringar om hur livet ändras, hur fokus skiftats. Som du vet reflekterar jag mycket om just det, hyr mitt gamla jag gjorde. Visst är det skönt när fokus har skiftat? Det blir ju faktiskt en frihet! Frihet att stanna för att det är trevligt och roligt. Eller frihet att åka hem för man känner sig trött eller vad det nu än är. Men ma behöver inte åka hem, man behöver inte bryta upp nåt trevligt bara för att vinet kallar. Bra jobbat! 🌷

majken_r

Spännande när man kan notera förändringarna. Se dem. Det gör det klart enklare att ta sig vidare, att det faktiskt är en process som pågår liksom hela tiden. I alla fall såhär lite i början av att avstå vin. Låter fint att söndagsvinet inte är aktuellt och stressar, känner igen det. Kram! @Rehacer

@majsan_nu Jag vill inte hymla med att suget dyker upp, eller tanken på A dyker upp. Tror som du att vi får dras med det länge till även om det blir mera flyktiga tankar och inte lika jobbigt.

@vår2022 Både äta lunch och dricka kaffe + hjälpa svärmor!! 🙌 För 16 veckor sen hade det tagit alldeles för lång tid från din öppnade vinflaska därhemma. Skönt att vilja ta tid för andra och känna att det är helt okej att stanna en stund extra!

@Friluftstok Ja, det är verkligen en frihet! Har märkt det så många ggr det sista att det är så himla trevligt att inte behöva stressa hem utan verkligen ta vara på tiden man får med andra. Tänk vad A band oss hårt. Att vi hela tiden ville avsluta och avbryta saker, ibland jättetrevliga saker, bara för att åka hem och dricka! Sjukt!

@majken_r Ja, jag försöker vara observant på även de små förändringarna. De tar oss framåt att med öppna ögon se vad vi gör nu som är bättre än förrut under A’s stormaktstid.
Ha en fin måndag!
🤗

40 dagar ✅
Känns enormt bra och jag är helt ärligt förvånad över att jag klarat det så länge med tanke på hur kär Mr A var för mig. Skönt att slippa ha dåligt samvete för att jag umgicks med det där äcklet varje kväll. Mår mycket bättre nu och känner mig pigg!
Jag hade nog trott att livet skulle vara aningens ljusare, lättare och roligare efter 40 dagar nykter. Det trodde jag. Men livet förändras väl inte på det sättet, det är väl vad det är med dess upp å nedgångar oavsett om man är nykter eller inte. Skillnaden nu är att jag känner in alla känslor utan bedövningen, jag är vaken och har långtråkigt utan att somna plakat i soffan mm - livet är annorlunda nu. Lättare, men också svårare.
”Life isn’t about waiting for the storm to pass.
It’s about learning to dance in the rain”
Jag är mitt uppe i att lära mig dansa nykter och jag försöker verkligen gilla det…