Så kom dagen när den unga läkaren med sin snälla blå ögon tittade på mig och sa, dina leverprover är inte bra och det är alkoholrelaterat en stund stannade allt av. Jag som alltid lyckats hålla masken tappade allt, kändes så jäkla skönt att säga att jag har problem. Sjukskrev mig en vecka och legat här, läst om alla er som kämpar så det har gett mig kraft varje dag att inte dricka något är nu inne på dag 8.
Så med många små steg skall jag nu försöka räta upp livet igen utan att döva ångest och annat med vin, vilket aldrig gått men man fått en stund ro innan man vaknar med ännu värre ångest.

Leverjag

Känner också att jag borde skippa tre-fyra månader per år då jag bara går ner mig. Tänk att få sova bort dem! Tänkte allvarligt på att försöka hitta jobb som innebär att vara ledig eller bo på ljus plats under vintern varje år. Har också en trött gubbe hemma som inte följer med på promenader men han vaknar kanske till ngn dag. Han är nykter i alla fall. :-)

Låter som du mår toppen av ditt beslut! Nu är träningen bara rolig. Jag ser fram emot att möta alla glada människor där. :-)

Kramar ?

Levande

Att känna lycka och ro när man vaknar fast livet är lite rörigt, är en av de känslor jag lova mig själv att spara.
För jag lever just nu i ett rus av att jag överlevt något hemskt, kan inte riktig beskriva den känslan.
Jag tillhör nog den skaran som kommer få räkna bort alkohol ur mitt liv som ett naturligt inslag.
För mitt i ron så slår flykten till och måste spika igen den dörren till alkohol så jag inte tar den vägen.
Så tar ännu ett steg på denna väg och väljer att vara nykter idag/ kram och styrka till alla hjältar

Wicca

Jag blir också väldigt tacksam för att ha den där känslan av lycka och ro på starten av dagen, känner någon slags frid och det är skönt att slippa slåss med sig själv.
Ha en fin dag Kram!

Maharion

Använd inte skruv, dessa är förädiska, de går att skruva upp igen. Ta till ändamålsenlig spik till dörren, jag rekommenderar 3-tums ankarspik, de har hullingar som gör att de är svåra att dra ur igen. Dörren är inte oviktig den heller, säkerhetsdörr är dörrar som uppfyller kraven för inbrottsklass RC 3 och uppåt.

Gillar dina poetiska metaforer.. kunde inte låta bli att spinna vidare på den.

Ha en bra dag, kram!

Bollan

Vad härligt det är att läsa om din resa! Vilken tur du träffade läkaren den dagen! Du inspirerar och ger hopp att det faktiskt går att leva utan att ta till sprit för att "må bra" vilket naturligtvis bara leder till ångest och skuldkänslor!

Levande

Ja du Maharion bor ju på landet så riktig spik, slägga och silvertejp fixar det mesta här, så får pröva det på alkoholspöket också ?
Mannen skall försöka ta tag i sitt missbruk säger han, men måste säga att det tror jag inte ett skit på. Säger ju inte det till honom för det vore ju inte snällt men tror faktiskt inte han förstår hur svårt det kommer att bli.
Själv är jag inne i fas två, livet lunkar på och just nu känns det lät försöker påminna mig om hur skört det är.
Så möter även denna dag nykter och känns som ett självklart val just nu/ kram på er och ha en härlig onsdag

Levande

Våren är här och vinspöket tog sig en långdans i huvudet igår men jag insåg att jag stressat, var hungrig och irriterad.
Som ett brev på posten dyker spöket upp. Skulle någon kunna höra min diskussion som pågår i mitt huvud vid sådana här kaosdagar skulle de säga att jag är tokig.
Men vann även denna gången och känner hur jag växer varje gång så väljer även idag att vara nykter/ kram och styrka till er hjältar

Levande

I går inhandlades en vårklänning, alldeles för dyr men när jag hängt tillbaka den tänkte jag, den kostar ju inget om man jämför med alkoholen jag hällt i mig.
Så med klänning och tulpaner åkte jag igår hem så jäkla nöjd med mig själv.
Var ju lite fusk för hade bestämt att jag skulle köpa något när det gått 50 dagar, så detta får räknas som bonus?
Ser fram mot helgen med tillförsikt men inga förväntningar på honom så får ta det som det blir. Hoppas på fint väder och massor av arbetslust.
Så väljer att vara nykter idag också/ kram på er alla hjältar

Levande

En vacker morgon att vakna til, känner hoppet om våren.
Börjar klia i fingrarna efter att plantera och städa bort vintern.
Hemma är det tyst och nyktert och får påminna mig om att han inte har många dagar i nykterhet för att inte bli irriterad.
Tänker försöka vara ute så mycket som möjligt denna helgen så går vi inte på varandra.
Så härlig lördag på er/ kram och styrka

Wicca

Snart kommer våren och då kan du ha din fina klänning, den är du väldigt värd och tulpaner i stora lass också=) Önskar er en fin helg! Kraft och kram!

Levande

Dagens ord är nöjd en riktig trevlig lördag hemma sakta försöker vi börja prata igen.
Att hitta respekten för varandra igen är det vi hållet på med.
Att inte få döva med alkohol är svårt när livet tränger på, inse mitt eget ansvar.
Försöker se vår situation utifrån och bara ta ansvar för mig i detta och fortsätta jobba med min förändring.
Att han nu försöker gör mig glad men skall vara bonus och inte det jag hänger min nykterhet på.
Så denna vackra morgon väljer jag vara nykter/ kram på er alla hjätar

Levande

Har en person i min inre krets som kan med sitt tonfall få mig att må så jäkla dåligt.
Berättade för ett tag sen om hur jag mår och hur det har varit. Nu behandlas jag som pest eller gjort något dumt.
Visserligen så är hela min släkt sådana att vi låtsas att allt är bra och så är det
så.
Men att inte med ett ord nämna det jag berättade eller fråga hur jag mår är ju helt knäppt.
Istället så är personen sur och kort och jag blir hispig.
Så fått ur mig detta tur att forumet finns så inte känslan styr mig fel.
Kram på er

Flinga

Har just upplevt det du beskriver.
Bristen på bemötande och kommunikation gör en helt förstörd.
Personen i mitt fall har själv fått allt tänkbart stöd det senaste året eftersom hem har haft det tufft.
Men nu var det jag som behövde lite tlc och fick en käftsmäll istället.
Vet inte hur jag skall förhålla mej till hem i fortsättningen.

Sundare

Detta mantra har jag tuggat periodvis.
Ta tillbaka makten att värdera dig själv. Inte alls enkelt men som det ska vara.
Jag är själv ett läskpapper som suger åt mig av andras stämningar så jag lovar att detta är något jag känner till.
Ibland måste jag tänka omvänt: om jag verkligen är en person som tror på allas lika värde MÅSTE jag inkludera mig själv annars är ju detta inte trovärdigt!
Så tänker jag. Och påminner mig själv - om o om o om igen. Kram!

Levande

Har ju min egen poängskala och vid 50 dagar är det första målet.
Funderar mycket på varför jag vill döva och fly, har som många andra här inga problem med att sköta mig socialt. Drack när det känns som huvudet skall explodera och kraven kväva mig, sista tiden enorma mängder ville bara bort.
Försöker nu sakta ned livet och kraven, lära mig att bromsa låt den som äger problemet ta tag i det.
Tack AlmaAmanda och Flinga för er omtanke.
Nu går jag sakta och tankfullt mot nästa mål och väljer att vara nykter idag med.
Kram och styrka till er kämpar

Vilken dröm! Så länge känns det omöjligt för mig, ha ha. Vackert.
Att känna att man är inte tillräckligt bra för att vara älskad. Att försöka förtjäna kärleken. Att inte klara av att älska sig själv.
Känslor som man försöker döva med alkohol?
Kanske att lära sig att ta emot de små kärleksbevisen som finns och vara glad för dem? Inte förvänta sig mer?

Sundare

Unna dig något alldeles extra idag för det är du värd!
Unna dig att fortsätta må bra, ett steg i taget! Jag hejar på så mycket jag bara kan. Stor kram!