Så kom dagen när den unga läkaren med sin snälla blå ögon tittade på mig och sa, dina leverprover är inte bra och det är alkoholrelaterat en stund stannade allt av. Jag som alltid lyckats hålla masken tappade allt, kändes så jäkla skönt att säga att jag har problem. Sjukskrev mig en vecka och legat här, läst om alla er som kämpar så det har gett mig kraft varje dag att inte dricka något är nu inne på dag 8.
Så med många små steg skall jag nu försöka räta upp livet igen utan att döva ångest och annat med vin, vilket aldrig gått men man fått en stund ro innan man vaknar med ännu värre ångest.

linn

Visst är det den där härliga känslan som gör att man kämpar!

Kämpa på levande!

Levande

I dag gjorde jag det som jag sagt att jag inte skulle göra, la mig hans drickande.
Gick i skogen med hunden och funderade, kan inte se honom gå under och själv må bra.
Droppen var att han druckit i natt och sen åkte till jobbet idag.
Skrev ett långt mail till honom att detta är enda gången jag kommer säga något om det, men vill han så finns jag här och stödjer honom om han söker hjälp.
Tror faktiskt han blev glad och förstod att jag har fullt upp med mig själv men att jag bryr mig om honom.
Bad att han tar ett par dagar och funderar på det jag skrev.
Så lite hoppfull men har inga förväntningar på honom och vilket beslut han än tar så fortsätter jag min resa.
Känns ändå som en sten släppt från mitt hjärta och ikväll njuter jag av lite ro.
Så kramar och hoppas måndagen varit bra

Hej! Har läst dina rader och jag har liknande problem. Sambon dricker men har minskat. Jag tycker ändå det är jättejobbigt när han dricker. Har pratat om det och ev. semesterresor som jag inte vet hur dom blir. Jag har sagt att min nykterhet är i fara om han dricker. Känner igen det du skrev om somnat full i soffan. Tittat på samma program som en stund tidigare osv. Jag tänker också att innan var vi 2 som lullade omkring här hemma med våra barn(ganska stora) men ändå. Jag är glad för allas skull som lyckas bryta dåliga beteenden som påverkar oss så illa. Jag tänker mycket på hur jag ska säga saker om alkoholen osv till sambon, Känns så bra emellanåt med nykterhet för oss båda, sen dricker han. Sambon har inte lovat något. Men hur tänker du Levande om framtid med din man? En kompis till mig frågade om jag inte såg ner på sambon när han dricker? Och ja lite så är det nog. Ha det gott<3

Levande

Funderat mycket i natt på hur allt kommer att bli, för på något sätt så står jag nu vid ett vägskäl.
För mailet till mannen är ett stort steg, för det han väljer b
lir avgörande för hur fortsättning blir.
För jag tänker så här Miss lyckad att håller han på som han gör nu så kommer vi gå isär eller så går vi under båda två.
Väljer han att söka hjälp så finns chansen att det kommer något fantastiskt ur detta för oss båda.
Jag tänker kämpa med allt jag har för att aldrig hamna där igen och betyder det att jag måste lämna honom gör jag det.
Fortsätter att inte ha förväntningar på honom för att inte falla om han väljer att dricka.
Måste hela tiden jobba med att lära om och öva på att hantera livet, förbereda mig på olika scenario så jag inte flyr.
Kram och styrka till er, väljer att vara nykter idag

Sundare

Läser och följer dig på vägen.
Hoppas så på det bästa för er båda!
Att leva levande är lite som att öva sig hela tiden särskilt på det vi har svårt att hantera.
Sinnesrobönen är bra, förstår att AA alltid använder den.
Önskar dig en fin dag Levande. Imponerad över alla dina vita dagar!

LenaNyman

Hej. Tycker du är så väldigt klok. Tycker du verkar vara en sån väl utvecklad person. Tycker du ska ha det bra. Kram.

Maharion

"Måste hela tiden jobba med att lära om och öva på att hantera livet, förbereda mig på olika scenario så jag inte flyr".

Eller hur, vi lär oss leva det riktiga livet!

Fantastiskt du är!

Spöketimig

Ja ditt användarnamn är verkligen rätt. Du ger en energi i dina inlägg som andas just "levande" liv, hopp, framtid. Underbart att läsa.
Heja dig:-)

Levande

Mina nya morgonrutiner, ut med hunden och sen kaffe och läsa här. Blivit som mitt sätt att hämta kraft till dagen att dela med och motgångar er, är min biljett till ett bättre liv.
Bor så att AA inte är något alternativ för mig annars tror jag att det vore något för mig, men har föreslagit mannen det som reser mycket.
Tror inte han går dit men det är ju hans val och försöker att inte ta på mig hans problem utan låta han välja själv.
Är stressigt på jobbet just nu, så visst hoppar spöket fram och viskar vin i örat. Känns som om det blir lättare för varje gång att stoppa, men vet hur skört det är.
Försöker behålla bilden av de första vita dagarna skakig, svettig, hjärtklappning och en ångest som man nästan kunde ta på.
Sen dagen när man vaknade och njöt av att sovit och mådde bra.
Man skulle kunna stoppa känslor i en burk, ta fram och känna det skruva på locket och ställa till baka på hyllan. Som mormors skafferi med syltburkar, man öppnad och kände lukten av hallonsylt, lukten av sommar mitt i vintern
Vilka kloka beslut man kunnat ta då.
Så väljer att vara nykter i dag/ kram och styrka alla hjältar

Sundare

Dina 32 dagar imponerar o motiverar mig att följa samma väg! Tack för inspirerande läsning!

Leverjag

Så härligt att följa dig här och glad för dina fantastiska framsteg på alla sätt. Tack fina för ditt inlägg till mig och andra. Har ofta tänkt så, att kunna ta fram de goda, starka känslorna när man behöver. Andas men syltburken i skafferiet kan vara en bra metafor när man är i obalans. Nu skruvar jag av locket och luktar lite en stund. :-)

Ha en fin dag och kramar?

Levande

Idag ringde larmet, spöket fick kraft av mycket stressig dag på jobbet, jobbat med en människa som bara har sändare och ingen mottagning.
Så blev ingen handling efter jobbet utan direkt hem och utegångsförbud tills kl 18.
Är så glad att jag börjar märka vad det är som stressar mig och hinner börja bromsa innan hjärnan rusar iväg.
Nu ta hunden till skogen och rensa huvudet från denna dagen.
Kram och styrka till er

Sundare

När du rödblommig kommer in från skog med hund så önskar jag dig en fortsatt skön kväll!
Ja, det är viktigt att notera hur vi påverkas av dem vi jobbar med/för. Känner så igen mig.

Levande

I går hade jag och spöket en riktig strid, var nästan skönt att den kom.
För behövde känna på riktigt hur starkt begäret kan vara och att jag så gärna vill fly in i dimman igen.
Men spöket fick en match och jag vann vilket gjorde mig helt övertygad om att alkohol och jag skall inte umgås.
Denna morgon är vacker som en tavla, med mycket snö och jag vaknade glad.
Så väljer att vara nykter och gör det med lätt hjärta, kram och styrka till er hjältar

Levande

Är fortfarande lite skakad av den kraften i begäret som kom igår.
Men faktiskt stolt över mig själv och känner att jag är bättre förberedd när det händer igen.
Har funderat mycket vilket förhållande till alkohol jag skall ha i framtiden och inser att jag är typen som får låta bli eller dricka ihjäl mig.
För jag använder det till att bli full och fly, stänga ned en rusande hjärna och ångest.
Varit i skogen med hunden, tänker bra när jag går där. Har något inre samtal med mig själv och börjar se livet lite klarare.
Har alltid rensat huvudet så är jag ledsen går jag tills det känns bättre, sen vänder jag hemåt.
Men sen kom vinet och tog bort det och byttes mot soffan och fyllesömn.
Klart jag gick ut med hunden, men inga kloka inre samtal blev det.
Härlig fredag till er

Levande

Lördag och mannen kom hem igår, hade inte köpt något vin så han var nykter.
Känns som vi varit tysta för länge, vi har inget att prata om.
Är så konstigt nu för känner mig mer ledsen nu, när han försöker och han säger att han varit nykter sen jag skrev till honom.
Får dåligt samvete för jag inte är glad nu, men ser hur mycket vi förstört för varandra.
Är kanske rädd för det är försent och att vi har vuxit isär i ruset.
Många känslor som vaknar upp när man tar steget ur dimman och får väl lära mig att hantera dem.
Men väljer att vara nykter idag/ kram på er

Sundare

Och möta sina nära utifrån en ny utgångspunkt. Klart det tar tid att känna sig helt hemma med och i sig själv.
Hoppas din lördag varit bra!

Levande

Var en skön lördag då vi båda grejade hemma och kände någon form av ro.
Är som du skriver Almaamanda tar tid att landa i sig själv.
Jag är nog rädd för att detta inte håller och vågar inte riktigt tro på honom. Men skall försöka jobba med att vi tar ansvar för våran egen nykterhet, men givetvis stödjer varandra. Så ingen av oss förstör för den andra eller drar med den andra.
Jag har lätt för att ta på mig det ansvaret och det blir inget bra.
För tror att skall man klara detta måste man se sitt eget ansvar och konsekvenser av sina val.
Och skulle man falla att man reser sig och fortsätter med en erfarenhet rikare.
Så väljer vara nykter idag/ kram till alla hjältar som kämpar

Tror att det går lite i perioder med måendet när man lämnar alkoholdimman. Man kan vara ledsen över allt som inte var bra när man drack och det hör till.
Och mannen... Är det en elefant i vardagsrummet? Det är så lätt att det är så mycket osagt tillslut och jag vet inte, men jag har själv svårt att prata om beroendet med min sambo. Så där är det mycket osagt.
Men som sagt, det är mycket funderingar, många inre processer i början av nykterheten. För mig tror jag att det tog ett par månader innan jag hittade mig själv i nykterheten. Kan i och för sig ha haft att göra med att det var semester då och äntligen lite lugnt.
Det är en lång process och också ganska spännande. Hoppas ni kan hitta er väg tillsammans du och sambon. Kanske kan ni hitta något annat att göra tillsammans. Alternativen blir fler när man inte ägnar tid åt att dricka.