@Jan.3. Så härligt med alla dina avcheckningar och den härliga känslan som du i januari inte viste fanns😁 Check på den! Och tänk på alla äkta kickar man får njuta av som nykter🥰

Tänkte bara skriva något här så inte min
sk.dagbok ,(innan jag ev. raderar den)
blev en sån som bara tystnade och försvann som många andra trådar här inne.

När jag började här efter nyår så var tanken på alkohol konstant närvarande.
Men jag tänkte samtidigt att snart kan jag börja dricka måttligt som "alla" andra,
vad nu måttligt betyder.

Det är väl exakt samma funderingar som alla andra som reggar sig här inne på forumet har.
Men jag, och de flesta här inne, ska nog inte vara i närheten av myndigheternas sk. måttlighetsdrickande med X-antal enheter/dag eller vecka.
Finns kanske några här som kan det, vad vet jag, men hur ofta har de i så fall inte suget och tankarna på nästa gång som de kan dricka alkohol.

Måttligt gäller de som inte har överskridit gränsen än. (tror jag)
Man kan inte gå bakåt i tiden och börja om med måttligt drickande och tro att "det lilla aset" ska lämna en i fred och inte skrika efter mer.

Även fast jag tycker så här så har jag inte själv släppt taget helt.
Jag kör på min " sparsamma sällan linje", senaste gången jag var ute och åt med vänner inkl. 2 enheter var i Augusti.
Så varför släpper jag inte taget helt?

Är det som Torn har skrivit tidigare i nån tråd, att det beror på skammen?
Jaa, det skulle kunna vara en del i det.

Beror det på att jag tycker det är jobbigt med det sociala i vissa sammanhang,
att jag behöver hålla i ett glas vin som en sköld mellan mig och andra när vi är ute och äter.
Jaa, det är det garanterat.

Skulle jag inte ha det så svårt med den saken så skulle jag nog redan ha släppt taget.
Jag har ju märkt att jag klarar av nykterheten och mår bra av den, även när det "lilla aset" ibland poppar upp och vill bli matad.

Så jag fortsätter väl ett tag till på min lilla stig med lite och sällan.

Ha en bra dag.

@Jan.3. Jag tänker mig också en variant av lite men sällan. Kanske varannan månad och då Max ent till två enheter. Hur fungerar det för dig efter ett ”sällandrickartillfälle” är du mer sugen några dagar efter eller hur har det gått ?
🤗🌸

@Jan.3. Vad roligt att du hör av dig😁. Tack för dina intressanta reflektioner. Tror också att det är svårt att bli måttlig när man överskridit gränsen och man programmerat om hjärnan till att skrika efter alkohol, kickar man inte kan uppnå utan alkohol. Inget trumfar detta och ”det lilla aset”😂 har blivit inlärd till att upprepa handlingen om och om igen och belönas, genom att skicka signaler genom sug och tankar om att livet är värdelöst utan alkohol. Genom att genomskåda och fått insikt om detta, har man en möjlighet att täppa till truten på det lilla aset.

Du kanske är en av de ytterst, ytterst få som klarar av ”sparsamma sällan linjen”? Kan de vara för att du har en sådan tydlig insikt om hur det lilla aset jobbar? Att du kan mota Olle i grind, mellan de få gångerna du dricker? Att du kan ta dina två enheter och inte blir sugen på mer mellan gångerna? Eller blir du det, men tycker det är värt att hålla det lilla aset stången men den energin det kräver?

Intressant att skammen kan hålla upp glaset åt dig, de få gånger du dricker i sociala sammanhang, att det är så svårt att komma över den. Och att du ändå inte trillar dit igen. Att det sociala trycket håller oss i ett järngrepp för vad som är normalt och att man inte pallar att gå emot strömmen. Det är ju det som fått oss att överleva som art i evolutionen. Men du verkar ju fixa det, utan att trilla dit. En av de ytterst, ytterst få som klarar av det, du och @Kennie.

Ha det gott och titta gärna in någon gång framöver och berätta hur det går❤️

@Jan.3. Jag tänker att om man dricker lite men sällan så kommer man aldrig till steg 3 i Annie Graces recept på att bli och förbli nykter. 3) Identifiera dig som en person som inte dricker alkohol.

Jag tror att jag utan problem skulle klara av att dricka 1-2 glas vin varannan månad. Men jag vill inte, eftersom jag numer starkt ifrågasätter alkoholromantiken som vi har översköljts med. Vi har grundlurats att dricka oss sjuka och halvt ruinerade. Jag vill inte längre vara en del av den industrin.

Jag tror att om man så tydligt identifierar sig som en person som inte dricker så är risken väldigt liten att man börjar slira. Plus att det vore väldigt konstigt även för mina nära och kära, så det är en social spärr dessutom.

För mig har det varit viktigt att spika igen bakdörrarna. Det finns inte minsta glipa att ens kika igenom.

Det är bra att du funderar över det. Att du ens tar upp frågan tyder ju på att du inte känner dig jättebekväm med ditt beteende. Tolkar jag dig fel?

Var försiktig bara så att du inte omedvetet börjar deala med dig själv och förskjuta gränserna i fel riktning.

Kram 🐘

@Jan.3. Intressant, vill du utveckla? Jag tänker att jag kan göra som du i framtiden men jag tror att det hade blivit förmycket fokus på A för min del, jag tror jag hade känt ångest och rädsla under tillfället att det kan bli mer än jag planerar men även om jag då klarar 2 glas tror jag suget på mer och tankarna kring att jag inte ska dricka mer hade tagit över det trevliga runt om. Sedan hade jag nog fått många tankar på nästa tillfälle.

Skulle du vilja dela med dig om hur du känner och tänker när du dricker?

@Majaela @vår2022 @Andrahalvlek @Himmelellerhelvette

Under en sk. sparsam middag så blir jag inte sugen på fler enheter samma kväll men efter de fåtal gånger jag har tagit något så har tankarna på alkohol ökat flera dagar ända upp till ett par veckor efteråt.
Så sällanlinjen är inget jag rekomenderar till någon.

Men att jag har klarat det hitills beror nog på att jag känner mig så jäkla klar med mitt tidigare leverne och alkoholintag att jag är övertygad ända in i märgen att jag i framtiden aldrig kommer att börja om igen även om det har hänt att jag har tagit mina två enheter i middagsällskap

Längre fram i tiden kommer jag säkert att sluta med min "sparsamma sällan linje" och bli vit på heltid.
Att jag inte har lagt ner helt än beror på min sociala inkompetens som jag skrev om i mitt tidigare inlägg.

Ha det så bra.😊

@Jan.3. Tack för svar. Ja, sällan-drickandet låter väldigt energikrävande, jobbigt och riskabelt med återfall. Förstod inte riktigt att det var det sociala i sammanhang som gör att du sällan-dricker dina två enheter. Hoppas du hittar ett sätt så du slipper denna sköld mellan dig och andra så småningom, låter som det är dit du önskar i framtiden.

Sköt om dig och ha det gott!❤️

Väldigt starkt av dig att klara det och veta vad det beror på @Jan.3. Det är inte lätt att träna upp social kompisens så jag förstår att du kan tycka det är värt 2 enheter och tänkarna i upp till veckor efteråt.
Kram❤️

@himmelellerhelvete 😂
@jan.3. Det skulle vara väldigt synd om du raderade appen, det du har skrivit har varit lärorikt och ibland mkt underhållande 😄. Det har säkert hjälpt många som inte själv vågar skriva. Tänk också på att du kanske en dag behöver ha hjälp från dig själv, och dina kloka funderingar under din resa. Jag uppskattar i alla fall att du uppdaterar och inte försvinner i cyberrymden som så många andra, som du skrev tidigare ”bara poff försvinner”
Jag har läst din tråd och känner igen mig i mycket. Även som jag skrev tidigare gällande funderingar på sällan drickande.
Tack för svaret att tankarna ibland varat i upp till ett par veckor efter ett sånt tillfälle.
Jag läste att efter första ggr i juni fick du istället ett slags lugn, förändrades det sedan?

Ha en fin söndag! 🌸

Vaknade för en stund sen och insåg en sak.

Tänk vad härligt det är att kunna somna naturligt utan att vara däckad.

Tänk vad härligt det är att kunna sova hela nätterna och vakna utvilad.

Tänk vad härligt det är att inte stressvakna med rusande puls klockan 2 på natten och sen vrida sig fram och tillbaka i sängen och inte kunna somna om igen.

Tänk vad härligt det är att kunna småvakna klockan 2 på natten ,utan rusande puls, och sen kunna kura ihop sig runt kudden och slumra in igen.

Tänk vad härligt det är att slippa känna den där känslan av en tung bakfylla med huvudvärk samt smaken av gammal begagnad kattsand i munnen.

Tänk vad härligt det är att vakna, sträcka på sig lite och känna sig pigg och utvilad.

Såna tankar vaknade jag med idag.😊

@Jan.3. Vilket härligt uppvaknande och vilka härliga tankar😁. Jag instämmer till fullo och kan ofta ha liknande tankar när jag vaknar.

Ha en riktigt härlig dag❤️