Så kom dagen när den unga läkaren med sin snälla blå ögon tittade på mig och sa, dina leverprover är inte bra och det är alkoholrelaterat en stund stannade allt av. Jag som alltid lyckats hålla masken tappade allt, kändes så jäkla skönt att säga att jag har problem. Sjukskrev mig en vecka och legat här, läst om alla er som kämpar så det har gett mig kraft varje dag att inte dricka något är nu inne på dag 8.
Så med många små steg skall jag nu försöka räta upp livet igen utan att döva ångest och annat med vin, vilket aldrig gått men man fått en stund ro innan man vaknar med ännu värre ångest.

Levande

Tulpaner istället för vin blev det idag när jag handlade, tittade på dem och tänkte att det var dyrt. Men insåg att de kostar inget mot det jag brukar hälla i mig under ledigheter. Brottades mycket med hjärnan i dag men vann den ronden, fick hjälp av en poliskontroll när jag slapp paniken när jag skulle blåsa.
Efter det släppte suget och byttes mot en bubblande glädje över att kunna blåsa utan att hjärnan börjar räkna när jag drack senast.
Har ett konstigt lugn i kroppen idag och är sömnig, känns som den känslan av jagad började försvinna och klumpen blir mindre i bröstet.
Vet att helgen blir jobbig men kommer att göra allt för att kämpa emot det

Leverjag

Blir glad att läsa. Du känns stabil. Skönt. Ha en härlig helg som du mår bra av.
Kram

Levande

Fredagen blev som väntat vi åt gott han drack vin somnade i soffan snarkade högt,men retade mig inte på det.
Har bestämt att denna gången tar jag ansvar för mig själv och skall inte skylla på honom om jag trillar.
Vill han dricka så är det upp till honom och ett val han gör, jag gör mitt val.
Sen att detta kommer skapa ett problem om en tid, men just nu skall jag hålla fokus på mig och brottas med mina problem.
Givetvis hade jag varit glad om han avstod för min skull, men nu visar han att alkohol och berusning är viktigare än mig.
Kommer säkert kalla mig medberoende i framtiden men just nu lägger jag det problemet åt sidan.
Har ett konstigt lugn i kroppen som gör att denna gången känns det väldigt annorlunda.
Ja Leverjag jag känner mig stabil vet att det är tidigt och tänker inte bli kaxig utan veta hur skört allt är nu.
Så väljer att vara nykter idag och till alla hjältar där ute önskar jag en skön Lördag

Leverjag

Vi kan bara ta ansvar för oss själva. Det är bra att bara fokusera på nuet. Hur du känner längre fram vet du bara då.

Starkt jobbat. Fortsätt så kommer du lyckas bra med förändringen.
Detsamma!

Levande

Skönt att det är söndag, helgen blev tuff på ett sätt jag inte väntat mig.
Mannen blev full och sov mest, men när han satte på samma film som han sett några timmar innan kunde jag bara skaka på huvudet.
Får skylla på att han haft mycket på jobbet, men hans val så tillbaka till mitt fokus.
Väldigt glad att jag klarat helgen och att mitt lugn finns kvar.
I dag skall jag och hunden ta en riktig långrunda i skogen och hämta energi.
Funderar mycket på hur jag hamnat i denna sitsen och hur jag skall hantera livet nu när jag inte skall fly eller döva.
Men väljer i dag att vara nykter så traskar vidare, kram och styrka till er

Hmm din lever reparerar sig OM du inte dricker. Funderat på medicin så du inte faller i frestelsen. det har hjälpt mig. Man behöver inte tänka på att dricka för det går ju inte. Bra att du kommit till insikt. Nu tar vi en vit vecka till.

Levande

Jo tanken har slagit mig att det vore en bra idé, skall prata med läkaren när jag skall dit nästa gång.
Lever ju ännu på att dimman har lättat även om inte allt är vackert som jag ser.
Så blir jag så glad av att må bra när jag vaknar att det håller mig borta även om vissa stunder är löjligt svåra.
Så som du skriver nu tar vi en vecka till

Levande

Kaffe och denna sidan en ny morgonrutin, läst så många långa trådar om så många öden både skrattat och gråtit med alla som kämpar. Så nyttigt försöker lära mig av era hur man lyckas och var fällorna är.
Har blivit en erfaret rikare under denna helg som faktiskt var riktigt hemsk. Först var han full sen var han bakis, fast jag fick både rosor och presenter så ville jag helst slå honom i huvudet med blommorna.
Men släpper honom ett tag igen och försöker hålla fokus på mig själv.
Att vakna upp ur dimman gör mig både glad och rädd, för nu står jag här med alla känslor som väller upp och får inte fly eller döva.
Har kört mantra i huvudet det är ok att vara ledsen, du behöver inte alltid vara glad.
Skulle vilja be hjärnan sakta ned och ta det lugnt, ge mig tid att sortera och inte slänga på mig allt så fort.
Har en väldigt tur jag har hunden, gå i skogen med honom och ha inre samtal är som balsam för själen.
Lite tungt så här på måndag, men väljer att vara nykter idag så kämpa väl där ute alla hjältar

Levande

Hade en natt där drömmar och tankar blandades rejält, tror det är hjärnan som rensar, sorterar och försöker starta om.
Saknar en person i mitt liv just nu, en riktig vän som jag kunde prata med om allt. Hen tyckte jag svek för många gånger och får tyvärr inte se denna resa
viljet är synd.
I går gjorde jag storbak, bra när kroppen är orolig att få sätta händerna i något.
Så nu är frysen full, så får hitta på något annat men som Alba säger man har svårt att hålla fokus utan virrar runt.
Så härlig tisdag så går vi vidare och väljer idag att vara nykter, kram på er

Heddali

Hej,
har läst din tråd och tycker du är jätteduktig hittills, strongt att kämpa på när din partner dricker. Jag är nu inne på min 8 helnyktra dag och hittills går det bra. Har några utmanande tillfällen framför mig och jag är mest osäker på min impulskontroll, men hoppas på att vara stark. Jag funderar lite på det du skrev i början, om att förhållandet var dåligt. Din partner verkar enligt vad du skriver dricka för mycket också. Jag är skild sedan 3 och ett halvt år tillbaka. I det förhållandet som varade 10 år dracks det för mkt och jag hade inga problem innan. Nu var det ett riktitg dåligt förhållande med elakheter och kränkningar mot mig dagligdags men det var också tomhet och hopplöshet, vin lindrade ju känslan i stunden. Sen skilde vi oss, och de kommand eåren blev det mer "gå ut", dejtande (usch), ovana vid ensamma kvällar och jag fortsatte min överkonsumtion av vin. För två år sedan mådde jag dåligt psykiskt, allt kom i fatt mig och jag tjatade till mig terapi genom vårdcentralen. Jag gick i ett och ett halvt år, och det är det bästa jag gjort. För ett år sedan träffade jag min underbara partner (som är mkt måttfull) och sista halvåret har varit en process att släppa taget om vinet. Nu känns det självklart, jag mår bra, min tillvaro är bra och jag känner stunder av total lycka (motgångar finns såklart också). Så var inte rädd att ändra på saker som får dig att må dåligt, och fortsätt nu utan alkohol och var rädd om dig och din kropp!

Levande

Så härligt det låter och tror du klarar dina utmaningar du låter så stark.
Mitt förhållande är inte bra, men är inga stora bråk utan mer tyst, men bestämt att låta allt vara så ett tag och försöka jobba med mig själv.
Sen är det inte lätt att han dricker för mycket, men han är oftast borta på vardagarna så hinner hämta styrka då till helgen.
Kommer säkert att reta mig på honom ibland men skall försöka se att nu är mitt problem det viktigaste och stå för mitt val.

Levande

Lyckokänslan av att vakna utan bakruset har försvunnit ersatts med ett lugn.
Mitt beroende påminner om den där lilla fula figuren i Sagan om ringen som smyger omkring bakom stenar och bara försöker luras.
Kan må bra ena minuten för att sen plötsligt få en sådan känsla att jag visst är värd vin varar bara en kort stund, men begäret just då är så starkt att jag blir rädd.
Vet att det är när jag blir stressad och vill fly, för det är det jag gjort flytt från allt även mig själv.
Men känns just nu som det är hanterbart men skrämande.
Börjar känna mig kroppsligt bättre nu skall jag bara få med huvudet i detta.
Så väljer att vara nykter idag, kämpa väl där ute/ kramar och styrka

Levande

Tre veckor utan alkohol, 21 dagar och känner mig glad även om jag vissa stunder känner mig livrädd.
Men klumpen i bröstet och känslan av att vara jagad är nästan borta, istället en liten låga av hopp.
Skall börja förbereda mig för helgen, skall på middag på lördag och behöver lite mer vilja då.
Vet inte om jag skall göra det enkelt för mig och bara säga att jag inte dricker just nu och låta det vara med det.
Tycker det är krångligt att hitta på anledningar, är nog bäst att säga det enkelt.
Så väljer idag att vara nykter, kämpa väl alla hjältar/ L

Heddali

Vad skönt att klumpen i bröstet är borta och den lilla lågan av hopp brinner. Jag är på min 10 helnyktra dag och känner så väl igen känslan att man klarar det, man klarar det och så Poff, dyker begäret upp och nästan omkullkastar en. Är då förutsättningarna sådana att det sammanfaller med tillgång till vin så är det såklart att man kan undra hur stark man kommer vara. Jag har imorgon middag hemma hos mig med flera nära vänner och jag har gruvat mig för hur jag ska klara det. Jag har nu bestämt mig för att säga rent ut innan (idag) att jag druckit för mkt vin sista året och jag har bestämt mig för att vända det och vara hälsosam framåt. Då kan jag ju inte dricka när jag redan sagt det :-)! Samma med en kommande resa, jag har sagt till min käre att jag vill fortsätta på mitt hälsosamma spår och inte kommer dricka något då. Han tog det med ro och jag sa inget mer, det är ju inget konstigt i andras öron! Om en person du gillar skulle säga till dig att dom vill vara mer hälsosamma och skippar drickat så tror jag alla förstår (iaf de flesta).

Spöketimig

Läst hela din tråd och oj vad jag känner igen mig! (Dåliga levervärden som var wake up call, sambo som VILL dricka och dricker mkt)
Sp djäkla strongt av dig att lyckats så bra! Jag har haft återfall (under semestern) men har hittills klarat av att stå emot hemma. Även när sambon dricker ( och som tycker att jag gott & väl kan ta ett glas jag med....)
Nu håller vi ut! Kämpa på så ska jag försöka de samma:-)
Heja dig!

Levande

Lyder råden om att säga att jag skall säga att jag skall leva hälsosamt, barnslig man är ibland tror att folk bryr sig.
Är väl den känslan av att mitt problem är viktigaste i världen just nu, man kämpar utan att så många vet det vilket är tur.
Helg igen, skall greja hemma denna helgen och köpa färg för att måla några möbler.
Försöker planera helgen så jag har lagom att göra och inga förväntningar på honom så skall det gå bra.
Ni här betyder så mycket i denna resan, att kunna dela och ta del av eran kamp.
Så nu väljer jag att vara nykter i dag/ kramar och styrka L

Levande

Gårdagen blev en vanlig fredag middag och sen somnade han i soffan, fast han kom hem med vin så kände jag inget direkt sug efter det.
Har en plan som är att inte ha några förväntningar på honom för att inte reta upp mig eller känna stress och få en anledning att dricka.
För första gången känner jag att detta är mitt problem och spelar ingen roll vad som händer så äger jag detta problem.
Är en skön känsla som ger mig lugn och att sänka förväntningarna på resten av världen och bli tydligare om jag vill något skall bli min hjälp i detta.
Så väljer vara nykter i dag/kramar och styrka till alla hjältar

Levande

Värmde efter promenaden i snön med hunden ?
Har nyss läst boken ansvarsFull en bok som gav mig så mycket, en resa som gav mig både hopp och insikt om att man kan vända detta.
Så boktips i snöyran

Levande

Gårdagens middag med vänner blev bra och trevlig även utan vin.
Men visst kändes det och tankarna om att spelar väl ingen roll om jag tar ett glas eller två for med jämna mellan rum genom huvudet.
Men var hanterbart och idag är jag så glad att jag inte tog den lätta vägen.
Mannen skötte sig och det var en bra lördag, sen att han har druckit under natten är hans problem.
Konstigt när man vaknar upp och inser att mannen faktiskt burit hem vin för att det är bekvämt när jag är full och trött.
Känner hur han blir mer och mer obekväm av att jag vaknar upp.
Har bestämt att inte säga något om hans vanor just nu och låta honom tro att jag inte ser den extra flaskan eller glaset.
Han blir väldigt lättad när jag är som vanligt och tar hunden med mig och går till skogen.
Så väljer i dag att vara nykter/ Härlig söndag till er hjältar