@Rehacer Grattis till 7 veckor!🎉🌟💐❤️. Så jäkla strongt! Och superrekord ju! Du gör det så himla bra och det är så givande att dela tankar och funderingar med dig. Du har en så positiv inställning till livet, omtänksam, trygg och rolig!

Klart du ska fira med en semla men slå till med att boka in något skönt som du njuter av bara för dig❤️🍰

@Rehacer har ju redan gratulerat till denna milstolpe men det tåls att sägas igen, grattis! 🥳 Tycker verkligen du är värd en semla! Du kämpar så bra och dina inlägg och kommentarer är alltid uppskattade 🥰

@Jan.3. @majsan_nu @Varafrisk @vår2022 @Friluftstok @majken_r
Tack för hälsningar! Ni är underbara!

Idag är jag halvvägs mot mitt mål dvs 100 dagar. Från början tänkte jag bara ha en vit januari (som jag satsar på varje år sen typ 5 år tillbaka). Jag har aldrig klarat en hel månad men nu var liksom det dags att visa vart skåpet ska stå. Min motivation och beslutsamhet var helt annorlunda den här gången och när januari var slut så ville jag fortsätta. Ingen tvekan.
Det är ett skönt liv nu, lite tråkigt ibland men jag upplever att min inre glädje börjat bubbla igen. Det var länge sen jag kände av den. Ni vet när man kommer på sig själv att le så där fånigt åt småsaker? Att känna glimtar av lycka. Det är fint, känns enormt bra inombords. ❤️
Jag gillar verkligen mitt liv utan alkohol.
Så känslan som funnits de senaste dagarna bär jag ömt med mig & jag ska ska spara den och plocka fram den någon dag när det är mindre kul och uppförsbacke.
Ha en fin dag kära forumsvänner!

P.S. Semlan var magisk och en perfekt middag! 😁

@Rehacer Härligt, härligt, härligt! Så skönt att få känna de positiva effekterna med att vara nykter och börja vända sina tankar till positiva tankar. De negativa tankarna med hur tråkigt det är utan vinet och ruset får inte lika stor plats längre. Hjärnan håller på att återhämtar sig😁.

Ha en fin fredag🌷💕

majken_r

@Rehacer Blir så jäkla glad av att läsa ditt inlägg! Och känner så igen mig. Det är otroligt, 50 dagar! Hurra och önskar dig en riktigt fin dag🤩💕

@Rehacer Så härligt med alla positiva känslor - ta vara på dom o ha dom med dig i det a-fria livet 🥰
Bra att minnas när det kommer andra dagar! Nu lät jag kanske negativ, det är inte min mening. Men jag antar att du också har lite olika dagar, vissa behöver en kunna peppa sig lite extra...
Underbart att du har så positiva känslor idag - njut o fira 👍🥰👍!!!

@Rehacer grattis till dina 50 dagar, det är en stor händelse.
Härligt att du börjar känna av din inre glädje igen, det vi gör är en stor sak och så skönt att läsa det du skriver.
Vilken styrka du har som först siktade på en månad men sedan fortsatte, många som har en månad som mål är väldigt snabbt tillbaka i gammla vanor igen.
Önskar dig en fin dag och en fin helg, ta en semla till det förtjänar du :)

@Rehacer vilket härligt inlägg! Jag blir ju alldeles glad och lycklig över att läsa det! 🥰 Precis som dig så är jag noga med att printa ner det positiva, tänker att det kan vara viktigt att ha någon gång... Du är grym, vilken grej du gjort hittills! 🤩

@Matti77 "många som har en månad som mål är väldigt snabbt tillbaka i gammla vanor igen" Det här är ju så sant! När jag haft vita perioder förr har jag snarare räknat ner än räknat upp som jag gör nu. Min resa började också med målet 30 dagar men hade under dessa dagar läst mycket här inne och insåg det lite skeva i när jag började fundera på hur jag skulle fira 30 dagar. Prosecco? Cava? Så tacksam för att jag hittade forumet och att det fått mig på andra, sundare tankar! 🌷

Vi träffades med bokklubben igår kväll.
Vi är 7 kvinnor som läser en bok som en av oss valt ut och sen träffas vi en kväll varannan-var tredje månad och diskuterar boken. Det är mycket trevligt, högljutt, många skratt och högt till tak. Intressant hur olika man kan uppleva samma bok.
Från början träffades vi typ på söndagseftermiddagar men vi har mer och mer gått över till helgkvällar vilket då naturligtvis innebär att det ska skålas. Det är inget jättepartajande, mer vindrickande till maten.
Jag drack en alkoholfri öl igår och ingen ifrågasatte. Det är inget jag heller är orolig för, ingen hade tyckte det var konstigt om jag inte drack. Det kändes bra att jag inte drack även om det var inköpt ett speciellt vitt vin bara för mig (de andra dricker rött). 🥴
Kul att uppleva det hela med nyktra ögon när samtalen runt bordet började spåra och ljudvolymen ökade undan för undan… Jag tog bilen hem till hunden senare och var nöjd över min kväll nykter. 🥰

@Rehacer Låter som en jättetrevlig bokklubb o så fint att du kunde dricka din a-fria öl utan kommentarer 🥰
Det är väl så det borde vara i alla sammanhang egentligen -valfritt o inga kommentarer!
En sån bokklubb skulle jag vilja vara med i... Fick du några bra tips? Dela gärna med dig om du vill!
🤗 Kram

@Rehacer Kul med bokklubb. Jag har kommit in i en bokläsarfas och läser varje kväll innan jag ska sova. Du fixar det så bra med att vara nykter och tänk vad skönt det bli imorgon bitti.

Ha det gott🌷💕

@Rehacer vad kul det låter med bokklubb! Har försökt få igång en sån i bekantskapskretsen men inte fått napp.
En sak jag funderat lite på senaste tiden är just detta att man ofta umgås över alkohol. Som din bokklubb som först var eftermiddagar men sen blev kväll för att man ska kunna dricka vin. Jag brukade förr laga vardagsmat med en kompis då och då men sakta smög det över mot "halv åtta hos mig"-stuket och vin var en självklarhet. Jag ska verkligen försöka föreslå lite nyktra aktiviteter nu när pandemin släpper, se om man kan hitta nya eller andra sätt att umgås.

@Friluftstok
Ja, det är lätt att hamna där att det så ofta ska vara alkohol när man ses. Jag var ju så med! Senast när jag i december bjöd väninnorna på lunch en vanlig söndag - klart det skulle serveras vin, det var ju så gott till köttgrytan och det var ju så kallt ute.. klart vi var värda vin. Lär tänka om.

Fick sug ikväll, hade verkligen velat ta ett glas eller flera. Var förberedd på att suget skulle komma, vet vad som triggar det - tomheten.
Min yngsta dotter, hennes pojkvän och deras ursöta valp kom redan till frukost idag och har varit kvar tills nu ikväll. Vi har haft en underbar dag, många skratt & mycket trevlig gemenskap. Älskar att ha barnen hemma, verkligen älskar tiden med dom. Men när de åker så blir det såå tomt och det är den känslan jag vill dricka på. Det slår aldrig fel. Tycker det är så jobbigt att skiljas även om jag vet att vi snart ses igen.
Jag vet nu att jag kan hantera suget eftersom det hänt flera gånger. Jag vet att det går över men det är jobbigt. Blir antiklimax på en bra helg när det där överrumplar mig.
Så till alla som tror att det är lätt att sluta, det är inte det. Men det går.
God natt ✨

@Rehacer vad bra av dig att stå emot suget! Förstår känslan mycket väl då jag redan innan jag slutade dricka identifierat vinet som ett sällskap, något att fylla tomrummet med. Bortsett från avslutningen, med sug, så låter det som du haft en fin helg! Och hundvalpar är ju något bland det gulligaste som finns 🐶

@Rehacer Ja, det är känslomässigt att skiljas från varandra och tomheten som uppstår efter det. Minns när jag hade barnen varannan vecka och den veckan jag inte hade dem kallade jag för helvetesveckan. Det blev så oerhört tomt och tyst. Ett glas vin tröstade men det blev alltid mer och självömkan och dagen efter blev värre. Du är så duktig som kan hantera suget, och det går ju alltid över till slut. Tomheten när barnen åker kommer nog alltid att finnas och man får trösta sig med att de har det bra och att man ses snart igen❤️

majken_r

@Rehacer känner så igen mig. Hade ett sug igår kväll. Kände mig lite tom och ensam. Olust. Hade älskat att tända ett ljus och ta ett (fyra) glas vin. Men andades, drack te. Vet att det släpper. Men som du skriver, lätt att sluta är det inte.. Kram🌱