@Rehacer
Nej, det är inte lätt att sluta - men jag tror du är tillräckligt envis o förberedd på vad som komma skall 💪
Vi kämpar på o att dricka te eller nån annan dryck är helt ok! Tranbärsjos har jag hittat o brukar ta när jag är sugen på något 🥰
Jag hejar på oss alla o skickar en kram 🤗

@majken_r du skriver så exakt om min problematik, att jag skulle vilja ta ETT glas vin men i verkligheten blir det fyra. I min ensamhet. Sörjer vissa dagar att jag inte kan ta det där guldkantsvinet hemma, i sociala sammanhang är det inga problem. Men vi kämpar på. En dag i taget och ena foten framför den andra. 🌷

@Friluftstok Ja, vinet var mitt sällskap oxå många många gånger. Slapp tomrummet då, det liksom bleknade och försvann i dimman. Guldkantsvinet blir mera guldkants-svinet för oss som inte bara kan dricka ett glas i vår ensamhet. 🥴
@vår2022 Tomheten när barnen åker kommer vi som du säger nog alltid att ha. Helt rätt är att fokusera och trösta sig med att de har det bra, men just där och då tar tomheten så lätt över. 😔
@majken_r Tänkte när jag läste ditt inlägg att det hade varit så mysigt att dricka vin med dig, men så kan jag ju inte tänka!! ! En mugg te tillsammans kanske?
Eller tranbärsjuice @majsan_nu ? Det är gott det!!
Ha en fin kväll vänner!

Det ÄR megasorg när barnen flyttar- och inte verkar komma tillbaka. En av livets största grejer (varför pratas det inte ner om det) Det är själva existentialismen som flaggar rött- hallå människan- hur ska du skapa mening i livet nu när du inte har barn att utfodra, väcka, krama, skjutsa.
Så det måste genomlevas. Som med allt jobbigt blir det allra enklast att ta det när det kommer, stå ut med sorg, insikter och lite ensamhet.
Om man skjuter upp livets nödvändiga processer så riskerar man sin livskvalitet. Upplevelser blir grunda, vi kanske köper, äter och dricker istället.
Fördelen att vara nykter genom smala kurvor och farthinder- är att man så småningom kliver in i nästa del av livet, stärkt och grundad.
Då blir det inte så svårt, eller hur? Kram 🥰

8 veckor idag! Det är mycket det!! Är tacksam för varenda dag! ❤️
Verkar dock vara inne i ett oflyt just nu.
Mycket på jobbet med ansvar som hänger på mig.
Bilen strular och det verkar bli dyrt.
Å i morse började det droppa från innertaket i ett av rummen.
Jäkla skitliv! Orkar inte. Vill inte. Blää 😭

@Rehacer Grattis till 8 veckor!🥳🌟💐. Fan ibland kommer allt skit på en gång som skapar oro och stress! Finns det något sätt som skulle kunna göra att du kan få avlastning på jobbet? Hur du kan prioritera allt som pågår just nu? Ta en ska i taget? Ta hjälp av någon med allt? Dela oron med någon?

Jag önskar jag kunde komma och hjälpa dig💕. Vad du än gör så drick inte, det hjälper verkligen inte, tvärtom blir det värre. Men det tror jag inte du gör. Massor av kramar❤️

@Rehacer
Kämpigt när det känns som att allt går emot men jag skriver som @vår2022 Drick inte! I alla fall inte alkohol...
Inte så länge sen vår bil krånglade i omgångar - det löste sig till slut - utan alkohol...
Jobbet kan jag inte skriva så mycket om mer än att du kanske kan få avlastning på något sätt?
Vattendropp låter förstås inte kul 😭
Till sist o viktigast kanske
Mega Stort Grattis till dina 8 veckor - var rädd om dom 💪🥰👍
🤗 en stor kram också

@Rehacer stort grattis till 8 veckor! 🥳 Fantastiskt bra jobbat och du ska verkligen vara stolt och tacksam över dina dagar! 🌷
Mindre kul med allt strul i livet. Varför är det så, att problemen hopar sig? Tycker ofta det är så. Men stanna upp, andas, prioritera dig och det arbete du gör med dig själv först! Du är grym! 🤩

Anonym31513

@Rehacer Stort grattis till dina åtta veckor! Jobbigt med allt strul, men livet går i vågor. Förhoppningsvis vänder det snart till det bättre.

@vår2022 @Friluftstok @majken_r @Lavendelblomman @majsan_nu 💛
Ja, livet går i vågor eller som att man åker bergådalbana. Ibland är man på toppen, i botten eller bara på väg upp eller ner.
Jag är ju en sån som inte dricker längre så jag dricker inte nu heller. Man drabbas av dessa världsliga ting som är jobbiga som sjutton, men efter några timmar så brukar det vända. Bara att hantera, ta tag i och acceptera.
Hur har jag mage att klaga över takläckage, bilstrul och fan och hans moster när det precis brutit ut ett krig i Europa?! Det känns fjuttigt. Men alla har nog av sin egen plåga och det var min idag. Tankarna har vänt och jag grejar detta med. Utan alkohol.
Mina tankar går till Ukraina, till alla familjer där, de ensamma, barn och äldre. Må Gud vara med dom alla. 🙏

Tack för stöttande ord gänget! 🤗
Sov gott!

Jag tänker att man får klaga lite över bilstrul och takdropp. Men visst blir det ett annat perspektiv och otäck utveckling. Svårt att ta in.
Men om vi återgår till bilstrul och takdropp. En av de stora fördelarna med att vara nykter är ändå tycker jag att förmågan att sortera och göra något finns där. Dricker man bort den där typen av problem växer de bara. Men visst, ibland blir man bara så less på sånt där och jag tycker att man kan få vara i det en liten stund. Hoppas allt löser sig! Och framför allt med Ukraina.

@Rehacer vad skönt att ha kommit till den punkten att "jag är ju en sån som inte dricker längre" Identifikation är viktigt liksom fake it til you make it. En dag är man där man vill vara! Hoppas du får en riktigt fin helg och kan lägga bil och tak åt sidan en stund 🌷

Dag 58
Såå underbart att vakna på lördagsmornarna nu! Men lätt sinne och utan skam. Jag älskar det! ❤️Det är en av de största vinsterna med mitt nya liv, mornarna! Högvinst!
Var hos dottern igårkväll, mysigt att kunna åka dit på kvällar utan att ha en längtan efter vinet hemma. Tänker inte ens på det längre. Kan njuta av att vara hemma hos någon och jag känner inte längre stressen i kroppen av att hinna hem så jag får x antal glas i mig innan sovdags. Högvinst det med!
Helgen är ett oskrivet blad.
Kanske träffar mannen som jag hörts med ett tag. Vi har pratat en massa timmar i telefonen och han låter vettig & jag blir glad av honom. Han bor drygt en timme bort och när vi pratat om att ses så har han varit inne på att han skulle komma hit hem och sen sova över. Igårkväll pratade vi om att han kanske skulle komma ikväll. Men nu har jag smsat honom och sagt att jag inte känner mig bekväm med att ta första dejten i mitt hem, utan vill ses på en mer neutral plats. Hoppas han tar det bra. Han tycker såna dejter är värdelösa har han sagt, att träffas och gå en promenad. Han vill ha mer tid direkt, laga mat ihop, han dricka öl och jag vin (fast jag sagt att jag inte dricker nu) och sen stanna till dagen efter. 🙄 Jag känner att det gör mig stressad. Jag tycker att promenad alt. en fika på första dejten är det ultimata! Då ser man om man klickar. Gör man inte det så kan man avsluta och åka hem. Men kommer han hit och jag känner att vi inte klickar så är det ju rätt svårt att bli av med honom, speciellt om han druckit öl…
Jag tänker väl inte helt knasigt, är det inte rätt klokt?
Jaja, vi ser vad som sker. Oavsett kommer jag inte dricka vin idag heller.
Tjoflöjt!

@Rehacer
Grattis till allt positivt som är i ditt liv nu o till dag 58 🥰
Tycker du gör helt rätt i att ha den första dejten på en neutral plats! Tycker ni som träffas genom nätet är modiga även om jag vet att det blir vanligare o vanligare... Nu har ju jag en sambo men om det inte var så då vet jag inte om jag skulle våga...
Nu vill jag önska dig o alla er andra forumvänner en fin lördag!
🤗 Kram från mig till er alla

majken_r

@Rehacer högvinst är ordet!! Så himla skönt, min största motivation, morgnarna🙏🏼
Tycker du tänker helt rätt gällande daten! Känna på känslan, om klicket ev finns innan man ses hemma. Hemmet är ju ens, i bästa fall, trygga plats. Spännande med date, så modigt överhuvudtaget att bara våga🤩 Men du är en cool katt, så detta blir hur bra som helst oavsett. Stor kram! 🐾

@majken_r Precis, mitt hem är min trygga plats, min borg. Lite fredad liksom. Vill att de som kommer hit verkligen är personer jag vill ha här och det vet jag ju inte om honom än.
Du verkar oxå vara en cool katt! 💕 Kram