@Rehacer Grattis till 40 dagar!🎉🌟💪. Wow! Du är så bra! Det handlar så mycket om att lära sig att leva ett nytt liv på något sätt. Ett liv utan att trösta med alkohol när det är jobbigt, ett liv utan de korta trevliga kickar alkohol ger. En berusning med lyckokänslor. Tyvärr så är baksidan ett oundvikligt helvete. Jag är ändå så otroligt positiv till att leva ett nyktert liv. Jag behöver inte trösta med alkohol när det är jobbigt, jag tar itu med det istället. Jag har hittat lyckokänslor som berusar men det är inte med alkohol. Jag slipper den helvetiska baksidan. Jag slipper ångest, skam och självkänslan ökar. Jag ser fräschare ut och det är trevligt att umgås i sociala sammanhang. Jag blir allt tryggare i mig själv och med mig själv. Jag vill finna ro och beröras av livet❤️

Ha en fin tisdag💕🌷

@Rehacer 40 dagar! Grattis till de o att du verkar må så bra och känner dig piggare 👍
Det är nog som du skriver att livet fortgår - den stora skillnaden är hur vi bemöter det!
🤗 Stor kram, vi fortsätter att följas åt på den a-fria vägen!

majken_r

Du är grym! Så bra gjort, 40 dagar🙏🏼 Det är fint att följa dig, väldigt glad att du delar med dig. Lär och inspireras. Kramar och heja!! @Rehacer

Så himla bra! Och det du skriver lite i förbifarten, att känna in alla känslor—>> en del kommer inte dit ens under en livstid. Så värdefullt. Kram och grattis till dig. 🤗

@vår2022
Nickar och håller med om allt du skriver. Det ÄR positivare att vara nykter, på såå många sätt.
Jag har inte ännu hittat något annat som berusar, som lyckokänslorna du beskriver. Jag är lycklig, men saknar berusningen. Kanske måste bli kär.. med allt vad det innebär. 😉

@Se klart
Att känna in känslor är spännande, jobbigt men rätt skönt med. Att inte ha möjligheten att hejda känslorna med vin utan att bara låta dom komma.
Jag har tillåtit mig själv att vara ledsen, att känna mig besviken, att gråta. Har tillåtit mig att vara fri & glad, att kunna skratta utan minsta fejk. Befriande att skratta så. Jag har tillåtit mig att vara riktigt närvarande i stunden med min ”vuxen-lek-kompis”. Det är häftigt att känna allt nyktert.
Men för den sakens skull är inte alla känslor superlätt. 🙄 Men det är fint. Livet är fint.
Kram 🤗

@Rehacer Mina lyckokänslor som berusar är inte lika dem som man kan känna när man berusas med alkohol. Jag slår inte klackarna i taket😂. Jag berusas på så sätt att jag känner mig tacksam över att vakna nykter varje morgon och möter varje dag nykter. Att jag kan hantera mina känslor och mitt beteende på ett helt annat sätt. Att min ångest och oro inte flyr iväg på gränsen till ångestattack. Den berusningen av lyckokänslor man får av alkohol är ju fejkad på något sätt. Dina sinnen har trubbats av och du kan bli överlycklig men också maximalt olycklig. Så vad jag menar med mina lyckokänslor idag är att jag berusas av livet, i mina sinnens fulla bruk som nykter. Det är klart, en drog kan verkligen förhöja sinnesstämningen men det kostar. Jag ser fram emot att få beröras mer av livet som nykter, det har bara börjat. Kanske kommer det att leda till klackarna i taket men utan alkohol, tror det😁❤️

@Rehacer Det kom lite mer tankar om lyckokänslor när jag promenerade med hundarna i skogen. Jag får lyckokänslor när jag utfört eller presterat något som tex ett träningspass, städat hemma, något utmanande på jobbet. Då förtjänar jag vila eller unna mig något, tidigare att dricka. Nu ska drickat bort i detta. Kvar finns lyckokänslorna. Om man då tänker ”vad skönt att jag inte dricker på denna känsla” det ger en lyckokänsla ovanpå den första lyckokänslan. Tänker också att det finns en föreställning om att för att vara riktigt lycklig ska man helst känna ett rus. På konstgjord väg skapar alkohol ett rus av lyckokänslor. Så vad är egentligen lyckokänslor? Nu blev det rörigt men det är en intressant fråga😀

@Rehaser Vilka härliga inlägg du fått i din tråd om lyckokänslor -har läst igenom flera gånger (började från mitt senaste inlägg)
Så många kloka tankar, fina förslag och hur en kan koppla det positiva till sitt a-stopp! Jag tror jag läser igenom allt en gång till o hejar på er som gjort så positiva inlägg 👍
Stora kramen till er alla 🥰

@vår2022
Du skrev: Kvar finns lyckokänslorna. Om man då tänker ”vad skönt att jag inte dricker på denna känsla” det ger en lyckokänsla ovanpå den första lyckokänslan.
Det tar jag med mig, vill vara vaksam på de sakerna som får mig att känna glädje så att jag vid de tillfällena kan lägga till glädjen att jag inte dricker på känslan! Hurra så bra!!

@majsan_nu
Ja, många fina tankar som vi kan applicera till våra liv utan A. Älskar det här forumet där vi kan utbyta funderingar med varandra. Det är till enormt mycket hjälp och ofta får jag aha-upplevelser när jag läser andras inlägg.
Underbart!

Ha det fint! 🤗

@Rehacer först och främst, grattis till drygt 40 dagar! 🥳 Har läst sen det inlägget och vilka intressanta tankar om lyckokänslor som tagits upp! Jag har ju också upplevt "rus" i vardagen, jag beskrev det som hög på livet i någon situation. Men precis som dig så trodde jag nog att jag skulle känna mig mer annorlunda, bättre, lyckligare efter nu drygt 50 dagar utan alkohol. Innan jag blev medlem här så läste jag många trådar och jag fick intrycket av att något "magiskt" hände många. Men inte mig 😅 Däremot så uppskattar jag verkligen att vara i stunden, att inte dricka på hela känsloregistret, hantera situationer utan vin. Så visst har det kommit mycket positivt och topparna är högre och dalarna djupare än innan. Och jag uppskattar att veta att mina känslor nu är äkta. Det är inte förstärkt eller dämpat av alkohol. Fortsätt kämpa på, du är grym! 🤗

@Friluftstok Grattis till dina ca 50 a-fria dagar! Superbra 👍
Vet inte om du läst/hört om post akut abstinens, det kan komma vid de dagar du är nu. En kämpig period för många. För mig också. Vet inte riktigt hur länge den kan pågå men det jag kännt är att allt blir "annorlunda". Den första a-fria tiden är över o livet ska gå vidare...
Vet inte om det jag skrivit är till nån nytta för dig - hoppas det!
🤗 Kram

@majsan_nu det blir tokigt ibland! Såg ju ditt inlägg i min tråd också. Så tacksam att du delar dina erfarenheter! 🌷

@Rehacer i min tråd tipsade @vår2022 om ett filmklipp om just detta. Tyckte det var intressant så tipsar vidare 😊 Tycker det är kul (eller vad man nu säger 😅) att vi kommit ungefär lika långt på resan. En dag i taget har ju faktiskt blivit ett helt gäng dagar nu! 🤩

@Friluftstok Var det klippet med Peter Wirbing? Återfallsprevention? Kuratorn på Rådgivningscentrum tipsade om klippet. I våras när jag gick hos henne tittade jag på det flera gånger. Ska nog titta snart igen, tyckte att det var bra.